Autor Thema: Toch nog een FCS vraag.  (Gelesen 7626 mal)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
Toch nog een FCS vraag.
« am: 02. September 2007, 12:26:14 »
Beste forummers,

Na hier en daar eens wat te hebben gelezen op diverse WDP fora's is het mij eigenlijk nog niet echt duidelijk of het FCS ook met WDP 9.2 NL gebruikt kan worden.
Zelf heb ik de indruk dat dit alleen mogelijk is met de laatste Pro versie, of heb ik het mis?

Indien mogelijk, graag een reactie zodat ik weet wat ik dan eventueel aan voorbereidingen kan doen en helemaal niet hoef te doen.

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Toch nog een FCS vraag.
« Antwort #1 am: 02. September 2007, 12:45:08 »
Riny,

wat bedoel je met FCS?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 02. September 2007, 13:02:14 »
Beste Bob,

Hier bedoel ik het Faller Cas System mee.
Sorry voor de afkorting, dit is een gewoonte geworden en heb er niet bij nagedacht dat niet iedereen dit hanteert.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 02. September 2007, 20:39:17 »
Hoi Riny,

In de Nederlandse vertaling op blz 387.
En in de Duitse boek op blz 367.

Met Win-digipet versie 9.2 kun je ook FCS gebruiken.
Je maakt precies hetzelfde "baan" ontwerp als bij de rijwegen.
Vervolgens met Instelling InfraCar-system moet je het "hardware" de registerkarte om het te activeren.

Bij Pro X.1 zijn de FCS geintergreerd, sneller en toegangelijker.

Volgend mij kun je met V 9.2 ook de FCS gebruiken.

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 02. September 2007, 21:03:03 »
Hoi Riny,

Op blz 387 Nederlandse vertaling, staan de symbolen die je kunt gebruiken om bijv. autowegen en straten in te tekenen met behulp van spoorplan-editor.

Het moet heel eenvoudig zijn. ;)

Succes.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 02. September 2007, 21:38:23 »
Betse Jan,

Oeps, veel in een keer.
Maar ik zal het boekwerk er eens bij gaan pakken.
Zouden er nog onduidelijkheden zijn dan meld ik mij wel weer  ;D ;D

Bedankt zover, I'll be back.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 02. September 2007, 21:52:15 »
Hallo Riny,

Volgens mij kan je het FCS gewoon onder WDP 9.2 NL gebruiken. Ikzelf had het ook in gebruik met WDP 9.2 (Duits), nu met WDP Pro X. Alleen moet je goed weten, wat en hoe je WDP 9.2 wil laten besturen. Schakelen, terugmelden etc. Ik zelf rij (nu nog) met de Faller autootjes (zonder decoder etc.), maar zit ook over infra-car te denken.

In WDP 9.2 (en momenteel dus Pro X) rijden de autootjes bij mij volledig automatisch met vraagcontacten. Alle terugmeldingen gaan via reed-contacten in samenwerking met meerdere Viessmann relais 5551 en 5552. De stopspoelen, parkeerplaatsen en splitsingen mbv. K84 decoders. Dit alles kun je prima met WDP 9.2 besturen. Ook evt. met "treinritten". Het enige waar ik veel werk aan heb gehad is het juist functioneren van de terugmeldingen. Het werkt eigenlijk heel simpel: een rijweg loopt van A naar B. Maakt niet uit of deze tussen twee splitsingen in ligt of niet. Je kunt ook meerdere rijwegen tussen 2 splitsingen in leggen. Elke rijweg heb ik voorzien van 3 terugmeld contacten. (Kunnen er ook 2 zijn in dit geval) Elk terugmeldcontact, is dus een stukje weg, bestaat uit 2 reedcontacten. Met het eerste reedcontact meld je dat stukje weg als bezet, en met het tweede reedcontact als zijnde weer vrij. Onder elk autootje heb ik kleine magneetjes (aan de linker kant) die deze reedcontacten beïnvloeden/schakelen. Dit alles gaat via een Viessmann relais 5551 (of 5552) en een S88, naar een Interface (bijv.Intellibox, Tams) om te eindigen met de PC+WDP. In WDP kun je vrijwel alles net zo programmeren als met je treinbaan. Ik heb zelf wel de treinbaan en het FCS volledig gescheiden lopen, dus 2 PC's en op iedere PC een aparte WDP Pro X geinstalleerd, maar dat is puur persoonlijk, en om de treinbaan+PC niet te veel te belasten. Maar je kunt het ook allemaal besturen met een enkele PC+WDP 9.2. Mocht je hulp nodig hebben......je weet me te vinden.

Groetjes, Gerard

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 02. September 2007, 23:06:56 »
Gerard goede avond,
Zelf heb ik geen FCS (ik leer snel Riny  :D) maar zoals je het omschrijft lijkt het mij wel erg leuk.
Ben er niet aan toe om me er in te verdiepen maar het schijnt ook voor N spoor te bestaan heb ik van middag op de faller web site gezien.

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 03. September 2007, 12:08:51 »
Beste Gerard,

Bedankt voor je uitleg en aanbod.
Na je bijdrage te hebben gelezen is het ietsiepietsie duidelijker geworden.
Waar het mij om ging of FCS ook onder WDP 9.2 mogelijk was en daar heb ik nu alvast een antwoord op.
Voorlopig ben ik hier nog niet aan toe, eerst de nieuwe baan straks maar weer aan de praat zien te krijgen. ???

Ik wilde dit graag weten zodat ik alvast de benodigde onderdelen kan gaan verzamelen (sparen dus).
En ja, ik weet je te vinden (en jij mij ook, dus je bent altijd welkom) als ik er echt niet meer uit zou komen meld ik mij aan.
Je hebt het zelf al druk genoeg en ik zal alles toch zelf moeten doen (lees leren).  >:(

Beste Bob,

Ik heb nog een treinen-vriend en deze rijd analoog met schaal N en met het Faller Car systeem (FCS).
Op mijn site onder de knop "Links" staan ook nog wat site's betreffende FCS.
Ook heb ik er een pagina op geplaatst (zie kolom inhoud) waar ik zelf met mijn FCS aan het stoeien ben geweest.

En over dat leren terug te komen, wij zullen altijd wel blijven leren zo ook ik zelf (zei de gek).
Ik leer nog iedere dag.
Goed dat er nog Forums zijn met mensen die je kunnen en willen bijstaan in onze fantastische hobby.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 03. September 2007, 12:37:57 »
Hoi Riny,

Om je vraag wat direkter te beantwoorden: je kunt WDP 9.2 gebruiken voor je Faller Car Systeem. Ter aanvulling: met het indelen van de autootjes in bepaalde categorieën (matrix) kun je ook prima bepaalde rijwegen alleen laten berijden door een bepaald soort auto. Bijvoorbeeld een autobus rijd alleen naar een bushalte om daar te stoppen, de overige zoals een vrachtauto, bestelbus, etc. rijden gewoon door etc.etc. Ik heb ook 2 kleine "schaduwstationnetjes" gemaakt, waar ik op bepaalde stopplaatsen/parkeerplaatsen alleen bepaalde autootjes wil hebben staan. Touringcarbussen en vrachtautootjes op gescheiden plekken parkeren. Met WDP is dit allemaal, maar ook erg gemakkelijk, te regelen.
Als je er echt aan gaat beginnen heb ik, door schade en schande wijs geworden, wat tips voor je. Alvast een ding: maak je stopplaatsen in een schaduwstation niet te klein/krap dit met het oog op het feit dat een auto met een magneetje niet boven een reedcontact stopt, dus blijft staan en vervolgens dit reedcontact continu beïnvloed word. Denk ook aan een vrachtauto met aanhanger bijvoorbeeld. Het gaf bij mij wat problemen met het weer vrij geven van rijwegen in WDP. Dus het kost wat extra ruimte maar dit is wel belangrijk als je begint met het aanleggen hiervan.
Om daarna weer te gaan breken om correcties te moeten maken...............je weet vast wel wat ik bedoel.

Groetjes,
Gerard

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 03. September 2007, 12:48:58 »
Hallo Bob,

Het is inderdaad erg leuk om er bewegende autootjes bij te hebben. Met name de reakties van mensen die komen kijken.
Het geeft wel wat extra werk om het goed aan te leggen, en ik heb ook wat beginnersfoutjes gemaakt, maar nu loopt het nagenoeg probleemloos. In N spoor heb je ze ook al inderdaad, maar daar heb ik dus geen ervaring mee, maar het principe moet praktisch identiek zijn. Het mooie er aan is, vind ik, dat het met WDP prima te besturen is, zowel manueel, half-automatisch of vol-automatisch. De toevalsgenerator in de vraagcontacten automatiek geeft een erg afwisselend beeld qua rijdende autootjes. Het is een overweging waard om ook het FCS op te nemen in je modelbaan.

Groetjes,
Gerard

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 03. September 2007, 14:00:57 »
Gerard,
ik denk dat ik er met de bouw van mijn baan rekening mee ga houden. Hoe dat weet ik nog niet maar het lijkt mij inderdaad leuk om bewegende auto's te hebben.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 03. September 2007, 14:37:33 »
Beste Gerard,

Natuurlijk weet ik je te vinden maar ik ben toch van het type, eerst zelf uitvogelen.
Wat betreft ruimte voor het FCS, daar heb ik bij mijn banenplan al rekening mee gehouden.
Zo maak ik een "keerlus" onder in het railspiraal, een soort van schaduwstation voor de auto's komt, als het allemaal meezit, in het schaduwstation van de treinstellen. Ik heb daar ± 122 cm x 70 cm vrije oppervlakte dus ik ben van mening dat dit voldoende moet zijn.

Tegen de tijd dat ik het FCS echt ga intergreren, en mochten er nog vragen zij, dan hoor je dat zeker.
Dus daar hoef je niet over te twijfelen.
Maar toch bedankt voor je zo menselijke reactie.

Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 03. September 2007, 14:42:26 »
Ik denk dat ik er met de bouw van mijn baan rekening mee ga houden. Hoe dat weet ik nog niet maar het lijkt mij inderdaad leuk om bewegende auto's te hebben.

Beste Bob,

Je weet nu bij wie je terecht kunt, dus je kunt dan toch de nodige informatie bij een paar mensen vandaan halen/vragen.
Maar Gerard is daar dus veeeeeeeeeeeel verder in dan ik. >:(
Dus bij deze ben je uitgenodigd om vragen te stellen. ;)
En wie weet kunnen ze nog beantwoord worden ook. :-*
Riny.

"Model Railway Workshop"

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 03. September 2007, 18:54:35 »
Beste Allemaal,

Ik meen dat er ook nog een verschil tussen zit in Faller Car Syteem en Ifracar systeem.
Ifracar worden auto's en bussen e.d met decoder voorzien.
En Faller niet, dacht ik zo even. ???

Zie bijgaande link.

http://home.arcor.de/infracar/index.htm