Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Virt. schalter
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
2
Autor
Thema: Virt. schalter (Gelesen 5836 mal)
Kees Polm
Senior-Mitglied
Virt. schalter
«
am:
17. Februar 2009, 12:23:28 »
Gute morgen WDP freunde,
eine frage aus Holland. Wieviel virt. schalter kann WDP schalten mittels 1 rmk.
In die simulation ist es schwierig aus zu finden weil die eingetragene schalter nicht immer reagieren.
nur in die stellwerkswarter klappt es immer aber in zfa oder folgeschaltungen in fahrstr. geht es nicht immer wie
eingetragen.
Schon vielen dank fur ihre antworten.
Kees Polm
«
Letzte Änderung: 18. Februar 2009, 20:04:13 von Peterlin
»
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88
Peter Ploch
Senior-Mitglied
Gut Ding will Weile, besonders bei der Modellbahn
Re: Virt. schalter
«
Antwort #1 am:
18. Februar 2009, 01:33:24 »
Hallo Kees,
meiner Ansicht nach dürfte damit kein Problem auftreten. Denn es fließt ja kein echter Digitalstrom, sondern wird nur im Gleisbild dargestellt und u.a. bei der Verriegelung verwendet. Aber warum möchtest Du denn mehrere virtuelle Schalter an einem RMK auslösen? Die Gefahr, daß Du dann z.B. einen Schalter gleichzeitig ein- und ausschaltest, ist sehr groß und kann dann am Bildschirm auch nicht richtig dargestellt werden.
Viele Grüße aus Neu Isenburg und allzeit HP 1
Peter
Diverses
Homepage von Modelleisenbahnclub Neu Isenburg
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.2d PE
Anlagenkonfiguration:
Märklin CS 3 plus, C- und K-Gleis, S88 und Booster (Mfx) 5A von Gerd Boll, Magnetartikeldecoder von Karlheinz Battermann
Rechnerkonfiguration:
HP TouchSmart PC 3,0 GHz, 4,0 GB RAM, Windows 10 (64Bit)
Markus Herzog
Administrator
Senior-Mitglied
«
Antwort #2 am:
18. Februar 2009, 12:29:45 »
Hallo Kees,
wie schaltest du den die virtuellen Schalter per RMK? Mit dem STW oder wie?
Grüße
Markus
Win-Digipet-Version:
WDP 2021.x Beta
Anlagenkonfiguration:
3-Leiter Anlage, Rollendes Material Märklin/Roco/Brawa/Mehano, Fahren: DCC, m3 via Tams MC, Schalten/Melden: Selectrix, BiDiB, Motorola (nur wenige Sonderaufgaben)
Rechnerkonfiguration:
Intel i7
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #3 am:
18. Februar 2009, 13:36:45 »
Hallo Peter,
danke fur das schnelle antwort auf meine frage.
Weil ich mehrere schaltungen auf 1 rmk eingetragen habe hat zu tun mit folgendes, ich habe 4 schattenbahnhofen und
nur ein gleis um ein und aus zu fahren. Ich mochte zwei richtungen fahren.
Ich habe es im anfang gemacht mit sehr lange fahrstr. Dann brauchte ich nicht mehr als erlaubnisspf. und zahler.
Aber die gleise zum schattenbahnh. sind etwa zwischen 7 und 28 mtr lang.Und dann gab es stau.
Mit teilfreigabe war es auch nicht wie ich wollte.
Mit zugfahrten konnte die zuge schneller einander nachfolgen, aber dan passierte es das ein zugfahrt freigegeben
wirde um aus zu fahren weil ein nachste zugfahrt freigegeben wirde um ein zu fahren uber dasselbe gleis.
Darum war es wichtig um mehere schaltungen so schnell wie moglich durch wpd ausfuhren zu lassen.
Auf der bahn geht alles gut und sind noch keine zuge zusammengestossen.
Ich bin anfanger mit WDP und vieleicht gibt es einfachere methoden
,
aber ich habe die noch nicht entdeckt.
Es gibt jetzt auch kein moglichkeiten mehr um der bahn zu anderen und was auch noch spielt ist das 3 schattenbahnh.
veschiedene gleislange haben darum brauche ich viele zahler.und schalter/erlaubnisspf. (wegen der matrix)
Der 4e schattenbahnh. von Karl H. habe ich auch nicht genau machen konnen wie sein beispiel.
Ist ein zug unterwegs von/zu 1-4 schattenbahnh. dann gibt es keine ausweichwege mehr.
Ich fuge ein scr.shot dabei mochte jemand ein einfacheres idee haben, dann sehr gerne, weil ich gerne alles von WDP
wissen will.
Herzlichen grus, Kees (und entschuldigung fur mein Deutch)
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #4 am:
18. Februar 2009, 13:46:56 »
Hallo Kees,
Als ik je verhaal zo lees kan ik het echte probleem nog niet analyseren. Zou je wat mee precies kunnen zijn met wat je doet en wat niet lukt.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #5 am:
18. Februar 2009, 13:47:45 »
hallo Markus,
die schaltungen mache ich mit stw. aber auch mit ZFA (optionen) und auch mit folgeschalt. in die fahrstr.
es ist ein kombination von alles was es gibt.
Ich muss sagen, ich probiere alles aus weil das spass macht und
nur in die simu.
wird nicht alles immer geschaltet.
Auf der bahn geht bis jetzt alles gut.
Gr. Kees
«
Letzte Änderung: 18. Februar 2009, 13:59:02 von Kees Polm
»
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #6 am:
18. Februar 2009, 13:55:23 »
Hoi Bob,
Er is niet echt een probleem alleen in de simul. wordt niet alles altijd geschakeld en vandaar de vraag hoeveel schakelingen kan wdp per rmk aan op de baan gaat alles tot nu toe goed. ik wil e.e.a weten omdat ik van alles aan het uitproberen ben.
Gr. kees
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #7 am:
18. Februar 2009, 14:33:59 »
Hallo Kees,
Zitat
und nur in die simu. wird nicht alles immer geschaltet
Ja, dat kan kloppen. Ik heb ook wel een dingen die tijdens de simulatie goed gaan maar op de baan niet en omgekeerd.
Ik geeft de schuld aan het volgende: Tijdens het gebruik van de simu gaat alles volgens een bepaalde klok frequentie en invloeden van andere treinen cq standen gebeuren dan ook altijd, naar mijn idee, volgens die klok frquentie.
Op de baan echter geschied alles volgens het echt binnen komen van RMK signalen en die zijn in tijd gezien anders dan een klok frequentie. Daar denk ik dat het mee te maken heeft.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
18. Februar 2009, 15:57:42 »
Hallo Bob,
Ik ben niet zo erg thuis in de comp. materie maar het is leuk te weten waar het verschil tussen de simu. en de werkelijkheid vandaan komt en dat anderen het dus ook merken.
Jan, ik heb de vragen van Peter en Markus beantwoord (in het Duits) Maar nog even in het kort in Ned. (totdat ik een andere oplossing heb, indien die er is) is het noodzakelijk dat ik een aantal schakelingen zo snel mogenlijk laat uitvoeren dus bij voorkeur via 1 rmk. Dit is geen experiment maar om dat, wat ik wil op de baan te laten funktioneren.
en het funktioneerd ook feilloos.
Maar omdat ik al die schakelingen in de simu. uittest heb ik deze vraag gesteld want ik zal er zeker meer gebruik van gaan maken,
en voordat ik avonden spendeer aan iets wat toch niet gaat is ook een beetje zonde van de tijd
kijk naar mijn baan en je ziet dat het zeker voor een beginner niet makkelijk is om het zo te laten rijden zoals ik wil.
Natuurlijk loop je het risico dat je schakelingen verkeerd invoerd, of dubbel, o.i.d. maar oversteken is ook een risico ook als je niet goed uitkijkt.
maar als jij een simpelere oplossing hebt met minder schakelingen hoor ik het graag van je.
Ik heb nu 35 loks op de baan staan en er rijden er konstant een stuk of 8. in 2 richtingen op alle sporen, die elkaar via de sch. st. aflossen en daartussendoor rijdt dan nog een pendeltrein op schema. Dus voor de beveiliging heb ik nogal wat schakelingen nodig die snel uitgevoerd moeten worden.
Dus er is geen probleem maar ik wil weten tot hoever ik kan gaan met bep. dingen.
gr. kees
«
Letzte Änderung: 18. Februar 2009, 16:07:33 von Kees Polm
»
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #9 am:
18. Februar 2009, 17:22:55 »
Jan,
ik rij ZFA.
De vraag was heel simpel. Hoeveel virt. sch. kun je door 1 rmk laten uitvoeren ?
In de simu gaat het soms bij 4 stuks niet goed. Op de baan wel. dus tot hoe ver kan ik indien ik dat wil gaan op de baan.
Gr. Kees
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #10 am:
18. Februar 2009, 18:32:02 »
Hallo Jan,
je leest erg slecht.
Alle door jou genoemde mogenlijkheden ken ik al een poosje.
Er is geen enkele rijweg met tig schakelaars, ze hebben alle een andere funktie alleen kun jij dat aan het gleisbild niet zien.
Bedankt voor de moeite maar ik kan niet veel met je verhalen is ook niet nodig want dat is onder kontrole.
Als je het gleisbild + het verhaal begrijpt en je hebt reeele opties hoor ik het graag van je, ik pretendeer echt
niet alles te weten maar antwoorden om het antwoorden is verspilde tijd en daar leer ik niets van.
Gr. Kees
Ps verder gaan op het Ned. forum is wellicht beter.
Peterlin
Administrator
Senior-Mitglied
«
Antwort #11 am:
18. Februar 2009, 20:03:49 »
Hallo Zusammen ,
ich möchte diesen Beitrag gerne ins NL-Forum verschieben.
Ich nehme an , dass dies in Ordnung geht.
Schöne Grüße aus Hürth
Peter Peterlin
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #12 am:
18. Februar 2009, 22:32:30 »
Jan,
-Mijn vraag heeft Peter beantwoord.
-Markus was nieuwschierig welke onderdelen niet goed schakelden.
-Peter stelde een vraag waarom meerdere schakelaars op 1 rmk.
-Beide heb ik antwoord gegeven.
-Bob kwam met een heel plausibele verklaring.
-Onderwerp en vraagstelling afgerond.
Het gleisbild heb ik erbij gedaan om mijn antwoord aan Peter v.w.btr. zijn vraag waarom meerdere schakelaars te verduidelijken + ik ben leergierig t.a.v. WDP dus als iemand zegt het kan eenvoudiger dan graag.
Mijn wensen zijn op deze manier vervuld en alles funktioneerd prima.
Maar goed dit is de probleemstelling.
Een aantal sckakelaars moet je vergeten die zijn tijdelijk om bepaalde rijwegen handmatig te blokkeren i.v.m.
testen hiemee kan ik dus loks dwingen een bep. route te nemen om te zien wat er gebeurd.
Bv. 6 stuks bij sp 4 onder s Bonn ook de schakelaars bij de sch. st links en rechts zijn alleen maar om handmatig het uitrijden te verhinderen ook de schakelaars voor de pendeltrein kun je vergeten die werkt zonder ook wel.
Blijven dus de erlaubn.pf. en de tellers over en de schakelaars bij het 6-sporige schaduwst.
even dit vooraf - ik wil zo weinig als mogelijk met rijwegen rijden al dat stoppen vind ik maar niks.
Dus zoveel mogenlijk treinritten. en ik wil alles in 2 richtingen rijden.
Het probleem is dan, trein gaat van a>b maar wordt gevolgd door een tweede de eerste bereikt zijn doel en geeft de route vrij op dat moment vertrekt trein c in tegengestelde richting er zijn geen uitwijkmogenlijkheden en het is enkelsporig gevolg botsing.
Het grote schaduwst. kan op alle sporen 2 korte of 1 lange trein hebben en dat dus uit 2 richtingen.
De 3 andere schaduwstations gaan over dezelfde 2 inrij en uitrij sporen en deze 3 hebben 4 verschillende lengten-
korte, middel, halflang en lange sporen elke trein mag alleen op het volgens de matrix ingegeven spoor komen. omdat ik veel lange treinen heb en ik de lange sporen moet vrijhouden juist voor de lange treinen.
Ik heb dus veel matrixen en treinen die op veel sporen niet of juist wel mogen/moeten komen.
Dus het is een heel gepuzzel met 3+1 sch.st en alles in 2 richtingen en 4 verschillende treinlengten.
Wel als je hierover nadenkt en je gaat testrijden dan blijkt dat er momenten zijn die elkaar overlappen met als gevolg dat het fout gaat.
Het is op zich niet moeilijk om te regelen als je met lange rijwegen werkt of ik neem genoegen met treinen die lang wachten voordat ze verder kunnen.
Maar dat was de uitdaging binnen mijn wensen, gevolg was wel dat er veel beveiligingen moesten worden ingebouwd.
om een vlotte treinenloop te creeren.
er zijn dus rmk's die meerdere schakelaars tegelijk schakelen om te voorkomen dat er treinritten vrijgegeven worden wat tot botsingen kan leiden Dit heeft te maken met de faktor tijd. Overigens is er maar 1 rmk die 4 erlaub.pf. tegelijk schakeld.
Ik wil bv. dat van sp 3 en 4 treinen rechtstreeks naar de 4 schaduwst. kunnen en dan uitkomen op de volgens de matrix voor hen bestemde sporen al dan niet via een stop op het station. kan dit niet dan moeten ze via het station naar de rest van de baan anders blokkeren ze de treinen die links uitrijden en komt de boel vast te staan.
bovendien komen er tegelijkertijd treinen vanuit de 4 schaduwst. naar deze sporen. Bovendien gaan er treinen vanuit de spiraal treinen naar de verschillende schaduwst. en ook vertrekken er treinen vanuit de schaduwst. naar de spiraal.
Alleen om dit te regelen heb ik 170 stw ingericht en in de ZFA veel bedinungen en ook een aantal optionen gebruikt.
Ook zitten in de meeste rijwegen allerlei schakelingen (tellers + tellers min etc.)
Stel
vanuit de spiraal gaat een korte trein naar sp 1 van het grote sch.st. vanuit tegengestelde richting kan er op dat moment geen enkele trein uitrijden uit de 4 sch. st. op dit spoor kan er geen geen korte meer vanuit de andere kant dit moet ik dus blokkeren teller op 1 wel kan er nog 1 uit dezelfde richting in teller op 2 en dit voor 6 sporen en dan ook nog voor lange treinen en dat alles uit 2 richtingen en dan ook nog voor de andere 3 sch. st.
Zie het nieuwe gleisbild zonder overbodige schakelaars.
Het blok schakelaars en tellers links regelen het inrijden van korte en /of lange treinen.vanuit 2 richtingen.
De schakelaars boven het sch. st. regelen het inrijden van resp. lange en korte treinen vanuit 2 richtingen.
De erlaubnispfeilen spreken voor zich.
Dit alles funktioneerd uitstekend.
Als jij mij kan vertellen hoe ik dit kan bereiken met een paar schakelaars en of erlaubnispfeile heel graag.en dit meen ik echt.
Gr. kees
Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #13 am:
18. Februar 2009, 22:36:43 »
Jan ik heb je voorbeeld even gemist maar lees mijn verhaal ff als jij dan zegt dat ik alles wat ik nu heb op deze manier met een paar schakelaars kan regelen ga ik het gelijk doen.
Dat van die 11 treinen is natuurlijk theoretisch op mijn baan kan ik er 50 kwijt zonder botsingen maar er is geen hond die dat doet maar het kan wel ik heb treinen om te rijden niet om in de file te staan.
«
Letzte Änderung: 18. Februar 2009, 22:40:38 von Kees Polm
»
Kees Polm
Senior-Mitglied
«
Antwort #14 am:
19. Februar 2009, 00:58:26 »
Jan,
ik heb geen vertrektijden gebruikt, dit hoeft ook niet.
Ik heb ook geexperimenteerd met wisselbezetting, seinen enz. maar dat is geen oplossing voor alle beveiligingen.
Op de baan gebruik ik dit wel op sommige trajekten.
Het punt is dat de route van st. Bonn naar SS3 28 mtr. is met aftakkingen naar SS2+4 en vanaf de baan naar SS1+2+3+4 via de spiraal ook zo'n 20 mtr. met aftakkingen en beide met tegemoetkomend verkeer.
Als er steeds gewacht moet worden op het bereiken van het doelkontakt zie ik 1 keer in de 4 maanden pas welke treinen ik allemaal heb. Dus op dit punt probeer ik alle mogenlijkheden van WDP te benutten.
Als een lok pas na z'n startkontakt div. schakelingen kan maken op het eerstvolgende rmk is dat soms te laat om deze schakeling als stelbedinung voor een andere trein te kunnen gebruiken en andersom. Dit bedoel ik met overlapping en dit brengt met zich mee dat sommige schakelingen op 1 rmk moeten gebeuren vanwege de snelheid.
Terwijl je deze schakeling niet kan laten uitvoeren op het startkontakt omdat het tevens stelbedinung is dus dan blokkeerd hij zichzelf.
Aan de stw heb je dan ook niets want die is wel rmk gebonden maar niet gelinkt aan een rijweg of treinrit.
Met zfa optionen kun je dan wel wat maar dat zijn er maar 4 en soms heb ik er meer nodig.
op maar enkele plaatsen kruisen de rijwegen elkaar en dat was wel ff puzzelen om toch de gang erin te kunnen
houden temeer je op dat punt uitwijkmogelijkheden hebt maar ook tegemoetkomend verkeer.
Het linkse blok(12 sch. en 12 tellers)
de linker 2 rijtjes zijn voor de korte treinen en geven aan of er nog een korte bij kan. Bij teller op 1 kan dat maar uit welke richting? e.e.a. kan ik in de stelbedinungen gebruiken voor lange treinen 1 korte trein erin dan geen lange - dit zegt nog niets over uit welke richting dat mag voor een korte trein dus noch de teller noch de schakelaar kan ik gebruiken voor deze stelbedinungen.
De rechter 2 rijtjes zijn voor de lange treinen 1 lange erin dan geen korte meer maar ook geen lange ongeacht uit welke richting. Dus onderling tussen lang en kort kan ik ze gebruiken in de stelbedinungen.
De schakelaars voor de lange teinen kan ik niet gebruiken voor het wel of niet inrijden van volgende lange treinen,want stel er vertrekt een lange trein en de schakelaar gaat op groen.Een tegmoet komende lange trein die ziet dat hij op dat spoor erin mag en vast gaat rijden veranderd niet meer van doel in een treinrit wel in een rijweg maar die wil ik immers niet. deze trein moet op een bepaald wel wachten op de tegemoet komende maar dat kan in sommige omstandigheden en is afhankelijk vanwaar hij gestart is.
echter een in dezelfde richting gestartte trein als de uitrijdende kan er wel in vandaar kan ik deze schakelaars er ook niet voor gebruiken kan.
Daarvoor zijn de 12 sch. boven het sch.st. verdeeld over 2 x 6 korte treinen van links resp. van rechts. en 2 x 6 voor lange treinen van links en rechts. hiermee regel ik dus korte en lange treinen die inrijden vanuit de twee verschillende richtingen.
voor de andere 3 sch. st. kan ik veel meer regelen met de tellers omdat er op die sporen altijd maar 1 trein kan staan afhankelijk van zijn lengte. de 4 stopschakelaars hebben dezelfde funktie als de k84 schakelaars maar is allen voor de afwisseling van het uiterlijk. deze 4 zijn nodig voor sommige gevallen waarbij het in of uitrijden moet worden geblokkeeerd.
De erlaubnispfeilen zijn uiteraard voor de richting maar met 1 per spoor van 28 mtr. krijg je ook geen vlotte doorstroming
deze regelen dus het tegengestelde verkeer op 1 spoor op de plaatsen waar dat kan en deze maken geen onderscheid tussen korte en lange treinen terwijl ik dat met de schakelaars wel kan. dus een schakelaar kan toestemming geven om te gaan rijden maar de pfeilen zeggen tot waar, immers het is wel een treinrit maar deze is opgebouwd uit rijwegen. gaat de pfeil om dan vervolgt hij zijn eerder gekozen weg. Op deze manier houdt ik doorstroming zonder steeds maar lang wachtende teinen.
nu is het niet zo dat ik alleen maar rondrazende treinen heb want op stations e.d. laat ik ze ook wachten voor vertrek
maar op de baan lang wachtende treinen en steeds maar een mtr. rijden en dan weer stoppen vind ik ook niets.
In de ZFA zoekt de lok steeds van boven naar beneden naar de volgende vrije rijweg of treinrit met een schakelaar kun je dit zoeken ook beinvloeden om te voorkomen dat de treinen steeds dezelfde weg kiezen bij. bv. om en om links of rechts af dan heb je er wel een sch. bij maar het rijdt wel gevarieerder binnen de zfa.
Dan heb ik ook nog een pendeltrein die volgens schema rijdt op een aantal sporen dwars door alles heen op enkelsporige trajekten dus ook dat moet geregeld worden zonder dat alles 3 1/2 minuut moet wachten dus dat zal ook nog wel een schakelaartje kosten. + de draaischijf en de kranen en het rangeerterrein en de autootjes
En dit alles regelen met die ene door jou genoemde schakelaar lijkt me lastig.
nou hele verhalen weer vandaag ter lering ende vermaak dus--
Vr. gr. Kees
Drucken
Seiten: [
1
]
2
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de