Autor Thema: Ervaringen met de servodecoder S8DCC/MOT  (Gelesen 4690 mal)

Offline janmeesters

• Mitglied
Ervaringen met de servodecoder S8DCC/MOT
« am: 24. Mai 2010, 10:57:58 »
Beste forumleden.

Deze keer geen vraag, maar mijn ervaringen met de servodecoder van http://www.miniatuura.nl/Index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=46&category_id=20&option=com_virtuemart&Itemid=4 . Je kunt hiermee 8 servo's aansturen. Voor de drie-aderige platte lintkabel (als verlenging en verbinding tussen servo en servodecoder) en de stekertjes ga naar: RC-point

Ik wil deze servodecoder gebruiken om servo's aan te sturen voor de bewegingen van mijn overwegbomen en de armseinen en misschien de lokloodsdeuren. Je kunt ze ook prima gebruiken om wissels om te zetten.
Ik ga hiervoor de servo's gebruiken van Arrowind AWD-308, gekocht bij ELBE hobbysupply te Rijen. Deze servo's plak ik met dubbelzijdig plakband aan de onderzijde van de modelbaan en verbind ze met het dunste verenstaal aan de armseinen.
De servodecoder wordt geleverd als te solderen bouwpakket, wat overigens gezien de duidelijke bouwbeschrijving geen enkel probleem oplevert.  Van de website kun je een programmaatje downloaden om de servo's te programmeren. Dat is een fluitje van een cent inclusief het beruchte "nadenderëffect" van een armsein. En kom je vast te zitten: e-mailtje naar Jan Heimensen van miniatuurlanda.

Inmiddels heb ik in WDP een van de armseinsymbolen voorzien van een adres. Dit adres kun je de servodecoder op een eenvoudige wijze "aanleren" (zoals bv de wisseldecoders van LDT: knopje indrukken op de decoder, ledje knippert langzaam, armseinsymbool in WDP aanklikken, ledje knippert snel, knopje indrukken en klaar is kees -of Jan-)

voor vragen: reageer in dit draadje.
Groeten
Jan Meesters
« Letzte Änderung: 27. Mai 2010, 08:56:50 von janmeesters »
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Ervaringen met de servodecoder S8DCC/MOT
« Antwort #1 am: 24. Mai 2010, 12:55:08 »
Hallo Jan,

Zitat
Deze servo's plak ik met dubbelzijdig plakband aan de onderzijde van de modelbaan
Is dat wel z'n goed idee plakband laat los wanner het uitdroogt en dan heb je problemen. Ik denk dat je er verstandig aan doet om een wat soliedere bevestiging te maken. Ik doe het met alluminium profiel uit de bouwmarkt.

Heb je het na effect voor het sluiten van de overwegbomen al geprobeerd?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline janmeesters

• Mitglied
« Antwort #2 am: 26. Mai 2010, 13:17:22 »
Dag Bob,

Het idee van het dubbelzijdige tape komt uit de modelbouw. Als je googled op SERVO DUBBELZIJDIG kom je heel wat hits tegen met voorbeelden. Bij Tesa hebben ze deze tape.
Het "nadenderen" van de overwegbomen heb ik nog niet uitgeprobeerd. Maar als het eruitziet zoals bij de armseintjes, dan is het toch nogal realistisch.

Bedankt voor je reactie.
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 26. Mai 2010, 13:44:43 »
Beste Jan,

Allereerst wil ik je bedanken voor de toelichting van jouw ervaring, dat vind ik vermeldenswaard omtrent de servo motoren besturingen. Het is altijd fijn om het te weten.

Wat Bob aanhaalde over dubbelzijdig plakband, kan ik je mijn ervaring het volgende mededelen.
Dergelijke plakbanden hebben geen eindige levensduur en zijn temperatuursonderhevig met parallel het verouderingsproces van het kunstof. Deze plakbanden hebben de neiging, dat het plakeigenschappen te gaan verliezen door Koolwaterstof verbindingen (dat zijn de essentiele bestandelen van het lijm en het dragermateriaal) door UV licht en kamer temperatuur.

Ik weet dat deze plakbanden makkelijk aan te brengen zijn en het gemak daarvan, maar voor half mechanisch en elektrische beinvloeding kan deze plakbanden ook nadelig werken.
Ik bevestigd ook praktisch alles met schroeven of beugels. En zelfs in gevallen maak ik een bevestigingshuis om het servo-motor heen.

Het is maar mijn idee, maar ik gebruik geen plakband materiaal voor onder mijn treinbaan.

Met vriendelijke groet,

Jan Leendert

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 26. Mai 2010, 22:00:30 »
Hallo,

Op mijn web-site heb ik fotos staan van hoe ik het aan het maken ben.

http://www.bobvermeulen.com/

ga dan naar automatisering en dan naar wisselaandrijvingen

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 26. Mai 2010, 23:25:14 »
Hallo Bob,

Ik heb even in jouw prachtige Website gekeken, en betreft de servo aandrijving ziet er gelikt uit. ;D
Ik zie dat je waarschijnlijk een LDT elektronica gebruikt, of iets dergelijks. Mijn vraag daarover is, die elektronica die je gebruikt, zijn deze uitgerust met terugmelding voor de wisseltongen.? (door de stand van de servo kun je ook terugmelding opvragen). Niet verwarren met de bezetmelding van de wissel, dat is een ander optie.

Met vriendelijke groet,

Jan Leendert

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 27. Mai 2010, 06:01:08 »
Hallo Jan Leendert,

Zitat
zijn deze uitgerust met terugmelding voor de wisseltongen.?
Nee, ik gebruik relatief goedkope servo's. Maar recentelijk heeft Gerad ook foto van zijn aansturing hier laten zien en die heeft 2 kleine microschakelaars gemonteerd en dan heb je het wel. Het is dus voor mij een kleine moeite omdie ook aan te brengen maar ik heb gekozen om dat niet te doen. Ook kun je die schakelaars gebruiken voor polarisering van het hardstuk van de wissel

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 27. Mai 2010, 10:15:00 »
Hoi Bob,

Aha, het concept van Gerard Derks. :D
Ja, dat ziet er zeer betrouwbaar uit.!
Op deze manier is ook een methode, wat eenvoudiger en ook betrekkelijk relatief goedkope oplossing kan zijn.

Ziet er goed uit. ;)

Met vriendelijke groet,

Jan Leendert