Autor Thema: Seinen  (Gelesen 4064 mal)

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
Seinen
« am: 19. Dezember 2010, 20:21:47 »
Hallo Beste WinDigipet Kundigen,

momenteel ben ik druk bezig met plannen van mijn baan. Ik vraag mij iets af of doet het er niet toe. Ik vraag het u te zeggen.

Wanneer moet een sein volgens de WinDigipet-filosofie op ROOD?

1. Nadat het eerste voertuig (bijvoorbeeld stuurstand bij een duwende combinatie met lok achterop) met de eerste as het sein voorbij rijdt?

2. Nadat een gehele trein het sein voorbij gereden is?

3. Maakt het allemaal niets uit?

Ik hoor graag. Bedankt alvast voor de tip(s).
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Seinen
« Antwort #1 am: 19. Dezember 2010, 20:31:50 »
Hallo Hans,

3. ist richtig, aber auch 1. und 2. ;)

Das Signal wird gestellt, wenn der Startkontakt wieder frei ist. Das ist bei dir als Märklin-Fahrer, wenn der ganze Zug vorbei ist und bei mir als Gleichstromfahrer, wenn die Lok vorbei gefahren ist, denn die Wagons melden bei mir nicht besetzt.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 19. Dezember 2010, 20:33:01 »
Hallo Hans,

In de Gleisbild-Editor kun je de stand van de seinen op Grundstellung zetten.
In Stations, Rangeer, Schaduwstation op rood zetten.
Bovendien is het ook afhankelijk van de Epoxe, in sommige gevallen op groen (is een uitzondering)
Op de trajekten zelf, bijv. op de parade trajekt worden doorgaans de seinen op groen als grundstelling.

Een trein, dus ook in jouw geval als duwtrein, dient de trein voor de sein te stoppen.
Als je merkt dat de wagon met de voorste wagon contact maakt, en hij gaat te ver naar voren, dan kun je die in FS-Editor de RMK Start-Brems-Stop eerder laten stoppen, dan WDP als standaard opgeeft, dus bijv. twee RMK eerder laten remmen en stoppen. (dit wil ik je even aangeven als basis principe om jouw de FS te laten kennis maken. ;))

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

P.s: Ik zie dat Stefan het al heeft gereageerd. Dat is juist.
« Letzte Änderung: 19. Dezember 2010, 20:34:39 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #3 am: 20. Dezember 2010, 00:46:41 »
Hartelijk dank voor de antwoorden Stefan en Jan Leendert,

ik was nog een vraag vergeten. Hoe gaat het in het "echt" bij de DB?

Ik weet hoe het in Nederland gaat. Nadat de eerste as het sein voorbij is gaat het sein op Rood. Is dat in Duitsland ook zo? Ik meen wel is gezien te hebben dat het het nog wel is een poosje duurt eer een sein op rood gaat nadat een trein een veilig sein gepasseerd heeft...

Mijn gedachten gang is: een sein staat op groen als het blok er voor vrij is. Anders door ingrijpen van de treindienstleider op rood. Het principe moet toch zijn dat de treinen zelf de seinen regelen.

Hopenlijk komen we daar op onze bijeenkomsten op terug. Lijkt me zeer interressant onderwerp!

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 20. Dezember 2010, 01:33:20 »
Hallo Hans,

Je hebt helemaal gelijk in.

Normaal gaan de treinen na het passeren van een sein, op rood.
Ik heb dat zowel in Duitsland en Nederland gezien dat halverwege de treinlengte de sein op rood overschakeld.
Met WDP gaat dat ook zo volgens het plan.

Zie bijgaande screenshot.
Je ziet aan het blauwe gebied dat er een trein voorbij gaat en na de groene sein. Na die groene sein zie je nog een stuk van de treinlengte dat voorbij die sein. Zodra de trein rechts afgaat (zie gele FS) dan springt de sein op rood.

Jan Leendert Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline ernstcramer

• Mitglied
  • Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...
« Antwort #5 am: 20. Dezember 2010, 17:02:55 »
Hartelijk dank voor de antwoorden Stefan en Jan Leendert,

ik was nog een vraag vergeten. Hoe gaat het in het "echt" bij de DB?

Ik weet hoe het in Nederland gaat. Nadat de eerste as het sein voorbij is gaat het sein op Rood. Is dat in Duitsland ook zo? Ik meen wel is gezien te hebben dat het het nog wel is een poosje duurt eer een sein op rood gaat nadat een trein een veilig sein gepasseerd heeft...

Mijn gedachten gang is: een sein staat op groen als het blok er voor vrij is. Anders door ingrijpen van de treindienstleider op rood. Het principe moet toch zijn dat de treinen zelf de seinen regelen.

Hopenlijk komen we daar op onze bijeenkomsten op terug. Lijkt me zeer interressant onderwerp!

Mag ik er nog wat aan toe voegen (alhoewel ik geen super-expert ben... ;D)
De situatie op een station of op de vrije baan is principieel anders.
1) Vrije baan: in het blokstelsel wordt inderdaad een blok vrij gegeven als een trein 2 (!) blokken verder is. Dus: trein verlaat het blok: dan springt sein op rood (inderdaad als de lok de volgende melder passeert - kan dus heel kort na het sein zijn!) Wanneer dat 1e opvolgblok verlaten wordt gaat sein naar geel, en bij weer het volgende blok gaat sein naar groen. In Duitsland heb je op de blokseinen twee standen: Rood-Groen. Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij gaat bloksein weer op groen als er 1 vrij blok tussen zit. Deze situatie is in ieder geval op veel nevenlijnen in Duitsland de situatie. Mocht een dichter opvolgen van de treinen noodzakelijk zijn kan er een voorsein geplaatst worden, waarbij ik dacht dubbel geel getoond wordt.
Overigens is Rood op de vrije baan de fail-safe situatie. Je ziet soms op nevenlijnen dat er geen rood lichtend sein is, maar alleen een groen lichtend, en een rood geschilderd vlak. Daarbij geldt dat de machinist het sein voorbij mag als de groene lamp brandt, is groen gedoofd geldt het rode vlak. Bespaart energie... ::)
2) emplacementen: daar geldt standaard Rood als basis stelling en wordt er altijd een rijweg naar de vrije baan geschakeld. In principe is er dus een rijverbod. Voor rangeren is daarom een uitgebreid stelsel van rangeerseinen (soms vaste dmv borden) op de emplacementen aanwezig.

Succes met je zoektocht; leuk probleem om het in te stellen denk ik zo!
Met vriendelijke groet,
Ernst Cramer (van de schappenbaan)

Märklin- en Roco-fan, Märklin 6021/6051, nog geen besturingsprogramma, modules moeten nog komen...

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 20. Dezember 2010, 17:57:46 »
Hallo Ernst,

Hetgeen wat je hebt aangegeven, klopt geheel.
In Duitsland zijn er wel tig van die Seinwezen norm die per regio ook nog verschillend kunnen zijn.
Zie bijgaande link (ook voor Hans!)

http://www.stellwerke.de/index.html

MIBA heeft een prachtige exemplaar, 3 delig, een boek over seinen en de bijbehorende protocollen.

Om even terug te gaan naar WDP.
In MA (= Magneet Artikel) waar seinen kunnen worden gebruikt, heeft WDP binnen die MA een "bladzijde" waar je 18 soorten schakelingen en vormen van seinen kunt gebruiken, en dit geheel vlgs de gekozen protocol.

Wellicht een leuk onderwerp voor in Januari?.

Jan Leendert Stienstra

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #7 am: 21. Dezember 2010, 15:19:17 »
Hallo Jan Leendert,

weer bedankt voor je leerzame reacties!  ;)

MIBA heeft een prachtige exemplaar, 3 delig, een boek over seinen en de bijbehorende protocollen.

Juist! Die heb ik destijds n.a.v. opmerkingen hierover van Bob direct aangeschaft. Wellicht wordt mijn vraag daarin ook wel beantwoord maar daar heb ik dan overheen gelezen....... :-[

Wellicht een leuk onderwerp voor in Januari?

Ik zou bijna zeggen: "graag!" En ook bedankt voor de link Jan Leendert!  :)

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 10. Januar 2011, 18:57:20 »
Hi Hans

Ik ben binnenkort weer in Goes op de beurs met mijn station met een baan van M-track. Als je zin en tijd hebt kom dan even langs. Op mijn station is een en ander volgens de werkelijkheid geregeld met WDP Ik maak daar ook gebruik van de wisselwachter module.

Groetjes

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #9 am: 11. Januar 2011, 13:39:23 »
Hallo Jos,

Tijd niet gesproken / gezien. Des te leuker je reactie!

In principe ben ik uiteraard zeer geïnteresseerd en als het even kan kom ik. Wanneer is het? Ik hoor graag van je.

Hartelijke groet, Hans

Hans
  • Win-Digipet-Version:
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: