Autor Thema: Stofzuiger en slijpwagen in een ZFA  (Gelesen 7059 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Stofzuiger en slijpwagen in een ZFA
« am: 10. Mai 2014, 02:22:54 »
Hallo Ms,

Ik wil mijn setje stofzuiger en rail slijpwagens in een volledige ZFA hun rondje laten maken en zo op geregelde tijden voor of na het rijden met de loks de boel schoonmaken.

Mij lijkt het ideaal om dit via een ZFA te bewerkstelligen. Zoals jullie weten heb ik een baan gemaakt waarin zo een beetje alles zit wat er ook straks op mijn echte baan in de kelder zal komen. Deze loopt in volledige simulatie mode.

Probleem is dat ik welliswaar zonder problemen deze reinigingsset een in 2 delen lopende route kan laten afleggen, maar ik ook 2 schaduwstations heb.

Deze zou of in zijn geheel of per categorie leeg gemaakt moeten worden, gereinigd en dan weer kunnen vollopen.

het heeft dus nogal wat aarde in de voeten, maar desalniettemin een heel leuk projectje.

Heeft iemand hier soms al ervaring mee, of heeft iemand een voorstel hierover ?

in de bijlage wat beeldmateriaal ... momenteelben ik geheel rechts 2 sporen aan het bij bouwen waarin dan mijn reinigingsmateriaal komt te staan en als een soort pendel dan aan de slag kunnen ...

grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Stofzuiger en slijpwagen in een ZFA
« Antwort #1 am: 10. Mai 2014, 08:25:29 »
Hallo Eric,

Er zijn vele mogelijkheden, hier is er een.

je zou een K84 kunnen zetten (rood) zodra je gaat rijden met de schoonmaak trein. Dan kan je middels een teller je eerste spoor van Schaduwstation leeg rijden maar direct je schoonmaakten er in laten rijden. Als spoor 1 gedaan is dan verlaat de schoonmaakten spoor 1 en zet de teller naar 2 en dus rijd de schoonmaakten weer een rondje en loopt spoor 2 leeg en gaat de schoonmaakten naar spoor2 enz enz.

mvrg bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 10. Mai 2014, 13:00:56 »
Hallo Eric,

Er zijn vele mogelijkheden, hier is er een.

je zou een K84 kunnen zetten (rood) zodra je gaat rijden met de schoonmaak trein. Dan kan je middels een teller je eerste spoor van Schaduwstation leeg rijden maar direct je schoonmaakten er in laten rijden. Als spoor 1 gedaan is dan verlaat de schoonmaakten spoor 1 en zet de teller naar 2 en dus rijd de schoonmaakten weer een rondje en loopt spoor 2 leeg en gaat de schoonmaakten naar spoor2 enz enz.

mvrg bob

Hallo Bob,

Dat vind ik een zeer interessante oplossing. Ik ga hier eens mee aan de slag. Deze k84 gebruik ik nu ook al erg veel, dat begrijp ik inmiddels.
De teller optie en zo stuk voor stuk reinigen is een zeer goede oplossing.

Ik ga er mee aan de slag, zal eens beginnen met de FS op te zetten voor het SBHF , de rest staat er al in.

Grootste uitdaging zal zijn de loks ergens tijdelijk te plaatsen.

bedankt voor je bijdrage, hier kan ik vast iets mee ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 10. Mai 2014, 16:13:35 »
Hallo Eric,

Zitat
Grootste uitdaging zal zijn de loks ergens tijdelijk te plaatsen.

Ik neem aan dat je met lok een trein bedoel. Wel ik bouw een baan om mijn treinen te laten rijden. Dus met de zelfde moeite kan een k84 gebruiken om dan de sporen 2 t/m 4 niet te laten rijden en dan rijden de 3 treinen van spoor 1 (die in jouw geval achter elkaar staan) de baan op. Als ze dan weer terug komen bij het schaduw station laat je ze weer op spoor 1 binnen rijden.

mvrg Bob

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 11. Mai 2014, 23:53:27 »
Hallo Eric,

Het beste is, zoals Bob het voorstelde, de reinigingstrein gewoon mee laten rijden in het hele treinverkeer.
Je kunt in de beiden SBHF een Epoche opgeven en die in alle Epoche SBHF1 en 2 tussen voegen waar nog ruimte is.
Als er een trein vertrekt, dan is daar een ruimte, en daar de reinigingstrein onderbrengen.
Hou je 1 trein over dan rangeer je die naar de doorrijspoor, en dan verder de rest van de baan schoonmaken.

Heb jij de reinigingswagen van Lux met een eigen decoder van Lux zelf.
Deze werkt als de reinigingswagen gaat rijden, dat gaat de borstel draaien, en als die stopt, dan blijft die effe 4 seconden borstelen en weer stil.?

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #5 am: 12. Mai 2014, 01:29:17 »
Hallo Jan,

Ik ga dat eens uitproberen. Ik ben nu 2 dagen bezig geweest om werkelijk elk stukje rails te reinigen dmv een kompleet gemaakte ZFA.

Dit is misschien niet de manier voor een stofzuiger, maar hierdoor heb ik wel heel veel geleerd in deze 2 dagen over tellers en condities en noem het maar op.

Het zijn meer dan 120 regels geworden in een speciale ZFA. er zitten nog een paar foutjes in waar ik naar wil kijken ... als het loopt , stuur ik je het eens op , voor de lol ... ik ben er van overtuigd dat veel dingen makkelijker hadden gekund, maar dan had ik weer minder geleerd.
Ik heb nu ook de techniek van de tellers toegepast die jij me getoond hebt, en ik heb een aantal regels ingevoerd in de STW :-)

Ja , ik heb de komplete set van lux met originele decoder ...  ook heb ik 2 uitvoeringen van Dapol. deze kosten maar de helft en zijn ook niet onaardig.

Ik heb op een frans forum gezien dat Lux nu ook bezig is met een soort boen machine voor loks , om ze van het stof te ontdoen. een trein wasserette :-)

kortom ...  ik heb niet stil gezeten :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 12. Mai 2014, 12:11:47 »
Hallo Eric,

Heel goed.
Leren is weten. :D

Betreft de Lux wagens.
Bij mij heeft de slijpwagon 5 wisseltongen omhoog afgerukt. (wil niet zeggen dat het bij jouw ook het geval zal zijn, temeer gebruik je Profi-Rails van FL en die zijn wat steviger dan mijn modelgleis van FL.!)
En daarnaast gebruikt Lux zijn eigen "elektronica decoder" die niet geschikt was op mijn keerlus, gaf stevige kortsluitingen. Dus, die maar weer terug gestuurd en kreeg alles vergoed, wat ik persoonlijk heel netjes vond.

Ze zouden daaraan werken om het kortsluiteuvel en de type borstels veranderen, maar daar hebt ik afgelopen Dortmund erna gevraagd, ze zijn ermee bezig.
Op jouw Heerlense baan (als ik het goed hebt gezien) gebruik je geen keerlus.

Dapol had die problemen niet en de stofzuiger zuigt als de tierelier, waarop mijn vrouw zegt, zo heb je de slaapkamer gestofzuigd  ;D.
De slijpwagen heb ik vervangen voor een Marklin zandwagon met daaronder twee viltjes inzitten.(zijn uitneembaar en wasbaar)
En daarnaast gebruikt ik een reinigingswagen van Softlok (in Houten aangeschaft), die werkt met reinigingsvloeistof op een opgerolde cleanerdoekje en die rolt over de rails.
Achter de reinigingswagon zet ik die twee Marklin viltwagon en maakt na twee keer een rondje om de baan mooi schoon.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #7 am: 12. Mai 2014, 12:22:17 »
Hallo Jan,

Mijn Lux combi heeft nog geen overuren gemaakt destijds op mijn baan, door het vele werken aan de baan maakte ik de rails nog met de hand schoon, anders was de combi nu al versleten :-)
Gemerkt van jouw genoemde probleem heb ik dus niet veel, ik wacht eens af ....

Nee , ik mijd keerlussen. Althans in de zin van keerlussen die zich zelf in hun kont bijten :-)

mijn keerlussen zijn niet meer als een wenteling. Zoals je aan mijn opbouw van mijn schaduwstations kon zien gaan ze met vier sporen heen , maken de bocht en komen met 4 sporen terug.

Ja , die Dapols zijn indrukwekkend voor die paar euro tov de Lux ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #8 am: 13. Mai 2014, 11:34:34 »
Goede morgen,

Ook ik gebruik de Lux stofzuiger én borstel wagen.

Zover ik weet zit er geen decoder in maar logica die zodra er spanning op de baan gezet wordt de zuiger en borstel  automatisch aan zet (dus geen DCC adres).
Als er niet gereden wordt dan stoppen deze ook weer na enkele seconden van zelf.
Zodra de wagens in beweging komen worden ze weer aangeschakeld.

Er zit een fixe condensator in de elektronica die als buffer functioneert waardoor de wagens nog even werken als ze stil staan en om te voorkomen dat bij kortstondige onderbrekingen een jo-jo effect krijgt van aan-uit.

Ik had aanvankelijk er last van dat bij het opstarten van mijn IB-Com centrale het opladen van de elco (aanvankelijk is dat een soort kortsluiting) dit zag als kortsluiting.
Navraag leerde me dat dit een probleem van de IB-Com was. Nadat ik de IB-Com opgestuurd had heeft Uhlenbrock dat keurig opgelost (enkele dagen geen centrale gehad).

Het probleem van het geluid dat Jan schetst onderken ik ook, het probleem van de wisseltongen echter (tot op heden) niet.

Ook ik mijd keerlussen, dus die ervaring heb ik ook niet.

Ook Lux werkt met reiniging vloeistof. Die werkt perfect!!

Het wagentje met viltjes heb ik ook. Die hangt  bij mij (voorlopig) standaard achter de LUX set.
De viltjes worden niet vuil, waaruit ik concludeer dat de LUX zijn werk goed doet.

Omdat het zo goed werkt neem ik het geluid op de koop toe.
Vind ik het te hinderlijk dan kan ik altijd de LUX zijn werk laten doen terwijl ik niet in die ruimte aanwezig ben.
De klachten dat het geluid twee verdiepingen lager hoorbaar is heb ik niet, dus ik ga er gewoon mee door.  ;)

gr. Jacques
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #9 am: 13. Mai 2014, 16:19:18 »

Bij de oudere versies zat een decoder ingebouwd.
Ik heb beide versies en zonder problemen.
Wel in N

mvrg Bob

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #10 am: 13. Mai 2014, 23:59:01 »
hallo MSF,

Zowel mijn Lux combi , als de dapols zijn voorzien van een normale lok decoder en zo ook te aktiveren.

Bij lux kun je zelfs kiezen welke decoder je wilt ....

http://www.lux-modellbau.de/html_de/gleis_dh.htm

Unser Lieferprogramm:
Gleisstaubsauger und Schienen- und Oberleitungsschleifwagen in H0 mit einem Decoder für ...
P   System Märklin   P   mit Märklin-Digitaldecoder
(Artikelnr. 9620)
      P   mit Lenz-Digitaldecoder
(Artikelnr. 9626)
P   System Fleischmann-Roco   P   mit FMZ-Decoder
(Artikelnr. 9621)
      P   mit Uhlenbrock(-Märklin)-Decoder
(Artikelnr. 9623)
      P   mit Zimo-Decoder
(Artikelnr. 9624)
      P   mit Lenz-Decoder
(Artikelnr. 9625)
      P   mit Selectrix-Decoder
(Artikelnr. 9627)
P   System Trix-Expreß   P   mit Selectrix-Decoder
(Artikelnr. 9622)

Have fun !

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #11 am: 14. Mai 2014, 11:16:27 »
Hoi Eric,

Dat is fraai.

ik zie inderdaad dat de typenummers 8831 en 9131 die ik in 2012 heb aangeschaft er niet meer bij staan.
(zie ook bijlage van de folder destijds)

Maar mooi dat het nu via een decoder geregeld kan worden, dan heb je het tenminste zelf onder controle (onafhankelijk van het wel of niet bewegen)

Wellicht dat ik ze kan modificeren, als ik even tijd heb ga ik dat navragen.

succes.

gr. Jacques.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #12 am: 14. Mai 2014, 23:36:04 »
Hallo Jacques,

Ja , dat is inderdaad fraai in zo een korte tijd al deze wijzigingen. Ik zou er gewoon een mailtje aan wijden dat je dat model hebt gekocht en deze wil voorzien van een decoder ... misschien hebben ze een modificatie kit.

Ik heb wel destijds niet 2 losse modellen gekocht, maar de combi als één artikel ... misschien dat daar een verschil in zit.

ik vind het in ieder geval niet meer als netjes van Lux als ze je aan een upgrade kit je helpen ...
zoniet kan ik altijd eens kijken of ik die van mij kan openschroeven en kan fotograferen ...

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Peter R.

• Senior-Mitglied
« Antwort #13 am: 15. Mai 2014, 07:38:09 »
Heren

Ik heb 2 jaar geleden ook 2 losse modellen gekocht.
Het zal wel een nieuwe ontwikkeling zijn, welke voor de productie betreft kosten voordeliger is
Een decoder besturing is voordeliger dan twee besturingen en bovendien geeft een decoder besturing meer mogelijkheden voor het regelen van de zuigkracht
Een goede ontwikkeling dus goedkoper en meer mogelijkheden

Groetjes
Peter R.

Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #14 am: 15. Mai 2014, 09:46:12 »
Hoi,

Ik zal z.s.m. navraag doen bij Lux en laat het weten welk alternatief ze bieden.

Het lijkt me overigens niet moeilijk om er een decoder in te bouwen.
In de specs staat dat de elektronica max 400mA vraagt. Daar is wel een decoder voor te krijgen.

wordt vervolgd....

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

• Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11