Autor Thema: Voorsein versus rijwegen  (Gelesen 7162 mal)

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Voorsein versus rijwegen
« am: 15. Oktober 2014, 15:02:39 »
Heren,

Ik heb enige tijd terug een topic aangemaakt mbt mijn spoorweg omdat ik daar problemen had met de aansturing van de spoorwegovergang in WDP. Dit probleem is nog niet opgelost maar nu ben ik bezig om een voorsein te implementeren (mooi woord)in WDP. Hierbij loop ik tegen hetzelfde principiële probleem op.

Even wat statements:
-Een voorsein geeft de vrijgave situatie weer van het blok na het eerstvolgende blok waar de trein naar toe rijdt.
-Doel van een voorsein: geeft bij veilig signaal een voorteken dat het 2e blok vrij is en bij onveilig signaal de
 opdracht om langzamer te rijden.
-In WDP is een voorsein onderdeel van een rijweg, in mijn voorbeeld is dit rijweg 200>281. (zie bijlage 1)
-In een rijweg moeten alle seinen een basis-stand gegeven worden waarop deze seinen moeten staan als een
 loc de rijweg activeert. (zie bijlage 2)
-Dit voorsein heb ik via de Stellwertswärter (STW) geactiveert (zie bijlage 3) waarmee dit sein precies doet
 wat de bedoeling is.

Het probleem is nu dat het sein in de basis-stand gezet wordt door de geactiveerde rijweg, ongeacht of de STW deze in een andere stand zet omdat dit gewenst is. Hoe kan ik dit voorsein niet afhankelijk laten zijn van de rijweg waarin deze zich bevindt?

Gr
Bas  :)

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Re: Voorsein versus rijwegen
« Antwort #1 am: 15. Oktober 2014, 15:10:13 »
Aanvulling:

Misschien niet helemaal duidelijk maar het betreft voorsein 383, in de 3 bijlages rechtsboven. En ik gebruik in dit voorbeeld de rijweg met RMK's 138 t/m 140 (rechts onder) die dit voorsein aansturen (is één van deze RMK's bezet dan staat het voorsein op onveilig, zijn deze RMK's allemaal vrij dan staat het voorsein op veilig.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 15. Oktober 2014, 16:42:13 »
Hallo Bas

Kijk naar de onderstaande link.
En zie Karl Heinz Batterman zijn voorstel.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=71847.0

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 15. Oktober 2014, 17:57:20 »
Hoi Jan,

Bedankt, ik ga kijken al is mijn Duits niet al te best. Probeer het wel te vertalen.

Ik had al gezocht via de zoekmachine van het forum.......maar agv een tikfout gezocht op het verkeerde woord.(voortsein ipv voorsein)
Daar kom ik nu net achter... sorry.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 16. Oktober 2014, 13:57:04 »
Hoi Jan,

Ik heb de div literatuur op dit forum doorgelezen en eerlijk gezegd valt het kwartje nog niet echt bij mij. Ik begrijp wel div voorstellen maar dit roept bij mij weer andere vragen op.
Nu zou ik graag eens fysiek willen zien hoe dit werkt. Kunnen we niet een keer een afspraak maken om hier samen naar te kijken?

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 16. Oktober 2014, 16:09:02 »
Hallo,

Dit is een leuk onderwerp voor de bijeenkomsten! 8)

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 16. Oktober 2014, 16:19:47 »
Bob,

Je hebt weer eens een heel goed idee  ;D ;D ;D ;D

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 17. Oktober 2014, 00:59:09 »
Hallo Allen,

Bas,
Ideeën zijn altijd welkom.
Maar hou er even rekening mee dat wij nog een werk aan hebben om de demobaan nog in orde gemaakt moet worden.

Op 8-nov en 22-nov ligt op dit moment de prioriteit die Ronald heeft bekend gemaakt.

Ik denk dat jou onderwerp even later binnen de gebruikersgroep wordt behandeld.

Het is absolute goed voorbeeld van jou het voorbeeld van voorsein, maar even nog niet binnen onze gebruikersgroep. ;) :D

Overigens blijkt dat wij de Versie 2012.3 een filmpje is bijgeleverd waarbij Karl Heinz zijn voorbeeld wordt verklaart. Jij hebt 2009, en daar geldt een andere omweg dat via STW in combinatie van FS wordt bewerkt!.

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 17. Oktober 2014, 09:15:29 »
Hoi Jan,

Het spreekt voor zich dat de bijeenkomst de komende tijdn prio1 heeft. Vwb het onderwerp van dit voorsein.... "wat in een goed vat zit verzuurd niet". Intussen ga ik dat filmpje eens bekijken, het is weliswaar niet te gebruiken voor versie 2009, maar misschien kan ik er iets van leren.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 17. Oktober 2014, 09:19:50 »
Eh...... Jan?

Waar kan ik dat filmpje vinden? Of is deze alleen via de update 2012.3 te krijgen?

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

jlt

• Gast
« Antwort #10 am: 17. Oktober 2014, 09:27:03 »
Hoi Bas,

Jaa, dit filmpje zit meegeleverd in de WDP CD.
En is alleen voor versie 2012.

Dit is gedaan wegens de Tools die voor 2012 is bedoeld.
Maar geen ramp, het filmpje kan ik wel in een stick laden en meenemen naar Eurospoor of op de bijeenkomst 8 of 22- nov meenemen.

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 17. Oktober 2014, 09:33:20 »
TOP!
 ;D
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 18. März 2015, 19:25:48 »
Heren,

Onderstaande wil ik jullie niet onthouden....
Er is licht in de duisternis, qua oplossing voor mijn voorseinen..... hoop ik.

Ik had het afgelopen weekend een bijzonder helder moment, ... en ja, dat komt idd niet vaak voor... ;D ;D

Dit is mogelijk geen conventionele oplossing maar na testen in de simulatie lijkt het te werken:
Het probleem van de stand van een voorsein in een rijweg los ik op door dit voorsein uit de rijweg te halen, maw de rijweg (in de rijweg editor) selecteren en via het camera'tje het sein vrijgave "0" geven(rechter muisknop). Het sein wordt dan uit de rijweg gehaald en is in deze rijweg (alleen in de rijweg editor) zichtbaar als een wit sein. Bij het activeren van deze rijweg zal het sein in de stand blijven staan die het al stond en wordt niet meer beïnvloed door de rijweg. De beïnvloeding van dit voorsein wordt nu in mijn geval 100% door de STW uitgevoerd.... en dat is nu precies wat ik wil.

Mogelijk hebben de knappe koppen van onze WDP groep dit mij al eerder proberen uit te leggen maar dat drong niet tot me door. :-[

Ik ga deze theorie uitproberen op de baan maar ik heb goede hoop dat dit de oplossing is.

Wordt vervolgd.

Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #13 am: 21. März 2015, 10:40:39 »
Hallo Bas,

knap uitgevonden.
Als je nu ook nog het prufe kontakt van de rijweg waar het voorsein groen van moet zijn invoert in de rijweg ervoor (dit wordt dan geel weergegeven maar dat geeft niet)dit in comb. met je stw voorwaarden, dan zul je zien dat wanneer de trein er aankomt het voorsein al de goede kleur heeft. Je kunt het prufe kontakt zelf nog verder terugleggen wanneer nodig.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #14 am: 21. März 2015, 10:54:04 »
Hoi Kees,

Bedankt voor je reactie.
Dit is idd een goed idee en daar was ik al van op de hoogte. Ik ben het nu toevallig aan het testen op de baan. Ziet er tot nu toe heel goed uit.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10