goede morgen allen,
ik heb een probleempje waar ik geen vat op heb :(
Een trein komende uit het schaduwstation laat een trein stoppen in het vak van RM22 (groen).
Als de trein uit het schaduwstation weg is dan gaat de trein van RM22 volgens plan weer rijden maar stopt in het vak van RM23 en gaat daarna nooit meer rijden.
Wat kan dat zijn?
Hallo Bob,
Hoe rij je met WDP, dmv.vraagcontacten, treinritten of dienstregeling? En gebruik je ook profielen?
Het lijkt erop dat bij RM23 een stopbevel of rijsnelheid 0 is ingevoerd. Dit moet makkelijk op te lossen zijn, lijkt me.
Ik hoor het wel.
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Hallo Bob,
Er schiet me nog iets te binnen, als je met vraagcontacten rijdt oa., vertrekt de trein vanuit RM22 met een bepaalde startsnelheid V+... . Wat voor een V instelling staat er bij RM23? Omdat ik van je weet dat je met 2 RMK's per "blok" rijdt, staat hier dan en bepaalde snelheid V-.... om in dit stuk af te remmen?, en indien deze snelheid lager is dan de startsnelheid V+..... in RM22 dan stopt de trein hier en rijdt niet verder. Ik neem aan als de trein stopt op RM23 dat de rijweg niet vrijgegeven wordt?
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Gerard en Jan Leendert bedankt voor de reacties, momenteel kan ik niet in mijn systeem kijken, morgen wel weer!
Ik heb inderdaad veel aan de baan veranderd in de afgelopen maaden. Vandaar dat ik ook alle oude rijwegen en treinritten heb verwijdert. Daarna heb ik nieuwe rijwegen en twee treinritten gemaakt. Deze heb ik afzonderlijk getest en dat rijd goed enkele rijwegen zijn voorzien van profielen. De twee trienritten heb ik in ZFA geplaatst en dan gaat het mis.
Tijdens het testen komen geen rode uitroeptekens voor de overige opmerkingen kan ik pas morgen berichten als ik weer thuis ben.
Gerard, was ik nog vergeten te melden dat de rijweg van de trein uit het schaduwstation vrijgegeven wordt
Gerard, had ik vergeten melden da de treinrit wordt vrijgegeven
Goedenmorgen Bob,
Als alles vrijgegeven wordt, dan zit het probleem in de rijwegen-editor, denk ik. Vraagjes: komt de desbetreffende trein in het treinnummerveld van RM24 te staan? Welk RMK heb je ingevoerd als zijnde "Prufe nachste zugfahrt"? En als het een treinrit betreft en de volgende rijweg is vrij, wordt deze dan ook gesteld (dus na RM24 en verder)? Het lijkt er anders op dat RM23 is ingegeven als zijnde het doelcontact en als dat zo is, dan stopt de trein. Ik zou even alles nakijken waar RM23 is ingevoerd. Deze lijkt mij de boosdoener, omdat op dit RM23 de trein blijkbaar een opdracht krijgt om te stoppen.
Werkt het manueel wel, maw. kun je deze rijweg stellen en ook berijden t/m RM24?
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Hallo Gerard,
Ik kan de afzonderlijke trienritten zonder problemen laten rijden.
Daar bedoel ik mee dat de trein A uit het schaduwstation van spoor 1 via de baan weer in spoor 1 komt en dat de tweede trein B van een ander schaduw station komt spoor 4 en dan via RM22 en RM23 weer terug komt in zijn schaduwstation op spoor 4. Als ik deze afzonderlijk test dan rijd dat uitstekent. Als ik deze treinritten plaats in de ZFA en de trein B moet voor trein A wachten op RM22 dan stopt hij zoals geplant op RM22 aals de rijweg dan weer vrijgegeven is door ttrein A dan rijd trein B weer maar stopt op RM23 (niet24).
Hallo Bob,
Nog wat vraagjes: 1. Gebeurt dit met alle treinen, of met enkele, specifieke treinen?
2. Gebeurt dit alleen bij het automatisch rijden in de ZFA?
3. Kun je de treinritten met de middelste muisknop manueel schakelen én rijden?
4. Kun je manueel de rijweg (rechter muisknop) van RM22 t/m.RM24 schakelen én rijden en
stopt de trein dan wel op RM24?
De trein krijgt op een of andere manier een opdracht om te stoppen op RM23. Dit kan door meerdere dingen worden veroorzaakt. De trein mag/kan niet verder rijden. Is er ergens iets ingesteld dat op RM23 de trein een stopbevel krijgt?
Ik zie ook dat de volgende rijweg bestaat uit: startcontact 24 en verder 25, 26 en 121. Ik begreep van je dat je met 2 RM's per rijweg rijdt. Kan het zijn dat je als gecombineerd start/doelcontact RM23 hebt genomen ipv.RM24?
Komen de aansluitingen van de bezetmelders in de baan overeen met de bezetmelders aangegeven in het sporenplan van WDP?
Evt.nog een oorzaak: zou het probleem bij de bezetmelding kunnen zitten. Ik heb dat ook eens gehad, maar ik rij Märklin. Daar stopte de trein ook een RM te vroeg, en toen bleek dat de spoorstaven van het remcontact en het stopcontact met elkaar in aanraking waren gekomen. Maw.: kan het zijn dat, hardware-technisch gezien, RM23 en RM24 op een of andere manier met elkaar verbinding maken en WDP dit ziet als één RM. Dan stopt de trein nl.ook op de positie van RM23 ipv.RM24, en staat het treinnummer keurig op het treinnummerveld op doelcontact RM24.
We komen er wel uit!!
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Gerard goede middag,
Bedankt dat je mee blijft denken,
Zitat1. Gebeurt dit met alle treinen, of met enkele, specifieke treinen?
Ik heb trein B ook uitgeprobeerd met een andere lok en dan gebeurd het zelfde. Mijn cunclusie was daardoor dat het in iedergeval niet in een decoder zit.
Zitat2. Gebeurt dit alleen bij het automatisch rijden in de ZFA?
Ik heb dit in ZFA gebracht en werk eigenlijk alleen in ZFA
ZitatKun je de treinritten met de middelste muisknop manueel schakelen én rijden?
Ja ik kan de treinritten zoals ik omschreven heb van spoor 4 naar spoor 4 via de baan laten rijden zonder problemen
dit doe ik met de middelste muisklikken
ZitatKun je de treinritten met de middelste muisknop manueel schakelen én rijden?
Heb ik niet geprobeerd en ga dat vanavond laat proberen, maar het probleem is niet dat de lok op de verkeerde plaats stopt maar dat hij stopt en niet meer verder rijd ook al is trein A al lang op zijn plaats van bestemming.
De spoor staven van RM23 en 24 zitten niet aan elkaar daar ik duidelijk op het scherm tijdens de rit van trein A zie dat hij van RM23 naar Rm 24 gaat.
Ik ga vanavond alle tabellen nog eens langs lopen zoals je al aangeeft krijgt het ergens een stop signaal en dat geloof ik ook.
goede morgen allen,
Ik heb gisteravond e.e.a nagekeken en kwam er nog niet uit maar van ochtend heb ik alle rijwegen opnieuw gemaakt en toen ook nieuw treinritten aangemaakt. Daarna funtioneerde het zoals het zou moeten. Wat er fout is geweest weet ik niet maar ik ben blij dat het werkt. :D Heb het maar even kunnen testen dus vanavond maar wat langer uitproberen.
Hallo Bob,
Mooi dat het nu wel werkt, maar aan de andere kant een beetje jammer, dat de oorzaak eigenlijk onbekend blijft.
Ik was wel benieuwd waar nu de fout zat.
Maar goed het werkt nu, en daar gaat het om.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Gerard goede middag,
Ik heb zelf het vermoeden dat het lag aan het optekenen van de rijweg. het is mij pas later opgevallen dat bij een andere rijweg 1 stukje "rail" niet oplichte. Alle rijwegen die ik heb vanuit het schaduwsation, heb ik in een keer gemaakt, dat kan tegenwoordig zo mooi in de X versie. Ik heb veel later een keer een symbool van tunnel vervangen door een rail sysmbool en uiteraard dat stukje van RM nummer voor zien. Ik denk dat dat het probleem geweest is.
Bob, ook goedenmiddag,
Zou kunnen, hoewel ik sterk twijfel of dit wel het probleem is geweest. Uiteraard zelf ook eens zoiets gehad, als het vervangen van symbolen etc., en daarbij enkele fouten over het hoofd gezien, alleen ik had niet de ervaring dat er problemen waren bij het rijden. Maar goed, maakt niet uit, ik ben blij voor je dat het werkt en niet langer meer bij stilstaan, er is nog zoveel te ontdekken in WDP.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Hallo Heren,
Windigipet heeft hiervoor een handig testprogramma, die alle fouten in de aangelegde wisselstraten aangeeft, ik heb hier veel problemen door op kunnen lossen in de Fahrstrassen Editor zit een optie Fahrstrassen Aufzeichnungen prüfen. Hierbij worden fouten en problemen keurig aangegeven en wordt de Fahrstrasse met de 1e fout gelijk aangeven op te openen,
met vriendelijke groet,
Walter
Walter en alle andere goede avond,
Ik heb helemaal niet meer aan die functie gedacht 8). Nadat ik vanavond nog weer wat meer gereden had bleek het probleem er nog te zijn. Uiteraard heb ik toen de uitroepteken test gedaan en daar kwam inderdaad nog een probleem uit (een voorsein was niet opgenomen in de rijwegen). Dit uiteraard verholpen en nieuwe rijweg gemaakt op die plaats.
Deze rijweg opnieuw in de treinritten geplaatst (eerst oude weg gehaald) maar helaas het probleem blijft :(
Ik heb nog maar een print screen gemaakt daar in zie je dat trein A de o1 op spoor 1 reeds zijn ronde heeft gemaakt en alle sporen vrij heeft gegeven terwijl trein B (de 23) volgens de ZFA mag rijden (groene vierkantje) Terwijl WDP de trein laat stoppen zie blauw pijl.
Hallo Bob en anderen,
Met het testprogramma van de rijwegen kun je een aantal fouten zien en corrigeren, alleen staat dit los van dit probleem, denk ik. Ik moet zodadelijk eerst gaan werken, en zal er straks (vanmiddag) naar kijken, maar ik heb een idee waar het aan zou kunnen liggen. Bob, ik denk dat het iets te maken heeft met het treinnummerveld op RM23 in combinatie met de treinritten-editor. Kun je misschien hier een printscreen van laten zien hoe je deze hebt ingevoerd (hoofdstuk 9 van het boek)?
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Hallo Bob,
ich kann hier zwar nur wenige Worte in Deiner Sprache lesen :-[ aber das Bild sagt viel. ;)
Die BR23 befindet sich in einer Zugfahrt und wird am RM 23 gestoppt, wenn die nächste Fahrstraße ( 24>121 ) gestellt wird. Ich vermute, das die nächste Fahrstraße 24>121 einen Fehler in der Zielfreigabe hat. Überprüfe mal, ob bei der Fahrstraße 24>121 in der Ziel-Freigabebedingung der RM 121 bei K1 eingetragen ist. Wenn ja, dann kann es auch sein, das der vorausfahrende Zug die Fahrstraße zu früh frei gemeldet hat, und anschließend mit dem letzten Wagen den Abschnitt nochmals besetzt und somit den Stopp der BR23 auslöst. Daher ist auch die Fahrstraße 24>121 aufgelöst.
PS.: Bitte übersetzt diesen Beitrag in Eure Sprache
Goedenmiddag Bob,
Werkt het in de simulatie wel?
Met vriendelijke groeten,
Gerard
Dirk, Gerard, Jan Leendert en Walter,
Dirk ich versuch es in deine sprache :)
ZitatÜberprüfe mal, ob bei der Fahrstraße 24>121 in der Ziel-Freigabebedingung der RM 121 bei K1 eingetragen ist.
Es ist wie Dirk Schreibt es ist die RM121, RM121 war gut in K1 eingetragen aber es ist die letzte wagen die had schluss leuchten und dann werd RM121 2x geschalted. Ich had die wagon wegnehmen und dann had es wunder schon gelaufen.
Herzlich dank Dirk das du auch in Holland anschaud :D
Gerard do had das vermutte auch ;D
Had ich noch eine frage: wie kan men dass dan machen?
Goedenavond Bob,
Toch nog de fout gevonden! :D Dirk is natuurlijk de expert, maar ik had inderdaad ook het vermoeden dat er iets niet in orde was met de terugmelding. Vandaar dat ik me ook afvroeg of het in de simulatie wel werkte.
Met je vraag hoe dit dan te doen, bedoel je daarmee wat Jan schrijft, het vrijgeven van rijwegen etc. Hoofdstuk 8, 8.8.2?
Mocht je er echt niet uitkomen, dan wil ik je graag helpen dmv.een bezoekje. Oosterhout-Loosbroek ligt niet al te ver uit elkaar.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Hallo Bob,
ZitatHad ich noch eine frage: wie kan men dass dan machen?
verwendest Du Teilfreigaben? Dann ist eine lückenlose Besetztmeldung mit allen Wagen wichtig, wenn die Option "Frei" genutzt wird. Ist eine Lückenlose Besetztmeldung mit allen Wagen vorhanden, dann kann man einen zweiten Kontakt als "Frei" bei der Teilfreigabe eintragen. Dann wird die Teilstrecke nicht freigegeben wenn der erste Kontakt mal kurzzeitig frei war.
Eine andere Lösung sind Profile (Lok ID0) , hier werden die Kontaktereignisse der Reihe nach abgearbeitet. Dann dürfte der Zug auch nicht zu früh stoppen. Wenn Profile in einer Zugfahrt verwendet werden, dann sollten aber alle Fahrstraßen der Zugfahrt Profile haben.
@Jan Leendert
Vielen Dank für das Übersetzen :D :D :D
Hallo Jan,
ich meine die "UND" Verknüpfung. Hier müssen gleichzeitig beide Kontakte K1 + K2 bei der Teilfreigabe ( in meinen Beispiel-Bild) wieder Frei sein.
Bei der "ODER"-Verknüpfung reicht es, wenn ein Kontakt (K1 oder K2) wieder frei ist.