Hallo Allen,
Binnenkort denk ik van start te gaan met het tekenen van mijn baan in WinDigiPet. Een vraag die mij bezig houd is deze:
moet de baan in zijn geheel in één keer, inclusief toekennen van schakelcode's, getekend worden? Of mag dit ook in gedeelten. Mogen seinen e.d. ook achteraf worden ingetekend?
Het zal ongetwijfeld ergens in het handboek staan maar ik kan dit zo gauw niet terug vinden.
Het zou fijn zijn als mijn baanplan, dat ik in WinTrack heb ontworpen / gepland, één op één overgezet zou kunnen worden naar WDP maar dat zal niet gaan vrees ik....
Als er nog meer tips zijn waar ik rekening mee zou moeten houden bij het tekenwerk hoor ik die graag.
In ieder geval alvast bedankt voor de antwoorden / adviezen.
Hallo Hans,
Deinen Gleisplan von WinTrack kannst Du leider nicht in den Gleisplan-Editor nach WDP übernehmen. Es muss auch nicht 100%-ig der Gleisplan von WDP mit dem von WinTrack übereinstimmen, z.B. bei der Verwendung von Gleiswendeln. Der Gleisplan von WDP ist eher eine schematische Darstellung der Anlage.
Du kannst Deinen WDP-Gleisplan jederzeit verändern, ergänzen, teilweise löschen usw. Nur solltest Du bedenken, dass die Erfassung von Fahrstraßen, Zugfahrten und dergleichen erst dann sinnvoll ist, wenn der Gleisplan in WDP fertig ist. Das heißt, auch alle Signale, Kontakte (reale als auch virtuelle) sowie sonstige "Steuerungssymbole" (Richtungspfeile, Sprungmarken usw.) sollten im Plan enthalten sein.
Ich wünsche Dir viel Spaß und Erfolg beim Zeichnen und Planen.
Hallo Ralf,
Vielen dank für Deine Antwort und Tips!!
Hallo Hans,
Zoals Rolf al aan gaf kan je niet van WinTrek naar WDP convergeren. Ik denk dat dat ook niet zal werken omdat als je baan in verschillende niveaus gebouwd zou worden je in de problemen zou komen. De baan in WDP is dan ook visueel anders en is meer schematisch van opzet.
Je kan de baan net zoveel uitbreiden en wijzigen in WDP als je maar wilt en later dingen toevoegen, echter ik adviseer je reeds vanaf het begin de dingen in de tekeningen te zetten die je alweet. Bijvoorbeeld seienen moet je reeds toe voegen daar je andrs de rijwegen niet kunt definieren. Dat wil niet zeggen dat het sein ook daad werkekelijk op je baan moet staan maar WDP gebruikt dat nu eenmaal voor als start en doel.
Waar je later dan voor moet oppassen is dat als je iets wijzig dat je dat per rijweg doet want dan moet je elke keer de rijweg weer even opniew inlezen om hem binnen WDP goed te laten functioneren.
Hallo Bob,
Ook jij bedankt bedankt voor je antwoord en tips! Het wordt dus in grote lijnen gegevens van de WinTrack tekening "overtikken". En inderdaad, logisch, mijn baan bestaat uiteindelijk uit meerdere nivo's dus dat zou in WDP zeker problemen gaan geven.
Seinen, wissels e.d. zijn grotendeels bekend; ik vroeg me alleen af of, wanneer je je hele baan in WDP hebt staan, je dan achteraf nog kunt wijzigen / toevoegen. Bijvoorbeeld een ontkoppelrail of een sein ergens (ver)plaatsen of verwijderen.
Maar ik merk het straks "werkende weg" wel; ik heb er zin in nu eindelijk met WDP aan de slag te kunnen gaan en ik kan gerust zijn want er bestaat gelukkig een forum als dit waar meestal goed (en snel) antwoord op vragen komt.
Nogmaals dank voor je antwoord!
Hallo Hans, uiteraard kun je altijd wijzigingen aanbrengen in je plan. Ik raad je echter wel aan het plan en dan met name de afmetingen van het gehele plan zo groot mogelijk te maken. Als je dit niet doet gelijk in het begin dan kun je een situatie tegenkomen dat je het gehele plan zou moeten verplaatsen/verschuiven en dan gaan heel veel dingen, zoals sprungmarken e.d niet mee en die moet je dus allemaal opnieuw inbrengen en dat kan heel veel werk betekenen. begin eerst eens een proefbaantje te maken in WDP en in het echt en test daarop alle mogelijkheden uit voordat je met jouw eigen plan begint. In het handboek moet je maar eens "de snelle instap" goed doorlezen en stap voor stap uitvoeren. gebruik daarbij ook hoofdstuk 6 voor het maken van een spoorplan. Teken vooral geen exacte kopie van jouw Wintrack plan en probeer het geheel zo compact mogelijk te maken, dan heb je straks voldoende aan 1 of maximaal 2 monitoren. Ik heb een redelijk groot plan maar het past precies op een 24" monitor. Het is maar een idee.
Hallo Rob,
Ook dank voor je antwoord en adviezen. Voorop gesteld: ik ga uit van het gebruik van één (grote) monitor dus ik zal mijn banenplan zo compact als mogelijk (na)tekenen.
Ik zal mijn WinTrack plan niet letterlijk in WDP natekenen; ik begin de princiepes van WDP zo langzamerhand wel te begrijpen en dat het dus niet de nodig (zelfs ongewenst in mijn geval) om het WinTrackplan exact na te tekenen.
Hans, daar komt nog bij dat wanneer je eventueel een spiraal zou gebruiken, moet je hem gewoon tekenen als een ovaal, want je kunt geen lagen boven elkaar leggen in WDP. Dus je trekt de spiraal gewoon uit elkaar (in de tekening dan). Dat geldt natuurlijk ook voor een schaduwstation. In het echt licht die onder de paradebaan maar dat kan in WDP niet, die zul je ook naast of boven of onder het plan voor de paradebaan moeten leggen. Ik denk dat we in het begin allemaal met dezelfde problemen zitten, hoe teken ik het plan en vaak wordt dan de originele Wintrack (o.i.d) overgenomen in WDP. Dat is zelfs onwenselijk omdat zoiets enorm veel ruimte vraagt. Je zou echter wel rekening moeten houden met het inbrengen van bezetmelders, als je bijvoorbeeld elke 40cm een bezetmelder plaatst (in mijn geval twee railstukken) dan zou het mooi zijn als dat in WDP ook gelijke stukken wat verdeling betreft zijn. Dus bijvoorbeeld elke bezetmelder 20 railsymbolen of zoiets en dat zou er toe kunnen leiden dat je nadat het plan gereed is het een en ander nog moet verlengen of inkorten (in WDP dan uiteraard) Dit is mijn ervaring en er zullen echt mensen zijn die er anders over denken maar het toont mooier als de verdeling een beetje klopt. Dus als er een trein de bocht in rijdt dat ook de bezetmelders in die betreffende bocht oplichten en niet een stuk daarachter of daarvoor, maar dat is een kwestie van proberen en wijzigen, indien nodig.
Hallo Hans,
Er is nog 1 ding waar ik niets over lees, bij de antwoorden (dus misschien iets wat alleen bij mij gebeurde?),
dat wanneer ik het sporenplan wijzigde, en ik de wijziging gebruikte in bv. ZFA, het programma nog uit ging
van de oude (voor de wijziging) situatie. Dus wanneer ik nu een wijziging maak, in het sporenplan, haal ik
eerst de rails,TM, enz. weg, sla het sporen plan op met de weg gehaalde onderdelen, en laad dan het
sporen plan weer in, en teken het sporenplan zoals ik het wil hebben. Ik heb dan geen last meer dat het
programma denkt dat er niets gewijzigd is.
Ik hoop dat het verhaal niet te ingewikkeld is geworden.
Met groet, Henk
Hallo Henk, je hebt helemaal gelijk maar ik begon daar nog niet over omdat Hans zijn sporenplan eerst nog moet maken en mijn ervaring was tijdens het "tekenen" van het plan dat er nog enorm veel wijzigingen moesten worden uitgevoerd voordat ik tevreden was en toen had er nog geen trein gereden. Toen was ik nog helemaal niet bezig met ZFA en als je daar aan toe bent, ben je al een stukje verder in het boek. Trouwens hetgeen jij aangeeft als toevoeging in jouw antwoord staat ook bijna met hoofdletters geschreven in het hoofdstuk 8 van het handboek. Ik stond er ook van te kijken hoe je eventuele spooplan wijzigingen in de ZFA kenbaar moest maken. Dat neemt niet weg dat jouw opmerking heel erg waardevol is als je het stukje tekst in het handboek even niet goed leest of er overheen leest. Het scheelt wel een hoop ergenis. Goed aandachtspunt dus! Het mooiste is dus, dat je echt zeker weet dat je plan goed uitgedacht is en ook voor jou logisch in WDP staat, dan hoef je niets meer achteraf te wijzigen. Alleen het inbrengen van de terugmeldnummers is al een hoop werk als je een heel stuk spoor opnieuw moet intekenen. Een tip misschien nog, maak een print-screen van jouw plan met alle zichtbare terugmeldnummers (zo groot mogelijk) en plak dat in een tekenprogramma zoals Paint van Windows. Dan zijn de nummers ook weer makkelijker in te voeren als je een stuk spoor hebt gewijzigd.
Zitat von: H.v.d.Oosterkamp in 24. Juli 2009, 11:22:34Ik hoop dat het verhaal niet te ingewikkeld is geworden.
Hallo Henk,
Nee hoor. Je legt het wat mij betreft luid en duidelijk uit. Ik dacht al dat het met het wijzigen van ZFA's wat gedoe geeft althans dat dacht ik ooit is op een ander forum opgevangen te hebben.
Bedankt jij ook voor je tips dienaangaande.
Rob, ook jij weer bedankt voor je toegevoegde tips / aanvullingen. Ik hou jullie op de hoogte!
Geen dank, daar zijn we in het forum ook voor. Mijn devies is dus, eerst de "gleisbild mase" groot genoeg maken voor jouw plan. Later kun je dit altijd nog kleiner maken. Neem wat ruimte aan de boven- en linker zijkant van het scherm voor eventuele tekst en extra's. Dan maak je grof jouw plan en verfijn het later als je tevreden bent met het grove resultaat. Na het verfijnen plaats je waar nodig de seinen en eventuele sprungmarken en als alles goed is dan breng je de terugmeldcontacten, de locnummervelden en de rest in. Als je zover bent dan heb je de grootste horde voor het plan genomen. Het mooiste is als je gelijk de betreffende monitor gebruikt, die je later als vaste monitor gaat gebruiken, dan heb je gelijk de maximale maatvoering gevonden voor je plan. Veel succes!
Hallo mensen,
Mag ik nog even lastig zijn?
Eerst ook maar is beginnen met het doorlezen van hoofdstuk "Gleisbild-editor". Nou vertaal ik uit blz. 150 (mijn vertaling) "nadat u de systeem-configuratie en lokomotieven hebt ingevoerd kunt u nu beginnen met het maken van het baanplan. De systeeminstellingen zijn zeer belangrijk om de functies te kunnen testen."
Ik had misschien beter van te voren kunnen melden dat ik (voorlopig) mijn baan nog niet met de PC zal besturen. Ook ben ik er nog niet uit met welke interface ik dat t.z.t. ga doen.
Dus als ik bovengenoemde zin uit het handboek lees vraag ik mij af of het tekenen van mijn baan in WDP op dit moment sowieso wel zin heeft.
Ik ben (was) van plan om mijn baan in de "Buro-versie" te gaan tekenen en dan later naar de "Operationele-versie" over te zetten. Maar als ik het dus goed begrijp werkt dat niet zolang ik geen systeem-configuratie en lokomotieven heb ingegeven.
Ik hoor graag weer.
Hallo Hans,
Je kan, best met het tekenen van je sporenplan beginnen, je leert
er natuurlijk van, maar je kan door middel van de simulator al quasi met
een trein rijden en kijken hoe dat gaat. dat is ook erg leuk.
Bovendien krijg je ervaring met het maken van de rijwegen.
Echt, Hans gewoon doorgaan met WDP.
Met groet, Henk
Hallo Henk,
natuurlijk ga ik door met WDP. Alleen denk ik dat het toch maar beter is eerst met een testje te beginnen. Mijn eigen baan, zoals die uiteindelijk moet worden en zoals ik die nu gepland heb, is best wel complex en omvangrijk. Als dat werk straks allemaal voor niets blijkt te zijn geweest is dat toch ook weer zonde van de tijd en moeite. Het was in WinTrack al een hele klus laat staan straks in WDP.
Ik zit nu al te stuntelen ::) met dat demobaantje zoals dat met het pakket is mee gekomen. Ik heb het voor elkaar dat alle treinen niet meer rijden, ja zelfs weg zijn. Dus voor mij, als beginneling, nog een lange weg te gaan. Ik heb het idee dat ik veels te hard van stapel loop.
Als ik met vakantie ga zit het handboek WDP in elk geval bij mijn bagage.... ;D
Hallo Hans, ik zie dat je al druk aan het oefenen en lezen bent geslagen, dat is ook de enige manier om het programma een beetje door te krijgen (uitgezonderd hetgeen je niet begrijpt en in het forum aan bod kan komen). Zoals ook bij mij (in het begin) is ook de demo bij jou abracadabra gebleken. Dit kan ook niet anders als je de basisprincipes nog niet helemaal door hebt van het programma (dat is nu eenmaal zo). Je zult diverse hoofdstukken meermaals moeten doorlezen alvorens je er ook maar iets van begrijpt en tot dan is het spelen met de demo een utopie. Dit zeg ik niet om lullig te doen maar deze wijsheid komt uit eigen ervaring. Mijn motto is ook altijd "ervaring is een opstapeling van stommiteiten" en daarvoor hoef je je niet te schamen. Mensen die beweren met de demo te hebben gespeeld en met succes, zonder de betreffende hoofdstukken gelezen te hebben, bestaan niet en spreken niet de gehele waarheid. Het klinkt allemaal misschien een beetje hard en is niet zo bedoeld maar het is nu eenmaal zo, daar kan ik ook niets aan doen.
Op bladzijde 403 van het Duitse handboek staat het heel mooi:
Doch zum Schluss noch der folgende Hinweis! Fangen Sie mit einer einfachen Automatik an und erweitern diese dann immer mehr. So lernen Sie alles schneller und verständlicher, als gleich mit einer komplizierten Au¬tomatik mit allen Schikanen zu beginnen und dann zu verzweifeln, weil es einfach nicht klappen will.
in het Nederlands:
Tot slot nog een belangrijke aanwijzing!
Begin met een eenvoudige automatiek en breidt dit uit met meerdere rijwegen. Zo leert u alles beter en sneller en met meer verstand, dan gelijk met een hele gecompliceerde automatiek met alle problemen te beginnen en dan in vertwijfeling raken, omdat het eenvoudigweg niet gelijk lukt.
Ik snap ook wel dat de Duitse taal voor menigeen een moeilijke horde is om te nemen. Maar je kunt voor de eerste hoofdstukken ook de NL-vertaling van Pro-X even tevoorschijn halen (uitgezonderd de instellingen van km/h natuurlijk want die staan daar nog niet in). Maar als je voor het eerst een project aanmaakt moet je toch kiezen voor km/h en dan heb je die horde al genomen en hoef je je daar niet meer zo druk over te maken. Het km/h verhaal komt vanzelf aan bod en heeft geen invloed op het "tekenen"van het plan.
Dus je kunt gewoon het gedeelte van "Snelle ïnstap" en de daarbij behorende hoofdstukken gewoon uitvoeren. (behalve voorlopig jouw digitale systeem natuurlijk, want dat heb je immers nog niet) Vanaf hoofdstuk 7 tot zeker H 13 moet je helaas de Duitse versie gaan pakken want er zitten in deze hoofdstukken toch delen die anders/afwijkend zijn dan in de vorige versie.
Neem van mij aan dat het echt beter is eerst zelf een testbaantje te maken voordat je met het echte werk begint, dus twee of drie ovaaltjes in elkaar met een paar uitwijkwissels van de ene naar de andere ovaal en terug. Ook een paar spoortjes met stootblokken in de buitenste ovaal kunnen leuke diensten bewijzen. Ik zie dat je nog geen interface (centrale) hebt. Nu heb ik zelf een Twin-center die op een paar uitzonderingen gelijk is aan de IB van Uhlenbrock. Deze zijn tamelijk duur in aanschaf en ik raad je aan voor de Tams Master Control te gaan. Heel veel leden van dit forum hebben deze centrale ook (ook in het Duitse forum) en zijn daar zeer tevreden over. Ook voor 3-rail systemen is hij geschikt.
Laat je vooral geen ESU ECos, Viessmann Commander of de Marklin CS2 aanpraten want deze zijn zeer duur en ver overgedementioneerd voor hetgeen je gaat doen. Alles wat in die centrales zit en waarvoor je fors betaald, zit "gratis" in WDP, behalve de locherkenning van de CS2 (en gelijkwaardigen). Goed, ik heb wel een aardig schema voor een testbaantje met alle seinen er al in en ook de isolaties voor de bezetmelders e.d. Laat maar horen of je daar belang bij hebt, dan stuur ik je het wel even toe.
Hallo Rob,
Toch weer bedankt voor je uitgebreide reactie. Uiteraard zal ik je aanwijzingen en tips ter harte nemen. Zoals ik zelf al dacht loop ik veel te hard van stapel en zal je advies om eerst maar is met een ovaaltje met wissels en stootjukken beginnen opvolgen. Lijkt mij inderdaad beter in plaats van gelijk met het "grote werk" te beginnen. Zo het ook, zoals je al aangaf, op blz 403 van het handboek staat. Maar zover was ik nog niet.... :D
Overigens wil ik je laten weten dat de Duitse taal (gelukkig) voor mij geen al te grote hindernis vormt. Goed, ik heb af en toe wel is een woordenboek nodig maar in het algemeen is het Duits dus voor mij geen probleem.
Nog één vraag houdt mij op dit moment bezig: het gaat over de zogenoemde "sprungmarken". Ralf Krapp en jij haalden dit hiervoor ook al is aan. Er wordt in het handboek wel uitgelegd hoe deze moeten worden aangelegd maar ik kom er maar niet achter wat een "sprungmark" is laat staan wat het nut hiervan is en wat voor functie deze op de baan bewerkstelligd.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Hallo Hans,
Sprungmarken: Ik heb mijn baan op de zolder gebouwd, waar ter ondersteuning van het
dak nog een muur staat. Het grootste deel van mijn baan ligt voor de muur en een klein deel er achter.
Dat kleine deel licht ook zo'n 20 cm. lager. Om nu van de grote baan naar het kleine deel te komen,
gaan mijn treinen in een tunnel en gaan onder 3 andere sporen door naar het kleine deel.
Op het sporen plan zouden de rails met die 3 sporen kruisen....
Dus het spoor houdt op en begint weer na de drie sporen. En hier heb je sprungmarken nodig, om
WDP te laten weten waar je trein verder gaat. Dus dat is de functie van de sprungmarken.
Met groet, Henk
Sorry ik had jouw bijdrage nog niet gezien. Hallo Hans, ik ben blij dat je wat aan mijn adviezen hebt, het is maar een suggestie. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om simpel te beginnen. Je wilt (en dat gold ook voor mij) gelijk teveel en daar bega je de grootste fout. Ook ik had de grootste problemen de Demo in versie Pro-X aan de gang te krijgen en het zal je ook niet lukken als de basis niet begrepen is. Het is niet anders. Sprungmarken: Het komt wel eens voor dat je kruisende rails hebt (van boven naar beneden en van links naar rechts) en dat betekent dat de ene rail onder of over de andere rail doorgaat, dat gaat dus niet in WDP. De ene rail wordt dus onderbroken door de andere kruisende rail, of je onderbreekt de rails door het invoegen van teksten (railnummers e.d.) of je stopt met een railsegment door plaatsproblemen o.i.d. en dat je ergens anders weer moet beginnen en om die afstand "onzichtbaar" te overbruggen, dienen de sprungmarken. Hiermee leg je een zogenaamd virtueel bruggetje aan tussen twee onderbroken railstukken. Als je het precies wilt weten, kijk dan eens naar H6 en dan specifiek op blz167 t/m 170, daar wordt aangegeven hoe je deze "sprungmarken" aanlegt. Ik kan het hier wel uitgebreid gaan vertellen maar omdat je zegt dat jouw Duits goed is kun je het beter zelf lezen. Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen, mocht je het toch niet begrijpen, vraag maar.
Beste Allen,
Nou, het heeft een poosje geduurd maar nu is het eindelijk zover. Trots mag ik melden dat ik de "Schnelleinstieg", zei het met veel vallen en opstaan, met succes heb doorlopen. En dat zonder "echt" testbaantje maar in simulatie modus. Dus ook hoofdstuk 8.14.1 er maar even bijgepakt. De simulatie bewijst volgens mij dat de "Schnelleinstieg" voor de volle 100% goed werkt. Tot zover geen vragen dus, ik denk dat het me tot nu duidelijk is. Ik moet zeggen dat het handboek, voor mij althans, wel heel erg duidelijk is. Goed lezen blijft het advies.
Wat mij in het bijzonder opviel:
1. de gebruiksvriendelijkheid in het algemeen;
2. de op mij indrukwekkende Fahrstraßen assistent.
Het heeft me ontzettend veel plezier gedaan (en voldoening gegeven) deze eerste stap en kennismaking in de praktijk met WDP te hebben doorlopen. Op naar het volgende avontuur. Wordt vervolgd!
Beste Hans,
Wat fijn dat het zo goed lukt met WDP. Ook ik ben vindt het prachtig om met
het WDP programma te werken. Jaren lang heb ik met Win-Digital gewerkt, ook mooi,
maar ik werk makkelijker met WDP. Jou gevoel van wat werkt het prachtig kan ik
helemaal meevoelen. heb je al beslist welke centrale je koopt?
Met groet, Henk
Beste Henk,
Ja, het geeft mij een heel goed gevoel uiteindelijk voor WDP gekozen te hebben en er nu dan eindelijk mee te werken. Zeker als ik op het Duitse-forum ook telkens weer zie wat een geweldige support daar gegeven wordt. Een keus voor mijn toekomstige centrale heb ik nog niet gemaakt. Lastig hoor. Ik zit tegen die 16 mfx lok-functies aan te hikken. Ik zal eerdaags is bij TAMS navragen of die allemaal met hun centrale aanroepbaar zijn.
Bedankt voor je reactie en steeds veel succes met je hobby!
Beste Allen,
Bij nadere analyse van wat ik gister heb ge-oefend toch nog een vraag m.b.t. mijn eerste schreden met "Schnelleinstieg". Zoals ik al zei ging het met vallen en opstaan, vooral met de Fahrstraßen-Editor. Daar ging weleens wat mis en begon ik opnieuw. Vraag: is dat de verklaring voor het feit dat in de kolom "ID" 1 over gaat in 5 m.a.w. dat ik 2 t/m 4 verprutst c.q. verwijdert heb? Hoe krijg ik dit weer "netjes" in 1 t/m 3? Alvast bedankt weer voor de adviezen!
Voor alle duidelijkheid probeer ik met de afbeelding hieronder mijn vraag te illustreren.
(http://i393.photobucket.com/albums/pp18/Bierboum/WinDigipet/21015611-09-2009.jpg)
WDP maakt gebruik van Microsoft Access database bestanden, deze maakt voor ieder record een z.g. uniek ID nummer aan.
Dit ID nummer kunt je niet aanpassen of veranderen, lever had ik gezien deze kolom hidden te kunnen maken, maar ook dit is niet mogelijk in WDP.
Er zijn meer personenen die zich hieraan storen.
m.v.g. Willy...
Hallo Willy,
"aan storen" vind ik weer zoveel gezegd. Ik weet nu in ieder geval de filosofie hierachter en daar heb ik verder "vrede" mee. Ik hoef er dus verder niets achter te zoeken en het maakt verder voor het verloop van het programma niets uit begrijp ik.
Hartelijk dank voor je uitleg in ieder geval! Goed te weten van het "waarom".
Zoiets heb je ook in de Zugfahrten-Editor. Ale je een gehele treinrit verwijderd ben je ook dat volgnummer (Datensatz) kwijt en dat vond ik nogal storend. Heb het ook in het Duitse forum nagevraagd en het blijkt dat dit zo is. Ik heb bijvoorbeeld achtereenvolgens Datensatz 2 t/m 8, nummer 9 is weg en 10 t/m 27 ineens leeg en in Datensatz 28 staat weer een treinrit. Uiteindelijk maakt dit voor de werking niet uit maar ik vind het wel jammer. Als je dit vantevoren weet kun je daar rekening mee houden wanneer je een treinrit kwijt wilt kun je die ook gewoon overschrijven en dan blijft die dataset wel bestaan. Maar goed, het is nu eenmaal zo.
Zitat von: Hans Biere in 09. November 2009, 22:11:56
Hallo Willy,
"aan storen" vind ik weer zoveel gezegd. Ik weet nu in ieder geval de filosofie hierachter en daar heb ik verder "vrede" mee. Ik hoef er dus verder niets achter te zoeken en het maakt verder voor het verloop van het programma niets uit begrijp ik.
Hartelijk dank voor je uitleg in ieder geval! Goed te weten van het "waarom".
Goedemorgen Hans,
Dat heb je ook goed gezien. ;D
In het Duitse handboek op blz 235 staan voorbeelden waarom de ID wordt weergegeven.
ID= Indification, m.a.w. dat zijn fysische softwarematig unieke letters, waar WDP zijn veiligheid inbouwd!!.
Als je ook de ID-Texten bekijkt, dan zijn deze ook de unieke letters met
gekoppeld de texten die je kunt veranderen. Ook staat beschreven dat je met behulp van sorteerbalk de regels waar je een FS hebt aangemaakt, allerlei truckjes kunt uitvoeren, om een overzicht te verkrijgen.
Probeer gewoon extreem een aantal veranderingen in te brengen en probeer eens met de sorteerbalk te spelen.
Dan zul je, denk ik, ook achter komen waarom de ID wordt bewerkt.
Succes. ;D
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert
Hallo Rob, Hallo Jan Leendert,
ook jullie bedankt voor je reactie op mijn laatste post. Jullie weten inmiddels wel dat ik dit zeer waardeer. Ik ben momenteel zeer "gretig" met WDP aan de slag (Büroversion) want ik heb nog geen faciliteiten om e.e.a. op m'n baan die nog lang niet klaar is maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat er niet gereden kan worden uit te proberen. Maar ik denk dat de "simulatie-modus" (voorlopig) even een goed alternatief is.
Overigens t.a.v. de interface: op basis van de vele adviezen die ik heb gehad denk ik voor de Tams MC in combinatie met LDT HSI-88 te gaan. Velen (veruit de meerderheid) adviseerde mij in ieder geval voor de "Tams" te gaan en na veel lezen hierover denk ik dat dit voor mij de ideale combinatie met WDP zal zijn. Een aanschaf van het Märklin Central Station II zou in mijn geval "gekkenwerk" zijn; alle "spielerei" (heel erg mooi) die daarop zit is immers ook (en veel beter!) in WDP verwerkt. Bijkomend voordeel in mijn keus: het grote prijsverschil!
Jullie steeds veel succes met de hobby en nogmaals dank. Groet, Hans
Zitat von: Hans Biere in 10. November 2009, 19:01:40
Hallo Rob, Hallo Jan Leendert,
ook jullie bedankt voor je reactie op mijn laatste post. Jullie weten inmiddels wel dat ik dit zeer waardeer. Ik ben momenteel zeer "gretig" met WDP aan de slag (Büroversion) want ik heb nog geen faciliteiten om e.e.a. op m'n baan die nog lang niet klaar is maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat er niet gereden kan worden uit te proberen. Maar ik denk dat de "simulatie-modus" (voorlopig) even een goed alternatief is.
Overigens t.a.v. de interface: op basis van de vele adviezen die ik heb gehad denk ik voor de Tams MC in combinatie met LDT HSI-88 te gaan. Velen (veruit de meerderheid) adviseerde mij in ieder geval voor de "Tams" te gaan en na veel lezen hierover denk ik dat dit voor mij de ideale combinatie met WDP zal zijn. Een aanschaf van het Märklin Central Station II zou in mijn geval "gekkenwerk" zijn; alle "spielerei" (heel erg mooi) die daarop zit is immers ook (en veel beter!) in WDP verwerkt. Bijkomend voordeel in mijn keus: het grote prijsverschil!
Jullie steeds veel succes met de hobby en nogmaals dank. Groet, Hans
Hallo Hans,
Ik was laatst in Duitsland (Seminar in Hurth) en daar werd veel gesproken over de Tams systeem.
De Tams systeem is echt gewoon goed, en omdat de meerdere in combinatie met WDP werken heeft het eigenlijk geen zin om nogeens toeters en belletjes erom heen aan te brengen.
Tams voorziet alle behoeften die een Marklinist tevreden kan stellen.
Zelfs met een eenvoudige besturing met booster is al genoeg, en je kunt het ook nog manuel de treinen mee sturen.
In de Seminar heeft de Tams zich veruit zijn beste kanten laten zien. ;D
Veel succes met het overwegen tot een aanschaf.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert
Beste Allen,
Hopenlijk nemen jullie het mij niet kwalijk maar zo langzamerhand snap ik er niets meer van. Daar waar ik telkens vraag naar de mogelijkheid om ALLE beschikbare functies van Märklin-modellen aan te roepen, en dat kunnen er tegenwoordig best 16 zijn, en men mij Tams aanbeveelt zie ik op deze (http://www.tams-online.de/htmls/produkte/MasterControl/produkte_mc1.html) site tot mijn grote schrik dat er maar 4 functies aanroepbaar zijn.
Dit is mij dus veel te weinig en schrikt mij terug. Nogmaals mijn wens c.q. specificatie want er is kennelijk sprake van een misverstand. Ik wil een apparaat (lees Interface) dat op de huidige stand der techniek is ingesteld en dus minimaal 16 functies aankan. Dat zou bij de huidige stand der techniek ook het maximaal haalbare moeten zijn. Of ik ze nou wel of niet gebruik oftewel wel of niet interressant vindt doet er niet toe. Zo las ik onlangs ergens dat je "dan eenvoudig functies die je niet believen of niet nodig hebt" kan uitschakelen.... nou ja, zo werkt dat bij mij dus niet. Van dat soort maatregelen gruw ik bijvoorbaat. Ik wil niet het risico lopen dat als ik in de toekomst een model koop dat 16 functies in zich heeft dat deze dan door een "foute" aanschaf in de hardware niet gespeeld kunnen worden. Graag weer enige opheldering van de deskundigen.
Hallo Hans,
onder het zgn. 2e lokadres zijn f5 t/m f8 ook oproepbaar, dit is onafhankelijk van de gebruikte centrale, het kost alleen 2 keer zo veel adressen. Het zgn. 2e locadres is instelbaar op CV75 ? En volgens mij voor de meeste Mfx decoders zelfs locadres +1, dus als het motorola adres van de Mfx decoder als voorbeeld 60 is, zijn de functies f5 t.m. f8 oproepbaar via de f1 t/m f4 knop van decoder 61,
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo Walter,
Dank je voor je reactie, maar nog steeds snap ik het niet. Vergeef mij mijn "A"-technisch inzicht.
Ik heb het steeds over 16 functies en dat vind ik nergens terug, behalve dan bij het Märklin CS II en dat wil ik nou juist niet...
Dus nogmaals: als ik een Märklin-model aanschaf dat 16 functies in zich heeft moet ik die ook kunnen spelen; dat is voor mij een absolute vereiste en wil daar geen concessies doen.
Ik kreeg de indruk dat Tams dat aankan maar zie nu toch weer "beren op de weg". Graag nader advies c.q. uitleg.
Hallo Hans,
In de Seminar heb ik gehoord dat er meer dan 16 functies beschikbaar zijn.
Als je wilt weten, neem dan even contact op met de Beta-tester, of met Dr.Peterlin.
Die weten het precies hoe dat in elkaar zit. ;)
Met vriendelijke groet,
Jan Leendert
Hallo Hans, ik ben bang dat Marklin zich aan alle kanten heeft ingedekt. Dat wil zeggen dat je met Marklin dus aan Marklin vast zit. Dus niet anders kunt dan de bediening via een CS2 als je alle functies wilt gebruiken. Ik weet niet hoeveel materiaal jij al van Marklin bezit maar als dat nog niet zo veel is, is een overstap naar DCC misschien een optie. Immers in de tweerail(digitaal)wereld zijn er mogelijkheden te over om jouw locomotieven te sturen met 16 functies. Bij mijn weten zijn er behalve het CS2 systeem geen andere fabrikanten die dit systeem ondersteunen en waarom ook. Als jij dus zegt, ik wil 16 functies kunnen schakelen dan komt volgens mij alleen nog maar het tweerail digitaal systeem DCC nog in aanmerking in combinatie met bijvoorbeeld een Tams MS, IB-Com of iets dergelijks. Ik heb een modelspoorcollega die met hetzelfde probleem zit, is het CS2 zat en wil wat anders maar..... Maar misschien heb ik het helemaal fout en moet je nog maar eens doorzoeken. Vraag het eens aan een deskundige in een modelspoorwinkel of in een anders modelspoorforum. Beneluxspoor of het specifieke 3-rail-forum. Ik denk toch dat daar genoeg expertise aanwezig of zou moeten zijn is om jou een goed inzicht te geven wat er nu wel en niet mogelijk is met Marklin.
Hallo Jan Leendert, Hallo Rob,
Weer bedankt voor jullie reacties!
Ik heb in de loop der jaren behoorlijk veel Märklin materiaal verzameld, dus overstappen naar een ander systeem is voor mij dan ook beslist geen optie. Ik zal proberen elders meer duidelijkheid te verkrijgen over de (on)mogelijkheden betreffende mijn probleem. Het zal naar ik vrees wel uitdraaien op de aanschaf van een M* Central Station 2...
Nogmaals dank en ik houd jullie op de hoogte.
Hallo Hans,
in einem Beitrag über das Fahren mit der neuen Märklin-23 (und auch der Baureihe 39 = Insider-Lok) wird berichtet, dass diese Lokomotiven sehr unterschiedlich reagieren. Dies ist wohl auf die Verwendung neuer Lok-Dekoder seitens Märklin zurückzuführen, die recht empfindlich auf eine nicht ausreichende Stromversorgung reagieren.
Mit der 6021, so wird berichtet, läßt sich die 23 nur eingeschränkt oder fast garnicht fahren, obwohl in der Bedienungsanleitung die Zentrale 6021 als verwendbar erwähnt wird. Jedoch muss dort ein neuer Prozessor durch Märklin eingebaut werden, was Kosten in Höhe von ca. 80 € bedeutet. Ich meine, das ist schon ganz schön die Leute an der Nase herumgeführt.
Mit der Tams MC und dem neuesten Update (kostenlos!!) schreibt Markus Herzog, dass sich die neuen Märklin-Loks fahren lassen, inklusive aller Funktionen. So wie auch Jan Leendert geschrieben hat, sollen wohl alle Funktionen abrufbar sein.
Der Beitrag von Rob Bogers wird Dir sicher nicht wirklich weiterhelfen, denn das bedeutet einen kompletten Systemwechsel, bei dem die Weiterverwendung Deiner Fahrzeuge fast unmöglich ist. Andererseits ist die CS1 durch das ESU-Update wie auch die CS2 in der Lage, das DCC-Format sowie Selectrix zu verstehen. Klar, LGB und Trix fahren mit diesen Protokollen und gehören zum Portfolio von Märklin. Diese Kundschaft wollte man nicht im Regen stehen lassen. Auch deshalb finde ich eine totale Abkehr von Märklin-Produkten - so habe ich Rob verstanden - nicht angebracht.
Conclusio: Tams MC ist eine preiswerte Zentrale, die durch Updates ständig auf den neuesten Stand gebracht wird und inzwischen auch das mfx-Protokoll beherrscht. Im Zusammenhang mit WDP 2009.2 sind nicht nur 4 Funktionen, sondern alle abrufbar.
Solltest Du noch weitere Fragen speziell zur Tams MC haben, würde ich Dir empfehlen, Deine Fragen an Markus Herzog, Jürgen Grebner (Betatester) oder auch an Herrn Dr. Peterlin zu richten.
Ich wünsche Dir jedenfalls Erfolg und Erkenntnis bei der Klärung Deiner Fragen.
Het was beslist niet mijn bedoeling om Hans over te laten stappen op een ander systeem. Daar ik totaal niet op de hoogte ben van welke mogelijkheden MFX heeft in combinatie met welke centrale dan ook en dat daarbij komt dat Hans willens en wetens alle 16 functies wil gebruiken, leek mij een overstap naar een ander systeem logisch als je nog niet al teveel Marklin spullen hebt. Ik begreep dat Hans nogal wat Marklin materiaal heeft en dan is een overstap een hele dure optie en is daarom niet de oplossing. Zo te zien heeft Ralf Krapp de ultieme oplossing en kan Hans met een gerust hart overstappen op de Tams, daar was het toch om te doen. Schijnbaar kan de Tams met update alle functies aangeboden door het MFX systeem weergeven. Probleem eindelijk opgelost.
Beste Rob,
dank U voor Uw vriendelijke bijdrag.
Na de update van de Tams MC naar V 1.45 is het protocol M3 (= MFX) toegevoegd en kunnen dus alle functies aangesproken worden.
In de bijlage de handelingen om een update te realiseren.
Zitat von: Ralf Krapp in 13. November 2009, 11:32:13
Mit der Tams MC und dem neuesten Update (kostenlos!!) schreibt Markus Herzog, dass sich die neuen Märklin-Loks fahren lassen, inklusive aller Funktionen. So wie auch Jan Leendert geschrieben hat, sollen wohl alle Funktionen abrufbar sein.
Solltest Du noch weitere Fragen speziell zur Tams MC haben, würde ich Dir empfehlen, Deine Fragen an Markus Herzog, Jürgen Grebner (Betatester) oder auch an Herrn Dr. Peterlin zu richten.
Ich wünsche Dir jedenfalls Erfolg und Erkenntnis bei der Klärung Deiner Fragen.
Hallo Ralf,
Vielen Danke für Deine ausführliche Beschreibung. ;)
So hatte ich das auch verstanden dass mit Tams die weitere Möglichkeiten benutzen kann.
Ich bin auch Dir Meinung das Hans mit unsere College Beta-Tester und Spezialisten im Verbindung zu stellen.
Vielen Dank.
Mit freundlichen Grüßen
Jan Leendert
Beste Ralf, Beste Rob, Beste Jan Leendert, Beste Riny,
Vriendelijk bedankt voor jullie aanhoudende support! Ik waardeer het zeer dat jullie zo goed met mij meedenken op dit punt!
Als ik Ralf goed begrijp ziet het er dus naar uit dat het in mijn geval toch de Tams kan worden. Dit is volgens mij ook door andere forumleden al is eerder op dit forum zo gezegd maar ik proef tegelijkertijd toch telkens weer ook wel een beetje tegenstrijdigheid in de diverse berichten over dit onderwerp. Ook de beschrijving van deze Zentrale op de site van Tams zelf vind ik persoonlijk nou ook niet zo duidelijk op het punt waar het mij zo om gaat. (De 16 functies.) Maar het kan natuurlijk best zo zijn dat ik iets overzie of verkeerd interpreteer... Vandaar mijn getreuzel / ge-aarzel bij het doorhakken van de knoop...
Rob, ik begrijp inderdaad heel goed dat je me niet probeert over te halen om op een ander systeem over te stappen; zo zit je niet elkaar. Niet alleen omdat ik de loop der jaren aardig wat Märklin materieel en materiaal verzameld heb maar ook omdat ik nou eenmaal "Märklinist in hart en nieren" ben... ;)
Ik heb mij inmiddels met de vragen die ik heb via de e-mail rechtstreeks tot de firma Tams gewend; ik hou jullie op de hoogte zo gauw ik antwoord heb.
Tenslotte zou ik zeggen, haal eens zo'n Tams en vraag de verkoper of het ding teruggebracht kan worden, wanneer het niet aan jouw verwachtingen voldoet. Dit zou mogelijk moeten zijn bij een verkoper die echt hart heeft voor zijn klanten en niet zo'n dozenschuiver zonder verstand van zaken. Een goede verkoper zal zich kunnen verplaatsen in jouw situatie!
Zitat von: Hans Biere in 13. November 2009, 12:36:25
Ook de beschrijving van deze Zentrale op de site van Tams zelf vind ik persoonlijk nou ook niet zo duidelijk op het punt waar het mij zo om gaat. (De 16 functies.)
Ik heb mij inmiddels met de vragen die ik heb via de e-mail rechtstreeks tot de firma Tams gewend; ik hou jullie op de hoogte zo gauw ik antwoord heb.
Hallo Hans,
Het is over het algemeen bekend dat de Websites nog niet actueel zijn bijgewerkt, en dat je nog de "oude" informatie ziet.
Termeer is het toch verstandig om even met de spe*censored*ten van gedachten uit te wisselen.
Ik ben benieuwd wat de Firma Tams je van nieuwe informatie voorziet.
Ik heb begrepen, heel wat. ;)
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert
Hans,
Zoals eerder gemeld waarom geen mailtje naar Tams dan heb je bij maandag een antwoord
modellbahn@tams-online.de
Bob, je hebt kennelijk niet alle berichten hierboven goed gelezen maar zoals ik al schreef heb ik dit inmiddels gedaan. Wat wellicht ook al niet meer nodig is want ik denk dat gebleken is dat Tams aan mijn eisen voldoet. Zie de mail van Riny. Toch bedankt voor de tip!
Hallo Hans,
Ik lees dat je ook overweegt om de Tams aan te schaffen. Ik denk hier zelf ook over, omdat ik het cs2 meer dan zat ben.
Voordat ik de Tams aanschaf wil ik eigenlijk eerst het volgende weten:
Ik heb nl. 2 mfx boosters van M* en ik wil weten of ik die in samenwerking met de Tams kan gebruiken, en zo ja, passen de aansluitingen (stekkers) op de Tams. Als ik de aansluitschema van de Tams zie dan kan dit waarschijnlijk niet. Maar misschien kan dit aangepast worden, of via een verloopstekker.
Zo niet dan blijft er niets anders over om nieuwe boosters te kopen.
Ik heb de fa. Tams afgelopen maandag een mailtje gestuurd met een vraag hierover maar heb nog steeds geen antwoord. Ook heb ik 2 leveranciers van de Tams gebeld en ook in een mailtje mijn vraag voorgelegd, maar ook nog steeds geen antwoord. Schijnt zeker een moeilijke vraag te zijn.
Verder wil ik, als ik het cs2 na reparatie weer terug heb, deze alleen gebruiken voor de wissels. en niet meer voor de baanvoeding. Voor de baan wil ik dus de Tams gaan gebruiken.
Zie onderstaande link voor een uitgebreide handleiding van de Tams.
In deze handleiding staat nog niets over mfx en en het gebruik van meerdere locfuncties, maar ik heb begrepen dat de nieuwe Tams (of na een update) mfx ondersteund en dat je nu ook alle locfuncties boven de 4 kunt gebruiken.
http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/MasterControl_DEU.PDF
Mocht jij wat meer weten dan lees ik het wel.
Mvg Bram
Zitat von: Bram in 14. November 2009, 11:35:51Voordat ik de Tams aanschaf wil ik eigenlijk eerst het volgende weten:
Ik heb nl. 2 mfx boosters van M* en ik wil weten of ik die in samenwerking met de Tams kan gebruiken, en zo ja, passen de aansluitingen (stekkers) op de Tams. Als ik de aansluitschema van de Tams zie dan kan dit waarschijnlijk niet. Maar misschien kan dit aangepast worden, of via een verloopstekker.
Hallo Bram,
Helaas kan ik je hier geen antwoord op geven; ik zou het echt niet weten. Maar er is deskundigheid genoeg op dit forum dus een goed antwoord zal niet lang op zich laten weachten.
Ook ik heb van Tams nog geen antwoorden op vragen gehad, we wachten het maar af. Ik heb het gevoel dat het allemaal wel goed zit.
Succes met de hobby!
Hallo Bram,Hans en anderen,
Ik heb al een jaartje de Tams tot volle tevredenheid in gebruik.
ik ben al eens bezig geweest met dat m3 verhaal van de Tams maar toen ging dat niet verder dan t/m F8 het lukte toen niet gelijk en heb het vervolgens laten varen.
Door dit topic waarin de Tams ook ter sprake kwam ben ik er opnieuw mee aan de gang gegaan en bovendien
nu met de laatste Tams-update en de mogenlijkheid om tot F16 te kunnen gebruiken werd het opnieuw een uitdaging.
Het heeft wat moeite en hulp uit Duitsland gekost maar het werkt.
De eerste mfx lok rijdt nu rond met 12 werkende funkties aangestuurd door WDP, erg leuk maar ik wacht met de rest van de mfx loks tot maandag want ik koop eerst oordoppen.
Maar voor wie 16 funkties wil gebruiken in combinatie met de Tams ! Zoals we al wisten van onze oosterburen het werkt dus.
gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 14. November 2009, 23:14:57
Maar voor wie 16 funkties wil gebruiken in combinatie met de Tams ! Zoals we al wisten van onze oosterburen het werkt dus.
gr. Kees
Beste Kees en de anderen,
Het gaat zelfs nog verder!.
Zelfs
meer dan 16 functies!.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert
Beste Allen,
Nou, dat was me het weekendje weer wel. Veel gelezen in het handboek in combinatie met het stap-voor-stap voor de computer kennis maken met WDP. Het blijft me toch steeds weer verbazen wat hier allemaal kan. En dan ben ik nog maar bij hoofdstuk 4......
Ik heb dit weekend ook veelvuldig de sites van Tams en Littfinski bezocht. Dat was voor mij echt verbijsterend. In positieve zin dan. Door de laatste jaren dit aspect uit het oog te verliezen, of blind staren op Märklin, zie ik nu ineens in ontzettend veel gemist te hebben. Wat een ontwikkelingen waar ik tot nu geen weet van had. Ik ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware. Zeer indrukwekkend!
Ook heb ik mij het nieuwste nummer van "Modell Kurier" laten bezorgen. "Digital 2010" is de titel en ik kan het van harte aanbevelen. Zeer informatief en rijk geïllustreerd. € 11,50 en wel alleen in de Duitse taal.
Zitat von: Hans Biere in 15. November 2009, 18:44:02
Ik ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware. Zeer indrukwekkend!
Hallo Hans,
Daar zul je geen spijt van hebben.
Op de Seminar gezien en zag er ook indrukwekkend uit.
Zelfs mag je verwachten dat Tams in de toekomst nog meer in petto heeft.
Zo zijn er vele leveranciers die in de toekomst willen gaan ontwikkelen, maar bij mij is Tams goed bezig!.
Ook bij mij vanwege de Rautenhaus, kan ik nu ook Tams gebruiken.
Deze twee combinaties hebben vorig jaar bewezen goed met elkaar te kunnen communiceren.
Vanwege een plan van uitbreiding ga ik ook Tams met Rautenhaus gebruiken.
Dat wordt leuk, dan heb je een schitterende combinaties.
Iedergeval heel veel succes met de keuze van Tams en LDT.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert
Hans,
gefelicieerd
ZitatIk ga vrijwel zeker voor Tams en Littfinski hardware.
dat werkt bij mij al jaren naar tevredenheid
Beste Allen,
Vandaag antwoord gehad van Tams op mijn vraag over de MasterControl en de aanroepbaarheid van (Märklin)lokfuncties dat ik jullie niet wil onthouden:
"Sie können auch MärklinLoks damit ansteuern. Die Funktionen F0 bis F8 sind zu erreichen, bei den neueren Loks geht das über die zweite Lokadresse, so wie es auch für die Märklin 6021 funktioniert. Mit der MasterControl können Sie eine entsprechenden dauerhafte Doppeltraktion bilden und haben die Funktionen so im Zugriff."
Ik leid hier dus uit af, dat als ik een (Märklin)lok aanschaf die meer dan 9 functies heeft (bijvoorbeeld 10 tot 16) al het meerdere niet aanroepbaar is; dus met Tams MasterControl maximaal 9 functies aanroepbaar.
Wel heel erg jammer als dat inderdaad zo is. Hopenlijk zie ik het niet helemaal goed, ik ben per slot "A-technisch" wat dit betreft. Ik denk dat ik ondanks het voor mij wat tegenvallende antwoord toch bij m'n idee blijf voor o.a. Tams te gaan.
Hans,
Ik ben daar nog niet zo zeker van want hij zegt dat je de andere functies over een 2e lok adres kunt gebruiken en wel zoals je dat ook met de Märklin 6021 zou uitvoeren. Dus als je weet hoe dat gaat dan heb je denk ik alle functies te pakken.
Beste Hans,
De MFX decoders die ik in mijn locs heb zitten bestaan uit de basisdecoder en met een daarop via een connector een tweede (functiedecoder) decoder.
De MFX decoders van tante M* bestaan uit twee delen (printjes) die op elkaar zitten middels een vaste conector.
Vandaar ook dat bij de 6021 met de opvolgende decodernummer gewerkt moet/dient te worden.
Dus een basis BR 50 (fabriek af) decodernummer 50 en heeft als functieuitbreiding (geluiden e.d.) een tweede decoder met het nummer 51.
Deze leest de tams als 1 wanneer de M3 functie aanwezig is (MFX bij Tams) met dus alle functietoetsen/mogelijkheden.
Wanneer dit niet het geval zou zijn (wat dus eens voor kan komen) is er in wdp de optie op onder de BR 50 twee decodernummers in te voeren, 1 voor de loc en 1 voor de extra functiedecoder.
Dus persoonlijk zie ik het probleem niet zo.
Maar nogmaals, dit is zoals ik het zie en ervaar, en het werkt onder wdp perfect.
Ik zou het mijzelf niet moeilijker maken dan nodig is en gewoon voor de Tams gaan, het werkt gewoon.
Maak eens een MFX loc open en kijk eens hoe dit er aan de binnenkant uitziet.
Beste hans,
Zoals al door diverse mensen is aangegeven kun je alle functies van je mfx loks gebruiken.
Ik heb dit uiteraard ook gelezen en het afgelopen weekend uitgeprobeerd om uit eigen ervaring te kunnen praten.
Ik heb gisteren hierover wat geschreven.
bijgaand een fotootje van de Tams met daar 15 functies via WDP aangestuurd.
Het gaat om lok BR 96 zie scr.shot hier zijn deze 15 functies in WDP geactiveerd(de laatste 4 heeft deze lok niet)
maar de Tams ziet ze wel als ik ze in de lokcontrol aanklik. Mijn BR 96 heeft 11 functies zoals je ziet en je moet me maar
geloven als ik zeg dat ik ze alle 11 hoor en zie en ruik.
Dus als je nu van alle kanten antwoord op je (overigens begrijpelijke) vraag krijgt neem het dan ook aan.
Het is logisch dat je met een dergelijke aanschaf niet over 1 nacht ijs wilt gaan, maar meer als dit kunnen we ook niet
voor je doen denk ik.
In mijn configuratie maak ik gebruik van de Beta update versie 1.45 en deze werkt zonder een 2e lokadres.
Hoewel ik wat hulp heb gehad van het Duitse forum, is het als met zoveel dingen dat als je eenmaal weet hoe, het
erg simpel is.
Nou ik hoop dat je nu met een gerust hart een keuze(TAMS !!!!!) kunt maken
Vr. Gr. Kees
Hallo Kees,
Ben al overtuigd en ga dus voor de Tams. Moet alleen 2 boosters erbij kopen, want de mfx boosters van M* kunnen niet in samenwerking met de Tams. Kreeg net een berichtje van Tams (Duitsland) hierover.
Dus mensen als er nog iemand belang bij 2 mfx boosters heeft, ik heb er nog 2.
Mvg,
Bram
Hoi Bram,
ik vermoedde al zoiets, daarom had ik je ook geadviseerd dit eerst goed uit te zoeken.
Wat ik je nog niet verteld heb, is dat toen ik het CS2 kreeg ik daar gewoon mijn marklin boosters aangehangen heb
(beetje dom natuurlijk) maar de stekkertjes pasten en ik dacht CS1 en CS2 zal wel hetzelfde zijn.
Na een week was de eerste booster in het rijtje opgeblazen. Ik vemoed om deze reden.
Vandaar dat alarmbelletje toen je over de Tams begon.
De hobby kost wat, maar uiteindelijk heb je ook wat, zullen we maar denken.
Gr. kees
Zitat von: Kees Polm in 16. November 2009, 23:31:43Dus als je nu van alle kanten antwoord op je (overigens begrijpelijke) vraag krijgt neem het dan ook aan.
Het is logisch dat je met een dergelijke aanschaf niet over 1 nacht ijs wilt gaan, maar meer als dit kunnen we ook niet
voor je doen denk ik.
Beste Kees,
dit snap ik heel goed en het houd inderdaad een keer op. Eens moet je een besluit nemen. Zoals ik al eerder heb aangegeven: ik ben zeer dankbaar voor jullie hulp, advies en meedenken. Alleen, ja, ik snap het soms niet helemaal omdat ik ook wel is tegenstrijdigheid proefde. En als je eerlijk bent: dat antwoord van Tams geeft ook weer niet echt een klip en klaar antwoord
vind ik. Maar ik heb mede dankzij jullie hulp geen twijfels meer hoor. Ik ga voor de aanschaf van Tams en Littfinski apparatuur. Zoals ik ook al eerder meldde: ik heb de sites van deze firma's uitvoerig bekeken en ik ben zeer onder de indruk van wat zij bieden.
Nogmaal veel dank tot zover!!!
Hans,
Het is logisch dat Tams je dit antwoord geeft, want het betreft een Beta versie die nog niet officieel is. ze zeggen er ook bij dat e.e.a. min of meer eigen risico is. Maar de betatesters in duitsland zeggen dat het goed in elkaar zit en dat Tams met een dergelijke versie wel weet wat ze doen.
Dus ze konden je niet anders zeggen als wat ze je geschreven hebben, dat betreft nl. een officiele update. die al vrijgegeven is.
Gr. Kees
Kees, dank voor je nadere uitleg. Ik hoor niets dan lof over Tams op de diverse fora dus ik vertrouw erop dat het helemaal goed gaat komen.