Willkommen
Gast
. Bitte
einloggen
oder
registrieren
.
1 Stunde
1 Tag
1 Woche
1 Monat
Immer
Einloggen mit Benutzername, Passwort und Sitzungslänge
Übersicht
Forum
Hilfe
Suche
Einloggen
Registrieren
Datenschutz
windigipet.de
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
»
Win-Digipet Nederlandstalig forum
(Moderatoren:
Stefan Lersch
,
H.v.d.Oosterkamp
) »
Hulp gevraagd, treinrit testen
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
Drucken
Seiten: [
1
]
Autor
Thema: Hulp gevraagd, treinrit testen (Gelesen 4694 mal)
raymond
Mitglied
Hulp gevraagd, treinrit testen
«
am:
26. November 2007, 19:02:39 »
helaas wil ik weer gebruik maken van jullie kennis van WDP.
Ik kom er even niet uit :
Ik hem rijwegen gemaakt. getest en die werken.
Nu wil ik trein ritten maken. dit heb ik gedaan door de rijwegen in de tabel onder elkaar te zetten.
Tevens is er nog een mogelijkheid om uitwijksporen aan te geven, maar dat laat ik even weg.
Nu wil ik dus deze treinrit testen , en daar kom ik dus niet verder.
Hoe doe ik dat, in het handboek hoofdstuk 9 kan ik het niet vinden.
Zit al de hele middag te zoeken , maar het wil nog niet lukken.
Hopelijk heeft iemand een tip of advies waar ik nu de treinrit moet inzetten om hem te laten lopen.
hartelijk dank alvast
groet raymond
Twin-center fleischmann N-spoor windigipet pro x
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
Re: Hulp gevraagd, treinrit testen
«
Antwort #1 am:
26. November 2007, 19:35:55 »
Hallo Raymond,
Als je met je rechter muis klikt op het begin punt (zugfeld nummer) en je klikt met rechter muis op het eind punt (zugfeld nummer) van je trein rit dan komt er een klein schermpje daar klik je op stellen en faren.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
jlt
Gast
«
Antwort #2 am:
26. November 2007, 19:53:02 »
Hallo Raymond,
Dat is precies hetzelfde de vraag die ik toendertijd aan Gerard vroeg.
Je hebt waarschijnlijk de zugfarhten editor gebruikt om de uitwijksporen te defineren.
Deze zugfarhten editor is een lijst waar je die fahrtstrasse bijhoudt, en werkt op de achtergrond voor Fahrtplan editor of de Zugfahrten automatik editor.
Een mogelijkheid is het volgende om uit te proberen.
Het lijkt mij het eenvoudigste om met de Fahrplan editor te beginnen.
Zoals je misschien gezien hebt, kun je die fahrstrasse door start en ziel (met de rechtermuis knop) de aangemaakte fahrstrasse aanklikken. Dan zie je een menu waarbij o.a stellen en fahren. Onderaan de menu zie je Stellen en Fahren als Zugfahrt.! Die knopje is momenteel bij jouw nog niet actief.
Door over te gaan naar Fahrplan editor voer je die aangemaakte Fahrstrasse in die Fahrplan editor.
Je opend de Fahrplan editor en druk op het knopje "neu". In die Fahrplan geef je de betreffende vensters van links naar rechts de gegeven in. De eerste kolom "Abfahrt" geef bijv 1 sec en daarna locomotief op. Vervolgens op de derde kolom de Fahrstrasse/Zugfahrt opgeven. (elke venster als je die met de linker muis op het kolom aanklikt, verschijnt een button en die druk je aan, daarna zie je welke opdracht wordt gevraagd).
Begin eerst met de eerste regel de gegevens in, dan ga je naar Kontakt ereignisse, en die druk je aan de linker bovenknopje. Dan zie je meestal drie of meerdere regels met "machine taal" letters. Dat is een functie die bijna de profile functie heeft. Als dat gedaan hebt, dan sla je die ingevoerde gegevens op in "Speichern unter", bedenk maar een leuke naam voor. De gevens zijn opgeslagen onder FPL.
Vervolgens ga je naar "Fahrplan betrieb" (op de bovenste menubalk de witte klokje) en druk dat knopje in.
Dan zie je een lijst met namen waaronder die pas aangemaakte naam van jouw Fahrplan. Je klik die regel aan en daarna op "Neustart". Dan zie je een lijst met gegevens of de treinrit wel in orde is (altijd de loc op de plaatst zetten bij de start positie.!) Vervolgens druk je "weiter". Dan zie werderom weer een menu met een rode klokje.
Die druk je in, en die tent gaat lopen.
Probeer het maar even.
Nog een ander optie is:
Wanneer je een Fahrstrasse hebt aangemaakt, dan druk je met de rechtermuis op de Start (locomotief symbool) en vervolgens op de Ziel (Locomotief symbool). Dan verschijnt een menu waar bij Stellen en Fahren (rechts beneden) als je die indruk dat loopt die trein dat gespecificeerde rit van Start naar Ziel. Als je hebt gedaan dan kun je de handelingen zoals die aan de bovenbeschreven naar Fahrplan editor gaan voor automatisch berijden.
«
Letzte Änderung: 26. November 2007, 20:02:04 von jan leendert
»
Bob Vermeulen
Senior-Mitglied
«
Antwort #3 am:
26. November 2007, 19:54:59 »
Raymond,
sorry het moet zijn de middelste muis knop
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group
N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |
raymond
Mitglied
«
Antwort #4 am:
26. November 2007, 20:35:11 »
Mensen in een woord geweldig,
het is me weer tot zover gelukt.
Inderdaad de middelste muisknop, als je die er op hebt ( ik niet dus) maar goed met de ctrl toets erbij lukt het ook.
Ik kan weer even vooruit.
jammer dat ik die vraag vanmiddag niet gesteld heb, maarja, ik wil ook niet alles vragen.
bedankt weer tot zover.
Groet raymond
jlt
Gast
«
Antwort #5 am:
26. November 2007, 21:29:42 »
Hallo Raymond en Bob,
De middelste muisknop bij Start en Ziel geeft de
Zugfahrten auswahl
.
Met de rechtermuis knop bij Start en Ziel geeft de
Start en Ziel auswahl
.
Zugfahrten auswahl geeft de treinrit aan. (die kom je later in de WDP boek wel tegen.)
De Start en Ziel is een testrit, met al dan niet met profielen.
De Laatste is het meest gebruikte test wat makkelijk uitgevoerd kan worden.
Als je de WDP hebt opgestart, druk je op F1 knop, dan komt een complete digitale WDP boek tevoorschijn. Ga naar Kapitel 18.26 "Tastaturbefehle in Win-Digipet Pro X". Dan zie je een lijst met toetsenbord functies.
Succes.
«
Letzte Änderung: 26. November 2007, 21:41:49 von jan leendert
»
Gerard Moggré
Senior-Mitglied
«
Antwort #6 am:
27. November 2007, 02:26:17 »
Hallo Raymond,
Geweldig dat het gelukt is, oa.mede door de hulp van Bob en Jan. Zo zie je, dat je ieder keer weer een stapje verder komt in de wondere wereld van WDP.
Even een kleine aanvulling mbt. een verschil tussen het testen van rijwegen en treinritten. Als je een rijweg test en er word niet altijd voldaan aan de voorwaarden, dan zal je deze rijwegtest gewoon kunnen uitvoeren. Wil je een treinrit testen en er zal niet aan alle voorwaarden worden voldaan, dan zal deze test niet uitgevoerd worden.
Ter verduidelijking: Er mag alléén een personentrein van A naar B rijden. Voor een goederentrein is deze rijweg van A naar B "gesperrt". In de "rijwegen test" kun je, ondanks een waarschuwing, de goederentrein wel deze rijweg laten uitvoeren (rechter muisknop). Maar doe je deze zelfde test in een treinrit (middelste muisknop, of in jou geval mbv.de CLTR toets), dan zal het met de personentrein uiteraard wel lukken, maar met de goederentrein niet. Wellicht niet zo belangrijk, maar het kan handig zijn om te weten.
Ga je automatisch rijden, dan moeten alle voorwaarden kloppen, wil een trein van A naar B gaan rijden (gelukkig maar..)
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
raymond
Mitglied
«
Antwort #7 am:
27. November 2007, 10:58:01 »
beste gerard,
bedankt voor je info,
Ik zei al dat ik gisteren de hele middag heb gezocht om de treinrit aan de praat te krijgen.
WDP biedt veel mogelijkheden om een trein te laten rijden. Voor mij nog veel zoeken. Ik moet me door het boek heen worstellen.
Ik heb wel tientalle vragen, antwoorden hiervoor staan natuurlijk in het handboek. maar zo als ik al eerder aangaf ik zie door de bomen het bos niet meer.
Daarom is het mooi dat ik van alle kanten hulp krijg.
Voor jullie als ervaren gebruiker een makkie waarschijnlijk om de vragen te beantwoorden. maar ik neem aan dat jullie in het begin ook hebben liggen stoeien.
Een nadeel is dat ik dus meteen begonnen ben met WDP pro en geen oudere versie heb gehad, die mischien iets makkelijker waren. Daarbij komt natuurlijk nog de duitse taal. op zich geen probleem ik woon aan de duitse grens, maar het gaat om de begrippen. Zo net heb ik ergens een NL handleiding gevonden van WDP 9.0 en deze gebruik ik nu erbij.
We kunnen weer vooruit.
groet raymond
Gerard Moggré
Senior-Mitglied
«
Antwort #8 am:
27. November 2007, 11:28:20 »
Hallo Raymond,
Deze Nederlandse handleiding van WDP 9.0, vertaald door Jaap Kramer, zal zeer zeker een ruime steun in de rug zijn. In principe verschillen WDP 9.2 en Pro X.2 niet zo zeer, met name de basisfuncties zijn nagenoeg dezelfde.
En geloof me, als alle (WDP) puzzelstukjes in elkaar beginnen te passen, dan ontdek je dat het hele programma zeer logisch en duidelijk in elkaar zit. Dat komt allemaal goed, en het is ook leuk om via dit forum elkaar te helpen en kennis uit te wisselen, niet waar?!
Succes.
Met vriendelijke groeten,
Gerard.
Drucken
Seiten: [
1
]
« vorheriges
nächstes »
Seitenanfang
windigipet.de
»