Autor Thema: Zugfahrten editor en Zugfahrten automatik. Vraagje aan Gerard.  (Gelesen 6062 mal)

jlt

• Gast
nvt
« Letzte Änderung: 29. Mai 2008, 13:15:49 von jan leendert »

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Zugfahrten editor en Zugfahrten automatik. Vraagje aan Gerard.
« Antwort #1 am: 18. November 2007, 12:04:09 »
Goedemorgen Jan,

Om maar gelijk te beginnen om je vragen te beantwoorden:

"citaat: Wordt die gespecificeerde alternatieve uitwijksporen ook automatisch in de Zugfahrten automatik overgenomen?"

Antwoord: Heel kort en simpel JA.

"citaat: Als dat zo is, worden die Zugfahrten die aangemaakt zijn met de Zugfahrten editor dan op de achtergrond, zonder dat je die op het scherm ziet, blijvend werken.?"

Antwoord: eveneens JA.

"citaat: Zijn er tips of je die uitwijksporen grafisch kunt zien, wanneer je met Zugfahrten automatik gaat werken.?"

Antwoord: eerlijk gezegd weet ik niet of dit mogelijk is om deze daadwerkelijk ook te "zien". Maar is dit nodig?

Als voorbeeld hoe ik het heb gedaan: Ik heb, met name in het station, diverse uitwijkmogelijkheden. Ik heb een doorgangsspoor waar in principe niet gestopt wordt. Dit doorgangsspoor wordt hoofdzakelijk gebruikt voor doorgaande goederentreinen en internationale sneltreinen. Dit spoor ligt niet aan een perron. Als er een (langzame) goederentrein op dit spoor komt, en er zit een snelle internationale personenentrein achter, dan stopt de goederentrein tijdelijk op dit doorgangsspoor en laat deze de personentrein passeren via een ander spoor wat dan wel aan een perron ligt. De personentrein "wijkt dan uit" van het oorspronkelijke doorgangsspoor, waar nu dus die goederentrein staat te wachten, naar het spoor waar normaal gesproken de regionale treinen stoppen. Dit laatste moet dan uiteraard wel vrij zijn. Ik heb daarnaast nog meerdere sporen die evt.dienen als een uitwijkmogelijkheid en deze sporen zijn ook "matrix-gevoelig". Sommige type treinen, of met diverse lengtes mogen weer niet van alle uitwijkmogelijkheden gebruik maken. Als voorbeeld heb ik de stations Erstfeld en Gösschenen (Gotthard) gebruikt. Ik weet op mijn baan nagenoeg uit mijn hoofd waar en wanneer welke trein evt.naar toe kan/mag, simpel omdat ik het zelf heb ingevoerd. Grafisch hoef ik het allemaal niet te zien wat alle uitwijkmogelijkheden zijn, wel wat een bepaalde trein kiest als uitwijkspoor natuurlijk, maar dat gebeurt zowiezo als je met de Zug Fahrten Automatik rijdt.

In het handboek van Pro X staan, vanaf blz.300 ongeveer, diverse voorbeelden en mogelijkheden. En er zijn heel veel mogelijkheden te bedenken.

Ik hoop dat mijn verhaaltje een beetje duidelijkheid biedt.

Met vriendelijke groeten,

Gerard

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 18. November 2007, 21:33:37 »
Hallo Jan,

Nu moet jij mij even helpen. Ik wil een voorbeeld van mijn baan met de zugfahrten-Editor/Navigator bijvoegen net als bij jouw berichtje, maar het lukt me niet meer. Hoe moet dat ook al weer? (mbv.de kladblok?)

Gerard

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 19. November 2007, 09:56:23 »
Goedemorgen Jan,

Bedankt voor je antwoord, maar dit bedoelde ik niet. Ik was wellicht wat onduidelijk, maar ik bedoel: hoe maak ik een screenshot van mijn baan, maw. hoe maak ik een afbeelding van het beeld wat op de monitor staat, zoals jouw afbeelding? Daarna als bijlage invoegen in een bericht lukt me wel. Ik heb met printscreen geprobeerd, maar dat werkt niet.

Gerard.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 19. November 2007, 10:10:17 »
Beste Gerard,

De meest simpele manier is als volgt.

Houd de "Ctrl" toets ingedrukt en druk vervolgens de toets "Printscreen/Sys Rq" in.
Je zult niets zien veranderen maar er heeft toch een actie plaats gevonden.

Vervolgens ga je naar Paint => bewerken => plakken, je ziet dan je screendump verschijnen.
Daarna ga je naar Bestand => opslaan als => (kies voor JPG) en sla deze vervolgens op in een map die je aan zou kunnen maken of gemaakt hebt voor "ScreenDumps".

Daarna kun je hem uploaden naar het forum wat je mogelijk wel zult weten hoe dat werkt.

Mocht er nog een vraag zijn met betrekking op dit punt dan hoor ik het wel.

Succes.
« Letzte Änderung: 19. November 2007, 17:21:38 von Riny Smetsers »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 19. November 2007, 10:27:01 »
Beste Riny,

Bedankt voor je antwoord!! Dit bedoelde ik inderdaad. Het is me een aantal malen gelukt in het testforum, maar ik wist niet meer hoe. Nu kan ik Jan met wat afbeeldingen laten zien, hoe ik het heb gedaan. By the way, je vordert al aardig met je baan als ik zo af en toe je homepage bekijk. Ziet er prima uit!

Met vriendelijke groeten.
Gerard

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #6 am: 19. November 2007, 10:32:11 »
Beste Gerard,

Graag gedaan het was geen moeite.
Wat mijn baan betreft, ik ben nu bezig om de ringleidingen en andere touwtjes aan te brengen, pffffffft.
Ik zal blij zijn als alles gereed is en dat ik de boel weer onder WDP kan laten rijden.

Succes met de screendumps en ik blijf het allemaal braaf volgen,
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 19. November 2007, 17:53:43 »
Hallo Jan,

Ik was het even kwijt hoe een screenshot te maken, ipv. de Ctrl-toets gebruikte ik de Alt-toets, stom.......

"citaat: Is het zo dat de Zugfahrten automatik, de ZF text "test" in het tweede kolom zichtbaar kan maken.?"

Antwoord: ik weet niet wat je met deze vraag precies bedoelt, maar ik denk het volgende: je maakt een "zugfahrt" aan in de editor met een bepaalde text (titel). Deze "zugfahrt" loopt van zijn startcontact naar zijn uiteindelijk doelcontact. De text (titel) van deze "zugfahrt" blijft altijd dezelfde, ongeacht deze rechtstreeks of via een uitwijkmogelijkheid wordt bereden. Zie in mijn voorbeeld "zugfahrt" nummer 78. Deze loopt van "blok 39" naar "blok 48". Normaal loopt deze via "blok 45", maar heeft als uitwijkmogelijkheden "blok 46" of "blok 47".
Maar de text blijft hetzelfde, en is ook alijd zichtbaar, ongeacht welke "uitwijk-rijweg".

Bedoelde je dit?

Gerard

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 19. November 2007, 21:24:26 »
Goedeavond Jan,

"citaat: ik heb geen inzicht in die Zugfahrten automatik dat er gebruikt wordt gemaakt van de uitwijksporenplan."

Antwoord: Als ik het goed begrijp wil je kunnen zien in de ZFA, dat, wanneer er een Zugfahrt geselecteerd wordt, deze al dan niet via een uitwijkspoor zal lopen. Dit kun je weldegelijk zien in de "Zugfahrten Ablauf-Inspektor". In de bijlage zou loc 1116 16 via spoor 46 moeten lopen, echter dit spoor is bezet door loc Ce 6/8 72. Loc 1116 16 wijkt nu uit via spoor 45. Dit is duidelijk te zien in deze " Zugfahrten Ablauf Inspektor".

Ik hoop dat je dit bedoelt, want al weet ik hoe de treinen min of meer uit mijn hoofd lopen op de baan, je kunt dit inderdaad ook zien op je monitor.

Gerard

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 19. November 2007, 21:28:12 »
Hallo Jan,

Nog even iets, helaas kun je op deze afbeelding niet het doelcontact zien waar loc 1116 16 naartoe gaat, maar dat doelcontact (blok 48) ligt links van de afbeelding, net buiten beeld. Maar dat maakt niet uit. De geselecteerde "gele zugfahrt" is dus van deze loc 1116 16.

Gerard

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 20. November 2007, 04:53:25 »
Goedemorgen Jan,

Mooi dat je hem hebt gevonden. Deze Inspektor komt elke keer tevoorschijn als je met een bepaalde zugfahrt gaat rijden, zowel manueel als in de ZFA. Ik ben blij dat je dit bedoelde. Zijn we er toch uitgekomen.

Gerard.