Autor Thema: Kraanwagen als slave  (Gelesen 5287 mal)

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Kraanwagen als slave
« am: 11. März 2008, 00:27:05 »
Hallo, even het volgende. Ik heb een digitale Marklin kraanwagen 46715, die wordt getrokken door een kleine Henschel locomotief. Hoe kan ik nu in WDP de kraanwagen als slave aan deze Henschel koppelen.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Kraanwagen als slave
« Antwort #1 am: 11. März 2008, 10:30:07 »
Hoi Willy,

Ik heb zelf deze kraanwagen niet, maar ik ga er van uit dat hier een functiedecorder inzit.
Ik neem aan dat je met "slave" bedoelt, dat deze functiedecoder zichtbaar word in de loc-control als extra functies van deze Henschel locomotief.
Heel simpel: open de lokomotiven Datenbank ga naar de Henschellocomotief, en open daar Fx1 Functions Decoder. Vul linksboven het gewenste adres van de funktiedecoder in en zet een vinkje bij Verknüpfen. Vul rechts daarvan in de functies van deze functiedecoder ( f0, f1 enz.) Dan opslaan en de Lokomotiven Datenbank afsluiten.
Als je nu de loc-control van je Henschel locomotief opent staan er keurig (links) een aantal extra functies bij die de desbetreffende functies van je kraan bedienen.

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #2 am: 13. März 2008, 01:33:58 »
Hoi Willy,

Ik heb zelf deze kraanwagen niet, maar ik ga er van uit dat hier een functiedecorder inzit.
Ik neem aan dat je met "slave" bedoelt, dat deze functiedecoder zichtbaar word in de loc-control als extra functies van deze Henschel locomotief.
Heel simpel: open de lokomotiven Datenbank ga naar de Henschellocomotief, en open daar Fx1 Functions Decoder. Vul linksboven het gewenste adres van de funktiedecoder in en zet een vinkje bij Verknüpfen. Vul rechts daarvan in de functies van deze functiedecoder ( f0, f1 enz.) Dan opslaan en de Lokomotiven Datenbank afsluiten.
Als je nu de loc-control van je Henschel locomotief opent staan er keurig (links) een aantal extra functies bij die de desbetreffende functies van je kraan bedienen.

Eigenlijk dom van mijn deze vraag te stellen, want nu ik dit lees bedenk ik eigenlijk het zelfde al gedaan te hebben met een functie decoder die in een personen wagon zit en waarmee ik de verlichting via de trekkende loc  aan en uit schakel. Ik zocht eigenlijk naar een manier het kraantje via  profile instellingen op bepaalde RM plaatsen wat te laten doen maar wist niet goed hoe ik het kraantje in WDP mee kon laten rijden met het lokje. Zo alweer wat wijzer dank je voor het ophelderen van mijn geheugen. Even een update van mijn vorderingen, mijn schaduwstation op nivo 1 is af, en ik heb op nivo 2 even wat rails gelegd zodat ik het schaduwstation in en weer uit kan rijden. Dit wordt nu al door WDP geheel automatisch bestuurd, laatst hebben er een uur lang vijf treinstellen zo het schaduwstation in en weer uit gereden. Ik kwam niet uit gekeken op de manier WDP te werk ging om alles rustig te laten verlopen ( had van te voren wel even de screensaver uit geschakeld  ;)).
« Letzte Änderung: 13. März 2008, 01:35:37 von Willy de Vaal »
Viele Grüße

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 30. März 2008, 20:14:49 »
Hallo Willy,

Even een vraagje betreffende de aansturing van deze kraan.

Krijgt de kraan zijn voeding via eigen stroomafnemers of wordt hij gevoed via de decoder van de lok?

Ik vraag dit om de volgende reden: Ik heb via via een losse kraandecoder kunnen kopen en deze heb ik in een eigenbouw legokraan ingebouwd. Ik heb de kraan voorzien van een eigen stroom afnemer. Maar als ik nu met de kraan gaat rijden gaat het ledje op de kraandecoder flikkeren (en niet constant knipperen). Maw.door het rijden is er geen constante stroom. Ik vraag mij daarop ook af of dit wel goed is voor de decoder.

groetjes
Wilchry
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
    Lego trein 12v  Intellibox Viessmann decoders Esu locdecoders
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #4 am: 30. März 2008, 20:55:52 »
Beste Wilchry,

De kraan van Willy heeft, naar mijn weten, een eigen decoder en een eigen sleper om de decoder van digitale spanning te voorzien.
Het betreft ook hier een functiedecoder.

Uit je vraagstelling kan ik niet opmaken waar de Legokraan op rijd, ik mag aannemen op rails.
Verder ken ik de decoder ook niet dus ik geef weer tot hoever de kennis aanwezig is.

Mocht dit bij een Märklinartikel voor komen zou ik het eerst zoeken in A; schonen wielen voor een goed contact, B: of de sleper, indien van toepassing, goed vlak over de puco's gaat en de veerdruk voldoende is. C: controleren of er een goede "massa" aanwezig is in de Legokraan omdat, naar mijn mening, het meeste materiaal uit kunstof bestaat.

Ik wil met deze reactie niet zeggen dat hier een oplossing wordt gegeven maar ik probeer wel even voor je mee te denken.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 02. April 2008, 23:20:20 »
Bedankt voor de info Riny.
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 03. April 2008, 01:07:04 »
Beste Wilchry,

De kraan van Willy heeft, naar mijn weten, een eigen decoder en een eigen sleper om de decoder van digitale spanning te voorzien. Het betreft ook hier een functiedecoder.

Hallo Riny, je bent door naar de tweede ronde  ;D

Voor meer informatie over mijn kraan zie: http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=46715
« Letzte Änderung: 03. April 2008, 01:13:13 von Willy de Vaal »
Viele Grüße

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 06. April 2008, 19:01:01 »
Hallo,

Maar als ik nu met de kraan gaat rijden gaat het ledje op de kraandecoder flikkeren (en niet constant knipperen). Maw.door het rijden is er geen constante stroom.

Dit heb ik nu opgelost door er een tweede stroomafnemer bij te plaatsen.

Ik heb nu ook de kraandecoder (adres 30) gekoppeld aan de lokomotief, volgens bovenstaande aanwijzing van Gerard.
E.e.a is nu ook zichtbaar in de loc-control. Maar hoe nu verder? Hoe kan ik nu de kraan bedienen? 

Groetjes
Wilchry
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 06. April 2008, 22:10:13 »
Als het als volgt (zie foto 1) hebt ingesteld werk het niet echt goed.

Beter kun je de kraan als lok (zie foto 2) opnemen in je lokomotieve database.

Waarom, als je de decoder van je kraan als een een functie decoder aan een lok hangt krijg je wel de extra mogelijkheden in je loc-control staan, maar als je een van de functie kies b.v. haak omlaag moet je ook de rij regelaar in het loc-control open draaien om de haak ook daadwerkelijk omlaag te laten gaan, je raad het misschien al, de lok zelf gaat ook lopen.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße

Offline Wilchry Roost

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 06. April 2008, 23:01:14 »
de lok zelf gaat ook lopen.

Hoi Willy

Dat was net het probleem waar ik tegenaan liep. Ik dacht dat ik iets fout had ingesteld. Ik heb hem nu als Roco-kraan ingesteld en dat gaat prima.

Wilchry
Met vriendelijke groet

Wilchry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2009 premium
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop met windows 10

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 07. April 2008, 14:27:39 »
de lok zelf gaat ook lopen.

Hoi Willy

Dat was net het probleem waar ik tegenaan liep. Ik dacht dat ik iets fout had ingesteld. Ik heb hem nu als Roco-kraan ingesteld en dat gaat prima.

Wilchry

Zo zie je maar weer dat een oplossing vroeg of laat bijna altijd wordt aangedragen, leg je probleem dus altijd even hier neer gezamelijk komen we er wel uit  :P
Viele Grüße