Autor Thema: rijwegen 2 richtingen  (Gelesen 3582 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
rijwegen 2 richtingen
« am: 28. April 2008, 20:50:41 »
Goedenavond alle WDP-ers,

ik wacht eerst het kommentaar op m'n sporenplan af voor ik verder ga.

Maar is dit de manier om een rijweg voor 2 richtingen te op te tekenen ?

gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: rijwegen 2 richtingen
« Antwort #1 am: 28. April 2008, 21:08:20 »
Hoi Kees,

Dat kan. Als je de rijweg van links naar rechts als startkontakt 2 en als doelkontakt 5 neemt, en de rijweg van rechts naar links als startkontakt 4 en als doelkontakt 1 neemt conform de terugmelders in de baan. Het kan eenvoudiger, door aan elke kant één gezamelijk treinnummerveld te nemen en hetzelfde terugmeldkontakt als startkontakt voor de rijweg van rechts naar links, en als doelkontakt voor de rijweg van links naar rechts. Want zoals je het nu tekent betekent wel weer meer plaats voor dergelijke symbolen in je sporenplan, en daar heb je plaats te kort voor ;). Alleen als het qua hardware zo is aangesloten zoals je het getekend hebt moet je het ook daadwerkelijk zo weergeven in je WDP-sporenplan anders werkt het niet goed.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #2 am: 28. April 2008, 21:49:08 »
Hallo Gerard,

bedankt voor je reaktie
De tm liggen zo in de baan zie nieuw screenshot ik geef hierin het werkelijke aantal rails weer.
ze zijn echter nog niet aangesloten op de s88 dus ik kan de nrs. 1 en 2 en 4 en 5 nog samenvoegen door simpel de draadjes aan elkaar te knopen als dat beter is.
De gedachtengang achter deze manier was dat er nu niet een vrij blok tussen 2 achterelkaar rijdende treinen hoeft te zitten. Of denk ik nu verkeerd?
deze manier heb ik alleen bedacht voor de aan en afvoer sporen naar de schaduwstations onder het bord(die 36 mtr.)
voor de zichtbare sporen op niveau 0 doe ik het anders laat aub je licht hierover eens schijnen
gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #3 am: 28. April 2008, 22:07:02 »
Gerard,

als ik het zo doe en dit bedoelde jij toch? mis ik in 1 richting een tm kontakt voor het treinnr. veld en dat was toch noodzakelijk of is het zo dat waar het sein staat ook een tm kontakt is want ik teken eerst een rail met een tm nr. en dan plaats ik het sein erop alleen zie je dan dat tm kontakt niet meer maar ziet WDP hem dan nog wel?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 28. April 2008, 22:11:11 »
Hoi Kees,

Je zou dus het volgende kunnen doen: rijweg van links naar rechts startkontakt 2 en doelkontakt 4, rijweg van rechts naar links startkontakt 4 en doelkontakt 2. Dan is het terugmeldkontakt 3 een gezamenlijk afremkontakt voor beide rijwegen.

De gedachtengang achter deze manier was dat er nu niet een vrij blok tussen 2 achterelkaar rijdende treinen hoeft te zitten. Of denk ik nu verkeerd?

Bedoel je hiermee dat er in elk blok er zich een trein bevindt? Wordt het dan niet te druk?
Of zie ik het verkeerd?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 28. April 2008, 22:17:30 »
Hoi Kees,

dan plaats ik het sein erop alleen zie je dan dat tm kontakt niet meer maar ziet WDP hem dan nog wel?

Je moet elk terugmeldkontakt kunnen zien in je WDP sporenplan. Vóór elk treinummerveld moet het terugmeldkontakt zichtbaar zijn waar dit treinummerveld deel van uitmaakt. Anders kun je geen rijwegen tekenen, laat staan dat ze werken. Na een treinummerveld hoeft dit terugmeldkontakt niet zichtbaar te zijn en kun je gerust een sein plaatsen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #6 am: 28. April 2008, 22:19:34 »
Gerard,

het is niet in het zicht en ook niet per se de bedoeling maar het kan denk ik voorkomen dat er 2 treinen tegelijk op weg zijn naar de schaduwstations en het zijn wel lange sporen maar ze zijn verdeeld in maar 3 blokken en om te voorkomen dat er een trein moet wachten in het zichtbare gedeelte had ik dit bedacht.

De optie die jij geeft is dus de kontakten samenvoegen maar waar komt dan het gezamelijke treinnr. veld?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 28. April 2008, 22:28:25 »
Hoi Kees,

waar komt dan het gezamelijke treinnr. veld?

Eentje op terugmeldkontakt 2 en de andere op terugmeldkontakt 4.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 28. April 2008, 22:31:26 »
Gerard zo dus?

en dat rm kontakt voor het tr. nr. veld dan?

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 28. April 2008, 23:18:19 »
Kees,

wat je rechts bij TM 3 hebt gedaan, moet je dan aan de linkerkant zo ook met kontakt 1 doen. Want nu heb je bij het treinnummerveld bij TM 3 zowel hiervoor als erachter een TM 3, maar bij het treinummerveld bij TM 1 moet je dit ook zo doen, dus het treinummerveld 1 railstukje naar rechts verschuiven.

Na een treinummerveld hoeft dit terugmeldkontakt niet zichtbaar te zijn en kun je gerust een sein plaatsen.

Dit was een beetje te kort door de bocht. Je moet dan wel na het sein eenzelfde TM plaatsen anders werkt het niet als startkontakt voor de betreffende rijweg, die de andere kant op gaat.
Om ruimte te besparen in je sporenplan kun je TM 2 veel korter weergeven bijvoorbeeld.
« Letzte Änderung: 28. April 2008, 23:20:35 von Gerard Moggré »

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 29. April 2008, 10:09:26 »
Hoi Kees,

Bij deze een bijlage zoals je het zou kunnen doen. Ik heb het voor de zekerheid in de simulatie getest voor zowel het rijden met Fahrstrassen (rijwegen) alsook met Zugfahrten (treinritten). Werkt foutloos.
Als je het evt.ook zo optekent in je sporenplan, het kort intekenen van met name de afremkontakten, bespaar je aanzienlijke ruimte. Ik hoop dat je er iets aan hebt.