Autor Thema: id nr. fahrstr.  (Gelesen 3433 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
id nr. fahrstr.
« am: 11. Mai 2008, 20:12:21 »
Goedenavond allen,

Ik kan u mededelen dat na een paar simpele testjes (en een dagje strand met het handboek Pro x)
ik nu al zeer onder de indruk ben van de mogenlijkheden van WDP.

vraagje (zie screenshot) bij het optekenen van fahrstr. krijg ik 2 regels te zien beide met een id nr.
bij de eerste 5 heb ik de regel met id text..... gewist en merk in de werking op de baan geen verschil.

de laatste fahrstr. (net aangemaakt) heb ik 'm laten staan ter verduideliking nr. 72 en 73.
waarom krijg ik 2 regels en als dit zo hoort kan er dan 1 gewist worden want ik vind het zo onoverzichtelijk.
ik kan geen instellingen vinden om maar 1 regel bij het aanmaken te krijgen.


Gelijk nog een vraag, ik zie in de div. gleisbilden dat de een het tr.nr. veld tegen het sein plaatst en de ander laat er een TM kontakt tussen beide werken bij mij maar is er verschil (bv voor latere mogenlijkheden als ik wat verder ben waar ik nu rekening mee moet houden)
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #1 am: 11. Mai 2008, 20:13:17 »
sorry screenshot vergeten.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #2 am: 11. Mai 2008, 21:42:40 »
Hallo Jan,

bedankt voor je reaktie.

de tr.nr. velden staan wel allemaal met een goed kontakt nr. dat was ook de vraag niet.
Maar ik wacht wel af tot zaterdag hoe dat zit met die tr.nr. velden.

Ik ben inderdaad van alles aan het uitproberen op deze 2 fahrstr. ik deel ze iedere keer anders in met seinen 1 tr.nr 3 tr.nrs.combinaties TM ervoor erna, zugfahrt heen en terug afremmen versnellen enz. en dan kijk ik wat de lok doet.
ik ga nu kijken of ik een profil kan aanmaken.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #3 am: 11. Mai 2008, 22:02:33 »
Ik ga dit ook even meevolgen want daar maakte ik bij V9,2 ook nog wel eens een foutje.
Interessant dus.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #4 am: 11. Mai 2008, 22:33:55 »
Hoi Jan,

Er is geen probleem de loks rijden perfekt door de fahrstr. heen en terug en ook de kleine zugfahrt door 2 fahrstr. gaat goed.

de vraag was: als ik kijk bij gleisbild anwender op het duitse forum dan zet de ene wdp-er het trnr. veld tegen het sein aan en een andere wdp-er zet er een TM kontakt tussen dus zeg maar volgens het handboek.
mbtr. tot mijn schasduwstations hebben jullie hier al eens op gereageerd beide kan dus.
Maar ik vroeg me af en dat is dus de vraag is er verschil tussen die beide manieren ten aanzien van latere mogenlijkheden van WDP
Ik heb op dit proefstuk beide manieren uitgeprobeerd en ik zie nl. geen verschil.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #5 am: 11. Mai 2008, 22:59:45 »
Hallo Jan,

Nu begrijp ik waarom het zo in het handboek staat maar dat het dus ook anders kan.
dit kan wel belangrijk zijn om bv. in het gleisbild op een strecke ruimte te besparen.

Bedankt voor je uitleg.
gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #6 am: 11. Mai 2008, 23:35:15 »
Nou Jan,

Het 1e profil werkt in een fahrstr, toeteren bellen roken huppelen en zingen (we gaan nog niet naar bed)

Alleen in de zugfahrt staat de lok gesperrt vanwege de matrix maar dat ben ik nog aan het uitzoeken want ik heb daar nog niets voor ingegeven dus????
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #7 am: 12. Mai 2008, 00:09:33 »
Hallo Kees,

ik neem aan dat je bezig bent om je te orienteren van de mogelijkheden, toch heb ik een gewetensvraag voor je, betreft de Fahrstrasse, als je deze nog niet 100% door hebt, even wachten voordat je verder gaat met de volgende stap met profielen.

Oke neem jou voorbeeld, een trein rijdt van links naar rechts, komt aan bij station Bonn, en rijdt daarna verder naar rechts. In welk blok bij welke terugmelding zou je trein gestopt zijn op station Bonn, juist ja in het rechter blok, maar je vertrekt nu vanuit het linker blok, overigens is er verder niks mis met je rijweg, maar probeer voor een eerste test simpel te beginnen, want straks zie je door de bomen het bos niet meer.

Mijn voorstel naar jou is,

Zorg dat je trein eerst rond kan rijden met aansluitende fahrstrasses, evt. automatisch aangestuurd vanuit Anforderungskontakten, zodra dit goed werkt kan je het daarna verder uitbreiden,

met vriendelijke groet,

Walter
« Letzte Änderung: 12. Mai 2008, 00:11:08 von wissels »
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #8 am: 12. Mai 2008, 00:35:12 »
Hoi walter,Jan

ik ben het helemaal met jullie eens en ben dat ook zeker van plan zo te doen.

Maar na alle voorbereidingen en het aansluiten van de 1e 12 Tm is het logisch dat je ff wat wil proberen, na 3 mnd
alleen maar hard/zacht en stoppen en omdat ik me beperk tot dit kleine stukje 12 Tm is alles wat ik goochel goed te overzien en te wissen krijg je gelijk een beetje inzicht hoe verder de TM t.a.v. de mogelijkheden voor de rest van de baan.
En hoewel de eerste fahrstr. en zugfahrten en profil werken ben ik me zeer wel bewust dat ik deze zeker niet doorgrond
en dus ook niet als een blinde ga zitten invoeren.
Maar met de 17e voor de deur zal ik met dit kleine beetje ervaring(en dat is ook eigenlijk de reden dat ik nu ff aan het goochelen ben) deze dag alles veel sneller oppikken omdat je er even aan geroken hebt.
Overigens laat ik de lok rondrijden en laat hem stoppen waar ik wil maar dat was weer met andere tr.nr. velden op andere plekken en andere fahrstr.

Ik waardeer jullie opmerkingen(zorg) en neem ze zeker ter harte.
En wat ik eerder vanavond al schreef na het lezen vandaag van een hoop pagina's (duits)uit het handboek wordt je erg enthousiast maar zeker ook erg voorzichtig beide vanwege de vele vele mogenlijkheden.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #9 am: 12. Mai 2008, 02:02:33 »
Hoi Jan,

geloof me ik neem jullie raad zeker ter harte.

Maar: 
-ik weet ik nu dat er geen massaproblemen(zie eerdere topics) via de S88 zijn.
-dat na maanden bouwen en draden trekken en het maken van moederborden met K83, S88 enz.
ik dat blijkbaar goed heb gedaan.want vooralsnog werkt het.
-dat ik na veel lezen en vragen (op voorhand)(ook omdat ik dat gezellig vind) met name op ons forum toch redelijk snel 1 lok een aantal dingen kan laten doen.
-ik een beetje inzicht heb gekregen in het aantal benodigde Tm voor een bep. gedeelte en hoe dat eruit ziet op het scherm
-ik ook nu in de praktijk eens een beetje zie wat WDP kan
-Waar het wel en niet zinvol is om extra fahrstr. aan te maken.
-Waar ik het gleisbild moet gaan aanpassen.
-Welke dingen ik beter in de buroversie kan uitproberen. ik ben daar overigens al een paar dagen bezig met vervolgschakelingen van wissels en seinen met voorseinen. in fahrstr. en zugfahrten in simulatie.
Nou ja kortom sinds gistermiddag ben ik een hoop wijzer, door dit kleine stukje praktijk.
Overigens moet ik alle TM's op dit zichtbare niveau nog aanleggen er liggen er nog maar 12 dus veel geks kan ik niet doen, er komen er nog wel 100 bij denk ik. Op niveau -1 liggen er 110 bij de S88 al 3 weken denk ik en daar ben ik lekker vanaf gebleven om de reden die jullie aangeven.
ik voorlopig het rangeergedeelte (draaischijf, kranen ontkopp.rails)met de hand blijf doen tot ik meer kennis van WDP heb

Ik doe heus alles stap voor stap en zal nog vaak genoeg jullie hulp nodig hebben.
Nou bedankt nog voor de goeie raad en ik zal gehoorzaam zijn.

Gr. Kees.



WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: id nr. fahrstr.
« Antwort #10 am: 12. Mai 2008, 11:17:13 »
Goedenmorgen Jan,

wel wat ik vandaag van plan ben is me verdiepen in de screenshots die jij een paar weken geleden hebt gegeven
(met die wisselstraat) omdat ik daar de TM wil gaan aanleggen.

Jij bent seinenexpert he, heb jij m'n vraag gelezen over de soort seinen bij stations(je mag dat vast wel beantwoorden van Gerard).







WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88