Autor Thema: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502  (Gelesen 3810 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« am: 19. Mai 2008, 16:12:05 »
Zeer gewaardeerde WDP-ers,

Ik zat mij af te vragen of er een negatieve invloed is met bijv. mijn TEE 502 betreffende de plaats van de sleper.
Na de ombouw heb ik noodzakelijkerwijs 1 sleper verwijderd terwijl er normaal 2 onder zitten.
1x onder de loc en 1x onder de stuurstand.
(zie treinstel in bijlage)

Mijn eigenlijke vraag, is het van belang waar de sleper zit betreffende het stoppen voor een sein zodat deze niet door een stopsectie schiet/rijd onder WDP?

Mogelijk dat ik de vraag wat krom stel maar dan hoor ik het graag en zal ik proberen deze anders te formuleren.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #1 am: 19. Mai 2008, 16:16:56 »
Zeer gewaardeerde WDP-ers,

Ik zat mij af te vragen of er een negatieve invloed is met bijv. mijn TEE 502 betreffende de plaats van de sleper.
Na de ombouw heb ik noodzakelijkerwijs 1 sleper verwijderd terwijl er normaal 2 onder zitten.
1x onder de loc en 1x onder de stuurstand.
(zie treinstel in bijlage)

Mijn eigenlijke vraag, is het van belang waar de sleper zit betreffende het stoppen voor een sein zodat deze niet door een stopsectie schiet/rijd onder WDP?

Mogelijk dat ik de vraag wat krom stel maar dan hoor ik het graag en zal ik proberen deze anders te formuleren.

Maakt je gebruik van massa dedectie dan maakt dit niet uit, de dedectie gaat via het eerste wielstel. Maar maak je gebruik van spanings dedectie maakt het wel uit waar de sleper zit.

m.v.g.

Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #2 am: 19. Mai 2008, 16:22:12 »
Beste Willy,

Ik gebruik massa detectie (5217 zie onderschrift).
Bedankt voor je reactie en het antwoord.
Weer een vraag/probleempje weggewerkt. :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #3 am: 20. Mai 2008, 00:45:50 »
Ik ben geen Marklin spe*censored*t.
Maar dat het in de WDP staat, moet het denk ik ook gelden voor Marklin, lijkt mij.?
Dat laat ik aan de Marklin spe*censored*ten over. ;)

Nou niet helemaal, Riny gebruikt massa detectie in combinatie met het 3 rail systeem dat wil zeggen dat de wielen de massa overbrengen via de twee spoorstaven, op de middel rail staat de digitale spaning. Bij spaning detectie moet er een spaning lopen van massa naar de digitale spaning om de terugmeld decoder (die geschikt moet zijn voor spaning detectie) te activeren.

m.v.g.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #4 am: 20. Mai 2008, 07:42:01 »
Hallo Jan Leendert,

in principe heb je bij treinstellen van Marklin altijd de slepers aan de uiteinden, dus in het voorste cq laaatste draaistel, echter voor massadetectie heeft de sleper geen enkele functie, dit vindt plaats door de assen die de ene met de andere spoorstaaf kortsluiten, de detectie vindt dus altijd plaats op de voorste as, dus maakt het niet uit of het treinstel voor of achteruit rijdt. Wel anders is het bij assen met antislipbandjes, de marklin rijders moeten deze liefst aan de achterkant van de loc laten rijden.

Bv. mijn motorpost heeft 4 antislipbanden op 1 draaistel, dit draaistel wordt slecht gedetecteerd, het verschil in stoppen vooruit of achteruit kan bijna 20 cm. verschillen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #5 am: 20. Mai 2008, 10:11:15 »

Bv. mijn motorpost heeft 4 antislipbanden op 1 draaistel, dit draaistel wordt slecht gedetecteerd, het verschil in stoppen vooruit of achteruit kan bijna 20 cm. verschillen,

met vriendelijke groet,

Walter

Hier zal ik ook eens na kijken, ik heb inderdaad ook een paar loks die ten opzichte van andere loks iets te ver door rijden, kan dus aan die antislipbanden liggen. Zo zie je maar, de een stelt een vraag (in dit geval Riny), en andere doen daar dan weer hun voordeel mee.

Weer iets opgestoken  :)

m.v.g.
« Letzte Änderung: 20. Mai 2008, 10:14:26 von Willy de Vaal »
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #6 am: 20. Mai 2008, 10:25:48 »
Hier zal ik ook eens na kijken, ik heb inderdaad ook een paar loks die ten opzichte van andere loks iets te ver door rijden, kan dus aan die antislipbanden liggen.

Weer iets opgestoken  :)

m.v.g.

En zo leren wij van elkaar en heeft een dergelijk forum dus wel degelijk een meerwaarde. :D :D
Verder vind ik dit toch een goed discussiepunt/onderwerp waar wij allemaal wat aan kunnen hebben betreffende de info.

Maar even een gedachtenspinsel van mijn kant.

Veronderstel mijn TEE rijd (straks) toch voor 99% de zelfde route/ritten.
Dan kan ik volgens mij, hetzij aan de ene of aan de andere stopplaats toch de stop RMK (softwarematig) verplaatsen?
Dus een RMK die alleen bestemd is voor het gebruik van de TEE?

Het lijkt mij dat je d.m.v. deze manier een bepaald type treinstel kan laten stoppen waar je wilt, of zie ik dat weer te simpel? :-\

Om op het punt van de slipbandjes en "blote" wielstellen terug te komen kan dit volgens mij ook opgelost worden om voldoende lengte te hebben in de afrem en stopsecties.
Dit laatste is zo maar een gedachten. ???
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #7 am: 20. Mai 2008, 16:57:51 »
Hallo Riny,

je kan inderdaad voor ieder onderdeel in de matrix(treintype,treinvorm,treinlengte) een aparte stopplaats opgeven, dit houdt tevens in dat je meerdere zugfelden, voor iedere stopplaats moet plaatsen,

stopsecties voor Ho liefst een minimum lengte van 36 cm. aanhouden, Zie mijn voorbeeld van de motorpost als deze 20 cm. te laat stopt, heb je slechts 16 cm. over.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Trek / Duw treinstellen. Bijv: TEE 502
« Antwort #8 am: 20. Mai 2008, 17:37:51 »
Beste Walter,

Wat, naar mijn mening, ook een rol meespeelt is de snelheid van een betreffende loc of treinstel.
Al mijn locs/treinstellen rijden in verhouding met het grootbedrijf allemaal exact op schaalsnelheid.
Dit scheelt ook aanzienlijk in de uitloop van de locs/treinstellen.

Als men de locs/treinstellen op schaalsnelheid heeft ingesteld heeft men de helft van het uitloop-probleem al een eind gereduceerd.

Bijv. mijn BR 89 liep in het grootbedrijf met een max. snelheid van 45 Km/u zo ook op schaal.
Wanneer deze af begint te remmen heeft hij een uitloop van +/- 7 Cm omdat hij in de afremsectie al aanzienlijk in snelheid verminderd.

Het "doorschieten" wordt dus mede bepaald door de max. snelheid wanneer deze veel te hoog staat afgesteld.
Verder is het een gegeven en valt het mij ook op dat op andere banen doorgaans de treinen veel te hard rijden.

Ik zal dus op bepaalde punten op de baan per loc de afrem en stopsectie aan gaan passen, zowel hardware-matig als software-matig (Wdp).
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"