Autor Thema: Wissels schakelen alleen bij "Grundeinstellung ausfurhren".  (Gelesen 5466 mal)

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Wissels schakelen alleen bij "Grundeinstellung ausfurhren".
« am: 20. November 2008, 14:49:54 »
Zo hier ben ik weer eens. Ik heb een 16 tal wissels op twee wisseldecoders van Roco type 10775 aangesloten en ingebracht in WDP. Van de tweede wisseldecoder (9-16) bewegen twee wissels (op aansluiting 9 en 10 van de tweede decoder) alleen als ik de keuze maak bij "Optionen" en dan "Grundeinstellung ausfuhren". Dat vind ik gek. Op geen enkele manier zijn de wissels in beweging te krijgen. Ik heb ook in de Gleisbild-editor al geprobeerd met een wilekeurige wissel te kiezen en daar steeds het decoderadres te veranderen de wissels te bewegen maar ze weigeren. Doen het dus wel wanneer ik kies "Grundeinstellung ausfuhren". Dan gaan alle de wissels in de basisstand en ook nummer 9 en 10. Wie weet raad?
« Letzte Änderung: 20. November 2008, 19:50:26 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Re: Wissels schakelen alleen bij "Grundeinstellung ausfurhren".
« Antwort #1 am: 20. November 2008, 15:05:37 »
Misschien een beetje dom maar de twee wissels (13+14) op aansluiting 9 en 10 van de tweede decoder, zitten samen met twee andere wissels op 2 dezelfde decodernummers ook 13 + 14, en gaan dus gelijk op op dezelfde decoder. In mijn hele baan heb ik maar 1 x nummer 13+14 ingevoerd, dus hoe kunnen die twee andere wissels daar nu op schakelen?
« Letzte Änderung: 20. November 2008, 19:51:20 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
« Antwort #2 am: 20. November 2008, 16:06:51 »
Beste Roel,

Nu ken ik de wisseldecoders van roco niet maar ik wil toch een idee of optie geven.

Zijn de twee afzonderlijke wisseldecoders (magneetartikeldecoders) ook nog voorzien van een dipswitch?
Mogelijk dat de twee decoder op het zelfde adres staan en dan bij een vraag om actie beide decoders reageren.
« Letzte Änderung: 20. November 2008, 16:19:08 von Riny »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 20. November 2008, 16:18:25 »
Hier ben ik nog een keer.

Ik heb even gezocht en gevonden.

Gezien ik geen handleiding kon vinden ben ik van de technische gegevens uit gegaan.
Wat blijkt, de decoders kunnen geprogrammeerd worden van 1 t/m 256 adressen.
Dit wil dus zeggen dat vermoedelijk beide decoders op het zelfde (fabrieksadres) staan en deze dienen te geprogrammeerd te worden zodat iedere decoder een veschillend adres hebben.

Dit zal mogelijk via een centrale moeten want voor zover ik het kon achterhalen zitten er geen dipswitch om het adres te wijzigen.

De IB kan nu geen keuze maken tussen beide decoders dus ook uitgang uitgang (functie) actieveren.

Ik hoop dat mijn verwoording een beetje duidelijk is?
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 20. November 2008, 18:01:53 »
Beste Jan,

Bedankt.
Hieruit blijkt dat ik waarschijnlijk wel het probleem aangesproken heb.
Ik heb de handleiding gelijk opgeslagen, wie weet kan ik er iemand anders nog eens gelukkig mee maken.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #5 am: 20. November 2008, 19:01:06 »
Even goed lezen wat ik schrijf, misschien helaas een begripsfout. In totaal zijn het 2 decoders met elk 8 wisseladressen. Het betreft dus geen twee decoders maar ik heb het over de tweede decoder waarop 8 wissels zijn aangesloten. verder blijft mijn vraag gelijk.
« Letzte Änderung: 20. November 2008, 19:53:21 von Bremer »

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 20. November 2008, 21:42:57 »
Beste Roel,

Voor ik reageer op een dergelijke vraag lees ik deze een aantal keer om te proberen te begrijpen hoe iemand iets uitdrukt en mogelijk kan bedoelen in zijn of haar tekst.

Decoder 1 = wissel 1 t/m8

Decoder 2 = wissel 9 t/m 16

Decoder 1 krijgt (bijv:) adres 001 vervolgens krijgt dan decoder 2 adres 002.
Deze dienen qua adressen elkaar op te volgen.

Alleen op deze wijze kunnen de wissels 1 t/m 16 aangesproken worden en doen via WDP wat er van verlangd word.
Wanneer de beide Decoders op 001 staan heb je een conflict.

Zijn de decoder-adressen wel goed ingesteld dien je de uitgangen van de decoders, waar de wissels op aangeloten zitten te meten.

Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Willy de Vaal

• Senior-Mitglied
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 20. November 2008, 22:24:05 »
Ik kan alleen maar iets zeggen over mijn eigen Viessmann decoders.

De eerste decoder krijgt b.v. het adres 101, de Viessmann decoders hebben 4 uitgangen hier krijgt dan b.v. uitgang 1 het adres 101, 2 het adres 102, 3 het adres 103 en 4 het adres 104

De tweede Viessmann decoder krijgt dan als start adres 105 met de vervolg adressen 106, 107 en 108.

Ik zelf denk dat Riny er niet veel naast zit met zijn uitleg.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #8 am: 21. November 2008, 00:00:13 »
Beste Willie,

Wij zitten op de zelfde golflengte.
Ik had ook de uitleg kunnen geven van de Viessman's maar het betrof hier andere magneetartikeldecoders.
Maar het principe is exact hetzelfde.
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #9 am: 21. November 2008, 00:08:19 »
Misschien een beetje dom maar de twee wissels (13+14) op aansluiting 9 en 10 van de tweede decoder, zitten samen met twee andere wissels op 2 dezelfde decodernummers ook 13 + 14, en gaan dus gelijk op op dezelfde decoder. In mijn hele baan heb ik maar 1 x nummer 13+14 ingevoerd, dus hoe kunnen die twee andere wissels daar nu op schakelen?

Hallo Bremer,

als deze wissel op aansluiting 9 en 10 zitten, dan heb je feitelijk alleen wissel 13 aangesloten, want de aansluitingen 9 en 10 op de 2e decoder zijn beide van wissel 13, terwijl de aansluitingen 11 en 12 van de 2e decoder van wissel 14 zou moeten zijn,

Van je magneetartikelen kan je in Windigipet een export maken van je magneetartikelen, ik ben hier erg benieuwd naar,

Klik op sporenplaneditor
Klik op bestand
Klik op print magneetartikel

Als je hiervan bv. een screenshot zou kunnen maken, wordt misschien al een hoop duidelijker,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #10 am: 21. November 2008, 09:53:02 »
Dank voor jullie hulp. Ook ik had mij iets beter uit kunnen drukken in de vraagstelling, geef ik toe. Ik denk dat ik het volgende even ga doen. Ik zet achtereenvolgens alle wissels een voor een even in de teststand zodat ze continue heen en weer schakelen. begin bij wissel 1 en als die heen en weer gaat haal ik het stekertje even los van de decoder. Zo moet op adres 1 wissel 1 staan enzovoort. Volgens mij moet ik dan vanzelf op die foutief aangesloten wissels komen. Ik laat weten hoe dat ging. Kan even duren want ik moet steeds overal onderdoor en overheen en dat duurt even. Een screenshot gaat even niet omdat er op dit moment  12 pagina's uit de printer komen rollen. Ik heb namelijk ook al veel virtuele adressen gebruikt voor diverse zaken als seinen op het schaduwstation. Trouwens, wat houden de waardes X en Y in?
« Letzte Änderung: 21. November 2008, 10:31:33 von Bremer »

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #11 am: 21. November 2008, 11:22:11 »
In de printout van de decoderadressen, dus "Datei", "Druck magnetartikel". Verrek, dus ik ben niet de eerste die dat voor het eerst ziet. Maar nog even over die test, maar dit is specifiek voor Twin-center gebruikers (denk ik). Als ik in het Twin-Center de wissels 9-16 met de hand schakel, dus dat is bij Roco decoders 10775 de tweede decoder. Immers decoder 1 heeft de adressen 1-8, dan schakelen alle wissel zoals ze moeten schakelen. Alleen in WDP schakelen op adres 9 twee wissels en op adres 10 twee wissels

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #12 am: 21. November 2008, 13:10:57 »
Ik geloof niet dat we zo ergens komen. Ik vroeg wat die X en Y betekenden. Nogmaals, ik heb alle wisseldecoders ingebracht in het Twin-center. Als ik het Twin-Center bedien om de wissels te schakelen (9-16), gaat alles goed. Elke wissel wordt goed geschakeld. In WDP gaat het fout, als ik daar wissel 9 wil schakelen gaat wissel 13 mee en als ik wissel 10 schakel gaat wissel 14 mee terwijl ze niet op hetzelfde adres staan. En nee, het Twin-center is niet gelijk aan de Intellibox. Het inbrengen van wissels gaat namelijk heel anders dan bij de Intellibox. Dat had Fleischmann in kosten er niet voor over om dat hetzelfde te doen. lees de gebruiksaanwijzingen van beide centrales maar eens door op het instellen van wissels, dan zie je het verschil. Ik kan die Rob Bogers wel vragen maar als hij dit probleem niet herkent en alles werkt goed bij hem, zal hij niet antwoorden. Ik zou ook nooit een antwoord geven op een vraag waar ik de oplossing niet voor weet.
« Letzte Änderung: 21. November 2008, 13:15:13 von Bremer »

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #13 am: 21. November 2008, 15:12:52 »
Ik was even een uurtje of zo uit de lucht maar intussen is het probleem opgelost. Het ligt niet aan het Twin-center, het lag aan mezelf. Ik heb namelijk ooit een zelfbouw decoder van LDT gekocht om eens te proberen en laten die had ik al eens als tweede decoder geprogrammeerd en daar stonden nu dezelfde adressen in als in de tweede decoder van Roco. Ik heb die LDT decoder losgenomen en de daaraan gekoppelde wissels op de derde decoder van Roco aangesloten en nu werkt alles perfect.
« Letzte Änderung: 21. November 2008, 15:15:08 von Bremer »

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
« Antwort #14 am: 21. November 2008, 18:28:28 »
. Trouwens, wat houden de waardes X en Y in?

Hallo Bremer,

dit zijn de locaties in de windigipet tekening, x staat voor breedte dus het zoveelste vakje van links, y staat voor de hoogte dus het zoveelste vakje van boven. Inderdaad komt in deze uitdraai ook je dubbel geselecteerde wissel met hetzelfde wisseladres tot uiting.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows