Autor Thema: Bijvullen van gegevens in tabblad "locomotievendatabank loc- en functie decoders  (Gelesen 6986 mal)

Offline PAPYJO

• Mitglied
Antwoord aan Roel.

Hier mijn volledig verhaal over Märklin en de besturings programma’s.

Ik starte met een beginnersset van Märklin en al snel volgde de uitbreidingen. Een eerste circuit, een tweede tot ik lid werd van Märklin insidersclub. In een van hun brochres vond ik een omloop die me beviel en ben eraan beginnen bouwen. Toen kwam de interesse om dit alles te laten besturen via de PC. Mijn eerste ervaring met dit systeem was met koploper en alles begon goed te verlopen de treinen reden voledig autonoom tot ik opmerkte dat er een probleem was bij de signalisatie (ik werke toen met de CS1). Effectief het omhulsel van de CS1 was gans vervormd en ik stelde ook vast dat de bedrukte circuits van de signalen teken vertoonde van oververhitting. Dat is allemaal vervangen door Märklin maar ik ben kunnen te weten komen waarom dit was gebeurt. Geen woord uitleg van Märklin, het enige dat we als antwoord bekwamen was dat als de herstelling gratis was er geen uitleg ter beschikking was.
Het enige nadeel, voor mijn was dat de CS1 niet meer hersteld werd en dat ik de CS2 kreeg mits betaling van het verschil tussen de kostprijs CS1/CS2. Maar daar bleef het niet me, want de uitgever van koploper had besloten de evolutie niet meer te volgen en stopte met het programma aan te passen. Ik heb begrip voor hem want zijn programma was voledig gratis.
Dus ik heb moeten overstappen naar een andere oplossing. Mijn eerste probleem was dat ik geen verbinding kon krijgen tussen PC en CS2 (dat was tevens zo met koploper en CS1, zelfs een vertegenwoordiger van Märklin was het niet gelukt. De omloop bestond dus toen ik windigipet aankocht. Het probleem CS2/windigipet is ondertussen opgelost, de verbinding loopt. In de systeeminstellingen werd Märklin Central Station 2 bijgevuld en in het tabblad
Terugmeldmodules werden de S88 ingevuld. Voor het inleiden van de locomotief gegevens is er steeds een probleem geweest maar daar komen we later op terug. Het spoorplan aanmaken is vlot verlopen maar is nog niet volledig afgewerkt. Ik heb al enkele rijwegen ingeleid en dat lijkt goed te verlopen. Het inleiden van magneetartikelen en terugmeldcontacten is wat stroef verlopen daar er nog problemen waren met de verbinding CS2/PC en het testen onmogelijk was. Tot hier mijn verhaal want voor ik verder kan moet het relatie probleem tussen de loco’s / de CS2 en de PC opgelost worden. Wat die booster betreft, die heb ik er moeten bijzetten omdat het circuit te groot was en er toch 8 treinen aktief zijn.
De locomotief gegevens inleiden gaat, zelfs het gebruiken van eigen afbeeldingen gaat, maar die loc-verbinding PC/CS2 blijft meestal met een rode X staan. Soms, (maar ik weet niet waarom verschijnd er een groen vinkje, maar als ik een andere stap onderneem en terug keer naar de locomotief gegevens is die Rode X weer aanwezig. En als ik een groen vinkje krijg dan is het soms nog een andere locomotief die in beweging komt.
Dan is er ook de vraag moeten tabbladen locdecoder en FX1 functiedecoder beiden worden ingevuld of slechts een. Wat moet er gebeuren indien ik op de toets links naast de noodstoptoets druk, is het normaal dat ik een bericht krijg in de zin van «functie niet beschikbaar voor het geselecteerd digitaal systeem » ik hoopte langs deze weg op het spoor te komen van hetgeen niet goed verliep want de toets blijkt te dienen om de relatie tussen de basis van de loc’s en de centrale te testen. Dan is er ook het feit dat ik in de documentatie van de locomotieven nergens kan terugvinden welke decoder wordt gebruikt.
De vraag wat de booster ermee te maken heeft is bij me opgekomen omdat ik in windigipet nooit ergens van de Booster melding heb gemaakt, maar dat telkens ik in de bovenste keuzebalk de vijfde keuze neem (Extra in de franse versie) en daar op de zesde keuze “staat van het digital system” druk, ik als eerste informatie de staat (temperatuur – spanning enz..) van de booster krijg en dat ik op het pijltje naar onder moet drukken om te zien welke de gegevens zijn van de CS2 op voorwaarde dat die er zijn want soms krijg ik iets in de aard van “ # 0 “.
In de hoop dat ik hierbij duidelijk ben geweest en me beter verstaanbaar heb gemaakt.

JO
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Mooi verhaal, maar ik had liever een opsomming gezien wat je tot nu toe allemaal hebt gedaan en wat je met Koploper deed is mooi maar niet van belang om jouw probleem op te lossen.

Als je nu gelijk had gezegd in het begin van jouw topic dat er een verbinding bestaat tussen het CS2 en WDP dan had ik daar niet over begonnen maar is dat in ieder geval opgelost. Ik neem aan want dat kan ik in het hele verhaal niet terugvinden dat jouw locomotieven uitgerust zijn met MFX locdecoders of andere (Delta, Motorola, Esu) voor Marklin geschikte decoders, die ken ik niet allemaal. Maar kan jouw CS2 overweg met de in de loc geplaatste decoders, welke decoders zitten er in (heel belangrijk).

Met andere woorden, heb je al jouw locomotieven in het CS2 geladen en gaat dat goed. dat rode kruisje hoort dus niet en dat moet dus opgelost worden, anders kun je niet verder. Maak eens een paar screenshots van dat rode kruis en van dat groene vinkje dan weet ik waarover je het hebt.

De locdecoder op zich heeft niets met functiedecoders op zich te maken. Nu moet ik even voorzichtig zijn want een locdecoder zoals ik ze ook gebruik heeft naast eventuele geluidsfuncties ook nog andere mogelijke functies die mideels een functietoets zijn op te roepen. Hier kun je dus verlichting in de loc schakelen en nog meer van dat leuks. Een functiedecoder is een op zich staand printje dat je kunt inbouwen in bijvoorbeeld een wagon waarin je verlichting hebt geplaatst. Dus nee, je geeft alleen de gegevens van de locdecoder in en als je een functiedecoder hebt dan vul je die in maar als er geen functiedecoder in de loc zit dan dus niet.

Verder lees ik, dat je een spoorplan hebt gemaakt maar dat is nog niet af, verder heb je rijwegen aangemaakt maar dat lijkt goed te werken. Ik zou zeggen maakt nu eerst eens dat spoorplan helemaal af en bemoei je dan met de rijwegen en doe niet van alles door elkaar. Maak eerst het spoorplan af en ga dan verder want ook dit heeft weer niets met jouw probleem te maken, dus. Dat van die booster snap ik nog steeds niet maar dat geeft niet. Ik neem aan dat dat de booster is van het CS2. In WDP wordt daar ook niet over gesproken omdat het voor de werking van WDP niet van belang is.

Groet Roel
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Beste Roel,

Los van het feit of Papyo zijn vragen duidelijk stelt of niet, vind ik dat je mede gezien zijn leeftijd (67 jaar)
wat meer respect mag tonen in hoe jij zijn vragen beantwoord.
Wij waren allemaal ooit beginners en stelden in de ogen van diegenen die alles al wisten ook wel eens domme vragen
en/of stelden onze vragen niet duidelijk.
Op deze manier antwoorden schrikt alleen maar mensen af om nog een vraag te durven stellen.

Vr. Gr.
Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
Ten eerste leek het er op dat "iedereen" uit het NL forum het geloof ik al opgegeven had, want ik was de enige nog die dacht ik, hulp bood. Ik dacht dat ik toch redelijk vriendelijk was maar als dat niet zo is, spijt mij dat. Dat is niet de bedoeling maar ik denk dat het misschien beter is dat iemand met meer CS2 ervaring dan ik hem verder kan helpen want de problemen die Papyjo nu opsomt met dat rode kruis en groene vinkje kan ik nergens in het boek terugvinden, behalve bij het inmeten van locs. Maar ik heb het idee dat het probleem niet met de centrale te maken heeft. Iemand anders een idee??

Gr.Roel
« Letzte Änderung: 28. April 2011, 19:05:10 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

• Gast
Beste Papyjo,

In de eerste plaatst heb je een duidelijk verhaal opgezet, waar naar mijn mening iedereen daarin herkent.

Alle beginne is moeilijk. ;)

Ik kan je alvast meedelen dat WDP programma in de komende tijd, een update komt.
Binnen die update wordt aandacht geschonken naar de communicatie tussen CS2 en WDP.
Als je daarop wacht, dan denk ik dat daar jouw probleem een helpende hand wordt aangeboden.

Wij allemaal willen je graag helpen, maar als ik nu allerlei voorstellen en hoe je met locomotieven databank en de funktie decoder kunt invoeren, terwijl straks in de update wordt achterhaalt, dan is dat voor mij op dit moment even een punt, waar ik even een halt toeroept.

Marklin heeft in CS2 ook een locomotieven databank.
WDP heeft ook een lokomotieven databank.
Die twee moeten met elkaar te worden Gesynchroniseerd. (wellicht weet Kees Polm daar wel raad mee.)
(overigens geldt dat ook bij mijn Rautenhaus Centrale)

Dus, als je even wacht met de update, dan kunnen we je verder helpen. ;)
Kan dat?.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

« Letzte Änderung: 28. April 2011, 20:06:27 von Jan leendert »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Hallo Jan,Roel,Joseph,

Het is wat moeilijk communiceren met Joseph, maar als ik het goed begrijp uit zijn laatste antwoord is er verbinding met WDP.Ik zou in dit geval beginnen bij het begin.
Volgens de art. nrs. die Joseph opgeeft zijn er FX en MFX loks. Vooralsnog denk ik dat hier e.e.a. fout gaat.
MFX loks melden zichzelf in het CS2 aan(mits het CS2 op de baan is aangesloten of via het programmeerspoor ?) Of via een MFX booster 60173 ? en vervolgens ziet WDP of er nieuwe loks in het CS2 zijn aangemeld en kun je ze vervolgens verknupfen met de MFX assistent in WDP. Dus het simpelst lijkt mij om hiermee te beginnen.

Dus Joseph:
Welke versie WDP heb je ?
Is het CS2 op de baan aangesloten ? en/of heb je het programmeerspoor aangesloten.

Probeer kort te antwoorden op deze 2 vragen en dan gaan we proberen je stap voor stap te helpen
probeer ook (voor zover als mogelijk) on-line te blijven anders gaat e.e.a dagen/weken duren

Gr. Kees

Offline PAPYJO

• Mitglied
IK dank iedereen voor de steun, maar laten we ermee stoppen. Het heeft me ertoe aangezet een dag door te brengen op mijn PC en dat heeft vruchten afgeworpen. Ja ik heb de oplossing gevonden in het forum in vier lijntjes van BRAM op 29 augustus 2009. Hij vermeld tevens dat dit niet in de handleiding staat. HET ZOU DUS ERIN MOETEN GEZET WORDEN WANT DAT ZOU VEEL TIJD BESPAREN. Hij schrijft namelijk onder de titel Koppelen MFX-locs  CS2 met WPD.
Wanneer men een Mfx loc wil koppelen in de lokomotieven-Databank van WDP 2009 Pr met de loc die al ingevoerd is in het CS2, dan moet men, nadat men op de knop "Verknüpfen" in het scherm Loc-Decoder heeft geklikt, eerst de rijrichting op het CS2 veranderen. Dan pas wordt het rode kruis in WPD een groene haak en kan men de loc in WPD bedienen.
Ter inlichting in de handleiding van WPD versie 4.0 pagina 118 staat het beeldscherm met het groene vinkje (wat betekend dat de verbinding gemaakt is, dat groene vinkje is een rode X als de verbinding niet bestaat. Ik denk dat dit scherm specifiek is voor de CS2.
Nogmaals bedankt en tot de volgende discusie.

JO.
Modelbaan : Märklin digital
Rails : Ho
Besturing : Central Station 2
Magneetartiekel sturing : Inbouwdecoders voor wissels Signalen reeks 763.. K83 K84
Terugmelding : S88 en reed kontakten

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Beste Jo,

fijn te horen dat e.e.a. nu werkt.
Ik denk alleen niet dat dit soort problemen aan WDP ligt. Marklin vaart vaak een eigen koers en daarom werken soms
Marklin spullen niet echt lekker in combinatie met bv. WDP. Van de kant van WDP wordt er bij het constateren van problemen meestal van alles aan gedaan om tot een oplossing te komen.

Gr. Kees