Autor Thema: Plaatsing ontkoppelrails  (Gelesen 2248 mal)

Offline Bram

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 155
  • Ort: Steenwijk Ort bei GoogleMaps suchen
Plaatsing ontkoppelrails
« am: 14. Juni 2011, 00:04:28 »
Hallo,

Ik ben bezig met het aanleggen van het industrieterrein en heb een paar vragen over het plaatsen en bedienen van de ontkoppelrails.



In het baanplan heb ik 4 ontkoppelrails getekend in de aankomst en vertreksporen (rood en blauw). Hier komen de treinen binnen/vertrekken en worden op deze twee sporen verdeeld/samengesteld. De bedoeling is dat de locs van de binnenkomende treinen op deze sporen ontkoppelen en naar het BW rijden. Het rangeren wil ik verder gaan doen met een rangeerloc met telexkoppeling.

Met deze rangeerloc worden ook weer de treinen samengesteld voor een vertrekkende trein, pas daarna komt de loc ervoor die ermee wegrijdt.

In de sporen aan de linkerkant heb ik zoveel mogelijk rmk's geplaatst zodat ik ook de laatste of een na laatste wagon kan afkoppelen.

In de aankomst/vertreksporen wordt ook elke rail voorzien van een rmk

Nu zijn mijn vragen de volgende:

1 Zijn de ontkoppelrails zo goed geplaatst en kan ik ze zo met WDP bedienen

2 Moet de ontkoppelrail worden aangesloten op een K84 (heb nog 2 K84's)

3 Mag (en kan) een trein (lees wagons)stilstaan op wissels om te ontkoppelen (uiteraard staat de loc niet op de wissels, want die moet immers op een rmk staan)

Verder heb ik gelezen dat bij het ontkoppelen de trein eerst een stukje achteruit moet en dan weer vooruit, of de trein moet tijdens het langzaam rijden ontkoppelen.

4 Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja heb je dan ook een voorbeeld van een profiel waarin dit duidelijk wordt

5 Heeft er iemand ervaring met rangeerlocs die telexkoppelingen hebben.

Het zijn een hoop vragen en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groeten,
Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

jlt

  • Gast
Re: Plaatsing ontkoppelrails
« Antwort #1 am: 14. Juni 2011, 13:59:41 »
Hallo Bram,

Antwoord op jouw vragen:

1) Als je tussen de ontkoppelrails en de wissel ongeveer tussen de 35 en 40 cm zit is dat goed.

2) Als je met de K84 als momentschakelaar kunt gebruiken dan kan dat. In deze ontkoppelingrails wordt de magneetspoel kortstondig geactiveerd (anders brand de spoel door).

3) Dat is een vraag die je eigenlijk zelf mag beantwoorden. In werkelijkheid mag een trein met wagons op een wissel staan. Echter moet je wel een rangeerspoor hebben die de totale lengte van de trein weg kan rangeren. Als ik het goed heb begrepen, staat de rangeerspoor op jouw foto links met verschillende kleuren.
De rode ontkoppelspoor is evenlang als de onderste rangeerspoor. Maar als de trein op het rodespoor staat, dan komt die niet aan op de onderstespoor!. De blauwe ontkoppelspoor is evenlang als de bovenste rangeerspoor, daar kan de trein weg gerangeerd worden.

3A) Ja dat klopt met het ontkoppelen. Als je ontkoppelrails ga gebruiken kun je twee varianten toepassen. Langzaam over de ontkoppelrails laten rijden (5 km/uur) en de ontkoppelrails laten geactiveerd, zodat tijdens het langzaam rijden wordt ontkoppeld. Die ontkoppelrail is krachtig genoeg om de koppeling te kunnen ontkoppelen. De echte variant van ontkoppelen is "ontlasten". De Lok precies laten stoppen zodat de koppeling precies boven de ontkoppelingrail staat. De lok gaat van rijrichting veranderen en met 1 km/uur terug rijden gedurende 1 sec. Daarna rijrichting veranderen en de ontkoppelrails activeren en wegrijden. Dat is de meest echte manier van ontkoppelen. Overigens heeft ESU een lokdecoder (lokpilot4) voor Marklin die dit automatisch uitvoert. Met WDP kan je alles mee doen met Profile, met of zonder de nieuwe generatie lokdecoders.

4) Met Profile kun je dit heel eenvoudig doen.
Regel 1: Je plaatst de lok op de RMK. Regel 2: rijrichting veranderen. Regel 3: lok met 2 km/uur instellen en de wartezeit op 1 sec zetten. Regel 4: Rijrichting veranderen. Regel 5: Ontkoppelrails activeren en gelijktijdig de lok op 2 km/uur zetten. En de laatste regel zet je de stopfunktie in met de wartezeit van bijv. 5 sec.

5) Ja dat heb ik. Doe op dezelfde manier als in punt 4. Mijn advies is: Ik heb de locomotieven geijkt op km/uur, met herhalings metingen. Deze methode is van belang om het stop gedrag van de locomotieven te kunnen beheersen. Met deze instelling stoppen mijn locs met een nauwkeurigheid van beter dan 5 mm, of zelfs 0.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra  
« Letzte Änderung: 14. Juni 2011, 18:35:38 von Jan leendert »

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Plaatsing ontkoppelrails
« Antwort #2 am: 14. Juni 2011, 19:42:40 »
Hoi Bram,

je hebt een mailtje met een filmpje, 't is een mp4 dus dat krijg ik niet op 't forum.
Ben hier een tijd geleden al eens mee bezig geweest.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88