Autor Thema: treinstel loopt 50cm door  (Gelesen 5435 mal)

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #15 am: 24. Januar 2013, 08:13:24 »
Ronald,

Op de heen reis gebruik ik iFZN en op de terug weg alleen een ZF.
Dit is een spoor van mijn SBhf Barth waar ik de treinen uit de hoofdbaan naar toe breng dat gebeurd middels een wat langere ZF met ca 6 rmks. totale lengte ca 3 meter waavan ik dan het laatste stukje rmk215 en 216 als iFZN gebruik en de lok stop geweldig nauwkeurig. Dan wil ik hem gereed zetten voor vertrek en dan verander ik de rijrichting en dan moet de lok ca 20-25 cm rijden om mooi stil te gaan staan voor vertrek. Deze 25 cm is niet noodzakelijk en de meeste mensen zullen dat denk ik ook niet doen in deze sytuatie maar ik vind het mooi om hier alle 10 de treinstellen mooi gelijnt naast elkaar te zien (het oog wil ook wat  ;))

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 277
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #16 am: 24. Januar 2013, 08:33:46 »
Bob,

Ok duidelijk en inderdaad het moet niet alleen goed rijden het moet er ook goed uitzien.

Ronald

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #17 am: 24. Januar 2013, 10:52:06 »
Nu ervaar ik ook nog de nodige problemen met sommige locomotieven in combinatie met het iZNF. Soms helpt de maatregel die Bob toepast maar soms ook niet. Ik heb al meegemaakt dat een trein 40 cm doorliep na het passeren van een iZNF en ook met alle regelaars naar rechts en de Bremskorrektur op 80 bleef de trein doorlopen en dan vraag ik mij toch iets af.

Uit hoeveel bezetmelders moet een iZNF minimaal bestaan, zijn dat er 3, 4 of maakt het aantal niet uit?
Uit hoeveel bezetmelders mag een iZNF maximaal bestaan of maakt dat ook niet uit?
Wat is de minimale lengte van een traject van een RMK binnen het iZNF?
Wat is de maximale lengte van een traject van een RMK binnen het iZNF?
Wat nu als de trein ondanks het inmeten en CV3 en CV4 op bijvoorbeeld 8 staan te vroeg stopt en alle regelaars op 1, behalve de topsnelheid?
Hoe te handelen bij twee locomotieven in tractie?

Ik weet ook dat door het onzuivere meten van de lengte van de rails t.v.b. het iZNF het kan voorkomen dat een trein te vroeg of te laat stopt, dit heb ik getest door de lengte van een RMK van het iZNF eens te verkorten of te verlengen met een paar centimeter maar ja, hoe meet je nu heel nauwkeurig een railbocht op binnen een iZNF. Ik heb het met een meetlint gedaan maar die krijg je ook in het midden van de rails in een bocht niet precies goed.



Een paar onduidelijkheden van een beginner op iZNF gebied! Misschien kan iemand hier wat opheldering geven. Als je aan profielen gewend bent is toch moeilijker, vind ik.



Groet,

Rob
« Letzte Änderung: 25. Januar 2013, 15:41:11 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

  • Gast
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #18 am: 25. Januar 2013, 18:37:07 »
Hallo Rob,

Met betrekking op jouw vraag kan ik je wel het e.e.a. toelichten.
Bij mijzelf, op de treinbaan zitten diverse verschillende lengtes van RMK gebieden.
Ook gebruik ik 1 RMK i.p.v 3 RMK per blok. (als je begrijpt wat ik daarmee bedoelde)
En in alle gevallen van de verschillende RMK lengtes (hoe dan ook) functioneert de IZNF perfect.

Misschien is het wel goed om hier even bij stil te staan, en jouw vraag is dan ook terecht. ;D

Ik kreeg ook de opmerking van Jacques Lormans, en ik vind dat het goed is om te weten.
Jacques gaf het volgende weer!.

"WDP is een besturingsprogramma waarbij alleen wordt verwacht de parameters te worden ingevoerd.
Het is geen programma waar de gebruikers wordt verwacht programmeur te zijn, nee het is een gebruikers programma."

Dus, hier heb je dus een punt wat Jacques hier aangeeft.
M.a.w. precies in de IZNF worden parameters van jouw baan condities verwacht en voer die dan ook in jouw WDP programma in. De nauwkeurigheid van de maateenheden die je opgeeft is afhankelijk van parameter velden. Zo is snelheidsmetingen 1 cijfer achter de komma gevraagd, en ook bij de RMK lengtes. Maar bij de IZNF wordt dit in hele cm getallen gevraagd.
Mijn ervaring leert doe precies wat er gevraagd wordt, en niet, ik doe het alvast zo!. Dus lengtes van RMK gebieden zo nauwkeurig mogelijk meten, en wat betreft de bochten die kun je uit je Fleischmann catalogus de R1,R2,R3 overnemen. Er wordt vanuit het middenlijn van de bocht gemeten. Je kunt ook mijn Monitor programma de bochtlengtes laten uitrekenen.

En dan de locomotieven snelheid ijken. In de eerste plaats wil ik je vermelden dat er op dit moment meer dan 450 verschillende Locdecoders in de handel verkrijgebaar zijn. En dan komt het geheikel weer die NMRA norm. Niet alle locdecoders volgen de NMRA norm. Ik heb als voorbeeld bij Ronald een Locdecoder waarbij we motorregeling wilden afstellen. Bij de ene locdecoder type stond dat in CV 49 en bij de andere op CV 50/51.

Van belang is, dat erbij de snelheidsmetingen een goede 15 punts snelheids curve verloop moet zijn.
In het snelheids curve (diagram) hebben we liefst geen knikken of ploselinge andere afbuiging van curve lijnen. En vooral in de lage snelheidsgebied moet dat goed te worden geijkt.

Wat ik doe is het volgende (waar ik ook samen met Ronald de laatste tijd veel tijd insteek in het ijken van locomotieven).
- De loc gegevens in de Fahrtzeugdatenbank met de gevraagde parameters invoeren, compleet. let
   ook op de werkelijke wielcontact met de buffer. En aangeven wat de voorkant van de loc is. En
   precies wat er op de foto van de Fahrzeuglange LuP (cm). Je ziet op de foto een stoomloc de  
   schoorsteen rechts staat afgebeeld, dus rijrichting is rechts, en rechts is de voorkant van de loc.
- De Beschleunigen en Abbremsen op Schnell zetten. En de Bremskorrektur op 0.
- Zet de lok op de rails vlgs de Messtrecke A-B-C-D-E. Controleer of de Streckenlange C (cm) correct is
  opgemeten.
- Kies Messumfang "Einzelpunkt". en vink vanaf Einzelpunkt 4 t/m 15.
- Kies "Kruzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten" en "Messung bei niedrigen Fahrstufen
  beschleunigen".
- Druk op Start.

De eerste 4 punten zullen nog niet worden gemeten. Vanaf de 4de punt wordt gemeten en geijkt t/m de 15de metingen en de ijking. Hierin kijk je of de snelheidscurve geen gebreken in zit.
Zijn er gebreken waargenomen (zie eerste screenshot van mijn eerste meting loc), dat controleer je of de Locdecoder CV waarden zijn veranderd of dat ze niet als Fabriekinstelling zijn ingesteld. CV 8 is de fabriekinstelling.
Vaak gebeurt het dat als iemand een tweedehands loc heeft aangeschaft en die door de vorige eigenaar zelf een locdecoder heeft ingebouwd, dat is er de kans dat er in het verleden aan de CV waarden zijn gesleuteld.
Voor WDP/IZNF is de CV waarden, CV2 (optrekken) en CV3 (afremmen) op 1 te zetten.
Afhankelijk van de motor type en het draaigedrag kan ook invloed hebben op de remtrajekt.
CV 49 = motorregeling. p.s: dat is afhankelijk van de leverancier en kan de CV 49 ook een andere CV adres worden gegeven. Kijk ook in de handleiding van de lokdecoder leverancier.
Met die motorregeling moet je proefondervindelijk vaststellen. Dat doe je door bijv. je zet een getal ophogen of verlagen en meet via WDP ijking weer dezelfde testing. Ziet de curve niet goed uit dan stel je de CV 49 weer in, tot je zelf vindt dat de curve mooi uitziet zonder vervorming van lijnen.
Als je dat gedaan hebt, dan zet je de Einzelpunkt van 0 t/m 4 aanvinken en de rest vanaf 5 t/m 15 zet je de aanvinking uit. (want je hebt immers bij de laatste ijking al een hele mooie curve).
Dan meet WDP in de lage snelheidsgebieden de juiste curve.
Even een tipje die bij de Duiste Forum al herhaaldelijk naar voren is gebracht, in de eerste Einzelpunkt is 0. Die 0 is geen waarde moet op 1 of 2 staan. Blijkt het bij de meettest dat die 0, 0 blijft, voer dat handmatig 1 of 2 in. Dat is globaal wat ik doe. Zie tweede screenshot met de mooie curve verloop. Daarmee wordt de Mehrfachtraktion locomotieven ook niet met strubbelingen weggereden. Zelfs 3 locs zonder problemen met z'n drietjes wegrijden en terugkomen.

Dan zet ik een gemeten loc op een trajekt waar een IZNF zijn aangemaakt, en laat hem via ZFA in die aangemaakte trajekt rijden en stoppen. En dan komt het.
Bob heeft in zijn vorige topic al aangehaald, die Abbremsen kun je gebruiken wanneer je ontdekt dat als de loc in een bepaalde RMK gebied begint te kruipen en doorrijdt. Door Abbremsen te regelen heb je een grove instellen waar de loc ongeveer begint te stoppen. Voor een echte Brems en Stop te hanteren gebruiken we de Bremskorrektur. Die grijpt in de curve berekening van de ijking. Al mijn locs zijn op deze manier uitgevoerd en stoppen in alle IZNF, op 3 mm nauwkeurig.

Dus Rob, ik gebruik verschillende RMK lengtes, en gebruik zelfs 1 RMK (180 cm) als blok, of 2 RMK (elk RMK 60 cm) als Blok, of 3 RMK (elk RMK 120 cm) als Blok en zelfs 6 RMK (elk RMK 80 cm) als Blok. In al deze verschillende blokken zitten de IZNF ingebouwd, en ze stoppen precies 3 mm nauwkeurig in de opgegeven afstanden in de IZNF. Het is wel de bedoeling dat de locs op alle IZNF moeten worden gestopt.

Prettig weekend. :D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 25. Januar 2013, 19:12:46 von Jan leendert »

Offline Rob Bogers

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 664
  • Ort: Hoogeveen, Nederland Ort bei GoogleMaps suchen
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #19 am: 26. Januar 2013, 09:29:39 »
Nou, weer heel wat te lezen dit weekend. Het is wel een wetenschap op zich heb ik het idee. maar goed, we geven niet op!

Rob
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

jlt

  • Gast
Re:treinstel loopt 50cm door
« Antwort #20 am: 26. Januar 2013, 14:37:15 »

Het is wel een wetenschap op zich heb ik het idee.


Hallo Rob,

Nee, gewoon lekker spelen, doen wat je wil ontdekken.
Je hoeft slechts alleen de parameters invullen. ;D

De Wetenschap, dat doet Markus Herzog. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra