Hallo Rob,
Met betrekking op jouw vraag kan ik je wel het e.e.a. toelichten.
Bij mijzelf, op de treinbaan zitten diverse verschillende lengtes van RMK gebieden.
Ook gebruik ik 1 RMK i.p.v 3 RMK per blok. (als je begrijpt wat ik daarmee bedoelde)
En in alle gevallen van de verschillende RMK lengtes (hoe dan ook) functioneert de IZNF perfect.
Misschien is het wel goed om hier even bij stil te staan, en jouw vraag is dan ook terecht.
Ik kreeg ook de opmerking van Jacques Lormans, en ik vind dat het goed is om te weten.
Jacques gaf het volgende weer!.
"WDP is een besturingsprogramma waarbij alleen wordt verwacht de parameters te worden ingevoerd.
Het is geen programma waar de gebruikers wordt verwacht programmeur te zijn, nee het is een gebruikers programma."
Dus, hier heb je dus een punt wat Jacques hier aangeeft.
M.a.w. precies in de IZNF worden parameters van jouw baan condities verwacht en voer die dan ook in jouw WDP programma in. De nauwkeurigheid van de maateenheden die je opgeeft is afhankelijk van parameter velden. Zo is snelheidsmetingen 1 cijfer achter de komma gevraagd, en ook bij de RMK lengtes. Maar bij de IZNF wordt dit in hele cm getallen gevraagd.
Mijn ervaring leert doe precies wat er gevraagd wordt, en niet, ik doe het alvast zo!. Dus lengtes van RMK gebieden zo nauwkeurig mogelijk meten, en wat betreft de bochten die kun je uit je Fleischmann catalogus de R1,R2,R3 overnemen. Er wordt vanuit het middenlijn van de bocht gemeten. Je kunt ook mijn Monitor programma de bochtlengtes laten uitrekenen.
En dan de locomotieven snelheid ijken. In de eerste plaats wil ik je vermelden dat er op dit moment meer dan 450 verschillende Locdecoders in de handel verkrijgebaar zijn. En dan komt het geheikel weer die NMRA norm. Niet alle locdecoders volgen de NMRA norm. Ik heb als voorbeeld bij Ronald een Locdecoder waarbij we motorregeling wilden afstellen. Bij de ene locdecoder type stond dat in CV 49 en bij de andere op CV 50/51.
Van belang is, dat erbij de snelheidsmetingen een goede 15 punts snelheids curve verloop moet zijn.
In het snelheids curve (diagram) hebben we liefst geen knikken of ploselinge andere afbuiging van curve lijnen. En vooral in de lage snelheidsgebied moet dat goed te worden geijkt.
Wat ik doe is het volgende (waar ik ook samen met Ronald de laatste tijd veel tijd insteek in het ijken van locomotieven).
- De loc gegevens in de Fahrtzeugdatenbank met de gevraagde parameters invoeren, compleet. let
ook op de werkelijke wielcontact met de buffer. En aangeven wat de voorkant van de loc is. En
precies wat er op de foto van de Fahrzeuglange LuP (cm). Je ziet op de foto een stoomloc de
schoorsteen rechts staat afgebeeld, dus rijrichting is rechts, en rechts is de voorkant van de loc.
- De Beschleunigen en Abbremsen op Schnell zetten. En de Bremskorrektur op 0.
- Zet de lok op de rails vlgs de Messtrecke A-B-C-D-E. Controleer of de Streckenlange C (cm) correct is
opgemeten.
- Kies Messumfang "Einzelpunkt". en vink vanaf Einzelpunkt 4 t/m 15.
- Kies "Kruzstrecke für niedrige Geschwindigkeiten" en "Messung bei niedrigen Fahrstufen
beschleunigen".
- Druk op Start.
De eerste 4 punten zullen nog niet worden gemeten. Vanaf de 4de punt wordt gemeten en geijkt t/m de 15de metingen en de ijking. Hierin kijk je of de snelheidscurve geen gebreken in zit.
Zijn er gebreken waargenomen (zie eerste screenshot van mijn eerste meting loc), dat controleer je of de Locdecoder CV waarden zijn veranderd of dat ze niet als Fabriekinstelling zijn ingesteld. CV 8 is de fabriekinstelling.
Vaak gebeurt het dat als iemand een tweedehands loc heeft aangeschaft en die door de vorige eigenaar zelf een locdecoder heeft ingebouwd, dat is er de kans dat er in het verleden aan de CV waarden zijn gesleuteld.
Voor WDP/IZNF is de CV waarden, CV2 (optrekken) en CV3 (afremmen) op 1 te zetten.
Afhankelijk van de motor type en het draaigedrag kan ook invloed hebben op de remtrajekt.
CV 49 = motorregeling. p.s: dat is afhankelijk van de leverancier en kan de CV 49 ook een andere CV adres worden gegeven. Kijk ook in de handleiding van de lokdecoder leverancier.
Met die motorregeling moet je proefondervindelijk vaststellen. Dat doe je door bijv. je zet een getal ophogen of verlagen en meet via WDP ijking weer dezelfde testing. Ziet de curve niet goed uit dan stel je de CV 49 weer in, tot je zelf vindt dat de curve mooi uitziet zonder vervorming van lijnen.
Als je dat gedaan hebt, dan zet je de Einzelpunkt van 0 t/m 4 aanvinken en de rest vanaf 5 t/m 15 zet je de aanvinking uit. (want je hebt immers bij de laatste ijking al een hele mooie curve).
Dan meet WDP in de lage snelheidsgebieden de juiste curve.
Even een tipje die bij de Duiste Forum al herhaaldelijk naar voren is gebracht, in de eerste Einzelpunkt is 0. Die 0 is geen waarde moet op 1 of 2 staan. Blijkt het bij de meettest dat die 0, 0 blijft, voer dat handmatig 1 of 2 in. Dat is globaal wat ik doe. Zie tweede screenshot met de mooie curve verloop. Daarmee wordt de Mehrfachtraktion locomotieven ook niet met strubbelingen weggereden. Zelfs 3 locs zonder problemen met z'n drietjes wegrijden en terugkomen.
Dan zet ik een gemeten loc op een trajekt waar een IZNF zijn aangemaakt, en laat hem via ZFA in die aangemaakte trajekt rijden en stoppen. En dan komt het.
Bob heeft in zijn vorige topic al aangehaald, die Abbremsen kun je gebruiken wanneer je ontdekt dat als de loc in een bepaalde RMK gebied begint te kruipen en doorrijdt. Door Abbremsen te regelen heb je een grove instellen waar de loc ongeveer begint te stoppen. Voor een echte Brems en Stop te hanteren gebruiken we de Bremskorrektur. Die grijpt in de curve berekening van de ijking. Al mijn locs zijn op deze manier uitgevoerd en stoppen in alle IZNF, op 3 mm nauwkeurig.
Dus Rob, ik gebruik verschillende RMK lengtes, en gebruik zelfs 1 RMK (180 cm) als blok, of 2 RMK (elk RMK 60 cm) als Blok, of 3 RMK (elk RMK 120 cm) als Blok en zelfs 6 RMK (elk RMK 80 cm) als Blok. In al deze verschillende blokken zitten de IZNF ingebouwd, en ze stoppen precies 3 mm nauwkeurig in de opgegeven afstanden in de IZNF. Het is wel de bedoeling dat de locs op
alle IZNF moeten worden gestopt.Prettig weekend.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra