Autor Thema: Geluid op de brug  (Gelesen 4909 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: Geluid op de brug
« Antwort #15 am: 17. Mai 2014, 22:56:14 »
Hallo Allen,

Wat Eric eigenlijk bedoelde is het volgende.

Ongeacht de lengte van een trein kun je inderdaad op een bezetmelder dat in de brug is ingebouwd als aan en uit schakelaar gebruiken. Korte treinen schakelt de bezetmelder kort aan en uit. Lange treinen langer aan en uit.

Het geluidfragment heeft over het gehele lengte van de tijdsduur altijd dezelfde cadans als een trein over de brug rijdt. Even afgezien dat een rijtuigen anders klinkt dan de kolenwagens.

Eric wil, zodra de trein contact maakt dat direct dat cadans geluid wordt aangesproken en zodra de laatste wagon de bezetmelder verlaat ook direct het cadans geluid uit wordt gezet.
Erg simpel.

Ik heb even geprobeerd, helaas.
Misschien kom ik nog op het idee.
Wel een goeie argument om dit bij onze Beta test voorleggen. ;)

Zoals Kees het voorstelde kun je het beste met Profile afregelen.
Dit kan zelfs tot 0.1 msec de lengte van een geluidsfragment inbouwen.

Ga een voorstel indienen om het ook wat simpeler te doen.

Hallo Jan,

Precies !

Het moet toch mogelijk zijn als je een sound kunt afspelen op basis van een conditie, dat hij ook per conditie gestopt kan worden.

Zoals ik in mijn voorbeeld stelde , moet het toch mogelijk zijn om het geluid gewoon te stoppen wanneer daarvoor de condities gesteld zijn.

Ik hoop dat er binnen het B-team iets bedacht wordt waardoor dit wel mogelijk is ....

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #16 am: 17. Mai 2014, 23:20:05 »
Eric,

Een sounddecoder kun je natuurlijk via WDP aansturen, dat maakt de zaak een stuk makkelijker.
Maar het gezien belang wat jij er aan hecht met tientallen loks enz. ben je er ook nog niet met profielen.
Immers, om maar wat te noemen: een koude lok en een warme lok rijden anders,de snelheid van je terugmeldingen wordt weer beinvloed door de hoeveelheid acties die het digitale systeem moet verwerken enz.
Ik zou zelf niet over een tiende seconde sneller of langzamer inzitten, maar goed jij vind dit leuk.
Ik zou dan zelf zoeken naar een manier om het eerste cq laatste wiel (bv. 2  ingebouwde infrarood ogen) te laten aktiveren die dan weer de decoder aan/uit zetten. Dan ben je in alle gevallen op tijd.
Ik verzin maar wat ter plekke  :)

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #17 am: 18. Mai 2014, 00:52:00 »
Kees,

Precies mijn gedachte ....

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #18 am: 18. Mai 2014, 12:18:59 »
Ik heb dit simpel opgelost, geen moeilijk gedoe, maar net zoals ik dat deed voor ik digitaal reed.

begin en eind van het traject waar het "geluid of activiteit" zich afspeelt, een RM , die op haar beurt een decoder aan spreekt om deze in of af te schakelen. bv een wisseldecoder. deze schakelt op haar beurt weer de activiteit in of uit.
In het geval van Eric, zou ik dus het audio bestandje, via een (mp3) via een eigen (desnoods) mp3 spelertje en speaker afspelen en schakelen. Mocht je net als ik toevallig met railcom en/of lizzy werken, kan je zelfs voor elk soort vervoer een ander geluid programmeren.
op die manier is het in en uit schakelen een kinderspel geworden...
een schakel decoder is binnen meer functies toe te passen dan waar deze eigenlijk voor bedoeld is.
Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #19 am: 18. Mai 2014, 14:46:52 »
Ik heb dit simpel opgelost, geen moeilijk gedoe, maar net zoals ik dat deed voor ik digitaal reed.

begin en eind van het traject waar het "geluid of activiteit" zich afspeelt, een RM , die op haar beurt een decoder aan spreekt om deze in of af te schakelen. bv een wisseldecoder. deze schakelt op haar beurt weer de activiteit in of uit.
In het geval van Eric, zou ik dus het audio bestandje, via een (mp3) via een eigen (desnoods) mp3 spelertje en speaker afspelen en schakelen. Mocht je net als ik toevallig met railcom en/of lizzy werken, kan je zelfs voor elk soort vervoer een ander geluid programmeren.
op die manier is het in en uit schakelen een kinderspel geworden...
een schakel decoder is binnen meer functies toe te passen dan waar deze eigenlijk voor bedoeld is.
Thomass

Hallo Raphael,

Uiteraard is dit een leuke oplossing. Echter daar ik een "computerman" ben en tevens een digibeet ... wil ik dit uiteraard oplossen via een zo strak mogelijk WDP verhaal.

Een ander voorstel wat ik kreeg was om met een relais , gewoon de speakers af te laten slaan. Tja , dat is voor mij met olifanten voetjes door de porseleinkast wandelen ...

Ik ga denk ik binnenkort eens kijken naar de oplossing met een lok decoder.

Tevens heb ik natuurlijk voor dit probleem gekozen omdat ik nog enkele zaken wil aansturen ..

Zo is ook een van mijn thema's , de omvallende boom van Noch ...

Ik wil 2 houthakkers hebben die aan het zagen zijn ,en dus ook sound, dan moet de boom langzaam gaan omvallen , ook sound , en dan moet ie op de grond neerploffen , en ja , ook weer met sound ...

Ik maak in mijn WDP plan een apart deel op mijn monitor voor allemaal schakelaars, waar ik dit soort speeltjes handmatig mee kan starten en op een later tijdstip deze schakelaars automatisch laten lopen ...

daarom wil ik nu ook zoeken naar een oplossing die ik op meerdere vlakken kan gebruiken.

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #20 am: 19. Mai 2014, 08:06:00 »
Zitat von: rocofan
Echter daar ik een "computerman" ben en tevens een digibeet ... wil ik dit uiteraard oplossen via een zo strak mogelijk WDP verhaal.

Twee tegenstrijdigheden, maar ik neem aan dt je de eerste bedoeld.

Ik werk dan wel niet met een ecos-II, maar met een IB-II en BiDiB, maar via dat laatste systeem, schrijf ik gewoon een makro, met wat er waar moet gaan gebeuren als ik een bepaalde RMK met een bepaalde of bepaalde voertuigen benader. En schakel deze ook direct weer uit op die manier.
Deze makros zijn overigens zeer eenvoudig te schrijven met behulp van de "BiDiB wizzard"

Het met een relais uitschakelen van speakers, is niet zo wenselijk, want dan heeft de uitgang (van de geluidsbron) geen afdoende weerstand meer en kan zich daar door beschadigen.

Het BiDiB systeem werkt perfekt onder windigipet, en heeft meerdere mogelijkheden en toepassingen. Jou omvallende boom en de bewegende houthakkers kan hier ook veel realistischer mee worden benaderd dan ik op het filmpje zag.

Google maar eens.

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #21 am: 19. Mai 2014, 08:28:06 »
Hoi,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik naar de uitdaging kijk zou ik onderzoeken of ik het geluid in een sounddecoder kan stoppen.
De decoder speaker bouw je onder de brug. Volgens mij kun je hem dan perfect besturen (net zoals een loc waar je de toeter van aan en uit zet).

is dit wat??

gr. Jacques.
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #22 am: 19. Mai 2014, 10:49:27 »
Hallo MSV,

Raphael, 

het was een beetje cynisch bedoeld :-) ...  ik wil het gewoon digitaal oplossen. zeer zeker niet met een relais ...
Zal eens naar je oplossing kijken.
De omvallende boom is wel zo een beetje het slechtste wat ik gezien heb. Het omvallen lijkt net op een clown die uit een doosje springt :-)

Jacques,

Precies,  op dit moment is dit naar mijn mening de beste en mooiste oplossing die ik ben tegengekomen.
Ik ga dit dan ook eens nader bekijken en uitvoeren...
Het is vrij makkelijk te simuleren met een lok met sound ...

Of er moet toch nog  wat beters komen ....

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration: