Autor Thema: ZF wordt niet gereed gemeld  (Gelesen 5807 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #15 am: 31. Mai 2014, 14:37:28 »
Eric,

nog even ter aanvulling, als je in de fs editor op het uitroepteken klikt dan kun o.a. dit soort meldingen krijgen.
Prufekontakt in IZNF nicht erreicht. Dat is dus wat er hier aan de hand is. Dat hoeft niet erg te zijn als je maar zeker weet dat dat in de betreffende situatie geen problemen geeft. Daarom heten ze ook info's en geen fehler.

bij mij zie je ook nog een paar warnungen, maar dat zijn bewust ingebrachte acties die te maken hebben met het tijdig schakelen van voorseinen. Dit zijn prufekontaken die niet tot deze rijweg behoren, maar dat van die voorseinen is weer een ander verhaal.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 31. Mai 2014, 14:40:10 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #16 am: 31. Mai 2014, 16:00:05 »
Hallo kees,

het eerste voorbeeld is mij helemaal duidelijk. Ook het verhaal en dus de bedoeling van het Pruefkontakt en het verleggen hiervan.

De lok maakt de bezetmelding , als deze gemaakt is kijkt WDP naar wat is ingesteld. in jouw voorbeeld is kontakt 18 niet bezetgemeld en dus ook niet aan de voorwaarde voldaan en wordt dus ook niet afgewerkt en vrijgegeven.
oftewel,de boel staat stil.

Je zegt verleg het naar kontakt 22 of 45 , maar je bedoeld neem ik aan 24 ?

het einge wat ik vreemd vind, in naamloos screenshot staat een Fs van 61 naar 17 ..
het IZNF staat de lok in,  ik begrijp dat dit geen probleem is ..
Maar hoe kan het dat de Fs naar RMK 17 loopt en deze niet als bezet staat aangegeven, en 18, 19  ook niet ?

Zou voor de duidelijkheid het niet zo moeten zijn dat alle RMK tussen het eind van de lok en de IZNF allemaal bezet zouden moeten geven ?  of heb jij de IZNF gewoon een stuk verder geplaatst in WDP dan in het echt ?

overigens bedankt voor deze toelage, ik begrijp nu waar jullie het over hebben ...
Als Bob nu deze 2 zelfde screens zou plaatsen, dan zou toch binnen 2 tellen duidelijk zijn of hij ook het Pruefkontakt moet verplaatsen ?

En heel even buiten het boekje ....  zou je een Pruefkontakt ook kunnen lenen ?  dus bv een lok laten vertrekken door gebruik te maken van de aktivering van een andere lok met een pruefkontakt ?
Ik heb op mijn proefbaan wel eens getest met een rijweg die gekozen mag worden indien een lok een andere rijweg vasthoudt. Oftewel, als spoor 1 bezet is en spoor 2 , ga dan naar spoor 3.

Ik vraag dit omdat ik in de toekomst een lok een route wil laten rijden, hem ergens laten stoppen in een berg en dan een gelijke lok weer elders laten opduiken. deze loks moeten elkaar dan als het ware gaan starten.
Zo ook met een trein met lege wagons, die ergens stopt en een gelijke gevulde trein elders opduikt als ware het de lege lok die gevuld is :-)





grtz

eric

« Letzte Änderung: 31. Mai 2014, 16:07:21 von rocofan »
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #17 am: 31. Mai 2014, 16:37:21 »
Eric ik bedoel niet 24 iplv. 45 maar dat kan uiteraard ook.

hier zie je de geactiveerde rijweg van 61>17Mss had ik voor de duidelijkheid dit scsh moeten laten zien, maar komt op hetzelfde neer.(alleen hier istie nog actief.

Het feit waarom 17,18,en 19 niet bezet zijn komt omdat je hebt ingegeven dat de lok met de wagonachterkant  moet stoppen bij het perron begin. je kunt bv. ook ingeven  stop bij het sein, dan zijn 17,18 en 19 wel bezet. E.e.a. is in samenhang met de lengte van het treinstel en waar
jij wilt dat de boel stopt. In de buroversie kun je dit allemaal niet zien, alleen op baan met fysiek aanwezige rmk's. In dit geval is het treinstel niet lang genoeg om ook 19,18 en 17 bezet te melden. In het IZNF kun je wel zien om welke lok het gaat, bovendien moet WDP ook weten dmv. het IZNF welke lok er staat anders rijdt de boel nooit meer verder.
Zouden ze het zo maken dat 19,18 en 17 bezet gegeven worden terwijl er geen lok staat dan kloppen ook de stelbedinungen niet meer voor de volgende rijweg. Immers je laat de lok vertrekken van rmk 20 maar wat er voor zit is bezet oftewel er staat iets in de weg, gevolg de lok vertrekt nooit meer.

Als Bob van te voren weet welke scrsh hij moet plaatsen kan hij het ook wel oplossen, bovendien kun je soms uren zoeken naar een fout terwijl je er steeds overheen kijkt. Dat is niet altijd gebrek aan kennis van WDP maar kan ook zijn omdat je bv. net ruzie met je vrouw hebt  ;) Ik weet trouwens niet of dit bij Bob het probleem is maar wat ik heb nagespeeld aan de hand van zijn verhaal krijg ik exact hetzelfde probleem dus we wachten af.

Je laatste vraag: dat gaat niet met een prufekontakt, daar zijn een heleboel andere mogelijkheden voor.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 31. Mai 2014, 16:38:54 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

  • Gast
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #18 am: 31. Mai 2014, 16:38:01 »

En heel even buiten het boekje ....  zou je een Pruefkontakt ook kunnen lenen ?  dus bv een lok laten vertrekken door gebruik te maken van de aktivering van een andere lok met een pruefkontakt ?
Ik heb op mijn proefbaan wel eens getest met een rijweg die gekozen mag worden indien een lok een andere rijweg vasthoudt. Oftewel, als spoor 1 bezet is en spoor 2 , ga dan naar spoor 3.


Hallo Eric,

Die kun je direct onder het kolom A-K. = Anforderungs Kontakt.
Zie screenshot de rode omlijnde kader.
De verticale nummeringen zijn de Start kontakten.
Alles begint in deze kolom met Start.
Je kunt hiermee zelf kiezen wanneer in de eerste regel bijv. wanneer die regel wordt uitgevoerd, dan begint A-K te activeren.
M.a.w. Wanneer spoor een lok aankomt, en pas als die op de Stop sectie stopt, dan mag Lok die op het Start kontakt nummer, als bezet aanmeld, vertrekken.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #19 am: 31. Mai 2014, 16:46:39 »
Jan,

ik begrijp Eric z'n vraag en ik leer graag wat bij, maar ik snap echt niets van je oplossing. Probeer het eens anders uit te leggen zodat ik het ook snap.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #20 am: 31. Mai 2014, 17:02:49 »
Jan,
ik heb m al.

Nadeel is alleen met deze oplossing dat je in Eric z'n geval (tenzij je niet anders wilt) deze twee loks alleen maar voor dit doel kunt gebruiken en ze niet meer op een andere manier kunt gebruiken zonder het nodeloos ingewikkeld te maken, maar goed dat is mijn mening. Ik zou het anders oplossen.

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 31. Mai 2014, 17:08:07 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

  • Gast
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #21 am: 31. Mai 2014, 17:08:27 »
Hallo Kees,

Ja, dat klopt, en daar zijn die mogelijkheden ook voor.
Natuurlijk zijn er ook andere varianten, bijv. met STW die is nog perfecter.
« Letzte Änderung: 31. Mai 2014, 17:10:53 von Jan leendert »

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #22 am: 31. Mai 2014, 18:40:03 »
Eric,

hier een voorbeeld zoals het zou kunnen.
Je ziet hier op dit spoor 3 treinstellen staan(blauw) er moet een ander treinstel in dat door zijn lengte het hele spoor nodig heeft (we noemen hem even A)
Ergens in de route van A Activeer je onder optionen in de ZFA op een kontakt in dit geval 157 de virt.schakelaar, van rood op groen. -1e screenshot
Deze zelfde virt.schakelaar is met de kleur groen onder bedinung voor het betreffende spoor een voorwaarde dat de uitrijweg gesteld kan worden en dus de eerste lok kan vertrekken dan de 2e en dan de 3e lok.-screenshot 2
Als de laatste lok van het spoor af is laat je in de vervolgschakeling van deze lok de virt.schakelaar weer op rood zetten. Lok A die nu ruimte heeft om binnen te rijden heeft ook als vertrek bedinung groen nodig.
dit laat je dan weer doen zoals in 1e screenshot door 1 van de vertrokken loks op de door jou gekozen plek.

Op deze manier kun je de loks elkaar laten afwisselen met uitrijden,inrijden,uitrijden enz.
wanneer de virt.schakelaar de stand rood heeft kun je deze kleur ook gebruiken als uitrij bedinung, maar dan via een andere rijweg ergens anders naar toe. Dat is wat ik bedoelde met dat je de loks behalve voor het elkaar afwisselen ook nog eens ergens anders naar toe kunt laten rijden, als je dat al zou willen.

dit kan allemaal nog veel uitgebreider met tellers, meer virtuele schakelaars enz.

Nou ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben om je te laten zien dat jij je wens met de volle en lege trein op deze manier zou kunnen laten functioneren

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #23 am: 31. Mai 2014, 19:45:46 »
Hallo JAn,

Ik zal jouw verhaal nog eens rustig gaan lezen ... ik begrijp dat het wel mogelijk is wat ik in mijn hoofd had, maar dat het niet zinvol is ...

Ik bedacht dit ivm wat ik zei over 2 identieke loks waarvan er steeds maar één zichtbaar mag zijn. oftewel ik beduvel de kijker door hem te laten denken dat het dezelfde lok betreft, maar het eigenlijk 2 loks zijn.

zoals ik nu begrijp zijn er mooiere methoden om een lok " binnen " te houden.


Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #24 am: 31. Mai 2014, 19:48:19 »
Hallo Kees,

bedankt voor je uitvoerige uitleg.

De onduidelijkheid met de nummers 45 en 24 zijn inderdaad met het andere screenshot opgelost :-)

mij is je verhaal duidelijk. We laten Pruefkontakten dan ook maar gewoon pruef zijn ... hahaha
Ik probeer de WDP gedachtes een beetje te begrijpen, dan weet je ook wat mogelijk is en onmogelijk ...

Inmiddels hoop ik ook dat Bob zijn probleem nu opgelost is ?

excuses voor het even in bezit nemen van zijn draadje ...

Grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #25 am: 31. Mai 2014, 22:13:57 »

zoals ik nu begrijp zijn er mooiere methoden om een lok " binnen " te houden.


Hallo Eric,

Zoals je ziet heeft Kees Polm ook een voorbeeld die ook de mooie kant van het rijverkeer gedrag kan bewerkstellen. Kees heeft ook menige jaartje ervaring en heeft daar ook een bepaalde methode bedacht hoe hij dit heeft kunnen configureren.

Zo heeft een ieder ook zijn eigen ervaringen, door bundeling van ervaring uitwisseling kom je ook zelf tot een eigen idee.

Met de machtige STW kun je het nog verder het rijverkeer uitkristalliseren en uitbouwen.
Bob heeft in De Meern het tip van de sluier laten zien hoe je met STW een prachtige rijverkeer, rijgedrag, Seinwezen protocol, prioriteit verkeer, Epoche selecties, Lengte trein toelating of blokkering, Locomotief betrokken functies, wagon koppelingen en ontkoppelingen, en noem maar op.

Maar met STW is werken met Buro versie, zoals Kees het al noemde, niet alles controleerbaar.
Toch is op de echte treinbaan zelf het beste manier om met STW te gaan werken.
Dan zie je het effect in levende lijve, de trein plezier.

Bas is vorige week bij mij geweest en heeft het gezien dat bij mijn treinen met verschillende snelheden de station binnen rijdt, en de treinen aansluiten, zoals dat ook in het echt gebeurt, opzicht stoppen bij de achterliggende trein. Geleidelijk afremmen en wacht tot stoppen, en dan mag pas de tweede trein, op de naast gelegen spoor vertrekken. Dit is allemaal mogelijk. :D

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #26 am: 31. Mai 2014, 22:48:23 »
Hallo jan,

Tja, die presentatie heb ik gemist. Ik heb toen gevraagd of er iets op papier stond, maar geen reaktie ontvangen.

Zal eens een voorstel indienen hier bij de duitse stammtisch.

Kun je niet eens een filmpje maken van zoiets ?

Grtz

Eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #27 am: 31. Mai 2014, 23:26:34 »
Hallo allemaal,

Even een update.
Ik heb alles weer werkend. Met behulp van bijna iedereen die zijn steentje bijdroeg heb ik wel wat zinnigs kunnen gebruiken.

Uit eindelijk waren het 2 probleempjes.
Op het moment dat ik de trein handmatig wilde verrijden was er net een wende zug en dat bracht me op het verkeerde spoor. Daar waren dus niet de juiste rmk ingegeven. Zoals geschreven was er een Iznf waar de laatste wagon aan het begin van het perron moet stoppen en inderdaad daar stonden Dus verkeerde rmks in nadat de trein gekeerd was. Daar was aangevinkt het doel contact en dat is nu juist niet bezet.

Het 2 e probleem was inderdaad de positie van het  proefcontact. Ik heb dat 1 rmk naar voren gehaald en zie perfecto.

Bedankt voor jullie hulp

Mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: ZF wordt niet gereed gemeld
« Antwort #28 am: 31. Mai 2014, 23:35:59 »
Bob,

mooi dat alles weer werkt.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88