Autor Thema: WDP in Vogelvlucht .....  (Gelesen 2145 mal)

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
WDP in Vogelvlucht .....
« am: 01. Juni 2014, 14:04:36 »
Hallo MSV,

Na een paar maanden testen, uitproberen en vooral heel veel lezen op het forum is het tijd geworden om eens een kleine samenvatting te maken.

Corrigeer me , of vul me aan .....

Indien je een goed Gleisplan hebt getekend en er geen foutjes meer inzitten begin je met het aanmaken van de rijwegen (FS)

Het samenvoegen van enkele rijwegen vormt een treinrit ( ZF).
Binnen de ZFE kun je rijwegen samenvoegen, maar geen keer bevelen en wachttijden invoeren.

Binnen de ZFA kun je rijwegen en treinritten plaatsen en deze in een automatiek steeds laten herhalen. Binnen deze ZFA kun je ook keer en wachttijden invoeren.

Ook kun je binnen de ZFA rijwegen en opdrachten laten uitvoeren op basis van "voorwaarden" Bedingungen
Een filtering vindt plaats via een Matrix.

Het voordeel van Volg of aansluit ritten is dat als door een fout je gehele automatiek stilvalt, na een herstart deze ritten ervoor zorgen dat de treinen weer verder rijden. De ZFA pikt ze op bij het (i)ZNF en gaat verder met de uitvoer. In tegenstelling tot een ZF, dezeblijft staan waar ie op dat moment geeindigd is.

Met een ZFA , kun je al een behoorlijk automatisch bedrijf creeren.

Binnen de FZD voer je al je rijdend materiaal in. Binnen de FZD voer je ook decoder adressen in, lengte en type , soort en dergelijke.
Binnen de Zugzusammenstellung kun je dan een Lok met wagons combineren en worden de ingevoerde lengtes en dergelijke gebruikt.

Binnen de STW kun je diverse berekeningen of stellingen invoeren en hiermee tellers,schakelaars, lichten en nog heel veel meer beinvloeden. Hierdoor kun je weer andere zaken laten starten,stoppen of berekenen.

met de profieleditor kun je diverse extra akties laten uitvoeren op basis van een lok, meerdere loks of alle loks en een gekozen FS waarin je wilt dat het gebeurt.

en dan ben ik er heel globaal doorheen ....  rest mij nog me te verdiepen in :

De  FPE (fahrplan editor) , Fahrplanbetrieb, de draaischijf editor, en natuurlijk verdieping in de materie die ik nu wel weet ..

Mijn vraag :  klopt dit zo een beetje ?  en hoe ziet straks mijn vol automatische baan eruit als ik lang uit achterover leun en mijn loks automatisch rijden ?

gebruik ik dan enkel de ZFA ? moet ik in één ZFA alles zetten ?  kan ik meerdere ZFA's hebben en deze later combineren ?  moet ik mijn stoomloks , en diesels in een aparte ZFA hebben ? kortom ...
mijn vraag is hoe ziet het einde er straks uit als ik alles in gebruik heb. en dan bedoel ik praktisch.

grtz

eric

 



 



Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 540
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP in Vogelvlucht .....
« Antwort #1 am: 01. Juni 2014, 18:41:57 »
Hallo Eric,

Om op jou verhaal, op je laatste vraag kort te antwoorden:
Op mijn baan (hij is niet zo groot, 3.50 X 1,50) rijdt alles in 1 ZFA.
Natuurlijk ook met de nodige profielen, die de ZFA door middel van de FS'en gebruikt.
En met een enkele schakeling via de seinhuiswachter.

Met groet, Henk

  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline B.Doorduin

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Bergen op Zoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: WDP in Vogelvlucht .....
« Antwort #2 am: 01. Juni 2014, 23:47:08 »
Hoi Eric

Een mooie opsomming van activiteiten.

Globaal klopt het allemaal wel voor zover ik kan beoordelen. Maar enkele opmerkingen heb ik wel, zie maar wat je er mee doet want iedere baan is anders en iedereen heeft een ander beeld van wat hij wil met WDP.

Voor ik begon met de ZFA....
Ik heb me bij elke loc afgevraagd... hoe moet deze rijden en welke mogelijkheden geef ik deze loc, ik neem niet aan dat alle locs dezelfde cyclus rijden.. en als ik een rijplan heb voor een loc, is dit dan te combineren met de andere rijschema's. Zo heb ik nu zo'n 11 locs rond rijden en er komen er nog 4 locs bij.

Omdat ik nog in een oudere versie werk, regel ik het rijgedrag van een loc in profielen, Henk had het er al over. Hiermee kan je ook in de 2012 versie een extra dimensie geven aan het rijdgedrag van een loc... of hiermee stuur je een kraan aan bv.
Momenteel ben ik bezig om een 2e overweg met de STW aan de gang te krijgen. De 1e werkt al perfect maar deze was wat eenvoudiger qua mogelijkheden. Nu stoei ik met een 3-sporen overgang waarvan alle sporen tweezijdig bereden moeten kunnen worden. Is voor mij in ieder geval redelijk complex.

De draaischijf... tja daar is momenteel ook een ander topic over actief. Kort gezegd, er is nog geen goede oplossing voor het besturen van een draaischijf in WDP. Er wordt wel hard aan gewerkt.

Enkele antwoorden op je vragen:
Ik hoop echt niet dat ik achterover in een luie stoel moet gaan zitten als alles goed zou werken. Ik heb de baan al behoorlijk geautomatiseerd en het is zelden dat ik langer dan een half uur zonder storing rond rij. Ik kan ondanks de automatiek nog zelf veel via WDP beïnvloeden.

Ik werk niet met een FPE, daar vind ik niets aan en als ik zo rond vraag bij de div WDP'ers dan heb ik nog niemand gesproken die veel doet met de FPE.

Eén of meerdere ZFA's.... dat is helemaal zoals je zelf je wilt. Meerdere ZFA's geeft het voordeel dat je een gedeeltelijke rij-actie apart kan opstarten als dit in een aparte ZFA gedefinieerd staat. In versie 2012 kan je volgens mij de div ZFA's combineren, is dus wel altijd mogelijk om combinaties te maken. Ik voel dus meer voor meerdere ZFA's.

Hoe ziet alles er aan het einde uit??...... volgens mij is er geen einde, er is altijd wel iets te verbeteren of te veranderen.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10