Autor Thema: RMK , railplan en onderbrekingen  (Gelesen 3946 mal)

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
RMK , railplan en onderbrekingen
« am: 19. Oktober 2014, 19:14:41 »
Beste MSV,

Zoals jullie wete ben ik nog steeds druk bezig met mijn testbaantje. Het loopt allemaal lekker en ik kan nog steeds alles testen wat ik testen wil.
zie hiervoor afbeelding schermafdruk A

Imiddels ben ik in het handboek op pagina 430 aangekomen en ik ben zeer tevreden, het lukt allemaal wel.
Nu mijn vraag, daar ik mij steeds verder in de materie wil verdiepen ben ik bezig geweest om mijn IZNF nog beter af te stellen.
zie hiervoor schermafdruk B

Ik heb mijn station met spoor 1,2 en 3 en ik heb een schaduwstation met spoor 4,5,6
al deze sporen bestaan uit slechts 1 RMK ( ja ik weet het, maar daar gaat het nu niet om)

Als je nu kijkt naar afbeelding foto 1 en 2 zie je het volgende.
een lok die binnen rijdt naar spoor 1 en 2 rijdt over de beiden wissels. Echter als de lok naar spoor 3 rijdt komt hij maar over 1 wissel.
Ik heb een stukje spoor van 30 cm verbonden met deze beide wissels en aangesloten op RMK 22.

Bij het invullen van de RMK voor het IZNF gaat het dus prima voor spoor 1 en 2 , maar bij het spoor 3 vul ik ook RMK 22 in en is deze eigenlijk een wissel korter.
Nu dacht ik als ik dan het eerste stukje spoor van spoor 3 nu ook binnen de RMK 22 laat vallen is het probleem opgelost en zijn alle sporen weer evenlang.

Vraag is alleen kom ik hier ook mee weg op andere stukken van de baan.

Ik wil mijn wissels ook bewaken met een RMK en ik wil ook dat meerdere wissels zoals in dit geval in een wisselstraat zitten. als er een trein op dit stuk rijdt, kunnen er toch geen andere rijden.

kortom, wie heeft hier ervaring mee of heeft de oplossing of tips !

Grtz

eric


Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #1 am: 20. Oktober 2014, 19:57:44 »
Hallo Eric,

Ik heb ook even op de Duitse Forum gevolgd en het antwoord van Markus.
Misschien kan ik je daar iets aan toe voegen.

In de onderstaande screenshot zie je mijn demobaantje, wat ongeveer hetzelfde wisselstraatje heeft als wat bij jouw railplan.

In de eerste screenshot zie je hoe de RMK zijn ingedeeld.
Vanaf de linkerkant (Inrijspoor Rangeer Houten) is een lange RMK 3 met aan het uiteinde de Wissel nr 3 die ook is geïntegreerd in RMK 3 (dat ik 1 bezetmelder neemt, is mijn keuze, zie onder de verdere uitleg). Na Wissel 3 gaat het over naar RMK 2
en wederom is Wissel 2 geïntegreerds met de RMK 2. Dat tussen stukje van die RMK 2 is louter een bewaking voor de FS inrichting en heeft geen IZNF!!.
Na de Wissel 2 c.q RMK 2 splits de wissel naar twee RMK's, te weten RMK 1 en RMK 4, met elk voorzien is van een IZNF. Die RMK 4 en 1 is dus na de Wissel 2, en is vanaf dat punt naar rechts tot de stootblok de lengte opgegeven.

Nu is bijv. in RMK 4 slechts 47 cm, en met dat gegeven is, dat een loc niet helemaal wil stoppen wanneer ik het wil. Ze stoppen soms te ver (ondanks dat de Bremskorrektur op maximaal staat. Dat heeft ook enigszins te maken met de beperking van de lokdecoder instelling).
En hier bedoeld Markus ook, we gaan die IZNF even "misbrauchen" (misbruiken) door een RMK 0 op te geven, en met een soort van correctie getal (in mijn geval) 7 cm op te geven (proefondervindelijk vaststellen). Zie tweede screenshot.

Hiermee corrigeer je in feite een "langere" IZNF waarbij de karakteristieke "Stop sectie" kan worden gecorrigeerd. Dit thema zit in mijn demobaantje waarbij 3 locomotieven worden aangekoppeld en afgekoppeld.
Het werkt perfect!.

Dus, die RMK 2 (wat in jouw geval 22 is) is een wissel die een eigen RMK heeft, en heeft louter een signaal bewaking wanneer een loc over die RMK 2 gaat, bijv. voor een opdracht om te remmen.
M.a.w. RMK 3, RMK 2 en RMK 4 bestaat dus uit 3 bezetmelders die verantwoordelijk zijn om een FS te kunnen berijden. Evenzo geldt dat ook de volgende traject, RMK 3, RMK 2 en RMK 1. enz, enz.

De eerste geïntegreerde RMK 3 wissel is dus een aparte RMK (rails + wissel)

Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

     

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 20. Oktober 2014, 20:12:31 von Jan leendert »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 277
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #2 am: 21. Oktober 2014, 07:11:51 »
Hallo Eric

Ik zou het zo doen, stukje naar tweede wissel eigen melder geven en direct na wissel beginnen met melders van spoor 1,2 en 3.

Ik doe het precies zo op mijn baan en werkt perfect.

1 melder meer maar altijd goed.

Groet

Ronald


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #3 am: 21. Oktober 2014, 10:51:18 »
Hallo Ronald,

Ik had mijn soldeerboutjes al aangezet om het zoals jij beschrijft te gaan omsolderen :-)

Het is gleisplan technisch niet aan te bevelen om een RMK stuk te splitsen. Op je gleisplan krijg je dan als het ware een stuk te zien wat naar meerdere richtingen oplicht en je dus eigenlijk geen idee hebt wat de lok van plan is ...

Jouw oplossing is de Hardware matige, Jan en Markus geven denk ik de software matige ...

echter toen de boutjes heet waren bedacht ik me om het eerst eens op het forum te plaatsen :-)

Ga nu Jan zijn verhaal eens op mijn gemak lezen en uitvoeren, ik denk dat ik het antwoord wel heb...

Tnx !

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #4 am: 21. Oktober 2014, 12:50:11 »
Hallo Jan,

Allereerst weer bedankt voor je heldere uitleg. Jouw verhaal is mij duidelijk, maar ik heb er toch 2 vragen over.
1e vraag :  je hebt mij ooit gezegd om RMK van sein tot sein te laten lopen. In jouw testbaantje lopen de RMK ook nog na de seinen door ?

2e vraag : ik begrijp het verhaal over het verlengen en ook de toepassing, maar mijn vraag was ook deels hardware matig. en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ronald heeft mijn vraag denk ik wel begrepen want zijn antwoord had ik ook al in gedachten.

het antwoord van Markus is voor mij ook niet voldoende. in dat verhaal zegt edward dat een wisselstraat niet gebruikt mag worden in een IZNF. het waarom en wat WDP dan dan nu doet krijg ik niet ...

 ik leg het nog eens uit ...

als je naar mijn foto kijkt ... dan heb ik 3 rijwegen vanaf het rmk 22 naar de stationssporen 1,2,3. Dit RMK 22 bestaat uit een recht stuk gevolgd door 2 wissels. de echte lengte is 60 cm ...

dus zou de FS vanaf rmk 22 naar spoor 1 een lengte van 60 cm hebben
de fs vanaf rmk 22 naar spoor 2 heeft ook een lengte van 60 cm

de fs vanaf rmk 22 naar spoor 3 heeft echter een lengte van slechts 40 cm, want hij gaat maar over 1 wissel en niet 2 wissels.

nu komt het dillema ...  ik kan maar een lengte invoeren voor RMK22 dus spoor 3 bijt dan in het stof en is dus eigenlijk 20 cm korter dan ik opgeef. theoretisch klopt mijn IZNF dan dus niet ...

Nu heb ik dat zoals te zien op de foto opgelost door het eerste stukje rails van spoor 3 binnen RMK 22 te trekken waardoor de lengtes kloppen .. echter dat is iets wat ik niet wil , want dan heb je een RMK22 waarin 2 richtingen oplichten in mijn gleisplan..  ik wil alleen RMK hele rechte stukken.

de oplossing van Ronald is de meest voor de hand liggende, en zo wilde ik het ook gaan solderen alvorens de antwoorden te bekijken binnen het forum, wat mij nu overigens meer verward dan ik het helder zie.

een extra RMK met een klein recht stukje ertussen. Ik heb een klein stukje overal reeds bij het leggen ingevoegd omdat ik de bui al zag hangen :-) tis nu dus een kwestie van de wissels verschuiven.

NU mijn vragen die zijn ontstaan uit het verhaal van Markus.

als ik een wisselstraat toch in een Iznf invoer , wat doet WDP dan... rekent hij er toch mee ?  of doet hij er niets mee . ik vermoed het laatste ...

ik heb namelijk gemerkt dat als ik de rmk22 niet invoer bij een bepaalde IZNF en slechts het begin en einde van de bahnsteigmitte opgeef de loks toch vrij nauwkeurig stoppen ... echter het klopt niet met wat ik in de IZNF heb ingevoerd... en dat verbaasd me eigenlijk...opeens zijn de 60 cm verdwenen :-)

in het verhaal staat dat je beter een wisselstraat kunt gebruiken als afremstrook en de IZNF dan de boel verder regelt ... dat is natuurlijk ook een oplossing, echter niet een antwoord op mijn probleem met de lengte van rmk22

kortom .... mij is nog niet alles helemaal duidelijk .... en heb ik nu meer vragen dan aan het begin ... hahaha

Grtz

eric



Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

  • Gast
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #5 am: 21. Oktober 2014, 14:45:24 »

Allereerst weer bedankt voor je heldere uitleg. Jouw verhaal is mij duidelijk, maar ik heb er toch 2 vragen over.
1e vraag :  je hebt mij ooit gezegd om RMK van sein tot sein te laten lopen. In jouw testbaantje lopen de RMK ook nog na de seinen door ?


Het staat beschreven in de WDP boek dat je in principe van Sein tot Sein een FS aanmaakt.
Maar bij uitwijk stopsporen waar een stootblok aan zit, wordt het "op zicht" gestopt.
Dat wil zeggen dat bij stopsporen geen seinen staan voor een stootblok en dat een machinist zijn trein in de uitwijkspoor "op zicht" gaat stoppen. En als de trein dan vanuit omgekeerde richting het uitwijkspoor verlaat, dan staat een sein aan de andere kant van de stootblok!. zie mijn screenshot, de sperrsignaal.

Zitat

2e vraag : ik begrijp het verhaal over het verlengen en ook de toepassing, maar mijn vraag was ook deels hardware matig. en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ronald heeft mijn vraag denk ik wel begrepen want zijn antwoord had ik ook al in gedachten.


Het voorstel van Ronald is hetzelfde als wat ik je eerder hebt aangegeven.
Je moet niet moeilijker maken dan het eenvoudiger is.
Wat jij in jou twee wissels dat uit 1 RMK 22 is, is afgeleid van Marklin gebruikers.
Wij zijn gelijk-stromers en die werken anders als het gaat om wissels integreren met RMK's.
Bij de meeste Marklin gebruikers hebben zij geen RMK's in de wissels. (er zijn ook Markliners die hun wissels hebben omgebouwd zodat die ook met RMK's kunnen werken.)

En daarnaast heb je waarschijnlijk mijn drie RMK's niet goed begrepen.
In de eerdere bericht gaf ik aan dat een traject RMK 3, RMK 2 en RMK 4 uit 3 RMK's bestaat.
RMK 2 is de wissel!. (zoals Ronald ook aangaf een extra bezetmelder)
Nu is zowel RMK 3 en als RMK 4 voorzien zijn van IZNF.
RMK 3 is bijv. de Start, dan is RMK 2 een prufung kontakt en RMK 4 is de Stop kontakt.
Vice Versa gaat dat ook vanaf RMK 4 naar RMK 3 terug.
Dus, RMK 3 en RMK 4 heeft een IZNF.

Zitat


het antwoord van Markus is voor mij ook niet voldoende. in dat verhaal zegt edward dat een wisselstraat niet gebruikt mag worden in een IZNF. het waarom en wat WDP dan dan nu doet krijg ik niet ...


Als je nu eens goed kijkt naar de IZNF menu, zie je dan in het grafische beeldvorming dat een rechte lijn met verschillende Anhalt stop secties, een wissel?. Ik heb ze niet gezien. Dus, IZNF wordt gebruikt voor rechte spoor trajecten, waarbij (als voorbeeld) de RMK 2 (is de wissel) een onderdeel uitmaakt van een gekozen traject.


Zitat

 ik leg het nog eens uit ...

als je naar mijn foto kijkt ... dan heb ik 3 rijwegen vanaf het rmk 22 naar de stationssporen 1,2,3. Dit RMK 22 bestaat uit een recht stuk gevolgd door 2 wissels. de echte lengte is 60 cm ...


Dit gaat niet werken.
Waarom niet, heel eenvoudig (kun je goed zien bij het testen daarvan).
Als je zo zou doen wat je aangaf, dan zal de eerste wissel contact maken en met gevolg dat de tweede wissel ook bezet wordt!. Dat is een risico voor het tegen verkeer, die ziet dat de tweede wissel bezet is en blokkeert de tegenover gestelde FS verkeer. En dan zit je, je wezenloos te zoeken naar de fouten die WDP bij FS bedingungen.

Het feite is het verstandiger om dit soort wisselstraten goed over na te denken over de bezetmelder plaatsen.
Het is altijd denken aan Rijwegen!.

Zitat

dus zou de FS vanaf rmk 22 naar spoor 1 een lengte van 60 cm hebben
de fs vanaf rmk 22 naar spoor 2 heeft ook een lengte van 60 cm

de fs vanaf rmk 22 naar spoor 3 heeft echter een lengte van slechts 40 cm, want hij gaat maar over 1 wissel en niet 2 wissels.

nu komt het dillema ...  ik kan maar een lengte invoeren voor RMK22 dus spoor 3 bijt dan in het stof en is dus eigenlijk 20 cm korter dan ik opgeef. theoretisch klopt mijn IZNF dan dus niet ...

Nu heb ik dat zoals te zien op de foto opgelost door het eerste stukje rails van spoor 3 binnen RMK 22 te trekken waardoor de lengtes kloppen .. echter dat is iets wat ik niet wil , want dan heb je een RMK22 waarin 2 richtingen oplichten in mijn gleisplan..  ik wil alleen RMK hele rechte stukken.

de oplossing van Ronald is de meest voor de hand liggende, en zo wilde ik het ook gaan solderen alvorens de antwoorden te bekijken binnen het forum, wat mij nu overigens meer verward dan ik het helder zie.

een extra RMK met een klein recht stukje ertussen. Ik heb een klein stukje overal reeds bij het leggen ingevoegd omdat ik de bui al zag hangen :-) tis nu dus een kwestie van de wissels verschuiven.


Dat bedoel ik dus ook, je zit je wezenloos te zoeken, en de meest voor de hand liggende oplossing ligt gelegen in Rijwegen denken. Dus eerste wissel is RMK 1, de machinist ziet de tweede wissel = RMK 2 en vervolgens ziet de machinist zijn eindpunt = RMK 4, die op zicht wordt gestopt, klaar.

Zitat

NU mijn vragen die zijn ontstaan uit het verhaal van Markus.

als ik een wisselstraat toch in een Iznf invoer , wat doet WDP dan... rekent hij er toch mee ?  of doet hij er niets mee . ik vermoed het laatste ...


Zoals ik het al aangaf maakt die wisselstraat een onderdeel van een FS.
In mijn Wissel RMK 2 is 25 cm, die kan in de IZNF meegenomen worden, maar is in principe niet nodig. Omdat RMK 4 = 47 cm + de correctie van 7 cm en op zicht wordt gereden, rijdt die loc op Anhalt stop.
Die RMK 2 is (wat ik al eerder aangaf) is louter voor het afremmen (prufung Kontakt)

Zitat

ik heb namelijk gemerkt dat als ik de rmk22 niet invoer bij een bepaalde IZNF en slechts het begin en einde van de bahnsteigmitte opgeef de loks toch vrij nauwkeurig stoppen ... echter het klopt niet met wat ik in de IZNF heb ingevoerd... en dat verbaasd me eigenlijk...opeens zijn de 60 cm verdwenen :-)


Wanneer een loc zijn contact wielen op de tweede wissel staat, dan ziet die hem niet.
Of je hebt in die FS nog op Stop kontakt staan.

Zitat

in het verhaal staat dat je beter een wisselstraat kunt gebruiken als afremstrook en de IZNF dan de boel verder regelt ... dat is natuurlijk ook een oplossing, echter niet een antwoord op mijn probleem met de lengte van rmk22


Nee, je mag het gebruiken!
Alleen is het verstandig dat je in de IZNF al voor de wisselstraat begint af te remmen.
Normaliter rijdt een loc/trein 40 km/uur over een wisselstraat, zodat die met beleid de uitwijkspoor inrijdt en op zicht stop (Anhalt stop)
 
Dus, een simpelere manier is zoals Ronald het ook aangaf een extra bezetmelder voor de tweede wissel, dan ben je verzekert voor een goed functionerende FS.!

Offline Eric Baan

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1142
  • Ort: Heerlen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
Re: RMK , railplan en onderbrekingen
« Antwort #6 am: 23. Oktober 2014, 16:37:05 »
Hallo MSV,

Daar ik verder geen informatie meer heb ontvangen ben ik vandaag eens gaan kijken naar de mogelijke oplossing.

Ik heb RMK22 op een lengte van 50 cm ingesteld, dit is dan 20 cm korter dan hij in werkelijkheid is.
vervolgens heb ik RMK22 uit de IZNF gehaald bij BH1, BH2 en BH3 daar men stelde dat een wisselstraat niet in een IZNF thuis hoort. Wel heb ik VMAx op dit stuk naar maximaal 40 Km/h gezet.

De lengte vanuit rmk22 naar BH3 klopt nu, er staat in de IZNF de juiste lengte.

In het IZNF van BH1 en BH2 heb ik een RMK 0 ervoor gezet met een lengte van 20 cm, dit is de lengte die er in werkelijkheid wel is ...
Zo kloppen in BH2 en Bh2 de lengtes weer en in BH3 ook ...

Ik heb enkele testritten gemaakt en het stopt allemaal precies op mijn aangegeven stopplaatsen.

Zo is denk ik mijn probleem opgelost zonder ook maar eigenlijk een zeer ingrijpende verandering :-)

Grtz

eric

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10