Allereerst weer bedankt voor je heldere uitleg. Jouw verhaal is mij duidelijk, maar ik heb er toch 2 vragen over.
1e vraag : je hebt mij ooit gezegd om RMK van sein tot sein te laten lopen. In jouw testbaantje lopen de RMK ook nog na de seinen door ?
Het staat beschreven in de WDP boek dat je in principe van Sein tot Sein een FS aanmaakt.
Maar bij uitwijk stopsporen waar een stootblok aan zit, wordt het "op zicht" gestopt.
Dat wil zeggen dat bij stopsporen geen seinen staan voor een stootblok en dat een machinist zijn trein in de uitwijkspoor "op zicht" gaat stoppen. En als de trein dan vanuit omgekeerde richting het uitwijkspoor verlaat, dan staat een sein aan de andere kant van de stootblok!. zie mijn screenshot, de sperrsignaal.
2e vraag : ik begrijp het verhaal over het verlengen en ook de toepassing, maar mijn vraag was ook deels hardware matig. en daar heb ik nog geen antwoord op gekregen. Ronald heeft mijn vraag denk ik wel begrepen want zijn antwoord had ik ook al in gedachten.
Het voorstel van Ronald is hetzelfde als wat ik je eerder hebt aangegeven.
Je moet niet moeilijker maken dan het eenvoudiger is.
Wat jij in jou twee wissels dat uit 1 RMK 22 is, is afgeleid van Marklin gebruikers.
Wij zijn gelijk-stromers en die werken anders als het gaat om wissels integreren met RMK's.
Bij de meeste Marklin gebruikers hebben zij geen RMK's in de wissels. (er zijn ook Markliners die hun wissels hebben omgebouwd zodat die ook met RMK's kunnen werken.)
En daarnaast heb je waarschijnlijk mijn drie RMK's niet goed begrepen.
In de eerdere bericht gaf ik aan dat een traject RMK 3, RMK 2 en RMK 4 uit 3 RMK's bestaat.
RMK 2 is de wissel!. (zoals Ronald ook aangaf een extra bezetmelder)
Nu is zowel RMK 3 en als RMK 4 voorzien zijn van IZNF.
RMK 3 is bijv. de Start, dan is RMK 2 een prufung kontakt en RMK 4 is de Stop kontakt.
Vice Versa gaat dat ook vanaf RMK 4 naar RMK 3 terug.
Dus, RMK 3 en RMK 4 heeft een IZNF.
het antwoord van Markus is voor mij ook niet voldoende. in dat verhaal zegt edward dat een wisselstraat niet gebruikt mag worden in een IZNF. het waarom en wat WDP dan dan nu doet krijg ik niet ...
Als je nu eens goed kijkt naar de IZNF menu, zie je dan in het grafische beeldvorming dat een rechte lijn met verschillende Anhalt stop secties, een wissel?. Ik heb ze niet gezien. Dus, IZNF wordt gebruikt voor rechte spoor trajecten, waarbij (als voorbeeld) de RMK 2 (is de wissel) een
onderdeel uitmaakt van een gekozen traject.
ik leg het nog eens uit ...
als je naar mijn foto kijkt ... dan heb ik 3 rijwegen vanaf het rmk 22 naar de stationssporen 1,2,3. Dit RMK 22 bestaat uit een recht stuk gevolgd door 2 wissels. de echte lengte is 60 cm ...
Dit gaat niet werken.
Waarom niet, heel eenvoudig (kun je goed zien bij het testen daarvan).
Als je zo zou doen wat je aangaf, dan zal de eerste wissel contact maken en met gevolg dat de tweede wissel ook bezet wordt!. Dat is een risico voor het tegen verkeer, die ziet dat de tweede wissel bezet is en blokkeert de tegenover gestelde FS verkeer. En dan zit je, je wezenloos te zoeken naar de fouten die WDP bij FS bedingungen.
Het feite is het verstandiger om dit soort wisselstraten goed over na te denken over de bezetmelder plaatsen.
Het is altijd denken aan Rijwegen!.
dus zou de FS vanaf rmk 22 naar spoor 1 een lengte van 60 cm hebben
de fs vanaf rmk 22 naar spoor 2 heeft ook een lengte van 60 cm
de fs vanaf rmk 22 naar spoor 3 heeft echter een lengte van slechts 40 cm, want hij gaat maar over 1 wissel en niet 2 wissels.
nu komt het dillema ... ik kan maar een lengte invoeren voor RMK22 dus spoor 3 bijt dan in het stof en is dus eigenlijk 20 cm korter dan ik opgeef. theoretisch klopt mijn IZNF dan dus niet ...
Nu heb ik dat zoals te zien op de foto opgelost door het eerste stukje rails van spoor 3 binnen RMK 22 te trekken waardoor de lengtes kloppen .. echter dat is iets wat ik niet wil , want dan heb je een RMK22 waarin 2 richtingen oplichten in mijn gleisplan.. ik wil alleen RMK hele rechte stukken.
de oplossing van Ronald is de meest voor de hand liggende, en zo wilde ik het ook gaan solderen alvorens de antwoorden te bekijken binnen het forum, wat mij nu overigens meer verward dan ik het helder zie.
een extra RMK met een klein recht stukje ertussen. Ik heb een klein stukje overal reeds bij het leggen ingevoegd omdat ik de bui al zag hangen :-) tis nu dus een kwestie van de wissels verschuiven.
Dat bedoel ik dus ook, je zit je wezenloos te zoeken, en de meest voor de hand liggende oplossing ligt gelegen in Rijwegen denken. Dus eerste wissel is RMK 1, de machinist ziet de tweede wissel = RMK 2 en vervolgens ziet de machinist zijn eindpunt = RMK 4, die op zicht wordt gestopt, klaar.
NU mijn vragen die zijn ontstaan uit het verhaal van Markus.
als ik een wisselstraat toch in een Iznf invoer , wat doet WDP dan... rekent hij er toch mee ? of doet hij er niets mee . ik vermoed het laatste ...
Zoals ik het al aangaf maakt die wisselstraat
een onderdeel van een FS.
In mijn Wissel RMK 2 is 25 cm, die
kan in de IZNF meegenomen worden, maar is in principe niet nodig. Omdat RMK 4 = 47 cm + de correctie van 7 cm en op zicht wordt gereden, rijdt die loc op Anhalt stop.
Die RMK 2 is (wat ik al eerder aangaf) is louter voor het afremmen (prufung Kontakt)
ik heb namelijk gemerkt dat als ik de rmk22 niet invoer bij een bepaalde IZNF en slechts het begin en einde van de bahnsteigmitte opgeef de loks toch vrij nauwkeurig stoppen ... echter het klopt niet met wat ik in de IZNF heb ingevoerd... en dat verbaasd me eigenlijk...opeens zijn de 60 cm verdwenen :-)
Wanneer een loc zijn contact wielen op de tweede wissel staat, dan ziet die hem niet.
Of je hebt in die FS nog op Stop kontakt staan.
in het verhaal staat dat je beter een wisselstraat kunt gebruiken als afremstrook en de IZNF dan de boel verder regelt ... dat is natuurlijk ook een oplossing, echter niet een antwoord op mijn probleem met de lengte van rmk22
Nee, je mag het gebruiken!
Alleen is het verstandig dat je in de IZNF al voor de wisselstraat begint af te remmen.
Normaliter rijdt een loc/trein 40 km/uur over een wisselstraat, zodat die met beleid de uitwijkspoor inrijdt en op zicht stop (Anhalt stop)
Dus, een simpelere manier is zoals Ronald het ook aangaf een extra bezetmelder voor de tweede wissel, dan ben je verzekert voor een goed functionerende FS.!