Autor Thema: Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?  (Gelesen 5473 mal)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?
« Antwort #15 am: 08. Januar 2015, 10:02:29 »

Goede morgen,

Ik ga hier verder niet meer op in.

De discussie was
Zitat
Locs inmeten of handmatig waarden invoeren?
en daar heb ik het over gehad.

Dat mijn mening een andere is dan die van jullie, het zij zo.

Ik zal het niet meer doen.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #16 am: 08. Januar 2015, 10:38:28 »
Goedemorgen heren,

wat een discussie over inmeten hieronder pffff..... ;)

Ik vraag me af of Henk nu weet wat en hoe hij het moet doen na al deze adviezen die op zich allemaal mogelijk zijn.

We hebben dit onderwerp diverse malen in de Meern besproken en kwamen toen ook tot een aantal conclusies die hieronder verwoord staan.

Ook ik ben toen begonnen met alle locs die er toe doen helemaal opnieuw in te meten.
We kwamen er achter dat (zoals Eric ook aangeeft) de hardware instellingen van je decoder boven de WDP instellingen staan. Daarna ga je inmeten.

Na het instellen van de decoder bevalt me tot nu toe de aanpak van Bob uitstekend (empirisch vastgesteld).

Als er sprake moet zijn van finetunen dan is het verhaal van Jan zoals het naar mijn idee het beste is.

Dus Henk, gewoon opnieuw beginnen en ervaring opdoen binnen WDP.

Volgens mij is dat het enige juiste antwoord.

gr.

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

jlt

• Gast
« Antwort #17 am: 08. Januar 2015, 11:37:04 »

We hebben dit onderwerp diverse malen in de Meern besproken en kwamen toen ook tot een aantal conclusies die hieronder verwoord staan.

Hallo Jacques,

Dat hebben we heel uitvoerig behandeld, met suggesties van Ronald.
Dat er nu dingen anders wordt gezegd of geïnterpreteerd of wat het ook mogen zijn, zou ik zeggen, probeer het zelf dan?
We zijn heer en meester in het testen en laten zien op onze demobaan?.
Wat moeten we dan nog doen om het nog duidelijker te maken.

We hebben met ons allen zoveel energie ingestoken in kennis.
En die kennis wordt onder ons gedeeld.

Jij deelt die kennis precies zoals we in De Meern hebben behandeld, en precies geef je datgene aan wat je nu hebt verwoord.

Ik denk dat er in deze situatie niet goed begrepen wordt.

Daar is een reden om daarover uit te praten. ;)

Of als dat niet gaat, dan trek ik mij terug en neem ik mijn woorden terug.
Dan kunnen jullie verder borduren .
Want ik heb andere prioriteiten met WDP.
Die is voor mij veel belangrijker en goed voor mijn motivatie.

« Letzte Änderung: 08. Januar 2015, 12:33:06 von Jan leendert »

Eenerspoor

• Gast
« Antwort #18 am: 08. Januar 2015, 14:17:41 »
Beste mensen,

Zeer bedankt voor al jullie reacties!

Ik stelde mijn vraag vooral omdat ik snel iets met WDP wilde kunnen doen op mijn huidige baan, die nog lang niet zijn definitieve vorm heeft gekregen. Ik zie het meer als een experimenteerbaan, waarmee ik ervaring kan opdoen met besturing m.b.v. een computer. Daarop heb ik dus wat gewerkt met Koploper en o.a. locs geijkt. Daarbij ging ik eerst CV 5 en CV 6 zodanig instellen dat ik bij stap 28 van de decoder ongeveer de maximale snelheid va de loc kreeg. CV 5 zet ik meestal op 1/3 van de waarde van CV 6.
CV 3 en CV 4 heb ik meestal ook op 1 of 2 staan en in KPL werk ik dan met massasimulatie. In WDP wordt dat dus uitgesplitst in Anfahr-  und Bremskorrektur, zo heb ik begrepen. Mooi dat je die apart kunt afstellen.

Nu is het meettraject in WDP anders dan in Koploper en ik wilde liever niet eerst een nieuw meettraject gaan maken voor WDP. Nee ik wilde meteen rijden. Maar WDP rijdt wel volgens snelheid, je kunt niet kiezen voor rijden met decoderstappen, zoals in Koploper.

Daardoor ontstond mijn vraag of je een ijkgrafiek in WDP ook met de hand kunt invoeren. Dat bleek te kunnen. Ik ben bij de testlok begonnen met de snelheid bij stap 28 uit Koploper in te vullen bij punt 15 van WDP. Vervolgens stap 26 Kpl bij punt 13 van WDP. En zo voort en zo verder. Dat leverde een mooie curve op en ook een mooi rijgedrag van de loc.

Ik ben trouwens nog niet verder dan de "snelle instap" uit de handleiding NL, hoofdstuk 0 dus. Maar mijn testbaan voor WDP bestaat uit een ovaal gedeelte met 4 blokken uit mijn totale baan. Ik gebruik voor WDP nu dus alleen een ovaal traject met 8 RMK en 4 ZNF.

Nu ga ik eerst verder studeren in de handleiding van WDP, daarna de complete baan invoeren in WDP en met mee locs rijden.
Dan kom ik misschien ook meer te weten over een IZNF, waar Eric het over heeft in zijn post van  07. Januar 2015, 18:24:53. En zo zijn er nog meer afkortingen die ik me nog eigen moet maken.

MVg,
Henk

jlt

• Gast
« Antwort #19 am: 08. Januar 2015, 14:37:28 »
Bob,

Dus Henk weet waar hij over praat. ;)
Dat is alleen maar prettig om te lezen.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #20 am: 08. Januar 2015, 14:52:05 »
Henk,

Dat met die afkortingen heb je zo in je hoofd ...

Kijk maar eens hier, daar staan de meeste. 

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=61968.0

TIP :  gebruik of de duitse of de nederlandse , anders wordt het chaos in het hoofd. Ik gebruik de duitse omdat die overal altijd terugkomen :-) en ik de nederlandse soms nog moeilijker uit te spreken vind als de duitse.. :-)

grtz

eric

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10