Hallo allen,
Met de installatie van een verse en
deddicated PC voor onze clubbaan en voor Jos, heb ik mij ook wat verdiept in WDP. Hierbij heb ik tevens alle errors in de WDP analysetool opgelost die nog in de clubbaan data zaten voor en na upgrade en ontstonden na wat baan edit acties van mij.
Want ja, onze clubbaan WDP dataset was nog niet perfect en WDP ProX gaf ons in toenemende mate stabiliteitsproblemen op een WinVista PC. Om alles uit te sluiten wilde ik alle door WDP gemelde fouten wegwerken
.
En het Editen van een baanplan zou in WDP2015 ook beter moeten gaan zonder allerlei FS schade, maar helaas bleek de praktijk weerbarstiger
.
Een mooie gelegenheid om alles een door te lopen. zeg maar
.
Erg leerzaam en met hulp van Jos en anderen gelukt.
Maar nog niet alle WDP vragen zijn voor mij opgelost. Nu wil ik graag inhaken op wat Jos hier aan vragen stelt en de gegeven antwoorden. Hopelijk vind ik hier op dit forum de hulp om wat openstaande vragen voor ons op te helderden en WDP2015 en haar verbeteringen (Mobile support) te kunnen benutten.
Hallo Jos,
Opgevallen is de pijltjes problematiek. Moet mij er maar eens in verdiepen. Sommige rijwegen vragen om een richting aan te geven. Er lijkt zich dan een nieuwe rijweg aan te maken. Vraag ik helemaal niet om. Ik heb meen ik 800 rijwegen. Waarom doe ik dit mij aan als ik alles met de hand moet doorlopen.
Van die 800 rijwegen die je hebt gemaakt weet ik dat in die tijd veel dubbele rijwegen zijn gemaakt voor standaard en een copie rijwegen voor Profile aanmaak. Dat is nu allang gecorrigeerd waardoor je zeker 2/3 van de rijwegen kunt verwijderen.
Kun je dit uitleggen, wat kan dan weg? Ik heb niet zijn 800 bekeken, maar wel de FS in onze clubbaan, en zou wel graag willen begrijpen wat eventueel weg kan.
Overigens: Voorlopig zie ik enkel -meer- FS komen met WDP2015: ze zijn opeens richtingsgevoelig (zie verderop) wat verdubbeling van FS betekent als je twee-richtingen FS hebt, en WDP 2015 komt opeens zelf met FS aanmaken op de proppen tijdens bedrijf. Die krijgen dan onoverzichtelijke namen genoemd naar de RMK's.
Dit leidt in mijn ogen tot een ongewenste situatie: FS worden goed beheerd en het is niet de bedoeling dat een TDL via deze WDP feature zomaar extra FS aan gaat maken. Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb.
Maar goed, eerder meer dan minder FS dus, lijkt het.
Terug naar het punt indikken van die 800 FS: graag wat uitleg over het mogelijk indikken van die 800 FS, want het lijkt mij veel, zelfs voor een echt grote spoorbaan, maar waarin zitten dan dubbelingen door voortgaande ontwikkeling aan WDP?
Dat je met de hand de rijrichting dient te corrigeren heeft het volgende doel. Namelijk dat je meteen weet waar de locomotief/Trein in welke richting die op gaat rijden.
Die reparatie is heel simpel door op de camera in te drukken en druk aanhoudend op de Schift toetst, en vervolgens kies je in een Rijweg, de Start (aanklikken) en vervolgens het Doel (aanklikken).
Dan gaat WDP die gekozen Rijweg automatisch repareren en zet het om in Rijrichting modus.
Als dat is uitgevoerd, druk dan het rode knopje voor het opslaan.
Dat is het enige "inschikelijkheid" wat je van WDP mag verwachten.
Tja, 200 FS doorlopen en vele fouten (232 voorheen + 653 door editen van Gleisbild) daarin corrigeren, ik heb het gedaan en doorlopen met WDP2015
Maar wacht even, dit begrijp ik niet: als FS opeens een rijrichting attribuut moeten hebben, dan is die toch al impliciet impliciet gegeven door Start en Ziel?
Waarom wordt dit attribuut bij migratie dan niet automatisch ingevuld?? Kan toch niet de bedoeling zijn dat iedereen zijn vele FS
handmatig gaat aanpassen? Hoe doen jullie andere WDP gebruikers dit na upgrade?
Daarnaast hebben wij dus FS die in twee richtingen te gebruiken zijn: denk aan van stations spoor 6 naar kopspoor 62 (dus in verlengde van spoor 6 liggende kopspoortje)
Als 'rijrichting'opeens met WDP2015 een dwingend attribuut is, dan moet ik opeens
twee FS aanmaken: Spoor 6 >> spoor 62, en
spoor 62 >> spoor 6.
Dat houd in ons geval zo ongeveer een
verdubbeling van het
aantal FS in!!
Ik hoop dat ik hier iets niet goed begrijp en dat Rijrichting voor een FS optioneel is, niet verplicht.
Help!
Wat ik mis is een simpele hotkey in de menubalk om verkeerd ingestelde fahrstrasse op te heffen. Ik heb de knop f7 gevonden. Waarom haalt Peterlin zon handige knop weg?
Nee, die knop heeft een ander plekje gekregen met extra functies om het Rijweg(en) verloop te kunnen volgen.
Je kunt die Uberwachung menu ergens op jou beeldscherm verkleinen en continue het rode kruisje dat de hotkey functie kunt gebruiken.
Dus, als ik Jan hier goed begrijp, moeten we een soort Status venster oproepen waarin we alle actieve FS zien, en waar we een ongewenste FS eenvoudig kunnen wegklikken?
Even wat uitleg over ons gebruik van WDP: Met de club baan gebruiken we WDP dus als digitaal Stellwerk. Er rijden gewoon
mensen de treinen. (Jos rijdt thuis ook deels met de hand, aangevuld met deels automatisch.)
Nu komt het natuurlijk regelmatig voor dat een Stellwerk meester (Treindienstleider, TDL) een rijweg instelt voor een komende trein, maar van gedachte verandert of domweg verkeerd aanklikt, en die rijweg wil annuleren om een andere in te laten leggen.
Dat kon met de ProX versie zonder meer, geen geklaag van WDP.
Met de WDP2015 krijgen we een foutmelding, en lopen we volledig vast: je kunt helemaal niets meer, geen andere FS, geen opheffen.
Daarom wees Jos op dat knopje in de knoppenbalk, maar helaas niet meer aanwezig in WDP2015
Daar kwam de suggestie van dat statusvenster gebruiken als een ware Oplossing. Prachtig.
Nu zegt Jos mij echter dat
een nog niet bereden maar wel met 'Nur SDtellen' ingelegde FS, helemaal niet in dat status venster status verschijnt.
Dat zou betekenen dat je nog steeds niet een fout ingelegde FS kunt herstellen en de vragen open blijven:
1) Waarom is een handig knoppenbalk-knopje opeens verwijderd?
2) Hoe moeten wij dan wel een ingelegde FS eenvoudig snel annuleren? Dat F7 verhaal lijkt mij erg omslachtig, zo
moeilijk hoeft een reguliere 'Cancel' actie toch niet te zijn?
Inregelen van lokomotieven. Het lukt niet. Ik heb twee strecken gedefinieerd. Een lang en een kort traject. Het korte teaject bestaat uit 5 stukjes van ongeveer 40 cm. Verschillende zaken geprobeerd. [...]
Ook heb ik een rollenbank van Marion Zeller. Ook daar metingen op gedaan. De meting op het gedefinieerde traject mislukt in de eerste meting. Heen geeft een waarde. Terug 10000 km en de meting wordt afgebroken, ook met extra wagens aan de lok. De meting met de rollenbank gaat echt nergens over. Een 15 punts meting geeft een zeer ongegelmatige curve en het lijkt eigenlijk nergens op.
In de locomotief meting menu staat boven een tekst van uitleg hoe je die meettraject kunt opbouwen.
Voor H0 dien je iedergeval dat de C meetgedeelte minimaal 150 cm lang moet zijn!!.
De 5 stukjes van 40 cm gaat niet werken?.
Deze meetmethode heeft niets met geluid te maken, die dienen alleen om je locomotieven naar Km/hr te ijken.
Met de Marion Zeller bank moet je even naar het adres checken, staat in de beschrijving van MZ gebruiksaanwijzing of kijk in het hoofdstuk van WDP handboek.
(en dan nog een opmerking in een latere post op dit punt over afwijken van WDP inmeettraject)
Mag ik hier ook op inhaken? Wat Jos volgens mij aangeeft is dat loks inregelen met decoder rijstap 1 van 28 over
150 cm wel -
erg- lang duurt. Zeker als je dan een mooie 15 rijstappen-meting doet!
Hij noemde mij telefonisch een inmeettijd van 20 minuten of meer.
Zelf heb ik nog geen ervaring met dit inregelen, maar kan mij er a) een goede voorstelling van maken en b) uit wat ik van Jos begreep hij verschillende mogelijkheden van WDP hier heeft geprobeerd.
En dan de Marion Zeller (MZ) snelheidsmeter op rollenbank: dat zou toch ook moeten werken, wat gaat daar nu fout?
Even over algemene verwachtingen van dat Lok inregelen dan maar:
Toevallig heb ik wel wat gelezen over lok inregelen bij de ook, net als WDP, wat langer bestaande software Railware. Die heeft zelfs eigen hardware voor dit doel bij de duurdere versie.
Daar wordt gesproken over een volautomatisch inmeetprogramma dat binnen enkele minuten per lok een lok inmeet.
Zo lijkt mij dat dit ook zou moeten werken, ook bij WDP. Klopt dit, werkt WDP volautomatisch een inmeetprogramma voor een DCC aangestuurde lok af in enkele minuten?
Van Jos begrijp ik dat hij hier heel andere ervaringen heeft.
Hoe verloopt dit bij jullie?
Dat de trein eerder stopt dan je gewenst had. Dat is ook die optie waar geijkt moet worden en waarbij je met
bremskorrektur exact de aanhoudpunt kunt afstellen.
Dat begrijp ik dan even niet helemaal: er komt een nieuwe versie, en opeens stuurt die treinen blijkbaar anders aan waardoor de meeste treinen niet meer op het zelfde punt stoppen? Zelfs sommige die opeens vet door rood rijden terwijl het gros systematisch te vroeg stopt.
Dat moet dan dus *per lok* aangepast worden?
Met 200+ loks? Dan meen je niet serieus toch? Dat is natuurlijk niet reëel. Met een nieuwe WDP versie loop je dan
altijd het risico dat al je inregelwerk opnieuw kan/moet.
Ook hier mijn opmerking dat hier een migratietool zou moeten ondersteunen bij het updaten van je lok data.
Hebben jullie hier ook deze ervaring dat na een WDP update loks opeens anders reageren dan voorheen?
En dan een algemene opmerking:
Ik vraag mij wel eens af. Ik heb een programma wat werkt waarom geef ik eigenlijk zoveel geld uit om vervolgens met een berg werk opgezadeld te worden. Ik heb het programma eigenlijk alleen gekocht om met een smartphone de trein te kunnen bedienen op onze clubbaan en dmv I-pads verschillende stelwerken in te richten.
Ik moet eigenlijk je even corrigeren.
Je bent van ProX direct naar 2015 overgestapt, en dit is wel een grote stap, namelijk ben je twee WDP generaties erover heen gegaan. En nu de derde generatie de nieuwe 2015.
Wacht even, het overslaan van betaalde versies is een reguliere ICT actie, want soms niet nodig of de kosten waard voor een situatie.
Dit kan ook nooit een argument zijn waarom een upgradende gebruiker in problemen mag geraken.
Ik begrijp de frustratie van Jos hier helemaal: hij heeft een werkende oplossing, doet een betaalde software upgrade, en opeens werkt even veel niet goed meer of niet.
Dát zou wat mij betreft niet mogen bij een upgrade. In dit licht begrijp ik de opmerking hierboven niet helemaal.
Algemeen geldt toch met software upgrades: 'Wat voorheen werkte, moet natuurlijk nog steeds werken'. Of beter, en met een fatsoenlijk Migratie scenario en tool worden begeleid.
Een migratie van FS bijvoorbeeld die ze omzet van Oud naar Nieuw. Kan niet zo zijn dat er dan na een upgrade niets meer werkt en dat je dan je dan maar 200 of 800 FS met de hand door moet doorakkeren.
En idem 200 lok snelheid datasets.
Jan, begrijp mij goed, dit is geen aanval op jou en je ondersteuning hier, maar wel helaas enigszins op de makers van WDP en hun upgrade strategie. In elk geval een serieus punt waarop ik hier vraagtekens zet bij WDP upgrade.
Het is een betaalde upgrade die best veel problemen en werk veroorzaakt. 'ja maar u bent 2 versies achter' kan nooit een argument zijn, wat mij betreft in elk geval.
Maar goed, dit terzijde.
Ik hoor dan ook graag hoe WDP als software pakket en als producent mij, Jos en jullie bij migratie van eerdere versies naar WDP2015 wel kan ondersteunen of heeft ondersteunt. Want wij zijn natuurlijk niet de eerste die tegen deze issues aanlopen of onze verbazing uiten, lijkt mij
.
Dus al jullie suggesties voor migratie strategie, aanpak en werkwijze & ervaringen op genoemde punten zijn welkom!
M.v.g.,
Hajo