Beste Johan,
het klopt dat het geen schade aan wielen en of rails kan veroorzaken of een reactie van een bezetmelder waar toe de railstukken toebehoren.
Wat wel kan is dat bij een trein waarbij de wagons met metalenwielen geen trein detectie hebben er kans bestaat dat er een te vroege melding binnenkomt van de volgende bezetmelder, indien het hier betreft een scheidingsruimte is tussen twee bezet zetmelders.
Al mijn goederen wagons hebben geen detectie van de assen , Immers de lengte van de trein ( samenstel wagons) is bekend in de software en wordt bijgeteld aan de betreffende offset zijde van de betrokken locomotief.
Een te vroege melding ontstaat omdat het wiel voor een kort moment in de tussenruimte valt en zo voor een maar milliseconden een stroomverbinding tot stand brengt met de bezet locatie waar de locomotief zich in bevindt en de volgende locatie.
Deze hele korte stroom puls is bij sommige bezetmelders al reden om bezet te geven.
Dit wel vaak een klapperende verbinding daar elk wiel voor een hele korte periode een verbinding tot stand geeft.
Indien je merkt dat een trein om een of ander manier te vroeg stop ik ga er wel vanuit dat de trein samensteling correct is , dan kan dit euvel liggen aan een te vroege melding van de trein op de andere bezetmelder
Om dit voorkomen heeft WDP per bezetmelder de mogelijkheid om het z.g. klapperen van een bezetmelder software matig te onderdrukken ( lees een vertraging ).
Beter is om altijd gebruik te maken van kunststof isolators die de spleet minimale houden.
Maar je kan ook de bezetmelder daar waar het nodig is een kleine hardware matig aanpassing doen. Met een condensator ( Lenz ) of een weerstand ( K84 systeem )
Bij de stroomdetectie van de Lenz de LB 100 is het plaatsen van een condensator van 10pikofahrad over de verbinding aansluiting van de signaal draad gemerkt met een 0 en het symbool T . Waarbij de Minzijde van de condensator op de Mass ( T) komt en de andere verbinding op de 0 , op de foto is de grijze draad de T en de witte de 0 welke naar de betreffende aansluiting gaat van de bezet melder decoder ( LR 100 ).
In beide gevallen verlaagt het de gevoeligheid niet maar dempt het aan en uitgaan, de korte puls wordt gedempt en er volgt geen melding. Ik dacht dat 10 pikofarad een demping gaf van 2500 milliseconden , maar ben er niet zeker meer van , ik kan dat uitrekenen maar nu even niet.
Maar ook een stuk plakband op de rails van 1 cm werkt ook, als de lokdecoder een UPS heeft.
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol