Beste WDP-ers,
Leuk deze verschillende opties om een schaduwstation te vullen. Aanvullend op eerdere suggesties hier de methode die ik gebruik om optimaal gebruik te maken van het aantal opbergplaatsen in mijn schaduwstation van 6 sporen variërend in lengte van 6m30 tot circa 8m00 met elk 5 tot 7 stopplaatsen.
Bijvoorbeeld spoor 6 van 6m30 heb ik ingedeeld in 7 melders van 90 cm met elk een eigen treinveld (dus stopplaats). Als een trein langer is dan 75 cm (beetje speling houden) wordt het veld erachter automatisch niet opgevuld. Dat check ik met voorwaarden/bedingungen in de ZFA want ik rijd met veel slepen die niet gedetecteerd zijn. Dus niets anders doen dan elke keer voordat een trein op positie (n) opschuift naar een schijnbaar lege positie (n+1) in de bedingungen van de te starten rijweg de check maken (=voorwaarde voor rijden) of er in het veld daarvoor (n+2) geen trein staat die langer is dan 75 cm. Ik rijd met treinen van maximaal 150 cm dus deze passen goed in maximaal twee plekken op dit spoor, maar uiteraard is de lengte van de melders en treinen volledig flexibel. Met gedetecteerde slepen is het uiteraard nog veel simpeler want dan geeft 2de melder gewoon bezet.
Rijd je nog langer maar wil je ook korte treinen opbergen dan eventueel de check uitbreiden naar n+3, etc.
Voor mij werkt dit simpel, overzichtelijk en je hebt via de treinnummervelden goed zicht op wat er staat opgesteld. Het kost misschien een paar melders extra maar dat verdampt op de rest van de kosten (en het scheelt veel wissels), het is redelijk makkelijk in de ZFA in te bouwen en voor mij is grote voordeel dat je alles goed en overzichtelijk in beeld hebt (zie bijlagen). Uiteraard moet je wel goed al je treinen configureren qua samenstelling en lengte, maar dat geldt altijd.
Bijlage 1 : Op het onderste spoor (6) staat de lange V221 trein over twee posities (melders 113 en 183) geparkeerd. Er is geen melding sleep, dus RMK 183 staat niet bezet en trein 044 657-5 moet wachten met opschuiven.
Bijlage 2: Bij de bedingungen voor de start van rijweg 113-183 staat dat deze mag starten als ofwel RMK 203 vrij is (positie V221) ofwel er een trein van maximaal 75 cm staat op RMK 203 (laatste stuk is niet zichtbaar in snapshot dat lukt helaas niet).
Wellicht naast eerder genoemde oplossingen voor sommige een alternatief. Er zijn meer wegen naar een optimaal gevuld schaduwstation
Groet
Ronald