Autor Thema: Bezetmelders grenzen aan elkaar?  (Gelesen 4510 mal)

Eenerspoor

• Gast
Bezetmelders grenzen aan elkaar?
« am: 22. September 2015, 22:32:22 »
Beste mensen,

Een beginnersvraag over bezet- en terugmeldsecties:
In de handleiding van WDP 2015 lees ik dat de bezet- en terugmeldsecties (RMK?) in de baan aan elkaar moeten grenzen.
Op mijn huidige (probeer)baan heb ik bezetmelders van ca. 20 cm, 2 stuks per blok, de eerste is de inrijmelder en de tweede de stopmelder. De baandelen daartussen worden dus niet via bezetmelders gevoed. Is dat een probleem voor de werking van WDP?

Mvg,
Henk

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Bezetmelders grenzen aan elkaar?
« Antwort #1 am: 23. September 2015, 10:03:10 »
Beste Henk,

Nee dat is in zoverre geen probleem, als je in jou sporenplan maar wel alle bezetmelders aan elkaar teken.
Ook op mijn baan heb ik stukken in de rails die geen TM hebben.
Bv. 100 cm rails, 30cm voor start, en 30 cm voor stop. de 40 cm daar tussen hebben geen TM.
In het sporenplan heb ik die wel als TM in gegeven. een deel bij start en een deel bij het stop TM.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 23. September 2015, 10:57:08 »
Beste Henk (Eenerspoor),

Zoals Henk v.d. Oosterkamp je toelicht is het geen probleem.

Alleen geef ik je een advies mee.

Stel dat je een rail hebt van 2 meter, waarvan je aan het begin 30cm met bezetmelder is aangemaakt, en aan het eind ook 30 cm met bezetmelder. Hier hebt je dus een start en stop waarbij je tussen die twee bezetmelder alleen digitale stroom doorheen gaat. Deze configuratie zie ik veel bij verschillende gebruikers en werkt opzicht ook prima.

Maar, wat is de reden dat men twee afzonderlijke start en stop secties inbouwt.
Je kunt ook met die twee bezetmelders aan elkaar "knopen". (dat bedoelen ze met "aan elkaar grenzen".)
M.a.w. je kiest in die twee meter, 1 meter voorzien van een bezetmelder, en aan de andere tweede meter ook een bezetmelder. Dus, elk 1 meter een bezetmelder.
Hiermee gebruik je volledig die twee meter als bezetmelder, met als voordeel dat je in die gehele rails kan zien waar de lok zich bevindt.

Tevens is het ook makkelijker wanneer je met IZNF gaat gebruiken.
De IZNF methode neemt het gehele twee "aan elkaar grenzende" bezetmelders en daar kun je alle varianten van optrekken en afremmen en de snelheid eigenschappen automatisch afregelen. Dat kun je door afstanden in de IZNF opgeven en instellen.

In jou en van Henk zijn opties kun je ook goed met IZNF veld werken alleen je moet dan een extra regel in die IZNF, namelijk dat stuk digitale stroom rails als virtueel de lengte opgeven.

Dus, het is geen probleem, maar het kan effectiever. ;)

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #3 am: 25. September 2015, 11:01:55 »
Beste Henk

De keus is geheel aan jou maar ik heb het in mijn baan uitgevoerd zoals door Jan Leendert heeft beschreven en dat bevalt prima. Dus geen ongemelde stukken rails (ik heb overigens ook alle wisselstraten van bezetmelders voorzien).

Het geheel melden van bv stationssporen en opstelsporen geeft in mijn ogen het bijkomende voordeel - naast dat je precies weet waar de trein is - dat het je meer vrijheden geeft waar en hoe je verschillende trein(lengtes) te laten stoppen, wellicht nu nog niet van plan maar in de toekomst ...

Maar zoals al bevestigd jouw manier werkt ook.

Groet en succes

Ronald

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 29. September 2015, 16:50:57 »
Hallo MTV,

Ik vraag me af in het kader van " automatiseren" waarom je eigenlijk delen in je baan hebt waar je geen detectie hebt ?

Uiteraard zal het wel werken, maar ik zie eigenlijk geen enkele reden om stukken "bloot" te laten liggen. De gehele detectie is nu juist toch geend op dat de PC "weet" waar alles staat en is ?

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 29. September 2015, 18:22:33 »
Hallo Rocofan,

Mijn baan heeft verschillende stukken die niet zijn voorzien van een terugmelding, b.v. mijn schaduwstations hebben M-rails, dus de oude Märklin metalen rails. Mijn Computer (WDP) weet precies waar mijn trein zich bevindt. Een voorbeeld: een stuk spoor van 100 cm, daarvan is 40 cm TM. In mijn sporen plan is de andere 60 cm ook met datzelfde TM getekend. Of er nu een trein van 30 cm of van 90 cm opstaat de terug melding is correct en er zal geen trein achterop rijden, ook niet als er een van 150 cm op staat, want dan is er weer een andere TM bezet, die weer voor de 60 cm ligt.
Ik rij al jaren zo, van af het begin van het digitale tijdperk 1986.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #6 am: 30. September 2015, 18:03:31 »
Hallo Henk,

Mij is je uitleg helemaal duidelijk. Ik doel eigenlijk meer op het fysieke deel.

Waarom maak je een onderbreking in je 100 cm spoor ?

het is toch alleen maar meer werk ? je moet tenslotte er dan weer voor zorgen dat er digitaal signaal op het 60 cm deel komt te staan ?

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 30. September 2015, 23:54:32 »
Hallo Eric,

Nee, even andersom.
Toen Henk met WDP begon, was bij Marklin nog de M-Rails.
Bij M-rails had Marklin toentertijd alleen speciale voor bezetmelder aan te sluiten rails stukken.
Dat waren alleen rechte stukken.

Ook speelde toentertijd bij WDP dat je drie bezetmelder per traject dienen te configureren.
We praten over de periode van 1988 ongeveer.

Dat was ook een ander gedachten destijds dan nu.

Nu met de nieuwe versie WDP is dat stukken flexibel geworden.

Maar Henk kan moeilijk zijn baan veranderen, waar ik ook bij anderen hebt gezien.
Het enige wat men kan doen is gebruikmaken en experimenteren met IZNF de lengte opgave spelen.
Men kan dat virtueel RMK gebruiken samen met de fysieke rmk.

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 03. Oktober 2015, 00:41:25 »
Hallo Jan,

Ik snapt hem :-)

in die tijd was ik nog geheel analoog bezig en wist ik niets van digitaal :-)
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline stuiverman

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #9 am: 15. September 2016, 13:54:35 »
Als overstapper vanuit n ander systeem moet ik nog even wennen aan die aan-elkaar-grenzende melders.
Krijg ik daar problemen mee omdat de stroom voor de trein door de melders gaat en de trein heel lang op zo'n melder rijdt bij n lange melder?
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 15. September 2016, 18:56:14 »
Hoi Harry.

Als ik je vraag goed begrijp.....Geen probleem!

Alleen als je precies staat op een geïsoleerde scheiding van twee boosters (in het geval je met meerdere boosters werkt) en je maakt langdurig contact aan beide zijden van deze scheiding, bv als een lok icl stam stilstaat...... dan geeft dat problemen.

Gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #11 am: 15. September 2016, 23:12:21 »
hallo Harry,

als ik je vraag goed begrijp, vraag je of het uitmaakt dat een langere trein , langer stroom "trekt" uit een bezetmelder als deze is aangesloten op een langer stuk rails, oftewel een langere sectie  ?

Volgens mij is het bij alle bezetmelders op basis van stroomdetectie hetzelfde, ze kunnen een maximale stroom aan die niet mag worden overschreden. Daar echter WDP er voor zorgt dat er slechts één trein per sectie is toegelaten, zal het denk ik niet gebeuren dat een lok deze waarde overschrijdt. Meestal is de maximale waarde die een bezetmelder kan hebben ver boven een lok met sound, licht aan en ook nog een stel wagons met verlichting.

dus ook ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline stuiverman

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #12 am: 15. September 2016, 23:17:38 »
Bas en Eric. Bedankt voor jullie geruststelling!
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s