Autor Thema: paar vragen  (Gelesen 3509 mal)

Offline Pierre

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
paar vragen
« am: 27. Oktober 2007, 19:54:40 »
Hallo heren WDP spe*censored*ten  ;),

Ik heb wat vragen.

* paar jaar terug een Intellibox gekocht, tevens versie 8.51 van WDP
* door privé-omstandigheden is eea echter tijden ongebruikt op zolder blijven liggen, waardoor het uiteraard helaas qua stand van techniek veroudert

* nu zit ik uitgebreid te studeren op het handboek bij WDP:

=> het wil mij maar niet duidelijk worden, wat het verschil is tussen rij-automatiek met "Anforderungskontakte" (wat zijn dat voor beestjes?  ;D) of met Fahrstrassen - waarschijnlijk een heel domme vraag, maar kan iemand mij dat "kort en krachtig" uitleggen? Dank bij voorbaat.

* verder lees ik veel over de nieuwere versies van WDP:

=> heb ik, gebruik gaan makend van mijn Intellibox (gemengd gebruik Motorola en DCC), aan WDP 8.51 genoeg als ik (zeker in het begin) wat eenvoudige dienstregelingen wil configureren (waaronder bv. een pendelbaan-sturinkje voor een vijftal treinen: vier overdekte kopsporen en twee kopsporen in een station) - of 'moet' ik alweer updaten naar de nieuwste versie?

Mvg
Pierre

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: paar vragen
« Antwort #1 am: 27. Oktober 2007, 21:36:05 »
Hallo Pierre,

Allereerst van harte welkom op het forum. En domme vragen bestaan hier niet, het zou alleen maar dom zijn om ze niet te stellen, toch?

Nu de antwoorden op je vragen:

1. "Anforderungskontakte" zijn vertaald als zijnde "vraagcontacten" en zijn in feite terugmeldcontacten. Kom ik zo op terug.
2. "Fahrstrassen" zijn vertaald als zijnde "rijwegen". Deze rijwegen beginnen bij een zg.startcontact en eindigen bij een zg.doelcontact.

Deze rijwegen beginnen in principe bij een sein (wissel) en eindigen bij een volgend sein (wissel) (oftewel een blok), alleen kun je hierop van allerlei varianten toepassen (bijv. lange rijwegen welke uit meerdere blokken zijn samengesteld).
Een zo'n rijweg bestaat in principe uit 3 terugmeldcontacten, een aanmeldcontact, een afremcontact en een stopcontact (voor een sein/wissel).
Om een trein een bepaalde rijweg te laten rijden moet deze dus gesteld worden.

Dit kan manueel, mbv. de rechtermuisknop klikken op resp.het startcontact (=treinnummerveld) en het doelcontact. Er opent zich een venster wat vraagt om deze rijweg te stellen, en als er een trein zich op het startcontact bevindt, gaat deze rijden en berijdt deze rijweg t/m. het doelcontact om vervolgens daar te stoppen.

Wil je nu automatisch gaan rijden moet deze handeling met de muis dus ook automatisch gebeuren. Nou, dat gebeurt dus mbv. het vraagcontact. Dit vraagcontact is dus het startcontact van een rijweg. Het vraagcontact "vraagt" dus om het stellen van een rijweg, zodat deze bereden kan worden (mits vrij natuurlijk, en er geen trein zich ergens bevind op deze rijweg). Komt, of staat er een trein op zo'n vraagcontact dan wordt een bepaalde rijweg gesteld, en als deze rijweg vrij is, berijdt de trein deze rijweg tot het stopcontact. Als je dit laatste stopcontact dus insteld als zijnde het vraagcontact voor een volgende rijweg, berijdt de trein dus deze rijweg ook, enz, enz. Dit alles dus als je automatisch rijdt.

Er is dus eigenlijk geen verschil tussen "anforderungskontakte" en "Fahrstrassen". Deze zijn onvoorwaardelijk met elkaar verbonden, anders kun je niet automatisch rijden.

3. Met je huidige WDP 8.5 en de IB kun je je eenvoudige dienstregeling configureren, geen probleem. Alleen is WDP 8.5 nu enigszins achterhaalt. De nieuwste versie Pro X kan zoveel meer, dat mag en kun je eigenlijk niet meer vergelijken met de versie 8.5. (Natuurlijk ben ik wel verwend met Pro X). Pro X vind ik persoonlijk ook wat makkelijker, het geeft vrij snel aan of je bijv.ergens een foutje hebt gemaakt. Maar al met al is WDP in het algemeen een uitstekend (zo niet het beste, maar dat is persoonlijk) programma.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, zo niet.... gewoon weer reageren want daar is nu dit forum voor!!

Met vriendelijke groeten,

Gerard Moggré

Offline Pierre

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 2
Re: paar vragen
« Antwort #2 am: 27. Oktober 2007, 23:05:16 »
Gerard,

Welbedankt voor deze uiteenzetting! Aan de hand van je uitleg ga ik verder het boek doorspitten, en ongetwijfeld kom ik binnenkort wel weer terug met een vraag. Misschien niet gelijk morgen al  :o, maar goed.

Alhoewel, tóch al een: stel dat ik over een tijdje toch overga tot die nieuwste versie van WDP, heeft het dan zin dat ik nu de 8.51 nog verder bestudeer, of is de nieuwste versie heel anders, zodat ik daarna niet kan voortborduren op hetgeen ik nu over 8.51 leer?

Pierre.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: paar vragen
« Antwort #3 am: 27. Oktober 2007, 23:43:51 »
Hoi Pierre,

Tja.....hoe zal ik deze beantwoorden? Het basisprincipe van WinDigipet zijn de rijwegen. Dat staat ook goed vermeld in het handboek van 8.5.

Maar via de downloads op deze WDP site, kun je de handboeken lezen van oa WDP 9.0 (+update 9.1 en 9.2) in het Nederlands, en het handboek van WDP Pro X (+update X.1) in het Duits.
Dan krijg je zeer zeker een indruk hoe de nieuwste versie verschilt met de versie 8.5. Nogmaals het basisprincipe is hetzelfde, alleen de mogelijkheden die de nieuwste versie biedt gebaseerd op dit basisprincipe zijn legio (!) meer. Het kan dus absoluut geen kwaad jouw huidige versie goed te besturen, ergo het is wellicht beter, omdat je dan de nieuwere versies beter begrijpt, bijvoorbeeld waarom er steeds weer verbeteringen, updates, enz. enz. worden uitgedokterd op basis van de eerder WDP versies. (Ik heb nog nooit het woord basis zo vaak gebruikt in een paar zinnen, geloof ik).

Maar alle handboeken zitten apart van de verschillende versies, uiteraard zeer goed in elkaar en je kunt ook gelijk als leek beginnen met Pro X natuurlijk.
Nogmaals, bekijk ze op de WDP site, en wellicht kom je snel tot een besluit.
Als je WDP goed wilt gaan gebruiken, zou ik versie 9.0 (NL) of Pro X (Duits) aanschaffen, want deze worden ook maximaal ondersteund oa. met behulp van het forum. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #4 am: 03. Mai 2017, 07:30:58 »
Beste medeliefhebbers.
Omdat ik op zoek was naar meer achtergrind ben ik hier terecht gekomen.
Ik speel nu ruim n jaar met Windigipet en het werkt en bevalt me goed.
Makkelijk te handelen en te wijzigen, maar...
Alle principes van echt programmeren zijn totaal niet toegepast bij de ontwikkeling van Windigipet.
Er hoeft maar n stukje rijweg gewijzigd te zijn en in alle bovenliggende lagen zoals ritten en automaten moet deze rijweg opnieuw aangegeven worden.
Bij gewoon programmeren kan een onderliggende subroutine gewoon gewijzigd worden zonder dat we elders opnieuw hoeven op te geven dat we m gebruiken.
Jammer en dat wilde ik als oud softwareontwerper even kwijt.
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #5 am: 03. Mai 2017, 15:28:22 »
Beste Harry,
ik weet niet met welke versie WDP je nu speelt, maar als je nu in een rijweg iets wijzigt zal het in alle bovenliggende mappen opgenomen worden. Hetzelfde met verplaatsen in gleisbild etc.
Bovendien zal elke fout (bewust of onbewust) die jij maakt worden aangegeven.
Kortom er is nogal wat veranderd sinds 2007

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #6 am: 04. Mai 2017, 00:16:42 »
Beste Kees.

Ik heb vorig jaar een officiele SMALL gekocht dus wat nu?
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #7 am: 04. Mai 2017, 01:55:39 »
Wel, zoals je zelf schrijft.
Ik speel nu ruim n jaar met Windigipet en het werkt en bevalt me goed.

dus, beleef plezier aan de versie die je nu hebt.

Gr. Kees

WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #8 am: 04. Mai 2017, 08:58:50 »
Beste Kees.

Heb zonet nog gekeken naar de versie:  WDP SMALL 2015.1

Kan ik die laten upgraden soms?
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #9 am: 04. Mai 2017, 09:21:47 »
Beste Kees.

Je schreef o.a. "dus, beleef plezier aan de versie die je nu hebt." maar dat wordt door deze mindere dingen toch steeds wat minder.
Elke keer weer alles nalopen na wijziging in n weg is ook niet alles.
Je ziet dat ook duidelijk na zo'n verandering.
n Rit is plotseling niet meer rijdbaar en zoook de automatische.
Heb contact gezocht met Bentink, want ik vind 2015.1 eigenlijk best oud.
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

jlt

  • Gast
Re: paar vragen
« Antwort #10 am: 04. Mai 2017, 10:58:31 »
Beste Harry,

Daar spring ik even op in.

Ik ben het geheel ruiterlijk met je eens dat wanneer je in een spoorplan wijzigingen aanbrengt ook andere Tools moet gaan veranderen (indien dat nodig is).
Dit onderwerp is al heel lang bij WDP een onderwerp geworden.
Daar ook op de Duitse Forum dergelijke vraag naar voren zijn gekomen heeft het WDP Team ook voor de toekomst dit onderwerp in behandeling genomen.

Om te beginnen heeft WDP 2015.X in de Small en de Premium versies een waarschuwingsbutton ingebouwd die de WDP gebruikers helpt bij het zoeken van foutieve bewerkingen in het spoorplan.
Door gebruik te maken van deze button geeft WDP dit ook aan of men dit voor de toekomst wil wijzigen en/of aanpassen.
En daarnaast, zodra men een lijst van waarschuwingen komt, dan door dubbelklik op de betreffende regel aanklikken. Die verwijst direct naar de bron van de veranderde bewerkingen waar aangepast dienen te worden.
Die aanpassingen zijn in de meeste gevallen eenvoudig te veranderen. Heeft een WDP gebruiker een complexe baanontwerp gemaakt, dan is naar evenredig meldingen verklaarbaar.

Hiermee heeft het WDP Team als eerste aanzet die button in de versie 2015.X ingebouwd.
Ten tweede, er wordt aan gewerkt om het geheel dit onderwerp te ondervangen.
Wanneer en hoe die eruit zal zien moet ik die vraag schuldig blijven. 
Met andere woorden, WDP Team is heel van bewust dat dit onderwerp niet langer een terugkerende onderwerp wordt.

Je zult dit even nog moeten aanzien en in de toekomst zal dit geheel veranderd worden.

Een Tip die ik je mee wil geven is het volgende.
De meeste foutjes zitten voor 80% in de rijwegen bewerkingen.
Wanneer men een rijweg aanmaakt, dan wordt die rijweg met een ID identificatie meegegeven.
Die ID is een unieke identificatie die overal mee wordt genomen in de Profile, Treinritten, Treinrit automatiek, Stellwerke, e.d. Wanneer een WDP gebruiker rijweg heeft aangemaakt en onderbrengt in bijv. Treinrit automatiek dat legt de Treinrit automatiek die ID identificatie vast. Men test dan een Treinrit automatiek en komt achter dat die rijweg niet aan de eisen voldoet, men verwijdert dan die rijweg en maakt dan een nieuwe rijweg aan. Gevolg is dat die ID identificatie is verdwenen en de treinrit automatiek ziet niet meer die unieke identificatie. En door waarschuwingsbutton in te drukken wordt dit direct naar de rijwegen editor verwezen en ziet dat daar geen rijweg aanwezig is (is verwijderd).
Het advies is altijd geweest, voldoet die rijweg niet aan de wensen van de gebruiker, kiest dan de betreffende rijweg (via rijwegen editor) en repareer dit via een camera symbool die rijweg zodat die aan de wensen voldoet. Hiermee behoud men de ID identificatie in de treinrit automatiek met de gewijzigde rijweg (gerepareerd). Dit gebeurt intern binnen de WDP programma.
Mocht er in de spoorplan editor een symbool veranderingen zijn binnen een spoor waarbij een bestaande rijweg is gemaakt, dan altijd via camera dit repareren. De Treinrit automatiek behoud zijn ID en voert dit automatisch door!.

Veel succes!.

Met vriendelijke groet,

Jan Stienstra
Workshop begeleider Bentink
 
« Letzte Änderung: 04. Mai 2017, 11:11:35 von Jan leendert »

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: paar vragen
« Antwort #11 am: 04. Mai 2017, 12:24:03 »
Beste Jan.

Heel veel dank voor alle goede tips waar ik zeker gebruik van zal maken.
Ik zag inderdaad wel gele driehoekjes staan maar nooit de rode signalen, dus dacht ik dat het wel kon.
En dat succes gaat nu komen dus!
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s