Autor Thema: Vraag over Start/Brems/Ziel in Fahrstrassen-Editor  (Gelesen 2123 mal)

Eenerspoor

  • Gast
Vraag over Start/Brems/Ziel in Fahrstrassen-Editor
« am: 02. Mai 2018, 11:54:22 »
Beste mensen,

In de handleiding van WDP 2015 staat op o.a. blz. 408 een afbeelding met  "K1 Strecke", "K2 Strecke" en "K3 Strecke". Dat is op het tabblad "Start/Brems/Ziel van het venster "Fahrstrassen-Editor".

Ik kan daarover niets vinden in de handleiding.

Kan iemand mij uitleggen wat ik moet of kan invullen in de vakjes daarachter en in de vakjes met de pijlen omhoog/omlaag?

Alvast dank voor jullie gewaardeerde reacties.

Mvg,
Henk

jlt

  • Gast
Re: Vraag over Start/Brems/Ziel in Fahrstrassen-Editor
« Antwort #1 am: 02. Mai 2018, 12:34:49 »
Beste Henk,

Als je in de Fahrstrasse - editor en naar het tabblad Start/Brems/Ziel gaat, dan kun je op de toetsenbord op F1 indrukken.

Hierin staat een tekst, zie onder.

"Bei den Streckenkontakten K1 bis K3 verhält es sich ebenso: Wird er erreicht, fährt die Lokomotive mit der hier eingetragenen Geschwindigkeit nach km/h".

Dus, als je een Rijweg (FS) hebt met meerdere bezetmelders, dan kun je in die K1 een bezetmeldernummer opgeven en naast de K1 strecke de gewenste Km/hr opgeven.
Eveneens K2 en K3 kun je dus in principe in bepaalde rijweg traject specifiek aanpassen.

Bij IZNF gaat dat automatisch naar weg/tijd berekening.
Dan hoeft je in principe de K1 t/m K3 niet toe te passen.
Bij Rijwegen waarbij "Stop am Kontakt" wordt gebruikt kun je naar wens die K1 t/m K3 gebruiken.

M.v.g.

Jan


jlt

  • Gast
Re: Vraag over Start/Brems/Ziel in Fahrstrassen-Editor
« Antwort #2 am: 03. Mai 2018, 09:08:01 »
Hallo Henk,

Nog even voor de verduidelijking.

In het tabblad Start/Brems/Ziel zijn twee kolommen met de K1 t/ K3 weergegeven.

De linker kolom is de kolom waarbij bij het aanmaken van een rijweg automatisch de bezetmelders worden neergezet.
In die kolom laat men in principe zo staan, waarbij in die kolom ook de prufungkontakt is ondergebracht.
Tevens wanneer men kiest voor IZNF wordt het venster uitgebreid met stop versies.

De rechter kolom waar kaal K1 / K3 strecke staat is een extra funktie. En die funktie is de snelheid opgave bij de niet genoemde bezetmelder van de linker kolom vastgestelde bezetmelder.

Een voorbeeld:
Een rijweg bestaat uit 6 bezetmelders.
Bij het aanmaken van de betreffende rijweg, wordt bezetmelder 1 als Start en het Remcontact bezetmelder 5 en Doelcontact is bezetmelder 6.
De prufungkontakt wordt in principe automatisch 1 bezetmelder contact vóór het Remcontact ingesteld (men kan dit zelf ook 2 of 3 bezetmelder vóór het Doelcontact opgeven).
Hiermee kun je zien in de bedingungen (voorwaarden) welke bezetmelder automatisch zijn ingesteld.

M.a.w. Start is 1, (prufung is 4) Rem is 5, Doel is 6
De andere overige bezetmelders 2, 3 en 4 (4 is o.a slechts beproeven ter controle wanneer die afgeremd dienen te worden) zijn betrokken in die aangemaakte rijweg, maar doen dienst als herkenning dat er een loc of een trein voorbij rijdt.

Als de Start op 70 km/hr staat, dan rijdt die trein tot en met de Remkontakt 70 km/hr en op de Remkontakt (standaard) de helft van de snelheid van het Start contact, en remt af op het Doelcontact.
Echter op Stop op contact venster (alle andere Stop versies worden door IZNF overgenomen).

Nu komt het.
Wil men vanaf Start contact 70 km/hr rijden maar op bezetmelder 4 naar 40 km/hr reduceren, dan kan men de rechter kolom de K1 bezetmelder 4 invoeren en naast de betreffende venster 40 km/hr opgeven.
De trein rijdt vervolgens Start 70 km/hr, komt op bezetmelder 4 en wordt afgeremd naar 40 km/hr en vervolgens Remcontact (de helft van 70 km/hr is 35) en vervolgd zijn traject naar het Doelcontact.

Zo kan men met snelheden bij meerdere bezetmelders tussentijds wijzigen door hogere of lagere snelheden opgeven.

Heel veel succes.

Mvg,

Jan

« Letzte Änderung: 03. Mai 2018, 09:10:40 von Jan leendert »