Autor Thema: Advies: RM en blokindeling  (Gelesen 3337 mal)

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Advies: RM en blokindeling
« am: 15. Januar 2008, 20:00:16 »
Beste Forumleden:

Het eerste gedeete van mijn baan heb ik gemaakt. Er volgen nog meer gedeeltes maar eerst wil ik dit deel goed gaan besturen met WDP. Daarvoor moet ik keuzes maken over welke blokindeling en RM. De RM's daarvoor wil ik het zo doen Dat de twee hoofdsporen in beiden richtingen gereden kunnen worden. Verder wil ik handmatig rangeren maar wel dat dit veilig kan en niet gehinderd wordt door een voorbij stormende goederentrein. Het is een havengedeelte waar het me leuk leek om het e.a. ook handmatig te doen.
(c-rails Marklin bestaat de baan uit)

Nu mijn vragen:

Ik heb van jullie al een keer de gouden tip gehad om deel 11 van de workshops te lezen als het gaat over terugmelders. Inderdaad een goed verhaal.

Alleen tot mijn schrik bemerkte ik dat de raillengte van het havengedeelte wel krap bemeten is als het om de lengte van de blokindeling gaat.Men hanteert een lengte van 30-40 cm. Daar versta ik twee raillengtes onder. Liefst gebruik ik nog meer terugmeldpunten omdat dit ook in de workshop stond dat dit het alleen maar leuker kan maken. Liefst dus een stuk of 5 a 6 maar ja dat past zeker niet als dit 30 a 40 cm lang moet zijn.

Verder wordt er in workshop 8-9 de wissels ook aangepakt om in een blok opgenomen te worden. Dit lijkt me voor mij een te moeilijke klus maar ben benieuwd naar jullie ervaring daarin. Tevens gaat het aan min hart om de slijptol in deze wissels te zetten

Is het mogelijk om per rail een terugmelding te maken of is het dan te kort om te stoppen of te melden?
Verder graag wat tips als het gaat om welke veranderingen jullie zouden toepassen?

Even tot zover en kijk uit naar de antwoorden.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 15. Januar 2008, 20:02:50 von Woesch »
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Advies: RM en blokindeling
« Antwort #1 am: 15. Januar 2008, 20:49:28 »
Goedenavond "Woesch"  ???,


Is het mogelijk om per rail een terugmelding te maken of is het dan te kort om te stoppen of te melden?


Dit is zeker mogelijk. Het is inderdaad erg kort, maar als je het gebruikt om te rangeren, waarbij er met lage tot zeer lage snelheden wordt gereden, is dit wel degelijk mogelijk. Je zult wel het een en ander moeten uitproberen wat betreft het starten, afremmen en stoppen van de trein. Natuurlijk variëert bij het rangeren de treinlengte voortdurend, maar met WDP kun je daar alle kanten mee op. Als je manueel gaat rangeren, heb je de controle natuurlijk helemaal zelf in de hand. Het terugmelden per rail is gewoon ook mogelijk, maar als je manueel blijft rangeren hoef je niet elke rail te voorzien van een aparte terugmelding. Het ligt er helemaal aan wat je wilt en hoe je met je baan ook in de toekomst omgaat.

Om wissels te laten terugmelden moet je er inderdaad aan gaan knutselen. Het is handig bij de wat langere wisselstraten. Zelf heb ik enkele wissels die terugmelden (Märklin K-rails), maar het is zeer zeker niet noodzakelijk.

Laat eens een plannetje zien waar je de terugmeldingen van plan bent te plaatsen. Dan is het veel duidelijker hoe dit er in WDP uit gaat zien, en wat de (rij)mogelijkheden zouden kunnen zijn.


Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Advies: RM en blokindeling
« Antwort #2 am: 15. Januar 2008, 21:05:16 »
Gerhard :

Kan je nog niet laten zien waar de terugmelders komen. Moet dit nog tekenen in WDP. Beschouw dit als een eerst aanzet er toe en jullie tips erin te verwerken. Trouwens bedankt voor je reactie
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.