Autor Thema: Optekenen rails in WDP  (Gelesen 3810 mal)

Offline Riny

• Senior-Mitglied
    • http://www.modelspoorh0.nl
Optekenen rails in WDP
« am: 28. März 2008, 10:30:30 »
YES,

Beste forummedecollega'sWDPers,  ;D

Ik ben zo ver dat ik mijn baan een gedeelte kan gaan optekenen in WDP.
Alleen heb ik het vermoeden de neiging te hebben om weer eens moeilijk te gaan denken en wat misschien niet nodig is.  :'(

Mijn kortste blok is 1,08 meter en bestaat uit 6 x 2200 K-rail verdeelt in drie sectie, I, A, S.

Mijn vraag, teken ik nu exact 6 railstukken of mag dit op het beelscherm 12 railstukken worden voor een wat overzichtelijkere weergave?
Zelf heb ik wel een vermoeden dat dit moet kunnen maar ik wil het toch graag zeker weten.  ;)

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Optekenen rails in WDP
« Antwort #1 am: 28. März 2008, 11:29:30 »
Hallo Riny,

nee de tekening is schematisch en de verhoudingen hoeven niet te kloppen, zelf begin ik altijd in de linkerbovenhoek met tekenen, dit is dan ook gelijk linksachter van mijn treinbaan, daarna het middenstuk en als laatste het voorste stuk, zodat ik later niet in de problemen kan komen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 28. März 2008, 11:38:03 »
Beste Walter,

Bedankt voor je reactie en de bevestiging van mijn eigen gedachten. :D
Ook bedankt voor de tip betreffende het optekenen, beginnen linksboven.
Daar heb je zowaar een hele slimme Tip mee gegeven waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. ::)
Nogmaals dank.
Riny.

Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.

"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 28. März 2008, 19:48:50 »
Het lijkt erop dat we gelijk opgaan om onze treinbaan te gaan besturen met WDP.
Ik heb inmiddels mijn treinbaan wel aan moeten passen omdat de blokken te kort waren om het op een mooie manier met WDP te gaan besturen. Binnekort is mijn tekening af in WDP. Ik heb veel plezier van de knip/kopieer en plak functie. Het is m.i. daarom niet nodig om voorzichtig te zijn met de beeldscherm indeling. Je kan het altijd precies indelen zoals je het wilt hebben en heb je behoeft eraan om het te verplaatsen,dan kan het altijd.
Afijn ben nog wel een beginneling maar kan niet wachten totdat alles in bedrijf gaat. Wel zal ik binnekort mijn plannen ontvouwen aan dit leuke forum. Altijd nuttig om hun mening erint verwerken.

Succes Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #4 am: 28. März 2008, 20:37:24 »
Beste Wim,

Ik ben inmiddels aan mijn derde baan bezig (wederopbouw) en dus ook voorheen met WDP bezig geweest (zie mijn site).
Alleen is het nu, vermoed ik, 1.5 jaar geleden dat ik dus met WDP bezig ben geweest.
Het kan ook iets korter zijn qua tijdsperiode maar dat is van minder belang.

Voor ± 80% moet ik de draad toch weer van het begin oppakken omdat ik de helft van de film kwijt ben.
Maar dat komt ook wel weer goed.

Er stond mij iets van bij dat het tekenen niet echt 100% in verhouding zou moeten zijn maar ik twijfelde hierin dus was mijn gedachten, even voor de zekerheid vragen voordat ik strak weer het hele banenschema opnieuw moet gaan invoeren.

Maar zoals je laat blijken gaan wij nu samen op, leuk.
Ook is het leuk om elkaar daarin te volgen en wie weet vullen wij elkaar aan.
Ik sta er voor open.

Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 28. März 2008, 20:58:53 »
Hoi Riny,

Enige tijd geleden heb je wat foto's van mijn baan gehad en weet je een beetje hoe deze eruit ziet. Inmiddels zijn deze foto's wel erg verouderd (ben nu veel verder met de baan), maar misschien helpt het een beetje hoe mijn sporenplan in WDP eruit ziet. Dit is (zeer) schematisch getekend, en de verhoudingen kloppen uiteraard niet met de werkelijke baan. Het gaat om het overzicht.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Riny

• Senior-Mitglied
« Antwort #6 am: 28. März 2008, 21:09:55 »
Beste Gerard,

Bedankt voor de support.
En ja, ik heb de foto's nog steeds en zit te wachten op updates van je baan  :( :(
Foto's dus  :D

Ik heb de foto's er even bij genomen en ja, de layout is niet in verhouding met je baan voor zover ik dit kan zien.
Een hele geruststelling dat ik dan toch meer vrijheid heb met mijn layout. 8)

Ik zie de foto's wel weer komen, hahahaha  :P
Riny.

"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 29. März 2008, 08:23:00 »
Riny

Zeker je website is een bron van inspiratie Riny. Lijkt me leuk je adviezen te gaan verwerken in mijn treinbaan.
Alleen het is nog wel even zweten hoor voordat ik echt de overstap kan gaan maken om het te besturen met WDP.
Ga eerste gedeelte van de baan uitwerken en voorleggen aan het forum. O.a de bekende vraag waar moet ik mijn terugmeldingen allemaal doen. Heb b.v een paar ontkoppelrails en wil weten hoe je er zo precies mogelijk gebruik van kan maken. Afijn nog eerst het e.a verder uitwerken

Gerard:

Wat een mooie opgezette baan is dat !!! Lijkt me super om dat allemaal in beweging te zien.
Mooi overzichtelijk van struktuur kunnen houden. Het echte werk van een expert
WDP-pro X.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 29. März 2008, 09:53:42 »
Goede morgen Woesch,

Mijn advies zou zijn zorg dat je een baan creeer zoals je denk dat hij uiteindelijk zou moeten worden (80%) in de Gleisbild editor van WDP, maar begin je echte baan zodanig te bouwen dat je rond kan rijden en enkel wissels cq andere mgelijkheden inbouw. De voordelen zijn:

Je krijgt ervaring met het rijdend maken van dit "kleine baanvak". (Rmk's, aansturing wissels en seinen, gebruik van WDP)
Als dit lukt dan krijg je zelf vertrouwen en kan je de baan met het geleerde snel en efficient uitbreiden.
Je krijgt belangstelling van familie en vrienden waardoor het nog leuker wordt om de baan, al is het een rondje met wat mogelijkheden, te laten zien en dat geeft weer een extra inpuls.

Als je namelijk altijd aan het bouwen ben en er rijden nooit lange mooie treinen en er gebeurd niets dan lijkt het mij dat het niet bevredigend werkt als belangstellende komen kijken.

Zie het verschil tussen de twee bijgevoegde print screens.

De eerste is zoals mijn baan gaat worden en de tweede is zoals ik hem nu heb. De gele rijweg geeft aan wat de rijbaan is alles wat daar aan zit de 2 schaduw stations en het station Waldbron en alle sporen zijn gereed.

Ik kan alles in een keer gaan bouwen maar dan kan je niet rijden en werken aan de perfectie van WDP. Wat ik nu doe is ik zorg dat in altijd heb kunnen rijden en dat zie je in de tweede print screen. Mijn eerste project was het schaduw station Unterbergen, daarna heb ik het station Waldbron erbij gebouwd en nu in het afgelopen jaar station Lowald. Ik zorg er voor dat aan het einde ik altijd een lus maak (profisories waardoor treinen weeer terug komen). Kan nu echter wel met 19 treinen rijden :D

Ik hoop dat je wat aan mijn opmerking hebt. Denk klein maar werk groot is mijn motto.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 29. März 2008, 12:29:44 »
Bob:

bedankt voor je tip!

Ik heb mijn treinbaan in drie gedeelten ingedeeld. Het eerste gedeelte moet een haven gedeelte worden met een schaduwstation. De twee overige gedeelten zullen bestaan uit een hoofdstation +schaduwstation en als laatste een berggedeelte. Zoals je terecht opmerkt zij dat fasen die nog gebouwd moeten worden.

Toch had ik mijn havengedeelte niet goed ingedeeld. De bloklengtes waren te kort om de treinen op een mooie manier aan te sturen. Dit heb ik kunnen veranderen. Toch zijn er nog een heleboel vragen over. Maar het leuke van dit forum is dat ik graag gebruik wil maken van jullie ervaringen.

Ben nu in het stadium dat ik WDP-pro versie ga bestellen om alles definitief uit te werken. Het is wel lastig om Jaap Kramer te bereiken. Ik zal het maandagavond op zijn spreekuur proberen te bereiken. Wil ook zijn RM-modules gaan gebruiken. Zo heb ik de vraag aan hem of de OPTO uitvoering wel nodig is? Verder wil ik zijn HSI gaan gebruiken. Afijn de treinen rijden rondjes maar zijn nog niet verder te besturen.
Kijk er wel naar uit om deze stap te maken. Het was van het begin al duidelijk dat het zo moest gebeuren.

Zeker als ik jouw baan zie Bob, dan weet jezelf hoeveel tijd erin gaat zitten om enigszins het e.a het kunnen aansturen.
Het is  een zeer fraaie baan !!!!!!!!!!!!! Mooi om te zien hoe je jouw baan hebt opgebouwd Bob. Ik ben nog niet in zover gevorderde stadium. Het zal zeker ook geen zeer grote baan kunnen worden omdat daarvoor de ruimte ontbreekt.
In iedergeval ben ik er jaren mee zoet om het op te bouwen maar dat is ook het plezier dat je erin hebt. En wie heeft al zijn plannen al klaar en uitgewerkt??

Bedankt voor je mooie voorbeelden. Het bestuderen ervan geeft houvast

m.v. gr Wim
WDP-pro X.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 29. März 2008, 20:35:20 »
Hoi Wim,

Bedankt voor het compliment  :). Maar eigenlijk is de opzet van mijn baan redelijk simpel te noemen. Mijn thema is een gedeelte van de Bern Lötschberg-Simplon baan (de BLS) en het Noordelijke Gotthard station Gösschenen. Gewoon recht-toe recht-aan maar wel aardig functionerende cf.de werkelijkheid.
Vandaar dat ik ook mijn WDP sporenplan zo getekend heb wat ook weer zoveel mogelijk overeenkomt met het werkelijke sporenplan wat de computerbeeldschermen van de treinenverkeersleiding op het station Gösschenen weergeven. Ik kom daar zelf regelmatig (vakantie oa.) en heb zelf de kans gehad deze beeldschermen te filmen en fotograferen.
Dus eigenlijk als ik met mijn baan bezig ben,......... ben ik een beetje op vakantie :D ;D

Wel heb ik mijn schaduwstation-besturing voor een groot gedeelte zelf uitgedacht (en tevens wat er vervolgens voor de kijker op de baan verschijnt) en hier veel ervaring mee opgedaan. Ook het Zwitserse seinstelsel en de "verkeersleiding" op het station Gösschenen komen zoveel mogelijk met de werkelijkheid overeen dankzij WDP.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #11 am: 29. März 2008, 23:35:16 »
Hallo Wim,

Zitat
Wil ook zijn RM-modules gaan gebruiken.
Dat zijn de modules van LDT en die gebruik ik ook. Zijn bijzondergoed en ze zijn in kant en klaar maar ook als zelf bouw versie verkrijgbaar, kost je ca 1 uur om ze in elkaar te zetten. Heb zels het volgende gedaan 1 gereed gekocht ( dan weet je zeker dat de eerste die je op de baan aansluit werkt ;D) en daarna zelfbouw want het scheelt toch veel geld.

Ik gebruik overigens ook de schakel modules van LDT, zie mijn web site.

Zitat
Verder wil ik zijn HSI gaan gebruiken
Gebruik ik ook en zonder problemen ideaal ding.

Gerard,
Ik bewonder je baan nog steeds, maar vooral de tijd die je ook aan het forum besteed  ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Woesch

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 30. März 2008, 08:05:45 »
Bob:

Wat een mooie website van je. Met veel plezier ernaar gekeken.Je noemde zelf dat het een raadsel is waar Gerard zijn tijd vandaan haalt, maar eigenlijk geldt dat ook voor jouw. Alles ziet er verzorgd en professioneel uit.

Gerard:

Wat een mooie benadering om je baan op zo'n manier op te bouwen. Het is in de overtreffende trap een fantastische benadering. Zo doordacht en naar werkelijkheid nagebouwd.

Bedankt heren voor de leuke informatie
« Letzte Änderung: 30. März 2008, 08:11:37 von Woesch »
WDP-pro X.