Autor Thema: Bezetmeldpunt vraag.  (Gelesen 6422 mal)

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #15 am: 21. April 2008, 12:26:41 »
Gerard:

Bedankt voor je bijdrage.
In de bijlage bij dit onderwerp ,heb ik een plattegrond van mijn eerste gedeelte van mijn baan gedaan. Hier heb ik een paar ontkoppelrails opgenomen zoals je zien kan.

Zeker een interessante oplossing breng je in. Ik heb wel een paar vragen hierover:


Het doelcontact is dat aan het einde van de rijweg (start,rem en doel) of heb je dit op een andere lokatie in de baan zitten? Dit vraag ik omdat de RM nog moet plaatsen in dit gedeelte van mijn baan. Ik wil daar goed kunnen rangeren

Hoe laat ik de loc op die plaats stoppen met mogelijk verschillende samenstellingen? Wat is jou advies. Elke rail laten terugmelden?

Ik zie dat je marklin rijdt.Hoe heb jij de ontkoppelrail in de baavak opgenomen. Is terumelding van dit stukje rail mogelijk of overbodig om te doen? Zie ook Riny die zijn K-rail uit elkaar daarvoor heeft gehaald.

Ik ga zeker dit uitproberen om voor elkaar te krijgen bedankt alvast voor je bijdrage



M.v.gr Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #16 am: 21. April 2008, 21:14:54 »
Hoi Wim,

Het doelcontact is dat aan het einde van de rijweg (start,rem en doel) of heb je dit op een andere lokatie in de baan zitten?

Het doelkontakt kun je op veel verschillende lokaties plaatsen. Het ligt er helemaal aan hoe en wat je wilt rangeren, zoals het ontkoppelen bij de locomotief zelf, ergens halverwege de trein, een wagon aan het einde van de trein, etc, etc. Als je qua rangeren het onderste uit de kan wilt halen, zul je veel terugmeldingen (bezetmelders) moeten plaatsen, bijv. één per railstuk. Voorbeeld: een stuk spoor bestaat uit 10 railstukken, waarvan 2 ontkoppelrails. Je kunt hier dan 10 terugmeldingen plaatsen. In dit stuk spoor met deze 10 terugmeldingen kun je een veelvoud van (korte) rijwegen aanmaken, elk met een start en doelkontakt. Een afremkontakt zou je misschien niet eens nodig hebben omdat het rangeren in de regel met een lage snelheid wordt gedaan.
Bijv.een rijweg beginnende bij startkontakt 1 en het doelkontakt bij terugmelder 5 (halverwege dus), Als hier nu een ontkoppelrail ligt, kun je met profielen de loc. precies met de koppeling boven de ontkoppelrail tot stilstand laten komen. Dit zul je zelf moeten uitproberen.

Hoe laat ik de loc op die plaats stoppen met mogelijk verschillende samenstellingen? Wat is jou advies. Elke rail laten terugmelden?

Staat eigenlijk al in het bovenstaande verhaal. Als je elke rail voorziet van een aparte bezetmelder, kun je alle kanten op.

Ik zie dat je marklin rijdt.Hoe heb jij de ontkoppelrail in de baavak opgenomen. Is terumelding van dit stukje rail mogelijk of overbodig om te doen?

Terugmelding van dit stukje rail is zonder meer mogelijk. Alleen in het sporenplan van WDP is de ontkoppelrail niet
opgenomen als een terugmelder. Dit is ook niet nodig. Het stukje rail voor of na de ontkoppelrail kun je dus als terugmelding gebruiken, bijv.als het doelkontakt van een klein stukje rijweg, en wel zodanig dat de koppeling van de loc in dit geval precies boven de ontkoppelrail tot stilstand komt. Weer een ander stukje rijweg neem je een doelkontakt wat verder weg, zodat de koppeling van 2 wagons boven de ontkoppelrail tot stilstand komt. Ik zie dat je met C-rail rijdt, en dit geeft constructief wat probleempjes omdat je bij K-rail op elk willekeurig stukje in een stukje rail een terugmelder kunt plaatsen door dit gewoon door te zagen. Maar met het instellen van profielen van de desbetreffende loc. kun je het net zo precies voor elkaar krijgen!

Riny heeft inderdaad zijn ontkoppelrail uit elkaar gehaald. Was niet nodig geweest, want met een kleine "bezetmeldertest" was je er ook snel achtergekomen. Immers was de massa van de spoorstaven verbonden door dit plaatje, dan had je continu een bezetmelding gehad.

Er gaat wel wat meer tijd in het programmeren en uittesten zitten, maar moeilijk is het niet.

Succes.

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #17 am: 21. April 2008, 21:29:55 »
Gerard

Je bent wel een duizendpoot. Zo snel reageren en interessant antwoord geven. Je hebt me er ernorm mee geholpen. Ik ga inderdaad elk railstukje laten terugmelden. Dat lijkt me de leukste optie. Wanneer alles werkt zal ik het laten weten op het Forum.

Bedankt Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #18 am: 21. April 2008, 22:53:22 »
Hoi allemaal,

ik ben dit verhaal over het rangeren al een paar dagen aan het volgen incl. de topic wisselterugmeldingen.
Ik wilde het rangeren,draaischijf etc. met de hand blijven doen maar jullie komen met zulke leuke dingen,
ik ga dat ook maar doen.
Ik heb er nu 125 tm's inzitten en dacht dat het lekker opschoot maar er komen er nu nog wel 100 extra bij.
Heren bedankt. (zo kom ik nooit aan rijden toe).

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #19 am: 21. April 2008, 23:37:22 »
Ik heb er nu 125 tm's inzitten en dacht dat het lekker opschoot maar er komen er nu nog wel 100 extra bij.

Beste Kees,

Beter mee verlegen dan om verlegen.
Met meer Tm's heb je veel meer mogelijkheden en een mooier rijdend geheel. :D

(zo kom ik nooit aan rijden toe).

Ik ben al ruim een jaar aan het bouwen en veranderen en het spul heeft bij mij ook nog geen meter gereden.
Daar komt bij, zo zijn we toch lekker bezig?  :P
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #20 am: 22. April 2008, 00:16:29 »
Hoi Riny,

Ja natuurlijk ik vind het bouwen ook leuk, maar over dat lekker bezig zijn moet je m'n vrouw 's uitleggen, de lijst met klussen voor buiten ligt al klaar en ik maar hopen op regen he.
Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Bezetmeldpunt vraag.
« Antwort #21 am: 22. April 2008, 20:35:13 »
Beste Wim (Woesch).

Kom eens aan de stamtafel zitten.

Edit:

Ik ga met de info van de railstukken verder aan de "Stamtafel" omdat dit niets van doen heeft met het programma WDP.
Het gaat hier om rails.

« Letzte Änderung: 22. April 2008, 20:52:45 von Riny Smetsers »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"