Autor Thema: Grundstellung seinen.  (Gelesen 8184 mal)

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
Re: Grundstellung seinen.
« Antwort #15 am: 18. Januar 2008, 22:51:49 »
Hoi Willy,

Nee, de voorseinen geven de stand aan van het verderop staande hoofdsein. Bedoel je dat je op jouw lay-out dit zo wilt hebben, dat voorseinen de stand van de wissels aangeven?
In de werkelijkheid is dit in ieder geval niet zo.

ps.ik heb net je mailtje beantwoord mbt.functiedecoder/CS

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #16 am: 12. Mai 2008, 10:21:39 »
Goedenmorgen allen,

Ik ben al een paar dagen alle topics aan het doorlezen ter voorbereiding VAN !
nu wil het geval dat ik een aantal blokseinen heb met het voorsein aan dezelfde mast als het hoofdsein zoals Gerard hier beschrijft,
en ik ben zoals ik gisteravond schreef al een poosje aan het stoeien in de buroversie met het schakelen hievan op een simpel getekend baantje en dat valt niet mee.
dus Gerard als jij mij kan uitleggen (het vooruit schakelen van voorseinen e.d.)hoe jij dit gedaan hebt heel graag.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #17 am: 12. Mai 2008, 10:47:11 »
Hoi Kees,

Ben nu even druk, maar zal later op de dag hier op terugkomen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #18 am: 12. Mai 2008, 11:00:05 »
Hoi gerard,

heel fijn, ik heb er voorlopig even 2 op de baan geplaatst op het stukje met de stationssporen zodat ik na het tijdelijk aasluiten (wat ik nog moet doen) ze ook echt kan laten schakelen omdat ik hier ook met WDP een stukje kan rijden.
Ik heb me nog nooit in seinen verdiept, maar worden dit soort seinen ook in stations geplaatst of zou ik daar weer andere voor moeten hebben?

Gr. Kees

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #19 am: 12. Mai 2008, 13:11:02 »
Hoi Kees,

Vooropgesteld kan ik je al wel verklappen dat je na zaterdag de 17e een stuk wijzer zult zijn. Ik wil nu even niet op de logica van een seinstelsel etc.ingaan, want daar verteld Jan as. zaterdag alles over.
Maar ik zal het proberen te verwoorden zoals ik het heb gedaan en zonder gras weg te maaien voor de voeten van onze Jan.

Een voorsein geeft de stand aan van het bijbehorende hoofdsein, wat een stuk verder weg staat. Een voorsein is oa.bedoelt om de stand van het hoofdsein aan te geven vooral bij de wat onoverzichtelijke trajecten (zoals in de Alpen bijvoorbeeld). Als je mijn betoogje op deze topic hebt gelezen op pagina 1 antwoord#8 dan zal ik dit met bijbehorende screenshot verduidelijken. In de Farhstrassen-Editor kom je in het venster onder het tabblad "start/bremsen/ziel" linksonder het vakje tegen waarbij staat "Prüfe nächste Zugfahrt am kontakt". Trouwens ik besteed hier as.zaterdag uitgebeid aandacht aan in mijn presentatie over treinritten. Standaard is dit het remkontakt van de rijweg waarin de trein zich bevindt. Is de volgende rijweg vrij, dan wordt deze gesteld en het hoofdsein springt op groen. Maar het voorsein is reeds gepasseerd en toonde dat het hoofdsein op rood zou staan. Als je in WDP deze situatie nu wilt omzeilen en cf.de werkelijkheid wilt gaan rijden, dan wordt er niet gekeken of het volgende blok vrij is, maar enkele (bijv.2) blokken verder. Zijn deze blokken vrij verderop, dan zullen de hoofdseinen op groen springen, maar natuurlijk ook de bijbehorende voorseinen. Als je dit "prüfe-kontakt" nu een paar rijwegen teruglegt dan kun je WDP de opdracht geven om 2 of misschien 3 blokken vooruit te kijken. Let wel, hier moet je wel even goed over nadenken, en goed plannen. Met name het begin is even goed oppassen, anders werkt het niet altijd goed. Ik kan je er as.zaterdag van alles over vertellen en laten zien in de baansimulatie. Nogmaals, na het praatje van Jan (ik weet hoe zijn presentatie eruit ziet) zul je er veel meer van begrijpen.
Even naar mijn screenshot: in rijweg (blok) 35 wordt op RMK 108 niet gekeken of rijweg (blok) 36 vrij is, maar rijweg (blok) 37, dus eentje verder. Het resultaat is dat ook het voorsein in de juiste stand gepasseerd wordt.
Zo heb ik dit allemaal ingesteld voor alle blokken op de paradebaan. Alleen hoe dit te beginnen wil ik liever even bewaren tot as.zaterdag, want dat sluit heel goed aan op Jan zijn presentatie, en tevens kan ik dit heel goed laten zien in de bureauversie van mijn baan.
Gaat helemaal goed komen!!

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #20 am: 12. Mai 2008, 13:28:03 »
hallo Gerard,

ik vemoedde al dat het met dit kontakt te maken had omdat ik met de normale vervolgschakelingen er niet goed uitkwam
dus het begint een beetje te dagen, maar ik ben benieuwd naar zaterdag.
Bedankt voor de reaktie.

Offline Gerard Moggré

• Senior-Mitglied
« Antwort #21 am: 12. Mai 2008, 14:14:12 »
Hoi Kees,

Ben nog iets vergeten, je ziet dat dit RMK 108 in een geel vlakje staat. Dat betekent dat dit RMK 108 geen deel uitmaakt van de opgetekende rijweg, een soort van waarschuwing/info. Zolang het vakje maar niet rood gekleurd is kan dit, maar ff oppassen geblazen. Nog een tip, als je dit gaat toepassen maak er notities van, want je bent al gauw in de war welke RMK voor welke rijweg iets moet gaan controleren.

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #22 am: 12. Mai 2008, 14:44:03 »
Gerard,

Helemaal duidelijk had e.e.a. al gelezen van dat gele vlakje en dat van die notities is een goeie, in de buroversie raakte ik met 5 seinen al iedere keer de kluts kwijt maar daar kun je het nog iedere keer ff nakijken.

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #23 am: 13. Mai 2008, 22:26:01 »
Om aan het gebruik van signalen, de juiste plaats ervan en werking op een juiste manier invulling te geven kan ik aanraden de volgende boekjes van MIBA te kopen

http://www.miba.de/verlag/15087240.htm

SIGNALE Deel één, twee en drie.

Hierin worden alle signalen uitvoerig besproken en aan de hand van tekeningen en foto's duidelijk uitgelegd.

Succes met het ontwerp van de baan

Groet

Jos
« Letzte Änderung: 13. Mai 2008, 22:29:36 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #24 am: 13. Mai 2008, 22:44:50 »
Jos,

Als je het over de seienen van de DB hebt dan ben ik daar volledig mee eens schitterende serie met zeer veel informtie.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #25 am: 14. Mai 2008, 00:14:39 »
Hallo Jos,

Bedankt voor de tip en de link, ik zal hier zeker gebruik van gaan maken.

hartelijke groet Kees.