Autor Thema: WDP en verschillende centrales aansluiten  (Gelesen 4374 mal)

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
WDP en verschillende centrales aansluiten
« am: 18. Dezember 2008, 22:45:06 »
Hallo

WDP geeft de mogelijkheid 4 centrales aan te sluiten om verschillende systemen te besturen. Bijvoorbeeld RMK en trein op DGS 1
Seinen op DGS2
Wissels op DGS3

Dit lijkt erg interessant, mar hoe sluit je dit aan? Je kunt toch geen meerdere systemen aan elkaar koppelen

Groet

Jos
« Letzte Änderung: 18. Dezember 2008, 23:12:41 von willebrand »
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
    Niedertalbahn; Zolderbaan
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline wissels

• Senior-Mitglied
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: WDP en verschillende centrales aansluiten
« Antwort #1 am: 19. Dezember 2008, 08:04:48 »
Hallo Jos,

belangrijk is dan wel dat iedere digitale centrale zijn eigen stroomkring krijgt, dus de voedingdraad apart, de massa's kan je wel koppelen als gemeenschappelijke massa.

Succes,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 20. Dezember 2008, 00:35:12 »
Hallo Jos,

Ik heb zelf twee centrales aangesloten, de Rautenhaus en de andere is de IB.
Je kunt in de systeem opgave, splitsen in twee aparte centrales waarbij de Rautenhaus het rijden en schakelen van wissels, en bij IB bijv de seinen apart kunnen worden geschakelt.

Hallo Jan

Ja dat wil ik, maar het gaat mij om de aansluiting
Hallo Jos,

belangrijk is dan wel dat iedere digitale centrale zijn eigen stroomkring krijgt, dus de voedingdraad apart, de massa's kan je wel koppelen als gemeenschappelijke massa.

Succes,

Walter

Ho Walter daar is waar ik nu mee stoei. Ik begrijp het niet. Betekent dat dan dat je deze centrales kunt aansluiten als twee stroomkringen. Hiermee bedoel ik Binnenovaal DGS 1 en buitenovaal DGS 2 en deze ovalen zijn of de middengeleider ( bij Marklin ) gescheiden en de rail met elkaar doorverbonden?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #3 am: 20. Dezember 2008, 01:17:44 »
Hallo jos,

Als ik je goed begrijp wil je met 2 digitale centrales je treinen kunnen besturen 1 centrale voor bijv de buitenovaal en
1 centrale voor de binnenovaal. Dit begrijp ik uit je laatste opmerking.

Is dit wat je wil ?

Of wil je 1 centrale gebruiken voor het besturen van de treinen en een andere centrale voor bijv het schakelen van de wissels ? dus zoals Jan aangaf.
« Letzte Änderung: 20. Dezember 2008, 01:25:23 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #4 am: 20. Dezember 2008, 01:43:05 »

De Rautenhaus kan ik bijv. RMK 001 t/m 80, en bij de IB een vervolg van RMK 81 t/m bijv. 160.

Jan hoe doe jij dat ? Want je moet in de lokdatabank aangeven door welke centrale de loks geregeld worden rijd de lok dan het gedeelte van een andere centrale binnen dan wordt hij niet herkend. en is dus niet te besturen.

Gr. Kees

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #5 am: 20. Dezember 2008, 11:45:40 »
Morgen Jan,

Gescheiden stroomkringen is duidelijk, maar wat ik bedoel is dit (zie screenshot),
WDP neemt dit niet naadloos over van de ene naar de andere centrale denk aan snelheden rijrichting ed.
immers de lok wordt gestuurd door de tams conform de opgave in het screenshot.
De andere centrale herkend de lok wel maar vanuit zijn eigen databank maar die 2e centrale is niet in WDP
aan de lok gekoppelt.
misschien dat dit werkt in de simulatie maar in de praktijk niet.

gr. kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #6 am: 20. Dezember 2008, 11:46:44 »
Hallo Jos,

Succes,

Walter
Zitat

Ho Walter daar is waar ik nu mee stoei. Ik begrijp het niet. Betekent dat dan dat je deze centrales kunt aansluiten als twee stroomkringen. Hiermee bedoel ik Binnenovaal DGS 1 en buitenovaal DGS 2 en deze ovalen zijn of de middengeleider ( bij Marklin ) gescheiden en de rail met elkaar doorverbonden?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Groet

Jos

Hallo Jos,

het is niet helemaal wat ik bedoeld heb, ik had bedoeld een apart elektrisch circuit voor de wissels, een apart elektrisch circuit voor de seinen, een apart elektrisch circuit voor de rails, om de terugmeldingen maar even buiten beschouwing te laten,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #7 am: 20. Dezember 2008, 13:14:21 »
Hallo Jos,Jan

Jos wat Walter schrijft heb ik zelf ook zo en werkt prima. De tams is gekoppelt aan de loks en alle virtuele seinen,schakelaars e.d. en de rails worden dus ook door de tams gevoed.
De echte wissels en seinen worden geschakeld door het CS en is elektrisch gescheiden van de tams.
Dit heeft dus niets te maken met het elektrisch scheiden van de rails omdat (in mijn geval) het CS helemaal geen elektrische voeding met de rails heeft alleen maar een voeding naar de wissels en seinen.

Als je 2 centrales wilt gebruiken om te kunnen rijden kan dat volgens mij niet, ik heb dat geprobeerd maar je
krijgt dan problemen met rijrichting ,snelheid e.d. omdat WDP voor het rijden maar 1 centrale kan aansturen.
WDP kan dus beide centrales niet synchroniseren als het gaat om de lokdecoder.

Als iemand hiervoor een oplossing heeft heel graag want ik wil dit zelf eigenlijk ook.

Als oplossing heb ik het volgende gemaakt.
ik heb een rijweg die die begint op RM 178 en eindigd op RM 171 dmv. een profiel een virt.sch. en een K84 wordt de rijstroom na het stoppen omgezet naar de andere centrale waarbij de elektrische scheiding tussn RM 175 en 176 is aangebracht.(zie screenshot)
op dat moment herkent de 2e centrale via z'n eigen databank de lok(alleen mfx) en kan ik ermee verder rijden(bij mij gaat het om het rangeerterrein wat ik handmatig wil doen) ook via WDP kan dit maar
dan moet je als het ware een baan in een baan in WDP maken maar dan krijg je alles dubbel 2 lokkontrols etc.maar een naadloze overgang tussen 2 centrales werkt niet althans ik krijg het niet voor elkaar(wie raad heeft heel graag)

Dit vind ik een probleem, anders is het als je bijv. een 2e of derde centrale gebruikt voor bijv het FCS(autootjes)

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 20. Dezember 2008, 13:23:53 von Kees Polm »

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #8 am: 20. Dezember 2008, 16:03:41 »
Jan,

in principe heb ik helemaal geen 2e dig. systeem nodig, als ik alleen de tams zou gebruiken kan ik en rijden en handmatig rangeren.
echter ik heb nu eenmaal 4 dig. syst., tams cs1,cs2 en hsi dus vind ik het leuk om daar mee te experimenteren.

Ik denk echter dat als ik bv. 2 x tams zou hebben er nog geen naadloze overgang kan zijn tussen de 2 centrales omdat je dan nog steeds de lokdatabank maar kan koppelen aan 1 van de 2 verder heeft het zoals je zelf al aangeeft denk ik weinig te maken met dcc en/of de lokdecoder.

Als een lok door centrale 1 bestuurd wordt en hij gaat over naar een andere centrale  dan denkt de decoder nog steeds dat hij op centrale 1 zit incl. z'n instellingen en zal je de lok toch opnieuw moeten aanmelden op de 2e centrale tenzij het mfx is dan gaat het uiteraard automatisch en omdat hij al in de databasnk van de cs zit gaat het vrij snel waarbij het cs2 nog weer veel sneller is als het cs1.
Dus ik weet niet hoe dat zit met jou dig, systemen maar weet je zeker dat je niet over de simulatie praat.

Gr. kees

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 22. Dezember 2008, 22:20:55 »
Hi Jan Kees en Walter

Sorry dat ik niet eerder kon reageren

Ik wil niet rijden met twee IB's, maar zoals Walter beschrijft verschillende besturingen aansturen met de verschillende IB's.

Ik weet nu dus dat het kan maar hoe sluit je het nu aan zonder de zaak op te blazen. Simpele dingen kunnen soms toch onverwacht moeilijk zijn.

Welke draden van de voeding met elkaar en welke uitgangen. Hoe zit dat dan met terug melders? Moet alles van elkaar gescheiden worden. Hoe pak je het aan?

Ik wil de besturing als volgt inrichten

ECOS of Commander ( moet nog gekocht worden ) Rijden + 2 boosters aansluiten
IB 1 signalen besturing op de stations en terugmelders
IB 2 Wissels 3 schaduwstations en 2 normale stations

Groet

Jos
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP

Offline wissels

• Senior-Mitglied
    • 3railforum
« Antwort #10 am: 22. Dezember 2008, 23:37:43 »
Hallo Jos,

voor alsnog is dan het juist aan te schaffen besturingssyteem nog niet de Viessman Commander omdat deze niet uit Wdp benaderd kan worden. De terugmelders worden op bv. de Esu Ecos aangesloten zoals in de door jou genoemde centrales, en komen dan via de Ecos binnen in Wdp.

De seinen en wissels krijgen dan een gemeenschappelijke bruine draad met de massa van de rails, echter de digitale rode draad moet absoluut gescheiden blijven en mag in geen enkel geval in verbinding komen met de rode draad naar de middenleider op de rails, zeker met de wissels zal dit geen enkel probleem hoeven geven, immers de rode en bruine draad van de K83 decoder kunnen rechtstreeks naar de IB2.

Dit geldt ook voor de seinen, mits de middenleider niet stroomloos geschakeld wordt door de seinen, kan de K83 decoder van de seinen in jouw voorbeeld ook rechtstreeks naar de IB1.

Ook de terugmeldingen zouden naar de IB1 kunnen mits er alleen gebruikt wordt van Massadetectie via de geisoleerde spoorstaaf, maar nooit bij Stroomdetectie.

Succes,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline willebrand

• Senior-Mitglied
« Antwort #11 am: 23. Dezember 2008, 23:25:28 »
Hi Jan Leendert en walter

Het wordt me nu al wat duidelijker. Op de club baan van Mtrack heb ik alle RMK galvanisch gescheiden omdat ik mijn eiegen IB gebruik voor het besturen van het station en de M-track IB wordt gebruikt om te rijden. Eigenlijk is dit dus een zelfde situatie.

Ik moet me er nog eens in verdiepen

Bedankt
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2015
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows XP