Hallo Jan,
Bedankt voor je uitleg. De theorie begrijp ik wel. Nu echter de praktijk. Ik heb mijn laptop met WDP Xpro NIET aangesloten op de baan.
Ik heb de buitenste banen ingetekend in da baanontwerp module. Twee vragen die ik niet terug kan vinden in de handleiding . Er wordt in de korte handleiding gesproken over "blokseinen"
Ik kan mij niet voorstellen dat ik in het getoonde schaduwstation overal fysieke blokseinen zou moeten installeren, of is dit wel zo..?? Verder was ik zo ver om op de buitenste baan die ik ingetekend heb terugmeld contacten in te voegen.
Ik begrijp dat het aantal railstukken in het banenplan gelijk moet zijn aan het aantal werkelijk gebruikte railstukken. Ik begrijp ook dat de secties genummerd worden met de nummers welke corresponderen met de s88 module oplopen van 1 t/m ... in mijn geval 112. ( 7 x 16). Wat ik niet begrijp hoe ik moet omgaan met de treinnummer weergave. Waar dient dit voor en hoe wordt dit gebruikt. Ik heb de handleiding hier nu al 3 x voor doorgelezen maar het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik verwacht dat dit gebruikt wordt om de positie te bepalen van enige trein c.q. locomotief. Maar hoe wordt bepaald welk lok op welke plaats is. Ik verwacht te gaan rijden met minimaal 10 loks. Sory dat ik misschien domme vragen stel, meestal vind ik zelf wel uit hoe iets werkt, maar deze materie vind ik vrij lastig, en de handleidingen zowel in het Duits als Nederlands geven niet altijd de info die een beginner nodig heeft of ik lees slecht.
Bij voorbaat dank voor de info.
Met vriendelijke groet,
Lou Cremers
Hallo Lou,
Een heel begrijpelijk stuk wat je hebt geschreven, en ik kan daar geheel in vinden.
Ik haal even een aantal punten die ik belangrijk vindt en de andere punten komen later aan bod.
Je schreef:
"Er wordt in de korte handleiding gesproken over "blokseinen"
Deze blokseinen worden in WDP ook echt gebruikt als stopsein in de schaduw station.
De betreffende seinen kun je virtueel gebruiken zonder echt blokseinen op jouw echte schaduwbaan.
WDP neem deze blokseinen virtueel over, en gaat het gebruiken om bij rijwegen treinen echt te laten stoppen.
Verder schreef je:
"Ik begrijp dat het aantal railstukken in het banenplan gelijk moet zijn aan het aantal werkelijk gebruikte railstukken."
Er wordt ook in WDP het volgende gedefineerd.
Per blok kunnen 3 bezetmelders geplaatst worden.
Elk bezetmelder kan varieren van minimaal 35 a 40 cm tot van mij part 1.50 mtr.
Bob Vermeulen heeft een schema gemaakt waar je kunt zien hoe dat wordt gedefineerd.
M.a.w. je kunt een bezetmelder1 bijv. als Start positie en heeft bijv . een afstand van 45 cm.
Bezetmelder2 is bijv 60 cm, die wordt bijv. als remweg sectie gebruikt.
En bezetmelder3 is bijv weer 45 cm en wordt als Stopsectie gebruikt.
Dus als je alle drie getallen bij elkaar optelt, dan kom je op 1.50 mtr en dat is een blok.
En nu komt het, voor de Start sectie zet je een hoofdsein (al dan niet virtueel of als echte sein), en aan het eind aan de Stopsectie zet je een tweede sein. En dat is wat in WDP handboek staat, van Sein tot Sein 3 bezetmelders.
Dus, rails stukken moet je gebruiken als rijwegen met een lengte die je nodig hebt om een trajekt af te kunnen leggen, en die trajekt zijn de bovengenoemde beschreven blok of blokken.
"Wat ik niet begrijp hoe ik moet omgaan met de treinnummer weergave."
Zoals in de bovengenoemde blok, wordt voor de Sein aan de Startsectie een treinnummerveld aangemaakt, dat is 1.
En de tweede aan het eind bij de Stopsectie na de Sein ook een treinnummerveld aangemaakt.
Dit heeft ten doel om te herkennen welke trein vertrekt en vervolgens naar de Stopsectie aankomt.
Een trein wordt bij WDP met een nummer opgeven (de zogenaamde locomotiefnummer) of een decoder nummer.
Je kunt dus tijdens het rijden zien waar de trein naar toe gaat (zie bijgaande sreenshot)
Overigens heb je jouw laptop niet aan de baan aangesloten. Hiermee kun je via simulatie knop (te herkennen aan de brilletje knopje) je getekende baan met treinnummerveld geheel volgen.
"Ik verwacht te gaan rijden met minimaal 10 loks."
Wees gerust, met WDP kun je wel 250 treinen laten rijden.
En allemaal met treinnummervelden die je kunt volgen waar de trein naar toe gaat, inclusief de aangemaakte rijwegen met eigen profielen.
"Sory dat ik misschien domme vragen stel, meestal vind ik zelf wel uit hoe iets werkt, maar deze materie vind ik vrij lastig, en de handleidingen zowel in het Duits als Nederlands geven niet altijd de info die een beginner nodig heeft of ik lees slecht."
Je bent niet de enige die daar last van heeft.
Ik weet dat er geen praktijk voorbeelden staan, en er staat meer als voorbeelden, die je zelf met eigen creativiteit moet invullen. Nu is het lastige daarvan dat je niet precies je creativiteit kunt gebruiken, als je niet weet met ondersteuning van praktijk voorbeelden. Ik ben daar geheel met je eens, het is lastig te volgen. Bovendien is niemand die slecht leest, als je een voetbal score van 1-0 hebt gelezen, dan lees je niet slecht.
Maar als je een reeks van zinnen leest, en je begrijpt het niet, dan moet je hier aan de bel trekken.
Ik denk dat in jouw geval, iemand naast moet voor gaan zitten, en met praktijk voorbeelden je uitleg moet gaan geven.
Ik weet ook niet waar je woont, maar je kunt bij mij langs komen.