Autor Thema: Bezetmelders plaatsen  (Gelesen 8568 mal)

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Bezetmelders plaatsen
« Antwort #15 am: 08. Mai 2009, 23:30:04 »
hallo jan,

Ik ken beide stukken, mijn ene sch. st. is nagenoeg zoals K. H. beschrijft.
En in het andere stuk wordt soms uitgegaan van de ideale situatie bv. een blok van 2.50 mtr., maar hoeveel van ons
hebben genoeg ruimte om een ideale situatie na te bouwen met blokken van 2.50 mtr. of een sch. st. met sporen van 3mtr.
Het is goed om de theorie te kennen, maar je moet wel praktische adviezen blijven geven, jij moet op je baan in
aanbouw ook de theorie soms loslaten en praktische oplossingen verzinnen.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #16 am: 09. Mai 2009, 00:24:11 »
Hoi Bram,

- Er moet inderdaad altijd minimaal 1 rmk met hetzelfde nr. als het treinnr. veld voor dit veld staan.
- in de link die Jan noemt in deze discussie staat uitgelegt waar ze toe dienen.
- Ok dat klopt dan, maar je hebt inmiddels begrepen dat dit niet noodzakelijk is(2rails)
- Das een hoop ruimte dan. Kun je 2 treinen van 1.50 mtr. achter elkaar zetten.
- Ik denk dat er wat onbegrip is over de stopsektie, op een stopsektie remt een lok ook af, de snelheid van afremmen
  kun je instellen van 1-18 alleen moet hij in dit gedeelte ook wel echt stoppen, maar in mijn opinie telt ie dus
  wel degelijk mee in het hele proces van remmen en stoppen.
- Over het aantal rmk's is nu de discussie 3 stuks is het minimum, start, rem stop. Waarbij ik stel dat je ze alle 3 kunt   gebruiken om te remmen, cq op het start kontakt een lagere snelheid kiest om te starten.
Dit is wat lastig uit te leggen, maar als een lok naar het schaduwstation rijdt en er is een vrij spoor dan stopt de lok niet maar vertraagt en rijdt dan het sch. st. in. Deze vertraging kun je regelen dus dit kontakt kun je gebruiken om de snelheid aan te passen. Stopt de lok wel bij het sein voor het sch. st. omdat er geen spoor vrij is, dan kun je de startsnelheid wanneer hij er wel in mag ook regelen. dus dan gebruik je dit kontakt ook om de snelheid waarmee hij binnenrijdt te beinvloeden. (lees even mijn reaktie aan Bob hoe ik hier gebruik van maak)
- De 3 kontakten in het sch. st. zijn 1 1/2, 4, 1 1/2 rail lang, maar ik heb hier varianten op, omdat naar het midden
  toe de sporen langer worden
- Kijk naar het scr. sh. van het sch. st. waar korte treinen kunnen stoppen alle kontakten zijn hier 1 1/2 rail lang.
  Zowel van de sporen vwaar korte alswel de sporen waar lange treinen op kunnen.

ik geloof dat dit alle vragen waren toch?

Gr. Kees

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #17 am: 09. Mai 2009, 00:27:30 »

Dat is waar, niet iedereen heeft 2.50 mtr een blok.

Mij gaat hierom, om Bram meer achtergrond informatie te geven, zodat hij in iedergeval met de flexibilisering van mogelijkheden. Je weet dat Bram zijn vraag, ons ook treft. ;D

Gezien de vele misverstanden omtrent de plaatsing van RMK.
Ik weet ook dat Bob en Jij het heus wel weten hoe we die RMK weergegeven kunnen worden.
Hierin zit het grote punt, .......... Ervaring.
De ene zegt dit, en de andere zegt dat.

Ik ben meer voorstander van gericht advies geven, en meer doorvragen naar de behoeften van WDP gebruikers.
Dat heeft niets van doen over theorie of praktijk.

Mij is van belang dat Bram geholpen wordt met een gedegen advies.
Dat advies kun jij beter onderbouwen, omdat hij ook Marklin gebruikers is.
Van dat advies kan ik alleen maar aanwijzingen geven, die alleen met WDP te maken heeft.

We weten hoe lastig dat is, om een beginner, aan een goed advies te geven.
Wij voelen precies wat er mee bedoeld wordt, maar probeer het eens goed te verwoorden.
Dat valt niet mee.

Dus, ik zou eigenlijk aan Bram willen vragen, Bram blijven vragen stellen. ;)

Hallo Jan,

Zal ik blijven doen.

Ik heb de beide links van jou , van Karlheinz Battermann bekeken en het sch.st. wat hij beschrijft is precies wat ik voor ogen had. Niet dat ik het direct zo ga doen (moet ook eerst wachten op WDP 2009 NL) maar wil wel vast de Rmk's aansluiten zodat ik, als ik er aan toe ben, het ook zo kan gaan besturen. Heb inmiddels de platen van niv 0 afgehaald zodat ik goed bij het sch.st. kan komen om alles weer los te halen.

Na alle antwoorden die ik heb gekregen maak ik er op uit dat ik met 5 rmk's per opstelspoor kan volstaan t.w.:

rmk 1 = inrijsectie/stopsectie = 2 rails
rmk 2 = rij/afremsectie 3 rails
rmk 3 = stopsectie = 4 rails ( 2 voor links > rechts en 2 voor rechts > links)
rmk 4 = rij/afremsectie 3 rails
rmk 5 = inrijsectie/stopsectie =2 rails

Moet er tussen de beide stopsecties in het midden (rmk 3) nog iets komen ???

Met vriendelijke groeten,

Bram

Bram
---------------------------------------------------
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #18 am: 09. Mai 2009, 00:40:56 »
Hallo Kees,

In het antwoord aan Jan heb ik gezet hoe ik dacht dat het nu moet. Kun je je daar in vinden of moet het toch anders???

Bram
Bram
Märklin H0, C-rails,Tijdperk III en IV,Tams MC, CS2, 8 x K83, 18 x S88, WDP 2009 Premium Edition, Win 7 Home Edt. 64 bit, Pc Core 2 Quad 2,33Ghz, Thema: Duits

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #19 am: 09. Mai 2009, 01:02:43 »
Hallo Bram,

ik kan me overal in vinden  ;D

Als je tzt. het sch. st. van K. H. wil maken, dus voor 2 korte of 1 lange trein en dan voor twee richtingen.
vind ik 5 rmk's in totaal te weinig.
Ik heb het zelf ook het sch.st. van K. H., alleen met wat andere beveiligingen en ik rijdt er al een poosje mee, met o.a. lange treinen
die precies maar dan ook precies tussen de wissels passen.
Het minimale vind ik is zoals op het screenshot wat ik ff voor je gemaakt heb.
Hoe ik het zelf heb kun je zien op het eerdere scr. shot waar toch nog wat meer rmk's inzitten.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 09. Mai 2009, 01:43:12 von Kees Polm »

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #20 am: 09. Mai 2009, 01:11:10 »
Hallo Kees,

Zie dat je 6 rmk's gebruikt heb in je schr.sh.

War zit er tussen 4 en 5 dan ??

Waarschijnlijk een virtuele rmk, maar zit er dan geen rails tussen ??

Bram
« Letzte Änderung: 09. Mai 2009, 01:15:24 von Bram »
Bram

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
« Antwort #21 am: 09. Mai 2009, 01:23:55 »
Bram,

inderdaad virt. rmk,s
en nee geen rails dat hoeft niet daar zijn het virtuele rmk's voor, zij bestaan dus slechts alleen in onze gedachten
en in onze getekende banenplannen.
(heb er ook ff een schakelaar tussen gezet) je kunt nog 1 vakje extra meetekenen
voor een erlaubnisspfeil. zie sch. st. van Karl H. Batterman dat wil je toch tzt?

kees

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #22 am: 09. Mai 2009, 10:11:17 »

Zie bijgaande link van Karlheinz Battermann.

http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/images/win_digipet/SbhfProX.pdf

Hallo Jan,

Wat ik nog vragen wou is het volgende:

In het schema van Karlheinz Battermann zijn 9 rmk's getekend over 38 vakjes, dit zijn toch niet allemaal railstukken ???
Mijn bovenste 3 opstelsporen zijn 17 rails (24188 van M*) = 17 x 18,8 = 320 cm lang
De onderste 2 opstelsporen zijn 15 rails (24188 van M*) = 15 x 18.8 = 282 lang

Als ik ze nu als volgt indeel: Voor tweerichtingsverkeer

Van links naar rechts gezien:

2 rails = stopsectie 1= 1 rmk
4 rails = rijsectie 1= 1 rmk
2 rails = stopsectie 2= 1 rmk
dan weer
2 rails = stopsectie 3= 1 rmk
5 rails = rijsectie 2= 1 rmk
2 rails = stopsectie 4= 1 rmk

totaal dus 6 rmk's

Voor de onderste 2 opstelsporen dan:

2 rails = stopsectie 1= 1 rmk
4 rails = rijsectie 1= 1 rmk
2 rails = stopsectie 2= 1 rmk
dan weer
2 rails = stopsectie 3= 1 rmk
3 rails = rijsectie 2= 1 rmk
2 rails = stopsectie 4= 1 rmk

Moeten de stopsecties 2 en 3 wel elk 2 rails lang zijn of kan daar ook 1 stopsectie van 2 rails komen waar dan de eerste trein overheen rijd en de achteropkomende trein op stopt ?

Als ik dit dan in het sporenplan van WDP teken moet ik dan voor elk railstuk 1 vakje nemen of mogen dat ook meerdere vakjes zijn ?? Ik bedoel, staat 1 vakje voor 1 raillengte ???

Als ik n.l. ook 3 vakjes voor het loc.veld gebruik kom ik lang niet uit.

Tussen stopsectie 2 en 3 moeten dan nog virtuele rmk's geplaatst worden en een schakelaar.

Verder nog de volgende vraag:

Aangezien er nu geen NL versie van WDP 2009 uitkomt moet ik, als ik WDP wil gaan gebruiken i.v.m. het CS2, wel de Duitse versie kopen. Als ik daarbij nu het NL handboek van WDP Pro X3 gebruik dan kom ik toch ook een heel eind of is WDP 2009 heel anders ??

Met vriendelijk groeten,

Bram
« Letzte Änderung: 09. Mai 2009, 12:51:36 von Bram »
Bram

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #23 am: 10. Mai 2009, 09:49:30 »
Hallo Jan,

Na de links van jou gelezen te hebben, heb ik aan de hand van de 2de link het volgende gedaan:

Heb de bovenste 3 opstelsporen van mijn schaduwstation gisteren veranderd in het volgende:

De opstelsporen hebben nu elk 5 rmk's t.w.: van links naar rechts

2 rails = 38 cm = stopsectie
5 rails = 94 cm = rij/afremsectie
6 rails = 112,8 cm = rij/afremsectie

Bij het bovenste opstelspoor is de rechter stopsectie 3 rails omdat daar nog een rail 24224 naar de wissel zit.

Vandaag ga ik de onderste 2 opstelsporen verandren naar:

Van rechts maar links gezien in:

4 rails = 94 cm = rij/afremsectie
5 rails = 112,8 cm = rij/afremsectie

Bij de bovenste opstelspoor is de laatste stopsectie weer 3 rails, ook weer i.v.m. de rail 23224

De verbindings sporen tussen de opstelsporen heb ik ook veranderd van 2 naar 3 rmk's.

Doe er een schr.sh. bij uit wintrack is dan mischien wat duidelijker.
Alle rails zijn ingetekend en elke kleur staat voor 1 rmk.

hopelijk is het nu zo goed.

Met vriendelijk groeten,

Bram
Bram

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #24 am: 10. Mai 2009, 12:12:42 »
Hallo Jan,

Bedankt dat je er naar hebt willen kijken, nu kan ik weer door.
Zet even bij jou tekst wat in blauw.

Ik moet eerlijk zeggen, dat je het verschrikkelijk goed door hebt genomen, en DAT dit de goede RMK organisatie. Mijn complimeten, dat je met WDP het zo snel door hebt gekregen.
Bedankt voor het compliment, dit geef de burger weer moed.

Met deze variant kun je zeer goed twee richtingen flexibel rijverkeer creeren.
Die stopsectie die je in het midden van de schaduwstation hebt geplaatst, is een goeie.
Deze constructie heb ik ook in mijn Sch.St en die werkt heel goed.
Hiermee heb je dus voor die midden stopsectie een dubbel functie gegeven.
Namelijk voor links en rechts verkeer.
Echter moet je later bij het aanmaken van rijwegen de stop functie als "diamant" sectie worden aangezien.
Wat een "diamant sectie" is weet ik nog niet maar daar kom ik t.z.t. hopelijk nog achter.

Ga je twee treinen recht tegenover elkaar, dan kan alleen 1 trein die stopsectie gebruiken, en de andere trein (bijv van rechts) wordt de stopsectie even geleend uit de eerdere RMKsectie.
Bij een situatie van 2 treinen recht tegenover elkaar kan ik me niets bij voorstellen. Als je dat doet, zou er 1 trein toch weer achteruit moeten.

Dat is het voordeel van meerdere RMK plaatsen. Dat is ook wat Kees aangaf.
Ik heb op jouw RMK verdeling geen commentaar en het ziet er goed uit.

Verder heb ik nog de vraag:

Moeten het aantal rails overeenkomen met het aantal vakjes in WDP, of mag je b.v. 5 vakjes in WDP hetzelfde rmk nr geven, maar wat in werkeljkhid maar b.v. 2 raillengte voorstelt ???

Met vriendeijkle groeten,

Bram

Bram

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #25 am: 10. Mai 2009, 18:39:05 »

Dus, de manier waarop je het doet om van rails naar het aantal RMK toe te wijzen is goed.
Het is niet zo, dat je elk rail een RMK voorstelt, nee je moet aan de afstand denken en denken aan rijwegen.
Dus een rijweg legt immers een afstand af. Die afstand kan 3 of 5 of zelfs 10 railsen zijn, op 1 RMK. Het belangrijkste is hoe lang moet die afstand zijn.

Succes. ;)

Hallo Jan,

Als ik je goed begrijp, kan ik dus een stuk van b.v. 10 rails op mijn baan, in Wdp aangeven met b.v. 4 vakjes met het zelfde rmk nr ???, of anders om, 6 vakjes in Wdp met hetzelfde rmk nr. stelt b.v. 2 rails voor op mijn baan.

Op deze manier ???

Bram
Bram

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #26 am: 10. Mai 2009, 19:42:43 »
Bram,

Ja, zo is het precies.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bram

• Senior-Mitglied
« Antwort #27 am: 10. Mai 2009, 21:59:12 »

Ja, zo is het precies.

Hallo Bob,

Bedankt voor je antwoord
Bram

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #28 am: 11. Mai 2009, 11:05:57 »
Jan,

Daar zat toch wel wat tijd tussen  ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |