Autor Thema: Hoe richt ik WDP in als ik (kleinzoon) alleen maar rondjes wil rijden?  (Gelesen 3031 mal)

Offline janmeesters

• Mitglied
Ik heb WDP ingericht. Fahrstrassen, Treinritten zijn ingericht en gecontroleerd.

Het Gleisbid is heel simpel. Ovaal met een uitwijkspoor. Een aantal seinen (virtueel) en drie wissels (kunnen "gezet"worden in het Gleisbild).
RMK's zowel technisch als in het Gleisbild functioneren

We hebben drie lokomotieven. Worden bestuurd vanuit WDP
Wat willen wij:
- Lokomotieven op de baan en rijden maar
- Lokomotieven stoppen voor een rood sein
- Lokomotieven stoppen voor een bezet spoor
- Lokomotieven stoppen voor een gesperde wissel

Voorlopig geen Automatik-vertrieb.
Hoe ga ik dat nou in WDP realiseren?
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Hallo Janmeesters(kleinzoon)?

Ik hoop dat ik je verhaal goed begrijp.
Je hebt alles in het gleisbild getekend en alles funktioneerd, je hoort wissels schakelen enz.?

Als je geen automatiek inricht (ZFA) kun je eigenlijk alleen maar handmatig rijden door aan de knop van de Tams te draaien en/of in WDP met de muis de lokkontrol te bedienen, maar dan rijdt je onbeveiligd en niet automatisch en wissels e.d. worden niet geschakeld.

Lijkt mij dat dit niet de bedoeling is toch? of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Gr. kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Hallo,

of is je vraag hoe je een automatiek inricht?

Gr. Kees

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Hallo Jan,

ich hoffe, du verstehst deutsch.

Das geht ganz einfach und mache ich mit meinem Sohn manchmal auch: du benutzt die Zugfahrten oder Fahrstraßen. Wenn ein Zug von A nach B fahren soll und du hast eine Fahrstraße oder Zugfahrt von A nach B, dann klickst du erst mit der rechten Maustaste (= Fahrstraße) oder der mittleren Maustaste (=Zugfahrt) auf A und danach mit der selben Maustaste auf B. Dann kannst du in einem Fenster die enstrechende Fahrstraße/Zugfahrt auswählen und los geht's!

Jetzt kannst du eine andere Fahrstraße/Zugfahrt auswählen und starten.

Wenn du immer "Als Zugfahrt stellen und starten" wählst, dann sorgt WDP dafür, dass sich die Züge nie kreuzen können oder ineinander fahren.

Viel Spaß!
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Ruben Derks

• Senior-Mitglied
  • Ruben Derks
    • Ruben Derks
hallo.

je kunt ook bij systeem instellingen aanvinken "locomotieven ook met de hand rijden"

als je dan naar de loccontrol gaat staat er links/rechts boven een handje getekend. druk hier een maal op en de loccontrol wordt rood. zo kun je door Rechter-muis op de start en eind bestemming te klikken een fahrstrasse leggen, en dan zelf met de tams of loccontrol rijden. je rijd dan wel beveiligd en alle wissels en seinen worden bedient.

dit kan ook met fahrplan of anderen vorm van automatisch bedrijf. zo kunnen er meerderen treinen rijden, en kun je zelf meedoen in je baan.  je zet dan als waren de automatische piloot uit, en moet de loc zelf rijden, wanneer je sein groen wordt.

groetjes ruben derks,
NS en DB jaren 50/60/70 |
https://www.rubenderks.nl
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021 Premium Edition Deutsch
  • Anlagenkonfiguration:
    Tillig HO | Roco, Fleischann,Trix, ESU, Artitec, Philotrain &ampampampampamp Weinert|
  • Rechnerkonfiguration:
    Dell Latitude L5400 | Win10 i5 16GB 256GB

Offline janmeesters

• Mitglied
Goede Morgen allemaal,

bedankt voor de reacties.

Kees,
Ik wil juist NIET automatisch rijden. Wat ik wil dat de trein stopt als hij voor een rood sein staat. Of als een wissel gesperd is. Zonder Zufahrten, zonder automatiek. Gewoon oudewrwets: trein op de rails en rijden maar, rekening houdend met: stand wissels en seinen.

Stefan,
Mein deutsch ist OK.
Herzlichen dank. Wieder etwas gelernt. Stellen und starten war neu fuer mich.

Ruben,
Die systeeminstelling had ik al ingevoerd. Ook hier iets geleerd over het rijden met en zonder "handje"

MAAR (voor allen)
Hoe kan ik WDP zodanig instellen dat een lokomotief ALTIJD stopt voor een rood sein of een gesperde wissel. EN dat een sein op groen of rood wordt geschakeld afhankelijk van de "bezetting' van het traject. (Blokbeveiliging?)Of moet ik hier LDT producten gebruiken om het traject stroomloos te maken of een sein om te zetten bij een gesperde wissel.
En dit alles zonder gebruik te maken van enige "automatik" Kan de STW hier helpen???

Nogmaals dank voor alle reacties.
Groeten
JanM
Marklin C-gleis, Tams EC, KABASOFT Booster,LDT-wisseldecoder, Marklin wisseldecoders. LDT terugmelddecoders, LDT HSI-88 (COM1),Windigipet 2015, PC desktop, Windows 10, Servodecoder S8DCC/MOT
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Beste Jan, ik ben bang dat je toch op een of ander manier met iets van een automatiek (ZFA) moet gaan rijden, zoals eerder door andere leden al is voorgesteld. Ik begrijp dat je niet geautomatiseerd wilt rijden maar je zult toch aan een paar eisen van WDP moeten voldoen om het geheel (beveiligd) rijdend te krijgen op de manier die jij wenst. Misschien een beetje belerend maar je ontkomt er niet aan in het betreffende handboek eens de hoofdstukken 7, 8, 9 en 10 door te kijken. Iets van automatiek moet je toch toestaan om het geheel "gedeeltelijk automatisch" draaiende te krijgen. Immers je wilt toch dat wanneer een trein bij een rood sein aankomt dat de trein automatisch stopt. Dus zonder ZFA in te richten zoals Kees al beschreef, wil het volgens mij niet, maar daar kan ik mij iets vergissen. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen, daar zijn we toch voor!
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Hallo Jan,

das "Problem", vor dem du stehst, ist ein Verständnisproblem. WDP arbeitet anders herum, als du es erwartest. Das ging mir damals genau so und auch weiß ich das von vielen Anderen. In WDP werden die Fahrten nicht von den Signalen beeinflusst sondern anders herum: die Signale werden von WDP beeinflusst. Um es deutlich zu sagen: rein theoretisch ist die Stellung der Signale (also ob rot oder grün) für das Fahren oder Stoppen eines Zugs egal. Theoretisch. Praktisch will man das natürlich nicht. Fakt ist aber: Ob ein Zug stehen bleibt oder weiter fährt, hängt davon ab, ob die Strecke danach frei ist oder nicht und nicht davon, ob das Signal rot oder grün zeigt. Allerdings sorgt WDP dafür, dass das Signal immer die richtige Farbe zeigt, wenn man die Fahrstraßen richtig aufgezeichnet hat. Ist also die nächste Strecke besetzt, sorgt WDP dafür, dass das Signal rot zeigt. Ist sie frei, stellt WDP das Signal auf grün.

So herum kriegst du auch dein Problem gelöst: du machst erst mal ganz viele Fahrstraßen und zeichnest das Signal immer mit auf (ich meine damit das Signal nach dem Zugnummernfeld, wo der Zug stehen bleibt). Dann bildest du aus den Fahrstraßen Zugfahrten. Wenn jetzt eine Zugfahrt von A über B nach C geht und C ist besetzt, und du stellst per Hand die Zugfahrt von A nach C, dann macht WDP folgendes: der Zug fährt los und bleibt bei B stehen. Das Signal bei B zeigt rot. Wird C frei, dann fährt der Zug automatisch weiter nach C und WDP hat vorher das Signal bei B auf grün gestellt. Gut, nicht?

Du kannst also schon alleine mit Fahrstraßen und/oder Zugfahrten das erreichen, was du möchtest.

Aber ich möchte Rob und den Anderen Recht geben: wenn du mal deine Fahrstraßen und Zugfahrten fertig hast und etwas damit gefahren bist, dann schau dir mal die Automatiken an. Du hast die Small-Version, da gibt es die ZFA nicht. Aber schau dir mal die Anforderungskontakt-Automatik (AK) an, die ist auch nicht schlecht!
« Letzte Änderung: 12. Juli 2009, 12:54:45 von Stefan Lersch »
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Stefan Lersch heeft gelijk maar dat gaven de anderen ook al zo'n beetje aan. Geeft niets want het is wel fijn als iemand een vraag stelt dat je meerdere antwoorden krijgt om zo jouw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Een alternatief is om zelf als stellwerkswarter te gaan functioneren en derhalve zelf ook de seinen schakelt via WDP als schakelpaneel (seinhuis) en dan handmatig gaat rijden. Dus wel met decoders en het vergeven van adressen. Dit kan allereerst uitgeprobeerd worden met het toekennen van virtuele nummers en seinen, dus nog geen fysieke seinen. Of dat zoveel speelplezier geeft weet ik natuurlijk niet maar omdat je hiermee eigenlijk de "leuke" dingen van WDP omzeilt is dat wel jammer. Zo heb je het wel erg druk als je met meerdere treinen tegelijk gaat rijden.
« Letzte Änderung: 12. Juli 2009, 17:40:41 von Rob Bogers »
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline janmeesters

• Mitglied
Bedankt weer voor alle reacties.
Het antwoord van Stefan heeft me aan het denken gezet.Ik begrijp nu ook de principes van WDP. Toch blijft het jammer dat WDP niet reageert op de stand van een wissel of sein. Misschien in een volgende versie. Ik ga driftig verder met het inrichten.
Nogmaals bedankt.
  • Win-Digipet-Version:
    2015
  • Rechnerkonfiguration:
    PC Desktop Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Hallo Jan,

De stand van wisels binnen WDP kan wel gemaakt worden via terug melders. Dan zal je moeten denken aan het paralel aan sluiten van terugmelders op de uitgangen van de wissel zodat je dan deze informatie kan gebruiken voor het geen je wilt doen. Het is denk ik erg kost effective maar als het gaat om enkele wissels of seienen dan zal dat ook wel los lopen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Hallo Jan, allemaal

ik ken de small versie van WDP niet maar ik heb zelf enkele wissels in een bepaalde stand als voorwaarde ingegeven,
voor bepaalde rijwegen.
Is de stand anders dan de voorwaarde dan wordt de betreffende rijweg niet gesteld.
Vervolgens laat ik deze wissels schakelen als vervolgschakeling in een andere rijweg, waardoor de stand veranderd en
de eerste rijweg wordt vrijgegeven.
Dus WDP kan op deze manier wel degelijk reageren op wisselstanden.
Is dit misschien bruikbaar voor Jan ?

Vriendelijke groet Kees