Autor Thema: Handmatig decoderadressen toewijzen  (Gelesen 2949 mal)

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Handmatig decoderadressen toewijzen
« am: 21. September 2009, 09:37:46 »
In WDP komt het nogal eens voor dat je virtuele adressen aanmaakt, bijvoorbeeld in een schaduwstation of op plaatsen waar wel seinen e.d. staan maar die voor het oog niet zichtbaar zijn. Nu is mijn vraag de volgende: Op dit moment heb ik 40 wissels aangesloten op decoders en bij het aansluiten van decoders op mijn Twin-center worden automatisch opvolgende decoderadressen toegewezen. Dus decoder 1 met 8 aansluitingen (Roco 10775) lopen de adressen als volgt 1 t/m 8, de tweede decoder 9 t/m 16 en de derde decoder 17 enz... Nu heb ik mijn seinadressen (virtueel) vanaf adres 200 en verder. Is het nu mogelijk dat wanneer een virtueel adres een werkelijk adres wordt i.v.m. plaatsing van een sein op de baan bijvoorbeeld adres 200 wordt toegewezen, ondanks dat de decodernummering anders zou zijn want immers als je bijvoorbeeld 10 decoders zou hebben en je bent toe aan het aansluiten van een echt vleugelsein op decoder 11 het decodernummer uiteraard 81 zou moeten zijn. Als dit mogelijk is, hoe doe ik dat dan?
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Kees Polm

• Senior-Mitglied
  • nl
Re: Handmatig decoderadressen toewijzen
« Antwort #1 am: 21. September 2009, 19:09:39 »
Hoi Rob,

volgens mij kan dit niet.
Het is misschien ook overzichtelijker als je de virt. seinen in de 200 serie houdt.
De virt. schakelaars bv in de 400 serie enz.
Op die manier houdt je de verschillende groepen bij elkaar.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #2 am: 22. September 2009, 03:27:22 »
Hallo Rob,

Zitat
Is het nu mogelijk dat wanneer een virtueel adres een werkelijk adres wordt i.v.m. plaatsing van een sein op de baan bijvoorbeeld adres 200 wordt toegewezen
Nee dat kan niet. Eigenlijk heb je zelf het antwoord al gegeven in je betoog want de elektronica geeft de adressen automatisch op volgorde van aangesloten modulen aan.

De nummering van virtuele schakelaars begint bij mij vanaf 500
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #3 am: 22. September 2009, 09:18:10 »
Dat is jammer maar niet onoverkomelijk. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit wie welk adres krijgt maar ik vind het wel mooi staan dat bijvoorbeeld de wissels tot adres (X) gaan en de seinen vanaf adres (XX) en andere magneetartikelen vanaf adres (XXX) om maar eens wat te noemen. Maar goed ik doe het er maar mee. Ik weet genoeg.

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #4 am: 24. September 2009, 03:43:40 »
Hallo Rob,

Zitat
Maar goed ik doe het er maar mee. Ik weet genoeg.

Voor dat is wel een oplossing die heb ik ook gemaakt. Zoals je weet moet je een baan zo goed en zo kwaad als het gaat plannen. Dat heb ik ook gedaan en heb daarom berekend hoeveel ik van elke soort nodig had. Met andere woorden hoeveel wissels op de baan, seinen etc en dat heb ik dan ruimer genomen om dat ik bedacht dat plannen ook een vorm van uiteindelijk afwijken is. Daarna heb ik de hoeveelheid elctronica berekend, gekocht en aangesloten en dan kan je bepalen waar je wat wilt beginnen.Zo heb ik berekend ca 200 schakelfuncties nodig te hebben allereerst de wissels en dan de seinen en dan de rest. Dus heb ik nu alle bordjes voor de wissels gemonteerd en 1 bordje voor de seinen want die heb ik nog niet zoveel. Hopelijk begrijp je mijn betoog.  Het is even wat investeren maar daarna krijg je het wel zeer overzichtelijk

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #5 am: 24. September 2009, 09:31:19 »
Hallo Bob, Natuurlijk is het te berekenen hoeveel decoders je nodig hebt, daar ging het mij even niet om. het punt was dat nu aan de meeste seinen (heb nog geen echte seinen op de baan) virtuele adressen zijn toegekend. het zou daarom makkelijker zijn, wanneer je bij het plaatsen van de seinen hetzelfde adres kon gebruiken, dus alleen het vinkje bij virtueel adres weghalen. Dat was het enige maar dan moet ik het maar omnummeren als ik t.z.t de extra decoders gekocht heb.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 24. September 2009, 10:46:33 »
Hallo Rob,

Nu begrijp ik je vraag van het begin. Je kunt gewoon een sein of wissel een decoder nummer geven ook al heb je die niet aan gesloten oop de electronica.
Zo kun je gewoon een wissel  #34 geven en deze in WDP verwerken als zijnde dat hij aan gesloten is. Later als je dan de wissel wel echt op de baan hebt, of het sein, en je hebt de elctronica dan sluit je hem aan en zal hij werken.
Je moet echter wel blijven nadenken van wat ga ik eerst op de baan bouwen! Je hoeft dus een wissel of sein niet als virtueel aan te duiden, dat doe je alleen als je zeker weet dat hij nooit op je baan zal verschijnen.

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #7 am: 24. September 2009, 18:15:57 »
Hallo Bob, ik denk dat er nog een misverstand bestaat tussen jouw antwoord en mijn vraag. Natuurlijk kan ik elk magneetartikel een virtueel nummer geven maar als ik bijvoorbeeld 5 decoders heb met elk 8 adressen dan is het laatste adres nummer 40. Als ik nu een virtueel sein aanmaak met bijvoorbeeld adres 200 dan kan ik niet zo maar dat nummer gebruiken als ik bijvoorbeeld een zesde decoder aansluit, immers die laatste decoder heeft het adresbereik van 41 t/m 48 en dan zal ik het sein toch een nummer in die reeks moeten geven en dat vind ik jammer.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #8 am: 25. September 2009, 00:48:25 »
Rob,

Je kunt gelijk het goede nummer geven, je hoeft het niet als virtueel te gebruiken tot je het sein een keer op de baan gaat plaatsten of aabsluiten je kunt hem dus het nummer 42 geven( niet vitueel) en later aansluiten als je de volgende elctronica hebt aangsloten of als je het sein echt op de baan plaats.

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #9 am: 25. September 2009, 10:22:56 »
Tja Bob, wist ik het juiste nummer maar op dit moment. Tot voor kort had ik gedacht, zo meer wissels komen er niet meer bij maar toevallig kwam er een tijdje geleden iemand langs en die gaf nog een leuke uitbreidingsoptie en dat kost ook weer vier wissels extra, dus weer extra adressen. Dus ik kan nu wel de nummers alvast ingeven maar wie weet wijzigt dat nog door voortschreidend inzicht. Er komen nogal eens mensen langs om te kijken en zij hebben vaak meer ervaring dan ik en sommigen komen nog met leuke opties. Tja en dan kan ik nu wel vaste adressen toekennen maar dan weet ik zeker dat ik die na verloop van tijd weer kan wijzigen. Daar komt nog bij dat het betriebswerk ook nog niet gereed heb en daar heb ik wel een aantal wissels inzitten maar wie weet kan dat hiet en daar helemaal niet. Je kunt nog zo goed in Wintrack tekenen maar ik merkte bij de bouw al dat je het niet zo maar 1 op 1 kunt namaken. Hoe dat kan weet ik niet maar goed. Bijvoorbeeld hebben mijn voorseinen een adres vanaf 200, de hoofdseinen vanaf 400 maar ook daar kunnen nog wel eens wijzigingen optreden. Na een bezoekje thuis bij een medelid kwamen we tot de conclusie dat ik ergens een voorsein teveel had (overbodig dus) en dan klopt de nummering al niet meer want zoals ik begrepen heb kun je niet om de adrestoewijzing van een decoder heen. Ik wacht gewoon af tot ik begin met de scenery, dan moeten de rails en wissels en seinen goed staan en dan kan ik nummeren.

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #10 am: 25. September 2009, 18:38:19 »
Hallo Rob,

Mijn baan was al klaar toen ik WDP kocht. Ik ben toen alles gaan nummeren op een
voor mij logische manier. Later ging ik WDP beter kennen, en dacht daar nog een
spoortje bij met een wisseltje, dan kan daar leuk gependeld worden.
Zo doende kwam naast wissel nummer5, wissel nummer40 te liggen en bij de terug-
meldingen, de nummers 16 en 78 naast elkaar. Op de tekening misschien vreemd,
maar voor WDP maakt dit niets uit. Het programma doet wat jij wil.
Op deze manier kan je je baan altijd aanpassen, WDP past zich daar weer aan.
Misschien is dat jou te rommelig op deze manier, maar voor mij werkt het prima.

Met vriendelijke groet, Henk

• Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #11 am: 27. September 2009, 20:47:01 »
Heren,

En dat is nou het krachtigste punt, Rautenhaus kan dergelijk onderscheiding maken, veranderen, en programmeren. 8)
Zeer overzichtelijk weergegeven, zie WDP de SX Monitor. 8) 8)

Succes met zoekwerk.

Hallo Jan Leendert en allen!

Ik ben net terug van 3-weken vakantie en wat zie ik? Jan Leendert weer terug op het forum. Erg leuk. Komt het toch allemaal weer goed. Ik weet niet wat er tijdens mijn vakantie is gebeurt. Jan Leendert is er in ieder geval weer. Leuk!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10