Autor Thema: Aansturing ontkoppelrail over K83  (Gelesen 3654 mal)

Offline Rob

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 3
Aansturing ontkoppelrail over K83
« am: 18. August 2010, 18:42:05 »
Ik gebruik de Windigipet demoversie in combi met Marklin CS2. Mijn testbaan is in de opbouwfase en ik begin te experimeneternmet windigipet. Totop heden rijd ik zoder bezetmelders vanaf de PC (halfautomatisch).

Ik heb een heb een ontkoppelrrail in de (test)baan opgenomen en constateer het volgende:

1. vanaf CS2 en vanuit de spooreditor functie is de ontkoppelrail met de ingestelde activeertijd te bedienen.
2. als ik d eontkoppelrail vanuit de normale bedienmode bedien, wordt de ontkoppelrail alleen bekrachtigd als ik het symbool op het spoorplan met de muis ingedrukt houd; activering van d eontkoppelrails zorgt er dus niet voor dat de ingestelde bedientijd meegenomen wordt

Is dit verschijnsel bekend? Is het correct?

Zodra ik de S88 melders in de baan heb ingebouwd ga ik verder experimenteren (kijken wat er gebeurd als ik de ontkoppelrail in een rijweg laat activeren)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #1 am: 19. August 2010, 09:37:24 »
Hallo Rob,

Een ontkoppelrail is niet geschikt om te bedienen met een K83 dit geeft slechts een korte puls en is moeilijk
om dit via WDP op het juiste moment te activeren.
Beter is het om e.e.a. via een K84 te doen en het juiste moment en de duur van activeren te realiseren met
een zognaamd profiel van de desbetreffende lok.
Ik zou, als je begint met terugmeldingen eerst wat experimenteren met de ontkoppelrail en de daarvoor benodigde terugmeldingen.
Voor en na de ontkoppelrail heb ik zelf hele korte rails met terugmeldingen (plm. 3 cm) dit om te voorkomen
dat je de onkoppelrail lang moet activeren want het maakt nogal een herrie. En de timing wordt daardoor een stuk makkelijker.

Gr. Kees
« Letzte Änderung: 19. August 2010, 09:39:09 von Kees Polm »
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #2 am: 19. August 2010, 13:16:55 »
Hallo Rob,

Wil je (leuke) dingen gaan doen met WDP dan zijn een aantal (rand) voorwaarden noodzakelijk. Een van de voorwaarde is dat je digitaal kan rijden (dat heb je CS2) een 2e basis is dat je terugmelders hebt. Heb je die niet gerealiseerd dan kan WDP je verder niet helpen omdat het systeem geen timing kan maken waar de loks zijn. Als je dus gebruik wilt maken van WDP dan zou ik eerst terugmelders gaan voorzien.

Nu je vraag: De K83 is niet geschikt voor ontkoppelrails, deze geeft alleen maar een puls, je zou bijvoorbeeld de SA-DEC-4-MM van LDT kunnen toepassen.  Wat je ook kan doen is om het via WDP even te maken door een vituele schakelaar te gebruiken en dan de S83 enkele pulsen (dmv een teller) te geven door gebruik te maken van de Stellwerkwarter.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #3 am: 19. August 2010, 21:31:24 »
Hallo Rob,

bijgaand een filmpje over het ontkoppelen.

Ik heb er een tijdje mee geexperimenteerd en eigenlijk is de enige manier, zoals op het filmpje te zien is.
Dus langzaam over de ontkoppelrail rijden en op het juiste moment de rail activeren.
Hele korte rails, voorzien van een terugmeld kontakt maakt e.e.a. wel nauwkeuriger en natuurgetrouwer dan op het filmpje (maar ik heb K-rail).Je moet dan wel een beetje thuis zijn in het werken met profielen in WDP.
Overigens gebruik ik ook de decoder voor o.a. het ontkoppelen die Bob noemt, een prima ding en een stuk goedkoper dan de K84 van Marklin.

Gr. Kees

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #4 am: 20. August 2010, 11:37:29 »
Kees,

Dat precies op tijd laten schakelen kan je toch ook middels de profielen maken. Dan heb je geen extra terugmelders nodig. Zoals je het nu omschrijf is het alleen voor de lok die nu op film staat als je een langere lok zou nemen dan werkt het niet (denk ik) omdat de schakelrail dan verkeerd licht t.o.v. de koppeling. Je kunt e.e.a. ook verwerken in StW.
Ik neem aan dat je het inmiddels anders heb op je baan :D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #5 am: 20. August 2010, 21:18:05 »
Hallo Bob,

natuurlijk kun je zonder extra terugmeldkontakten e.e.a. met een profiel bereiken, Wat ik in eerste instantie geprobeerd heb is precies met de koppeling boven de ontkoppelrail stoppen, dat is geen probleem. vervolgens ontkoppelen en wegrijden, echter totdat wdp de lok weer laat wegrijden gaat toch wat tijd overheen, al die tijd moet de ontkoppelrail geactiveerd blijven, anders vallen de koppelingen weer in elkaar. Dus deze methode is m.i. geen goede optie.

De enige methode die redelijk betrouwbaar werkt is zoals op het Duitse filmpje te zien is.
Heb je daarentegen voor en na de ontkoppelrail een paar rmk's extra(korte railstukjes) dan kun je je profiel veel nauwkeuriger invullen
waardoor het gebrom van de marklin ontkoppelrail tijdens het activeren tot een minimum beperkt blijft.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik persoonlijk vind zoals het op het filmpje gaat niet mooi. Met wat extra rmks kun je vlak voor de ontk.rail veel meer afremmen en het ontkoppelen tot 0,4 seconde beperken en de lok ook direkt daarna laten stoppen op die manier
lijkt het veel natuurgetrouwer.
En inderdaad zul je voor elke loklengte een ander profiel moeten maken, tenzij je de ontkopp.rail zolang achter elkaar activeerd
dat ie voor elke lok werkt.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

jlt

  • Gast
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #6 am: 20. August 2010, 23:16:55 »
Hallo Kees,

Het is natuurlijk ieders zijn eigen idee om dergelijke wijze van ontkoppeling methode te bedenken.
De methode die jij noemde, heb ik gezien in Duitsland en dat werkte ook echt goed. Niets mis mee.
Zo kan een ieder z'n eigen invulling geven, en het mooie daarvan is, dat WDP flexibel ermee om kan gaan.

Ik ben zelf mee bezig om een heuvelberg, dus ontkoppelen vanuit een heuvelberg voor rangeer werkzaamheden.
Daar precies na de afbuiging op de heuvelberg staat een ontkoppelrails die elke goederwagon, dus ook elke keer de trein stoppen, wordt ontkoppeld.
Hoe heb ik dat gerealisserd.
2x 1 meter rails en in die laatste rails heb ik achter elkaar in 1 profile alle functies die nodig zijn, om elke goederwagon de heuvelberg af te koppelen. Dat experiment moet ik zeggen, dat het me aardig gelukt is.
Het schijnt wat Bob ook al had vermeld, dat er meer foefjes zijn die we nog niet kennen. En dat leek mij een heerlijke uitdaging om dat eens uit te proberen. Verder probeer ik met profile, hetgeen wat je ook noemde, "locomotief betrokken" functies te betrekken.

Ik moet je gelijk geven dat ik in Duitsland de methode die jij gebruikt ook goed kan werken.
Laten we het zo zeggen, een ieders eigen ervaring geeft visie in de mogelijkheden, en dat schept plezier.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert
« Letzte Änderung: 20. August 2010, 23:19:15 von Jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Aansturing ontkoppelrail over K83
« Antwort #7 am: 21. August 2010, 14:17:39 »
Kees,

mijn woorden niet verkeerd begrijpen, ik bedoelde te zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn  ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |