Autor Thema: WDP 2009 small edition beginner; schaduwstation  (Gelesen 3493 mal)

Offline prins_rob

• Mitglied
WDP 2009 small edition beginner; schaduwstation
« am: 15. September 2010, 14:00:27 »
Hallo WDP forumers,
mijn naam is Rob Prins en ik ben een modelspoor her-intreder en nu ook een beginnend Windigipetje.
Ik ben met een proefbaantje begonnen met daaraan een IB-com + Vista laptop, Uhlenbrock terugmelder 63320 (LocoNet) en wisseldecoder van ESU. Besturing met WDP 2009 small edition (duitse versie)
Tot en met Zugfahrt begin ik WDP wel een beetje te begrijpen, er rijden 2 locs in 4 blokken, geregeld vanuit de AK.
Ik denk dat ik mijn baan vooral vanuit Anforderung Kontakt wil gaan besturen, maar daar beginnen ook meteen mijn vragen: ik zou in AK ook de RMK's (terugmeldcontact) als vrijgave voorwaarde willen gebruiken (als loc A binnenkomt, mag, na ...sec. Loc B vetrekken.....) maar ik kan alleen MA (Magnet Artikel) toewijzen....?
In het verlengde van deze vraag: is er een voorbeeld hoe een eenvoudig schaduw station (3 + 3 sporen) op te zetten, bestuurd vanuit WDP 2009 small, gebruikmakend van AK.
Ik hoop dat ik de vraag niet dubbel stel, maar in dit forum heb ik 'm niet kunnen vinden (maar ik heb ook nog niet alles gelezen, dat is een beetje veel  :)   ) Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Rob

IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

• Gast
Re: WDP 2009 small edition beginner; schaduwstation
« Antwort #1 am: 15. September 2010, 18:08:47 »
Hallo Rob,

De AK functie is een functie die de eerste RMK opvraagd. Die eerste RMK is de startcontact die je in de Fahrstrasse hebt gedefineerd. Dat betekend dus, dat wanneer je een FS hebt gemaakt, die dus een trajekt aflegd. Als die trajekt de weg heeft afgelegd, dan heb je in feite bij de volgende (aansluitende) FS weer een nieuwe Startcontact en dus de tweede AK. Die AK doet niets anders dan alle Startcontacten verzamelen en voeren die gedefineerde FS uit.

Om in jouw schaduwstation de AK te gebruiken, kun je dat ook verwezenlijken.

Ik meen dat in de Small version ook een dienstregeling (Fahrplan-editor aanwezig is, weet niet zeker).
Als dat zo is, dan kun je die ook benutten. In die Fahrplan-Editor kun je jouw wens, "na ...sec. Loc B vetrekken..... uitvoeren".

De Small version is wel een uitgeklede versie, maar je kunt als beginner toch goed  uit de voeten komen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #2 am: 15. September 2010, 19:58:51 »
Hallo Jan Leendert,
wat je beschrijft heb ik inderdaad gedaan (denk ik....), de loc rijdt dan inderdaad rond, maar remde af bij ieder rem-RMK, rijdt langzaam door tot stop-RMK, om vervolgens weer snel door te rijden het volgende blok in. Dit begeep ik eigenlijk niet echt, maar ik heb vervolgens een zugfahrt gemaakt, welke de gehele baan in een keer in de rondte rijdt, en dan gaat 't wel goed (eigenlijk 2 zugfahrten, 1 via linker parallelspoor, 1 voor rechter); zelfs met twee locs door elkaar, wachten keurig op elkaar. Ik heb in de AK met 2 virtuele schakelaars een extra voorwaarde (MA1) toegevoegd, waarmee ik de loks stil kan zetten op 't beginpunt (eind van de twee parallel sporen) (tot hier denk ik dat ik snap hoe 't werkt) Wat ik probeer te bereiken is dat lok1 op het 1e parrallelspoor blijft staan wachten, totdat de andere lok op de stop-RMK  van het tweede parallelspoor komt en dan pas vertrekt. Ik dacht dat dat via MA2 voorwaarde zou kunnen, maar ik snap niet hoe.....
WDP small heeft inderdaad ook een Fahrplan Editor; wert dat eenvoudiger?  het hoeft niet per se via AK (ik dacht AK makkelijker te snappen. (ik geloof inderdaad best dat WDP een heel mooi programma is, maar voor een beginner....
Nog een vraag: hoe voeg je een plaatje toe in een topick? dan kan ik m'n gleisplan er inzetten, dat praat makkelijker...
(ik zie bovenin wel knopje "bild einfuegen" maar hoe.....?)
IB-Com centrale met WDP2009 small op Vista Home Premium laptop. Uhlenbrock en ESU decoders in vooral ROCO en Fleischmann locs. RMK's van Uhlenbrock (LocoNet), wisseldecoders van ESU

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 15. September 2010, 20:29:47 »
Hallo Rob,

Dat de loks langzaam afremmen en weer sneller naar de volgende FS heeft betrekking op de snelheid afstellen. Die je kunt vinden in de FS-Editor. Je kunt in de FS menu de achter elkaar gesloten FS onderling zo afstellen dat ze vloeiend dezelfde snelheid hebben.

Met Zugfahrt kun je de FS aan elkaar rijgen, tot je een rondje kunt maken. Ook daar is gekoppelt aan de snelheid afstelling in de FS-Editor.

Jouw alternatieve virtuele schakelaar kun je uitstekend gebruiken, door zelf handmatig prioriteit in te stellen.
Alleen ik weet niet hoe jouw Small version uitziet. (Ik heb dat niet in bezit).

Met Fahrplan gaat dat eenvoudiger, daar kun je met tijden e.d iedere loc aansturen die je in jouw genoemde wens kunt uitvoeren.

Om plaatje (screenshot) te plaatsen ga je naar Extra option (zit vlak links onder Bericht icoon) druk op die Extra option en dan zie je Bijlage (bladeren) klik je aan, en zoek de foto in jouw opgeslagen Dir. Zorg dat de foto's niet groter zijn dan 672x465 pixels.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #4 am: 15. September 2010, 20:40:14 »
bedankt, ik ga nog eens verder kijken wat ik niet goed gedaan heb; maar nu eerst koffie, morgen verder :)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #5 am: 15. September 2010, 22:10:56 »
Hallo Rob,

Zitat
de loc rijdt dan inderdaad rond, maar remde af bij ieder rem-RMK, rijdt langzaam door tot stop-RMK, om vervolgens weer snel door te rijden het volgende blok in

Als je de lok een FS laat rijden (gebruik de rechter muis) dan moet hij weer stoppen op het stop RMK. Al je dus zegt dat de lok rond loopt dan kan dat niet en hij kan ook niet vervolgens weer snel  door rijden naar een volgende FS. Ik denk dat je een ding over het hoofd zie en wel dat je de definietie van je FS niet goed hebt ingedeeld. ;)

Zitat
Dat de loks langzaam afremmen en weer sneller naar de volgende FS heeft betrekking op de snelheid afstellen. Die je kunt vinden in de FS-Editor. Je kunt in de FS menu de achter elkaar gesloten FS onderling zo afstellen dat ze vloeiend dezelfde snelheid hebben.
Jan heeft hierin gelijk maar het lijkt mij erg onlogisch dat je elke FS een ander snelheid hebt gegeven, vooral omdat je (zoals je zelf zegt) een beginner bent. Ik denk dat de snelheid die je in de systeem instelling bij FS hebt ingevult en die automatische worden overgenomen tijdens het maken van een FS dat je die niet hebt veranderd. ;)
« Letzte Änderung: 16. September 2010, 08:55:08 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #6 am: 16. September 2010, 10:06:53 »
Hallo Bob,
De ingestelde snelheden zijn per FS inderdaad niet verschillend ingesteld.
Ik heb op twee manieren een loc een rondje laten rijden, waarbij ik de handleiding van Willy de Vaal er steeds bijgehouden heb (prima uitleg van Willy, met alleen 't manual kom je er niet als beginner):
- als losse FS regels; de loc rem bij ieder rem RMK even af, om daarna weer te versnellen en door te rijden (ik zou nog eens goed moeten kijken, maar volgens mij heeft het interval waarmee de RMK's afgevraagd worden, hier invloed op)
- als zugfart, eindpunt = beginpunt; dan rijdt de loc het hele rondje op gelijke snelheid door, tot rem RMK eindpunt, langzaam door tot stop-RMK, daarna start volgende rondje.
Zoals zugfart werkt snap ik, waarom 't afremmen bij FS gebeurt snap ik niet. Ik zal vanavond m'n gleisbild in dit draadje te zetten, dat praat wat makkelijker.
« Letzte Änderung: 16. September 2010, 10:28:46 von prins_rob »

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #7 am: 16. September 2010, 11:53:56 »
Hallo Lou,

Zitat
als losse FS regels; de loc rem bij ieder rem RMK even af, om daarna weer te versnellen en door te rijden (ik zou nog eens goed moeten kijken, maar volgens mij heeft het interval waarmee de RMK's afgevraagd worden, hier invloed op)
Deze zin is interesant:

Zitat
losse FS regels
, een losse FS heeft maar 1 regel
Zitat
bij ieder rem RMK
een losse FS heeft maar 1 rem sectie met 1 RMK.
Er zijn per FS altijd de volgende secties:  start, rem en stop en eventueel een extra rij sectie
Zitat
om daarna weer te versnellen en door te rijden
per definitie stopt de trein bij de stopsectie en gaat niet door naar een volgende FS. Je kunt dit zelfs in de simulator doen.

Het testen van een FS doe je als volgt: klik met je rechter muis op het trein nummerveld waar je wilt starten (kies Wahl start in het schermpje en daarna met de rechter muis op het trein nummerveld van de stopsectie. Dan verschijnt er een schermpje en kies Wahl Ziel (doel). Kies daarna Stellen en fahren als Zugfahr. De trein zal dan 1 Fs rijden.
« Letzte Änderung: 16. September 2010, 12:11:16 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline prins_rob

• Mitglied
« Antwort #8 am: 20. September 2010, 10:03:43 »
Bob,
ik hab beloofd m'n gleisbild te plaatsen om over AK editor verder te praten, maar ik ben tot nu toe druk bezig om m'n hardware storingsvrij te krijgen (dat item lees je ook, zag ik). Dat wil ik eigenlijk eerst goed hebben. 't kan even een paar dagen duren, maar ik ga met dit onderwerp ook nog wel verder (ik merk ook dat ik m'n vragen duidelijker moet stellen, met mijn opmerking "met losse regels" bedoelde ik als losse opdrachten in de AK-editor, steeds een FS van RMK naar RMK (blok naar blok); als tegenstelling to "zugfahrt", waar je van begin naar eind opgeeft)
Zoals gezegd, over een tijdje kom ik hier wel op terug , ik zal proberen m'n vragen duidelijker te stellen   :)   ik zal dan ook voorbeeld van m'n AK editor er bij doen
Rob