Autor Thema: Blokken..  (Gelesen 3418 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Blokken..
« am: 26. Januar 2011, 21:57:32 »
Hallo mede spoorders,

Om dat de opslag en de verhuizingen van mijn baan, toch niet zonder schade is gebeurt,
(de bedrading is grotendeels of aangevreten of anders beschadigd) wil ik deze bedrading volledig vernieuwen.
Helaas is het bouwverslag (bouw-log) niet meer terug te vinden, en moet ik ook nog eens alles weer indelen in de juiste aansluitingen.

Voorheen, werd mijn baan aangestuurd d.m.v. een IB-ir en een Selectrix centrale.
Daarnaast was mijn baan in 5 stroomkringen opgesplitst dus 4 boosters en de IB en nog 2 andere stroomkringen met de Selectrix.
In het totaal heb ik 15 stroomdetectie / terugmelders a 16 contacten is 240 terugmeld punten
Ik stuur 64 wissel bewegingen aan deels magneet spoelen en deels met servo’s d.m.v. esu switchpilots
Mijn draaischijf stuur ik aan via de Fleischmann turncontrol.

Het alles weer “aan elkaar knopen” is niet zo’n probleem, het heeft gewoon even wat tijd nodig.
Maar nu het volgende, in een van de eerste posts in het Nederlandse forum, heeft men het over “Blokken” en het aantal rmk’s in een blok.

In mijn oude niet digitale baan van jaren terug, kon ik het begrip en blokken nog wel een definitie geven, maar hoe zit dat nu in de digitale baan, Ik bedoel blokken zoals weleer werd toegepast lijkt mij nu een beetje dubbel op. Dus mijn vraag, wat is de definitie van een blok binnen WDP.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: Blokken..
« Antwort #1 am: 26. Januar 2011, 23:43:57 »
Hallo Thomas,

Daar heeft Bob een verhaaltje geschreven.
Zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60667.0

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Blokken..
« Antwort #2 am: 27. Januar 2011, 17:24:52 »
hallo Jan,

Dat stukje van Bob had ik toen der tijd al gelezen, Nu maak ik er op uit dat een rijweg gezien wordt als een blok.
en dat dat blok dus begint met een start contact en eindigt met een stop contact, uiteraard met de daar tussen inliggende rij contact(en)

Het was puur een theoretische vraag, om dat ik soms door het lezen op het forum (vooral in de wat oudere posts), aardig in de verwarring wordt gebracht, In dit geval was het dus het verschil tussen Blokken op een analoge baan en op een digitale baan.

Ik ga weer verder met de bedrading, mijn leverancier heeft vandaag 9 kleuren draad bezorgd, dus genoeg te doen....

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: Blokken..
« Antwort #3 am: 29. Januar 2011, 01:10:23 »
Hallo Thomas,

In de Duitse handboek staat het volgende beschreven.

9.1 Allgemeines
Zugfahrten in Win-Digipet sind eine übergeordnete Form von Fahrstraßen, die eben­falls den Weg eines Zugs von einem Start- zu einem Zielkontakt definieren. Zugfahrten werden daher aus bereits vorhandenen Fahrstraßen zusammengestellt, haben aber ebenfalls immer einen eindeutigen Start- und einen eindeutigen Zielkontakt. Anders als bei Fahrstraßen, kann bei einer Zugfahrt jedoch der Startkontakt gleichzeitig auch der Zielkontakt sein, sofern mindestens ein Block (Fahrstraße) dazwischen liegt. Basierend auf dieser Grundlage fährt der Zug von Block zu Block, er hält aber lediglich an, wenn der vor ihm liegende Block nicht „Frei“ ist und es keine möglichen oder gültigen Ausweich- oder Alternativwege gibt.


Hier wordt een blok, een Fahrstrasse genoemd, en wordt genoemd van blok tot blok waar een trein erin rijdt.
De grondbeginselen van WDP is, dat er eenduidig Startcontact is en een eenduidige Stopcontact is bij Zugfahrt (Treinrit). Anders is bij Fahrstrasse (Rijweg) kan Startcontact gelijktijdig ook Stopcontact zijn.

Een Fahrstrasse is een samenstelling van enkel of meerdere RMK's. En een blok is een Fahrstrasse.
Nu is het geval dat elk FS (dus een blok) afstand bepalend is, m.a.w. als een Start begint en onderweg naar Zielkontakt, dan werkt WDP geheel deze Blok af en "kijkt" in de volgende Blok of er geen trein staat.

Vroeger hadden we in de analoge syteem van die blokmodules.
Als we eigenlijk ons daar in zien, dan blijkt het ook een rijweg te zijn, nietwaar?
Dus in WDP wordt een blok vertaald naar Fahrstrasse, en in de analoge systeem wordt een blokmodule eigenlijk ook een rijweg.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 29. Januar 2011, 12:12:58 von Jan leendert »

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Blokken..
« Antwort #4 am: 29. Januar 2011, 10:02:00 »
Hallo Jan,

Helemaal duidelijk. Dank je wel voor de heldere vergelijkenis.

Vandaag eens kijken als ik de bijna 240 rail-onderbrekingen kan implementeren in rmk's en die weer in blokken (Fahrstrasse). Is wel weer een grote hoeveelheid bedrading.

Thomass

Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)