Autor Thema: SBB seinen symbolen  (Gelesen 5724 mal)

Offline Ceesmol

• Junior-Mitglied
SBB seinen symbolen
« am: 15. Februar 2011, 13:04:44 »
Goedendag,

Ik ben momenteel bezig mijn railplan voor mijn 7 modulen met WDP Pro X te maken op een laptop met XP proffesional.
De 18 wissels werken evenals de duitse seinen en 4 schakeldecoders, echter 1 kant van  mijn station is van SBB seinen voorzien. Ik ben naast M-Track lid ook lid van de VSZ zodoende.
Ik stuur deze aan met de LDT LS-DEC SBB units. De bedrading zit volgens tekening. 5 Lampen hoofdsein met 4 lampen voorsein (schneider art. nr. 2208).

Ik heb raster SBBA gekozen in WDP, wat ik ook doe, met of zonder CD in de gleisplan editor blijven de default raster A symbolen komen. Op de CD staan wel de bestanden. Hoe los je dit op?
Ik heb getracht de SBB rangeer seinen met DB symbolen aan te sturen dit werkt niet, dan krijg je verkeerde lichtbeelden.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

De laatste loodjes zijn weer het zwaarst.

In afwachting van een reactie.

Cees Molenaar

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re: SBB seinen symbolen
« Antwort #1 am: 15. Februar 2011, 16:24:06 »
Hallo Cees,

Ik weet niet oplossing voor je probleem maar via zoeken op het Duitse fora kom je toch regelmatig je vraag tegen.
Misschien heb je hier wat aan:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=44993.0

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #2 am: 15. Februar 2011, 16:44:53 »

Ik stuur deze aan met de LDT LS-DEC SBB units. De bedrading zit volgens tekening. 5 Lampen hoofdsein met 4 lampen voorsein (schneider art. nr. 2208).

Ik heb raster SBBA gekozen in WDP, wat ik ook doe, met of zonder CD in de gleisplan editor blijven de default raster A symbolen komen. Op de CD staan wel de bestanden. Hoe los je dit op?
Ik heb getracht de SBB rangeer seinen met DB symbolen aan te sturen dit werkt niet, dan krijg je verkeerde lichtbeelden.

Beste Cees,

Hartelijk welkom hier op het forum.

Ik weet even niet meer hoe dat ook weer was met de ProX versie.
Omdat ik volledig ben overgegaan naar WDP 2009 Premium versie.

De SBB symbolen zitten in een aparte symbole lijst.
Als je in WDP naar systeem instelling gaat en vervolgens naar programm instelling en vervolgens naar Ansicht (Aanzicht) en klik op Gleissombole (Spoor symbole) dan zie je de verschillende spoor symbolen van diverse landen. Klik op Schweiz (Symb SBB) en dan heb je alleen die SBB protokol.
Als je dat hebt, dan ga je terug naar de werkelijke baan ontwerp en ga naar Gleisbild -Editor.
Vervolgens kies je de sein protokol van de SBB seinen.
Nu kan het zijn dat je te weinig schakelingen hebt voor jouw LDT-SBB schakelingen.
Als dat zo is, dan moet je even dat hier op het forum vermelden.

Vandaar dat ik het niet zo 1, 2 ,3 voor de geest hebt.

Met WDP 2009 PE is volop de mogelijkheid om alles zelf de schakelingen te maken.

Een ander oplossing is het volgende.
We kunnen ook de sein symbole zelf tekenen en in een 8 schakelingen onder brengen en zelfs twee keer zodat je dan 16 schakelingen kunnen combineren.
Maar dan moet ik even precies weten, hoe ProX in dat symbolen tabel ook weer uitziet.

Met vriendelijke groeten,

Jan Leendert Stienstra

P.s: Bijgaande screenshot de SBB seinen die in WDP 2009 PE met 18 schakelingen.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 15. Februar 2011, 16:55:01 von Jan leendert »

Offline Ceesmol

• Junior-Mitglied
« Antwort #3 am: 16. Februar 2011, 12:25:24 »
Beste Jan Leendert,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Hoe selecteer je in de Gleisbild editor de SBB seinen bibliotheek, dat is hetgeen wat ik niet begrijp. In het WDP boek staat iets over zoom, ik ben van 16x16 naar 20x20 gegaan en ook nog terug zonder resultaat.
Als ik Gleisbild editor open staat daar gelijk al de window open met de standaard symbolen, deze kan ik door op de X rechtboven te drukken weer verwijderen, maar wat moet ik dan verder doen om bij de SBB seinen te komen?

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 16. Februar 2011, 13:10:10 »

Als ik Gleisbild editor open staat daar gelijk al de window open met de standaard symbolen, deze kan ik door op de X rechtboven te drukken weer verwijderen, maar wat moet ik dan verder doen om bij de SBB seinen te komen?

Hallo Cees,

Die zoom factor die je bedoelde is een vergrotings venster waar je een spoorplan kunt uitvergroten, deze zoom functie is alleen maar voor de aangeboden symbole die in de Gleisbild-Editor zijn opgenomen.

Gleisbild-Editor is een teken programma waarbij je een spoorplan kunt tekenen, en een tal verschillende opties om een spoorplan met symbolen te kunnen configureren. Maar de type soorten symbolen die in de Gleisbild-Editor zijn, zit in een ander register, namelijk in de systeem instelling. En in de systeem instelling heeft WDP diverse verschillende symbole van verschillende landen ondergebracht. Dus als je via systeem instelling een land aanklikt, in jouw geval SCHWEIZ, en daar zijn de SBB seinsymbolen ondergebracht.

Als je in de systeem instelling bent (dat is het knopje dat uiterste links bovenaan in het WDP programma venster), dan ga je naar program instelling en vervolgens naar Ansicht.
In die Ansicht klik je op het venster waar je alle spoor symbole van diverse landen kunt selecteren.
Zie bijgaande screenshot.
Wanneer je dan SCHWEIZ hebt opgeslagen, en je gaat naar Gleisbild-Editor dan zie je vanzelf de SBB seinen staan.

Jan Leendert Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 16. Februar 2011, 13:36:42 von Jan leendert »

Offline Ceesmol

• Junior-Mitglied
« Antwort #5 am: 21. Februar 2011, 14:25:03 »
Beste Jan,

Bedankt voor je antwoord, ik heb afgelopen weekend de LS-DEC-SBB decoders aan de gang gekregen.
Het probleem was dat ik eerst de rangeer seinen zocht, die van de DB staat onder stop-afsluitsein.
Die van de SBB blijken onder 3 voudig lichtsein te staan.

Ik had het verder goed gedaan, zocht alleen op de verkeerde plek.

Bij de SBB-A bibliotheek zit volgens mij verder niks bruikbaars, ik heb voor mijn overig SBB seinen voor het hoofdsein 4 adressen en voor het voorsein 3 adresssen nodig. De donkerschakeling werkt wel middels een losse knop zoals ook in WDP uitgelegt wordt.

Ik heb mijn vraag via e-mail nu aan Peterlin gesteld, kijken waar die mee komt. De singalen aansturen met de Intellibox werkt wel 100%, via WDP maar voor 50% omdat er maar 2 adressen in staan gespecificeerd i.p.v. 4.

Misschien dat in de keuze SBB-B zonder raster nog wat staat, moet ik nog uitzoeken, het weekend was voorbij voordat ik er erg in had.

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #6 am: 21. Februar 2011, 15:01:47 »
Hallo Cees,

Ken je dit verhaal:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63363.0

Overigens denk ik dat het niet kan met de WDP versie die je hebt.  :(
De LS-DEC-SBB is pas in de versie 2009Premium voor het eerst dacht ik opgenomen in de software. ;)
Om dat het in de volgende link onder vernieuwingen staat

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60180.0

Zitat
Gleisbild-Editor:

•   Unterstützung von SBB-Lichtsignalen (7 Lampen) mit Decoder LS-DEC-SBB

Bob
« Letzte Änderung: 21. Februar 2011, 15:04:18 von Bob Vermeulen »

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #7 am: 21. Februar 2011, 16:05:36 »

Bij de SBB-A bibliotheek zit volgens mij verder niks bruikbaars, ik heb voor mijn overig SBB seinen voor het hoofdsein 4 adressen en voor het voorsein 3 adresssen nodig. De donkerschakeling werkt wel middels een losse knop zoals ook in WDP uitgelegt wordt.

Beste Cees,

Wat je nu duidelijk hebt weergegeven is, dat de SBB sein 7 schakelingen en tevens een "Dunkel schaltung" nodig heeft. Dat is in WDP ProX versie niet mogelijk. (zie commentaar van Bob.)

Ik heb zelf ook een sein met 7 schakelingen en die kun je met WDP 2009.4b zelf configureren.
Deze configuratie mogelijkheden is niet voorzien in de ProX versie. Dit omdat in een sein magneet artikel twee adressen staan, die door de hardware schakeling moeten worden overgenomen. Het hardware zal bijv. door 1 schakelaar twee verschillende sein weergave geven en de tweede schakelaar de andere twee sein weergave geven, of een mengeling daarvan. Die schakelvoorbeeld dienen door WDP overgenomen te worden, echter kan WDP 2009.4b en niet in ProX.

Helaas niet mogelijk.
Wat je dan kunt doen is (als je dat  wil) de oude Prox (Duitse versie) opsturen naar Dr.Peterlin of bij Jaap Kramer, en tegen een vergoeding omruilen. Dan hoef je geen nieuwe WDP aan te schaffen.

Jan Leendert Stienstra  

P.s: Bijgevoegd screenshot de SBB sein symbole van WDP 2009.4b. Daar zijn meerdere SBB seinen met meerdere aansluit mogelijkheden en sein standen. Als je dat beeld niet in ProX staat, dan is het niet aanwezig.

« Letzte Änderung: 21. Februar 2011, 18:31:36 von Jan leendert »

Offline Ceesmol

• Junior-Mitglied
« Antwort #8 am: 22. Februar 2011, 14:18:42 »
Heren,

Ik heb gisterenmiddag de bevestiging ontvangen van Peter Peterlin dat het inderdaad niet in Pro X zit maar wel in 2009. Ik vernam van Jaap Kramer dat versie 2011 Duitstalig waarschijnlijk in April uitkomt, ik wacht hier dus nog maar even op. Koop ik gelijk een laptop, daar gaat mijn vakantie geld.

Ik ben in het iedergeval blij dat het niet aan mij lag, maar weer eens aan een computerprogram wat niet 100% doet wat je verwacht.

Het leuke is dat ik de LS-DEC-SBB decoders via Spoorhobby ook bij Jaap Kramer heb gekocht en daarna pas Pro X bij Jaap en volgens mij gemeld dat ik SBB seinen met deze decoders gebruik. Is het met de communicatie helaas even fout gegaan.
Goedkoop is in dit geval weer eens duurkoop geworden.

Bedankt voor jullie medeleven.

Cees

Offline Stefan Lersch

• Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
« Antwort #9 am: 22. Februar 2011, 15:46:05 »
Hallo Cees,

Ik vernam van Jaap Kramer dat versie 2011 Duitstalig waarschijnlijk in April uitkomt,
Dat is niet juist. Die nächste deutsche Version gibt es 2012, wie Dr. Peterlin bereits mehrfach gesagt hat und das wurde mir eben noch mal bestätigt.
De volgende Duitse versie komt 2012, zoals de Dr. Peterlin heeft al meermaals gezegd en dit werd zojuist bevestigd voor mij.
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #10 am: 22. Februar 2011, 16:01:28 »
Hallo,

Het is inderdaad juist, dat er niet in April 2011 een nieuwe versie komt. Het is dus onjuiste informatie.

Bob

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #11 am: 25. Februar 2011, 08:54:02 »
Cees, het is beetje jammer dat je het programma de schuld geeft van jouw probleem:

Ik ben in het iedergeval blij dat het niet aan mij lag, maar weer eens aan een computerprogram wat niet 100% doet wat je verwacht.

Het programma dateert van 2008 en is dus al wat ouder maar deed wat een ieder ervan verwachte op dat moment, vraag de gebruikers maar eens naar hun ervaringen. Daarom wil dat niet zeggen dat het slechter is dan het huidige programma. Ook deze versie 2009PE was op het moment van uitkomen je van het maar ook dit programma komt wat ontwikkeling betreft aan zijn eind maar tot het moment van verschijnen van een nieuwe versie zijn er ook een aantal updates van het programma uitgekomen en zo ook van ProX en van de versie daarvoor enzovoort...

Maar op een gegeven moment zijn er zo veel vernieuwingen dat wordt besloten een upgrade uit te brengen en dat is nu dus 2009PE en wil je dus het maximaal haalbare dan moet je vooral upgraden naar de laatste versie van dat moment. Maar ook binnen de versie 2009PE zijn er al eigenlijk 5 updates uitgebracht en in 2012 komt dus de volgende versie en dat maakt deze versie nog steeds goed bruikbaar alleen de wensen die men in de versie 2012 heeft zitten weer niet in de versie die nu gebruikt wordt, zo is het nu eenmaal.
« Letzte Änderung: 25. Februar 2011, 10:04:26 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

• Gast
« Antwort #12 am: 25. Februar 2011, 10:52:50 »
Hallo Roel,

- WDP2009 PE is uitgebracht in April 2009 (niet 2008!)
- Na 2009 was besloten, na 3 jaar een nieuwe Upgrade uit te brengen (zie bericht Stefan Lersch)
- Na ieder Upgrade wordt direct besloten of dat om de drie jaar zal gaan plaatst vinden, tenzij  
  anders door Dr.Peterlin wordt besloten. (vóór 2009 was de Upgrade om de twee jaar.)
- Niets wordt in WDP fysiek ingegrepen, hoogstens worden bepaalde functies onder een ander menu
  ondergebracht. (denk maar aan Anforderungs Kontakt, in 2009 PE niet meer aanwezig, maar is ondergebracht
  in ZFA), (STW, heeft een ander menu gekregen, maar is fysiek beduidend beter en zelfs uitgebreider).
- De MA mogelijkheden is sterk uitgebreid en de fysieke eigenschappen zijn het zelfde gebleven.
- En zo tig van die mogelijkheden.

Je merkt nu ook, dat er regelmatig Updates uitkomen (en inderdaad zoals je aangaf, regelmatig hier op het forum controleren of er nieuwe Updates zijn, die zijn gratis). Binnen die termijn van drie jaar is WDP onderhevig aan allerlei veranderingen van leveranciers die digitale sytemen leveren. Die komen met nieuwe Updates waar weer in WDP aangepast dienen te worden, of niet. WDP grijpt direct in en corrigeert, en brengt dat in de nieuwe Update uit.

Om hierop terug te komen, voor de duidelijkheid, wordt de nieuwe Upgrade pas in 2012 uitgebracht. (ook hier bepaalt Dr.Peterlin de tijdstip en welke nieuwe technieken worden opgenomen in de nieuwe Upgrade)

Cees kan gewoon de ProX omruilen tegen een vergoeding omschakelen naar WDP2009 PE. Volgend jaar kan hij dan ook besluiten over te stappen naar de nieuwe Upgrade. Zoals dat altijd gewoonlijk binnen WDP gebeurt.
Hoe dan ook, er wordt een coulante regeling getroffen, enerzijds met Dr.Peterlin of anderzijds met Jaap Kramer kan de oude WDP altijd omgeruild worden. Misverstand of niet, de regeling was altijd zo geweest, en geldt tot de dag van vandaag nog steeds. ;D

Jan Leendert Stienstra
« Letzte Änderung: 25. Februar 2011, 10:56:28 von Jan leendert »

Offline Bremer

• Senior-Mitglied
  • Groetjes, Roel.
« Antwort #13 am: 25. Februar 2011, 13:51:26 »
Nu kan het aan mij liggen maar Cees gebruikt Win-Digipet ProX en daar hadden hij en ik het over en dat programma dateert echt van het voorjaar van 2008 als ik het goed heb. Hij heeft kritiek op die versie en daar heb ik het over en verder niet.

Uiteraard is de versie 2009 beter en uitgebreider maar als Cees het programma de schuld geeft van zaken die er niet inzitten moet hij overstappen naar de nieuwste versie en dat is nu 2009PE. Als hij met ProX wil blijven werken zal hij genoegen moeten nemen met de mogelijkheden die dat programma heeft, dat is alles wat ik wilde zeggen.

Natuurlijk zal de volgende versie 2012 weer meer mogelijkheden hebben maar wanneer die uitkomt heeft helemaal niets met het verhaal te maken. Natuurlijk zal die versie in 2012 uitkomen anders was wel een andere benaming gekozen.

In de nieuwste versie van Microsoft Word (2010) - om maar eens wat te noemen - zitten ook meer mogelijkheden dan de versie van 3 jaar geleden (2007) en dan moet je niet klagen dat het oudere programma niet kan wat de huidige versie wel kan. Dan moet je overstappen op de nieuwste versie. Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg ben.
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

• Gast
« Antwort #14 am: 25. Februar 2011, 14:32:48 »
Hallo Roel,

De ProX is vanaf 2007 (Stand Maart 2007) (reken maar na 2009 - 2007 is twee jaar, en aangezien het vóór 2009 is, en na twee jaar Upgrade, is ProX vanaf 2007.)

Niettemin gaan we niet op de kritieken in. ;)

Je kunt allerlei kritieken aandragen (niet naar jou bedoeld en ook niet naar Cees, daar is het leven veel te kort voor  ;D). Kritieken kunnen goed zijn, als er een onderbouwing aanwezig is. Dus je hebt die onderbouwing ook gegeven. ;)

Zullen we die kritieken omzetten naar "vergissingen".
Iedereen kan zich daar wel eens in vergissen, toch?.

Jan Leendert Stienstra

« Letzte Änderung: 25. Februar 2011, 15:08:05 von Jan leendert »