Autor Thema: meer dan één ZFAZFA  (Gelesen 3933 mal)

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
  • Aut viam inveniam, aut faciam
meer dan één ZFAZFA
« am: 12. August 2013, 18:45:06 »
Hallo,

ik heb een vraagje over de lengte van de ZFA en het eventueel koppelen van meerdere ZFAs.
Voor zover ik kan zien is er in de ZFA ruimte voor 1999 lijnen met geregistreerde treinritten. Ik kan me voorstellen dat voor grote en complexe banen deze 1999 lijnen niet voldoende zijn. Ik meen gelezen te hebben dat je verschillende ZFA aan elkaar kunt koppelen en zo een onbeperkte hoeveelheid lijnen ter beschikking krijgt. Alleen ik dan niet meer terugvinden; (niet hard genoeg gezocht zullen sommigen misschien denken  ;))
Dus mijn vragen:
1. Hoe zit dat met die beperking van 1999 lijnen?
2. Kan je effectief verschillende ZFA aan elkaar koppelen, maw na elkaar uitvoeren?
3. Waar staat dat nu weer in het grote handboek?

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re:meer dan één ZFAZFA
« Antwort #1 am: 12. August 2013, 19:32:12 »
Hallo Luc,

Zoals ik het uit de handleiding heb begrepen (blz 236 van de Nl versie) kun je meerdere ZFA aan elkaar plakken maar dan blijft die restrictie van 1999 lijnen voor het totaal denk ik wel bestaan. Koppelen kan dus en ZFA wordt van boven naar beneden doorlopen dus dan ook achter elkaar, maar max is denk ik altijd 1999 lijnen.

Overigens lijkt mij 1999 ruim voldoende ook voor een mega baan en zelf heb ik ook gevoel dat je de ZFA zo compact mogelijk moet houden, want hoe groter hoe trager is mijn ervaring tot op heden. Mijn grootste ZFA is nu 138 regels en daar duurt het soms al poosje voordat trein vertrekt (en baan al vrij is)

Ronald

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 13. August 2013, 09:38:02 »
Ronald,

Bedankt voor jouw reactie. Ik heb de versie 1.0 NL voor gevordereden, maar daar lees ik niets over ZFA op pagina 236. Kun je even de blz nakijken of heb jij een andere versie van het handboek?

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Ronald Meijer

• Senior-Mitglied
    • You Tube kanaal Arnhegen
« Antwort #3 am: 13. August 2013, 19:22:07 »
Luc,

Ik heb het gelezen in de Nl beginnersversie van versie 2012 op blz. 236 paragraaf 11.16

Groet

Ronald

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 14. August 2013, 08:59:11 »
@ Luc Diels

De grote vraag van jou: 3. Waar staat dat nu weer in het grote handboek?

Nou, als je iets wilt weten over de ZFA en het grote boek opent dan staat dat waarschijnlijk in "Hoofdstuk 11 Treinritten-automatiek-Editor" en dan staat het koppelen van ZFA's in paragraaf 11.18 op pagina 484! Makkelijker kan het niet!

Rob

Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 14. August 2013, 09:57:02 »
Rob,

dat stukje had ik ook gelezen, maar zoals Ronald al schreef, verandert dat niets aan het maximale aantal lijnen van 1999. Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je gewoon 2 of meer ZFA na elkaar kon laten afwerken zodat er een oneindige reeks mogelijkheden ontstond. Maar waarschijnlijk heb ik mij vergist of met iets anders verward. Dat kan nu éénmaal gebeuren bij een handboek van meer dan 700 blz. Mijn studententijd, wanneer ik moeiteloos cursussen van deze dikte kon memoriseren, in nu éénmaal voorbij  :'(.

groetjes

Luc
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 14. August 2013, 10:16:27 »
@Luc. Ik ben wel heel benieuwd, net als vele andere WDP'ers, zowel in Nederland, Duitsland als ook in Belgie naar jou gevulde ZFA als je bijna aan de grens zit van 1999 regels zit.

Dus laat eens wat zien, als was het maar 1500 regels, dan hebben we een idee wat je aan het doen bent!

Maar het kan wel, 3998 automatiekregels!

Overigens, het memoriseren (mooie term) van een boek van deze afmetingen (700+ pagina's), dus uit het hoofd leren is niet alleen onzinnig en zonde van de tijd (zeker als er geen algemene boekverbranding dreigt) maar ook niet nodig zolang het boek "voor het grijpen" ligt, dat gold ook in mijn studietijd. Bij onze examens mochten we meestal de boeken er bij houden, alsof dat makkelijker was... Maar boeken van dergelijke afmetingen uit je hoofd leren, nooit hoeven doen. Uittreksels maken, dat wel. Dus ook in dit geval, zoek je iets. Het boek even openen, de inhoudsopgave doorneuzen kan voldoende resultaten opleveren.

Rob
« Letzte Änderung: 14. August 2013, 12:37:58 von Rob Bogers »

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 14. August 2013, 13:40:03 »
Beste Rob,

heb ik ergens beweerd dat ik al aan de 1999 regels zit? Ik dacht het niet. Een voorbarige conclusie van jou. maar ik denk nu éénmaal vooruit (ik heb wilde plannen  ::), :-X) en dus had ik plotseling die vraag. Ik hoop dat dit toegestaan is  ;). Voor alle duidelijkheid ik kom op mijn testbaan aan ongeveer 200 lijnen.

Off topic: Ja aan onze universiteiten had je nu éénmaal een hoog niveau nodig om te slagen. Theorie was met gesloten boek, oefeningen met open boek, en ik kan je verzekeren dat open boek niet altijd het gemakkelijkste was. Ik bedoelde alleen dat ik ervan overtuigd was dat ik ergens iets gelezen had maar dat ik het niet meer kon terugvinden. In mijn studententijd zou dat nu éénmaal geen probleem geweest zijn, maar mijn grijze cellen zijn wat ouder en dan functioneren die nu éénmaal anders dan in onze jeugd. Blijkbaar is de ironie in mijn opmerking aan jou voorbij gegaan. Jammer.

On topic: Als jij nu schrijft dat 3998 lijnen ook mogelijk is dan zou het mij vooruit helpen als je ook zou schrijven waar ik dat in het handboek kan terugvinden of hoe ik dat zou moeten realiseren. Ik denk dat dat de essentie van mijn vraag was. Dus een antwoord daarop zou ik ten zeerste appreciëren.

groetjes

Luc Diels
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 14. August 2013, 14:21:45 »
3998 regels, niet zo heel erg moeilijk om daarop te komen, even logisch nadenken want dat staat niet in het boek. Zeker geen universiteitsneiveau! :)

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 14. August 2013, 14:28:51 »
Rob,

zoals ik al schreef werken de grijze cellen niet meer zoals vroeger  :o.
Toch een manco in het handboek als er een mogelijkheid bestaat om 3998 regels te programmeren en dat staat niet in het handboek omschreven hoe je dat moet doen ;).

Dus zoals ik al schreef: als je het antwoord weet dan zou ik het appreciëren als ik het hier kon lezen.
Daar dient dit forum toch voor, dacht ik zo.

Groetjes Luc
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #10 am: 14. August 2013, 15:10:08 »
@Luc.

Ja, ik zat er al op te wachten, het moet een fout in het programma, dan wel het boek zijn. Niemand komt hierop behalve jij! het blijft wel lachen met jou :)!! Belgische humor...houd ik wel van.

Je kunt ook een veelvoud van 1999 regels maken, dus bijvoorbeeld 5 x 1990 = 9950 regels. En zo staan er wel meer dingen niet in het boek en dan komt het een beetje neer op tja... wat zal ik zegen, logisch inzicht.

Maar goed, ik ben ook de lulligste niet. een van de vele tips: je deelt je gigantische wilde plan op in geisoleerde delen en elk deel dat toch weer deel uitmaakt van 1 gezamenlijk treinbaan is, stuur je elk aan met een PC met daarop een versie van WDP en hoe meer delen je maakt, des te meer regels kun je aanmaken. Simpel he en volgens mij werkt het nog ook.

MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik denk niet dat jouw grootste zorg die 1999 regels zijn. Even logisch denken, want dat doe ik dan weer even. In ieder geval heb je al een beperking van het aantal aan te sluiten digitale centrales (max 8) en nog niet eens genoemd, het aantal maximaal in te zetten terugmeldmodules (31) met elk 8 melders per digitaal systeem, als ik het goed uitreken zijn dat er 2048. Dus die wilde plannen voor die gigantische baan van jou heeft zijn eerste beperking al te pakken.

Ik denk dat DAT je grootste bottleneck wordt maar en dan hebben we het nog niet eens over de verwerking door de PC. Hoewel je veel USB aansluitingen kunt benutten op de PC en zelfs dit nog kunt uitbreiden met een tigtal USB-Hubs (tigtal = heel veel) heeft dit ook snel een grens, omdat de verwerkingssnelheid gedeeld wordt over het aantal gebruikte USB aansluitingen. En of je dan USB2, dan wel USB3 gebruikt, dat blijft gelijk. Dat is namelijk ook gelijk het grootste nadeel van de USB aansluiting. Lees maar na op het net.

Dus hoe meer aangesloten USB artikelen, des te lager de doorvoersnelheid! Ik heb dat wel eens geprobeerd met 10 USB-camera's op en onder de baan en dan werkt de processor van de PC zich een slag in het rond (continue op 100%) en de PC wordt zo traag als een slak. Hoewel ik gewoon 12 USB-poorten op de PC heb. Ook met i7 Intel processor en een berg intern geheugen (zie mijn profiel).

Maar als dat geen probleem meer vormt vraag ik mij nu trouwens ook af of die 1999 ZFA regels niet alleen een software beperking zijn, het zou kunnen zijn dat de rijwegen- of de treinritten-editor al een beperking hebben van het in te vullen rijwegen. M.a.w. zijn deze editoren onbeperkt inzetbaar v.w.b. het aantal te schrijven rijwegen en treinritten, ik denk dat je nog meer problemen tegenkomt?

Dus ja, het ligt weer aan het programma als je jouw wilde plannen niet ten uitvoer kunt brengen, misschien een overstap naar Railware van Freiwald. De kans is echter groot dat ook daar beperkingen liggen en dan heb ik het nog niet eens over de taal waarin het programma is uitgevoerd, alleen maar Duitstalig.

Kortom Ronald gaf het al aan, je PC kan het waarschijnlijk niet snel genoeg verwerken en dan heb je alleen maar te maken met een traag systeem of tientallen time-outs, maar evengoed succes!! Houd ons op de hoogte...

Ik wilde het kort houden, mijn excuus hiervoor.

Rob
« Letzte Änderung: 14. August 2013, 15:17:41 von Rob Bogers »

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 14. August 2013, 15:29:12 »
Beste Luc,

ZFA tot 1999 regels.

Misschien dat ik je daar een toelichting geven.
Een ZFA lijst waarmee je tot 1999 regels kunt invoeren, is echt heel veel.
En vergeet niet dat elke regel ook nog 20 extra regel inzitten voor de Anschlussfahrten en Folgenfahrten. Dus 1999x20=39980.
En ingepropt ook nog met Profile.

Daarnaast zou ik eigenlijk niet willen dat ik ergens tussen die regel nummer 1486 een fout willen gaan herstellen!.
Dan zoek je je wezenloos om van elke regel, als het fout gaat.

Nee, daar is WDP niet daarop opgebouwd!. ;)

ZFA is een bewerking die de voorafgaande FS, ZF en de DS goed is gedefinieerd.
Met 1999 regels praat ik wel in de categorie van een baanafmeting die ergens in hele grote modelbaan emplacement.

Een voorbeeld:
Als je in ZFA een aantal regels hebt aangemaakt waarbij je 5 FS ingevoegd hebt, dan kan je 2 FS in twee regels inzetten en de drie overige FS in Anschlussfahrten enof Folgefahrten inzetten.
Dus voorheen heb je 5 regels nodig, wat nu terug is gedrongen naar 2 twee regels.
En in elke regel krijg je 20 Anschlussfahrten enof Folgenfahrten.

In die richting moet je ook denken.

"Kortom Ronald gaf het al aan, je PC kan het waarschijnlijk niet snel genoeg verwerken en dan heb je alleen maar te maken met een traag systeem of tientallen time-outs".

Ja, afhankelijk van je PC kloksnelheid heeft dat ook invloed op de regelafwerking in de ZFA.
Maar, dat is betrekkelijk alleen wanneer de computer configuratie niet volgens WDP specificaties is opgebouwd. WDP leest ook de kloksnelheid van de aangesloten digitale systemen!!.
WDP wil wel lekker vlot werken, maar moet wel de aangesloten digitale systeem aantrekken.
Dus, 1999 regels te verwerken, dat doet WDP zeker.  

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

« Letzte Änderung: 14. August 2013, 17:14:07 von Jan leendert »

Offline luc diels

• Senior-Mitglied
« Antwort #12 am: 14. August 2013, 18:01:19 »
Beste Rob,

jij leest teveel psychologieboeken op vakantie, want je denkt dat je mijn gedachten kunt lezen. Jij ziet spoken als je schrijft dat ik kritiek heb op het programma of het handboek. Maar het moet toch kunnen dat iemand een opmerking maakt om iets te verbeteren zonder dat jij je direct in je gat gebeten voelt. Ik heb net bij een club in België waar ik op bezoek was en die uitkijken naar een digitaal systeem WDP aangeprezen. En een collega op het werk die nu nog analoog werkt gaat ook omschakelen en ook bij hem heb ik de enorme mogelijkheden van WDP verteld. Het is bijzonder eigenaardig dat ik alleen bij jou zulke reacties opwek, maar niet bij anderen. Dus mijn conclusie zoals ik jou ook al in privé-emails heb gezegd: laat mij nu maar met rust en laat mij op het forum met anderen normaal communiceren. Ik appreciëer enorm de hulp die ik van anderen al heb gekregen. Moest ik trouwens niet tevereden zijn over WDP dan kocht ik toch gewoon een ander programma. Maar ik ben heel tevreden mijn proefopstelling met 13 treinen rijdt 2 uur zonder enig probleem. Ik heb alleen nog problemen met Märklin wissels die af en toe weigeren. En daar werk ik op advies van dit forum aan een oplossing met servomotoren.  Dus jouw reactie is volledig overdone. En verder wens ik niet meer te reageren op jouw theoriën.

Jan,

on topic: bedankt voor het constructieve antwoord. Het ging bij mij louter om een theoretische vraag. Tot nu toe heb ik nog geen beperkingen, maar ik wil wel een "grote" baan bouwen en ik zag daar ergens een beperking in die 1999 regels toen ik dat deel van het handboek las. Ik begrijp heel goed dat WDP met de ZFA al heel veel mogelijkheden geeft en waarschijnlijk heb ik nog niet half begrepen welke mogelijkheden er nog zijn. Verder besef ik dat ik mijn hardware zal moeten upgraden om grotere plaanen te realiseren. Ik zal dit verder laten rusten en als ik ooit op beperkingen zou stuiten dan kom ik hier op terug.

met vriendelijke groeten

Luc Diels
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #13 am: 14. August 2013, 19:36:01 »

Jan,

Bedankt voor het constructieve antwoord. Het ging bij mij louter om een theoretische vraag. Tot nu toe heb ik nog geen beperkingen, maar ik wil wel een "grote" baan bouwen en ik zag daar ergens een beperking in die 1999 regels toen ik dat deel van het handboek las. Ik begrijp heel goed dat WDP met de ZFA al heel veel mogelijkheden geeft en waarschijnlijk heb ik nog niet half begrepen welke mogelijkheden er nog zijn. Verder besef ik dat ik mijn hardware zal moeten upgraden om grotere plaanen te realiseren. Ik zal dit verder laten rusten en als ik ooit op beperkingen zou stuiten dan kom ik hier op terug.

met vriendelijke groeten

Luc Diels

Beste Luc,

Ik heb daar geheel begrip voor, daar je een theoretische vraag hebt gesteld.
Toch wil ik je even op dit punt zeggen, dat WDP geen beperkingen heeft, maar de benodigde beschikbare Tools om van klein naar grote baan te kunnen besturen, incl. auto's. Dat geldt voor de alle Tools die WDP heeft ingebouwd.
Je kunt er vanuit gaan dat je met de huidige 2012.2 versie behoorlijk en stevige trein verkeer kunt bewerkstellen. (Ik weet dat je een Engelse versie hebt)
Dus met de ZFA regeltjes, is geen overbodige luxe, maar echt een krachtige treinrit automatiek.

Ik heb zelf nog even in mijn oude doos de WDP ZFA eens bekeken en daar had ik liefst 1176 regeltjes ingestopt. Nu met de nieuwe versie is dat verkort naar 343 regeltjes, met dezelfde mogelijkheden.
Dat komt omdat in de nieuwe Update een hele hoop nieuwe "Bedingungen" zijn ingebouwd die door directe aangrijping veel directer en sneller de "Bedingungen" worden uitvoert.
Dat scheelt weer extra regeltjes. :D

Betreft de Hardware.
Ieder geval adviseert WDP de minimale configuratie als PC.
Als je een betere hardware ondersteuning wil gaan aanbrengen, dan is dat alleen maar een pluspunt.

Neem rustig de tijd voor.

Heel veel succes.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra