Autor Thema: Vorm van een modelbaan  (Gelesen 3064 mal)

Offline Ed Bakker

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 229
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen
Vorm van een modelbaan
« am: 03. November 2012, 22:27:22 »
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om mijn derde nieuwe H0 baan te gaan maken.
Ik hoop volgend jaar een ruimte te hebben van 10 x 4 meter, misschien zels 11 x 4,5 meter.
Tot nu toe rij ik met ongeveer 10 treinen. Het moeten er ongeveer 20 worden.
Ik wil 1 of 2 schaduw stations. Een groot station , draaischijf en goederen emplacement.
Enkele kleine stations.  Nu heb ik een U-vorm maar denk aan een baan inhet midden van de ruimte zodat je er omheen kan met misschien wat bergen in het midden waar tunnels doorkomen en bruggen. Schaduw staions zouden een verdieping onder de baan kunnen liggen. Wat zijn jullie ervaringen, welke vorm zou je kiezen, U of midden?
Voorbeelden van een leuke grote baan zijn erg welkom.
Graag jullie advies.
Groeten,
Ed Bakker
Spur H0, 2-rail, DCC
Windigipet 2015 premium. ECoS 50200 und Booster
Viessmann Gleisbesetz / Rückmelde modulen S88 bus. DS2010 Sven Brandt decoder voor draaischijf
Laptop  Asus mit 500GB speicherplatte

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Vorm van een modelbaan
« Antwort #1 am: 03. November 2012, 23:39:14 »
Hallo Ed,

Ik zou voor een U gaan.  (zelf heb ik een G)
Wil je echt een mooie baan maken dan moet je met foto achterwanden diepte brengen op de baan. Dat gaat een stuk moeilijker met in het midden.
Voordeel van in het midden is wel dat je overal makkelijk bij kan.

mvrg Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Vorm van een modelbaan
« Antwort #2 am: 04. November 2012, 11:59:15 »
Hallo Ed,

Zelf heb ik een twee tegenover elkaar staande U-banen.
Dus een bijna omtrek baan ontwerp (zie bijgevoegde Wintrack ontwerp, van alleen de tafelontwerp)
In de screenshot zie je linksonder een opening, en dat is de deur van de treinkamer. Daar komt later een brug constructie die de verbinding in een cirkelvormige baan vormt.
De afmeting van mijn baan is ongeveer 5.40 mtr x 3.30 mtr.

In dit ontwerp komt nog een etage bovenop en later onder de schaduwstation.
(ja, ik weet het, eerst de schaduwstation en daarna de bovenbouw. ;D)

Eerlijk gezegd, en dan moet ik ook eerlijk in blijven, we worden een jaartje ouder!.
Betekent ook dat ik later op de plekken erbij moet kunnen komen, dus plaatsen onder de tafel en boven de tafel is verstandiger dat je makkelijker bij kan komen. Ook moet je niet onderschatten dat er wel eens een defecte wissel hebt, en die ook vervangen dient te worden.
Dat zijn allemaal punten die bij de planning goed moet overwegen.

Aan de zijkanten van de baan is maximaal 1 mtr van de muur af, zodat ik daar erover heen kan "hangen".
Op 2 plekken kan ik met een "overhelburggetje" bij de uiterste hoeken bij komen.

De tafelhoogte heb na diverse Modelbanen bezoeken in Duitsland op 91 cm hoogte (algemeen voor H0 gebruikers).
Ik heb daar ontzettend veel plezier van en om de volgende reden.
Ik ben zelf 1.72 lang en als ik zit dan heb ik ongeveer onder de tafel 83 cm lichaamslengte over.
Plat liggen onder de tafel kan bij mij dus uitstekend, en zoals je het weet, er gaat een aardig honderen meters aan draden onder de tafel met het nodige soldeerwerk!. (Het is dan ook verstandiger, dat je bij de planning de draden van bovenaf binnen het raamwerk van de treintafel voorbereid kan worden!!).
En boven de tafel zowel de werkhoogte (zonder dat we onze rug gaan belasten) uitstekende handbereik waar ik kan werken.

Al mijn digitale componeten zijn binnen het handbereik, aan de binnenkant van de U-vormige contructie aanwezig. Dus, in mijn geval, kan ik zonder al te veel buk en wring werk bij de systemen komen.

Dat is de keuze die ik heb gemaakt.

Ook een optie is de zogenaamde "Kookeiland constructie", zoals Bob het al noemde.
Daar is het voordeel dat je eromheen kan lopen. Het nadeel is, dat je een steviger constructie moet maken, zonder dat je de rails en wissels vervormd worden. Wieltjes onder de tafel constructie, zodat het gehele treintafel kan worden verschoven behoord tot de mogelijkheid. Die contructie heb ik gezien in Duitsland, en moet zeggen, prachtig, maar vergt wel een uitermate tafelcontructie waarvan je weet dat de tafel vlak en vervormingsvrij dienen te worden opgesteld. Bij U-vormige banen is het voordeel dat de balken constructie aan de muren kan worden bevestigd, zodat die als het ware verankert kan worden. Tevens bij U-banen kunnen mooie achtergrond wanden worden geplaatst, en bij "kookeiland constructie" heb je in principe niet, je ziet altijd de onwerkelijke diepte achtergrond van de achterliggende rommeltjes enof garagemuur, e.d diens meer van dat soort dingen. Tenzij je het gehele achtergrond muur hebt. met achtergronden waar je tussen de achtergrond en de kookeilandtafel kan lopen, de zogenaamde "achter de coulissen ruimte", naar voorbeeld van Miniworld Roterdam en o.a. in Hamburg.

Succes met de keuze. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 04. November 2012, 12:24:20 von Jan leendert »

Offline Ed Bakker

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 229
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Vorm van een modelbaan
« Antwort #3 am: 04. November 2012, 22:31:46 »
Hallo Allemaal,
Bedankt voor jullie bijdrage. Ik kom hier zeker op terug
Groeten,
Ed Bakker
Spur H0, 2-rail, DCC
Windigipet 2015 premium. ECoS 50200 und Booster
Viessmann Gleisbesetz / Rückmelde modulen S88 bus. DS2010 Sven Brandt decoder voor draaischijf
Laptop  Asus mit 500GB speicherplatte