Autor Thema: RMK's anders gebruikt  (Gelesen 1924 mal)

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
RMK's anders gebruikt
« am: 07. März 2013, 11:46:57 »
Goededag allen,

als ik zo door het Forum heen wandel (lees) begrijp ik hier en daar dat ik de RMK's ook voor andere zaken kan gebruiken dan alleen beïnvloeden van het rijdend materieel.
Zo maak ik op uit de bouw van de spoorweg overgang van Hans dat hij hiervoor rmk's gebruikt.

met andere woorden, als ik meer RMK's inbouw dan ik werkelijk nodig heb, ik deze nu of later kan gebruiken om diverse periferie aan te sturen.

Zo zou ik dus de kabelbaan kunnen starten als een trein op een bepaald station aankomt.

maar hoe vertraag je dan de start van de kabelbaan ???

Ik zit met het handboek op schoot, maar kan dit niet vinden....

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
Re:RMK's anders gebruikt
« Antwort #1 am: 07. März 2013, 13:51:41 »
Hallo Thomass,

De RMKs kan je ook gebruiken om andere dingen (kabelbaan, overweg, klokken, bewegende kermis etc etc) aan te sturen.
Dat kan doen met een aantal opties. Welke de beste is is geheel aan je zelf om te gebruiken.
Zo zijn er profielen en dan is er de Seinhuiswachter (STW) voor de meest gevallen van echt aansturen gebruik is persoonlijk de STW omdat dat een soort PLC besturing is. (makkelijk voor overweg en andere atributen)
Zo kan je de prfielen weer gebruiken om de verlichting van een lok uit te schaken geluid van je lok aan te zetten maar ook om de overweg te sluiten als je dat zou willen.

Kijk maar eens bij deze twee hoofdstukken in het handboek

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Online H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
« Antwort #2 am: 07. März 2013, 14:35:06 »
Hallo Thomass,

Bij Märklin zou ik een K84 gebruiken voor het aansturen van de kabelbaan.
Dat is een decoder die stroom wel of niet door geeft.
Ik zie in jou profiel dat je met Fleischmann rijdt, ik neem aan dat zij een
soort gelijke decoder hebben. (met deze decoder stuur ik Viessmann seinen aan)
Je kunt dan met profielen of met de STW jou kabelbaan aansturen zo als
jij het wilt. Ook via terugmeldingen.
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #3 am: 07. März 2013, 20:15:12 »
Hallo Thomass,

In de navolging van Bob en Henk kan ik je een aantal voorbeelden van geven.

Je noemt:

Zitat

met andere woorden, als ik meer RMK's inbouw dan ik werkelijk nodig heb, ik deze nu of later kan gebruiken om diverse periferie aan te sturen.

Ja, dat kan.
Dat is de makkelijkste weg als je niet al te veel van programeren houdt.
Echter kan het ook anders, daar is WDP flexibel in.

Als voorbeeld van mijn trajekt dat uit 1 bezetmelder bestaat, die 1.50 mtr lang is, heb ik in profile, 8 verschillende locomotief betrokkende functies ingebouwd. Die loc rijdt onderweg en maakt contact op dat 1 bezetmelder nummer, en ziet vervolgens na een aantal cm (of tijd) dat er een toeter wordt aangezet (die toeter wordt vanzelf uitgezet na 2 sec). Na optelling van het aantal cm begint de tweede functie te werken oftewel in dit geval de Station aankondiging (waarschuwing dat de passagiers een eindje van het perron af moet, want er naderd een sneltrein). Vervolgens wordt de derde functie aan de gang gezet en wederom dat in de tunnel een claxon geluid wordt aangezet. Vervolgens, weer na optelling van het aantal cm wordt de verlichting van een station aangezet. En zo meer van dat soort gevalletjes. En ook nog dat er bij elke funktie de snelheid wordt verlaagd of verhoogd.

Dus je kunt met meerdere RMK's gebruiken, maar ook is het mogelijk met 2 RMK's, en ik heb zelf als experiment 1 lange bezetmelder.

Dus daar is WDP heel flexibel in.
Ook kun je combineren met profile en STW, daar kun je eigenlijk ongelimiteerd ermee spelen. Je kunt daar schakelaars inbouwen die gekoppelt kunnen worden met Profile, en andersom!. M.a.w. als voorbeeld van Hans zijn spoorwegovergang kun je een virtuele schakelaar inbouwen die je met de hand een spoorwegovergang kunt laten werken, maar ook met diezelfde schakelaar kun je in Profile inbouwen en koppelen met de STW, en daarmee heb je twee vliegen in 1 klap, manuel en automatische spoorwegovergang bewerking.
Even met uitzondering daar gelaten is, dat er straks een nieuwe update komt en dat in Profile leuke mogelijkheden inzit. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra      
« Letzte Änderung: 07. März 2013, 20:18:14 von Jan leendert »

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #4 am: 07. März 2013, 22:41:37 »
@Bob, @Henk en @Jan, Dank jullie heel hartelijk.
@Henk,  voor het aansturen van motoren ed gebruik ik zelf gebouwde dcc funktie decoders.
De komende dagen zwerf ik tussen parijs en kopenhagen, en zal daar ongetwijfelt tijd genoeg vinden om de door Bob bedoelde en Jan uitgelegde hoofdstukken te lezen.
Jullie zaterdag een suc6 volle bijeenkomst met onze Oosterburen.
Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)