Autor Thema: WDP over meerdere schermen en tabbladen  (Gelesen 3148 mal)

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
WDP over meerdere schermen en tabbladen
« am: 09. Februar 2013, 12:56:49 »
Beste WDP gebruikers,

binnen KL is het mogelijk om meerdere tabbladen aan te maken en op elk tabblad een deel van je baanplan te tekenen.
Ik heb begrepen dat dat in WDP ook kan, maar heb geen idee hoe  :(
Ik wil twee beeldschermen gaan gebruiken, het eerste scherm voor de schaduwstations, het tweede voor het zichtbare deel van de baan. Daarnaast ook nog een extra scherm waarop ik met behulp van mini camera's het schaduwstation
kan zien.
Dat houd dus in dat op scherm 1 drie tabbladen (deelschermen) en op scherm 2 idem dito moet kunnen zien.

Wie kan mij op weg helpen dit te realiseren.

met groet,

GuusJ

WinDigipet Premium 2012 NL, Märklin 3-rail,
Märklin h0 NS, Artitec NS
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
  • Vriendelijke spoorgroetjes
    • Mijn modelspoorbaan
Re:WDP over meerdere schermen en tabbladen
« Antwort #1 am: 09. Februar 2013, 13:22:48 »
Dit kun je doen door de afmetingen van jouw baanplan zodanig te maken dat het op twee schermen past, dus breder maken bij een normale beeldschermhoogte. Dus eerst eens de in te stellen hoeveelheid velden in de spoorplan-editor in stellen en dan met twee schermen gewoon het eerste scherm uit breiden naar het tweede scherm. Dit kun je instellen op de videokaart (scherm uit uitbreiden). Simpeler kan het niet!

Dus teken je het schaduwstation naast de "paradebaan" Ik zou zeggen, gebruik je fantasie!

Rob Bogers
Vriendelijke spoorgroetjes, Rob Bogers

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco/Tweerail

Offline Jacques Lormans

• Senior-Mitglied
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
« Antwort #2 am: 09. Februar 2013, 14:16:42 »
hallo Guus

kijk eens of onderstaande topic van Jan Stienstra je kan helpen:

http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63835.0

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 09. März 2013, 15:27:43 »
Bedankt tot zover  ;D

Rob Bogers  had me al een eindje op weg geholpen met mijn spoorbaan. Maar ik loop toch tegen de volgende
uitdaging aan. Het maximale veld van de Gleiseditor is 250x200 velden. Mijn U-vormige baan meet 450x350 cm met een diepte van 100 cm. Er zijn twee niveau's, de onderste voor twee schaduwstations (resp. 450x100 cm &  350x100 cm) Het tweede niveau is het zichtbare deel van de baan. Het huidige voorstel, daarin liggen de sporen met een veld tussenruimte getekend. Ik heb al geprobeerd dit naar 0 aan te passen, maar dan staat het wel heel erg dicht op elkaar.
Hoe pak ik dit aan  ::)

groet,

Guus
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #4 am: 09. März 2013, 16:25:31 »
Dit probleem kun je oplossen door je baan schematisch in de Gleisbild-Editor te zetten en niet geheel op schaal want dan heb je aan 6 monitoren niet genoeg. Ook moet je niet proberen in bochten de rails te dicht langs elkaar te leggen want dan komt de nummering van de bezetmelders in het gedrang. lees Hoofdstuk 6 en speciaal pagina 197 bij het punt "Belangrijk" ens goed door. Tenslotte, neem de tip van Jacques Lormans (topic van Jan Stienstra) nog eens door, misschien helpt dat je tot de ultieme/jouw oplossing.

Rob
« Letzte Änderung: 09. März 2013, 16:32:53 von Rob Bogers »

IntelCore i7-860. Windows 7 Pro-64bits, WDP 2012.2 PE, 3 monitoren 22" 1920x1080, 24" 1920x1200 en 27" 2560x1440. Twin-center met Locobuffer, BMD16-SD bezetmelders, 2x LDT-HSI-S88 (serieel), Roco wisseldecoders 10775, Fleischmann Profirails, Rijdend materieel: Fleischmann, Roco, Piko, Lima. Lokprogrammer version 2.7.9/4.2.9, kpf-zeller speedcat en rollenbank.
  • Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

jlt

• Gast
« Antwort #5 am: 09. März 2013, 20:16:29 »
Beste Guus,

Aansluitend Rob zijn advies kun je in principe op 1 monitor je gehele baan ontwerpen.
Als je beschikt over twee gelijke monitoren dan maak je baan in "breedbeeld" effect.
Tevens kun je alle nivo's van je baan opsplitsen in twee of drie horizontale spoorplan.

Anders kijk je even naar de voorbeelden van de andere gebruikers hoe zij de baan hebben getekend.
Zie bijgaande link.

http://www.windigipet.de/foren/index.php?board=19.0

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 09. März 2013, 20:19:09 von Jan leendert »

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #6 am: 10. März 2013, 09:07:13 »
Als voorbeeld, mijn spiraal bestaat uit 3 lagen (Jan heeft de mijn baan en dus ook de spiraal kortgeleden nog gezien, dus weet waar ik het over heb)  en is op elke laag 4 sporig uitgevoerd. Elke laag is ruim 2 meter lang en 1,50 meter breed, dus een totale oppervlakte van 9 vierkante meter en in mijn baanplan op de monitor beslaat de spiraal in z'n geheel 15 x 10 cm dus zo moeilijk is het niet zelfs de grootste baan (Jan gaf de link al) op 1 monitor te krijgen. Mijn hele baan past in WDP op 160 x 85 velden en mijn baan is toch van redelijke afmetingen.

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 10. März 2013, 09:24:54 »
Ik heb mijn baan opnieuw getekend, maar ditmaal zo groot (klein) dat er nu ruimte over is voor het tweede
schaduwstation en de paradebaan.

Gisteren gebruik gemaakt van de mogelijkheid om YouTube op TV te bekijken. De heer Peterlin heeft daar
zeer veel infofilmpjes op staan over het juiste gebruik van WDP.
Beeld zegt zoveel meer dan een boek  ;)

met vriendelijke groet,

Guus
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Rob Bogers

• Senior-Mitglied
    • Mijn modelspoorbaan
« Antwort #8 am: 10. März 2013, 09:28:59 »
Fijn dat het gelukt is, dan staat niets een mooie baan meer in de weg. Het boek is ook geen doel op zich maar slechts een hulpmiddel tot...

Rob

• Win-Digipet-Version:
    2012.2
  • Anlagenkonfiguration:

Offline GuusJ

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 10. März 2013, 09:39:35 »
Helemaal mee eens... maar toch handig dat er zoiets al een Smart TV bestaat..

Guus
  • Win-Digipet-Version:
    2012 Premium Edition NL
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 8.1 Pro

Offline Hans Biere

• Senior-Mitglied
  • Carpe diem
« Antwort #10 am: 10. März 2013, 17:29:03 »
Gisteren gebruik gemaakt van de mogelijkheid om YouTube op TV te bekijken. De heer Peterlin heeft daar
zeer veel infofilmpjes op staan over het juiste gebruik van WDP.
Beeld zegt zoveel meer dan een boek  ;)

Hoi Guus,

Een zeer juiste constatering! Ook gisteren op de WDP bijeenkomst was er iemand met vele vragen die in een van filmpjes op YouTube uitstekend worden uitgelegd. Uiteraard ook die tip meegegeven! Veel WDP gebruikers weten kennelijk niet van het bestaan hiervan. Dat is erg jammer want het is een uitstekend hulpmiddel om de principes van WDP te kunnen begrijpen en welke handelingen moeten worden verricht om tot gewenste resultaten te komen.De filmpjes van en over WDP zijn zeer educatief en een zeer waardevolle aanvulling op de handboeken. Ook als je de Duitse taal niet machtig bent zeggen de beelden al heel veel.

Succes!

Met groet, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

• Gast
« Antwort #11 am: 10. März 2013, 23:30:24 »
Hallo Guus,

Dus, Beelden zeggen meer dan 100 woorden. ;D

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra