Autor Thema: Hoe zit het ook alweer?  (Gelesen 5316 mal)

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #15 am: 16. März 2013, 21:35:35 »
Hoi Jan,

Exclusief lok neem ik aan?

Groet, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #16 am: 16. März 2013, 21:46:27 »
Hallo Hans,

Ja, correct. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #17 am: 16. März 2013, 22:24:13 »
Hoi Jan, dank. Ook het WDP filmpje over het INZF helpt geweldig goed mee om het principe te begrijpen. Top!

Groeten, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #18 am: 16. März 2013, 23:48:14 »
Ik denk alvast verder vooruit. Wat gaat er gebeuren als er een (voorlopig) einde aan de dienst van de treinlok (A) komt? Ik denk bijvoorbeeld aan een situatie als een getrokken trein in een kopstation terecht komt en de trekkende lok zich zelf dus opsluit.

De trein zal het station weer moeten verlaten met een "nieuwe" lok (B). Dan moet voor deze lok alles weer op nieuw worden ingesteld denk ik dan.

Wanneer later lok A weer in dienst komt gelden voor deze lok dan de oorspronkelijke instellingen? Wat te doen als deze lok in een geheel ander bedrijf dienst gaat doen?

Deze situatie gaat zich bij mij zeer zeker en heel vaak voor doen daar ik een dergelijk station heb gepland. Daar worden dus veel trektreinen van een andere lok voorzien om weer uit te kunnen rijden en trek/duw treinen gekeerd.

Ik vraag mij af of dit sowieso allemaal wel met WDP mogelijk is maar ik ga een weekje vakantie genieten en mij zeker ook verder verdiepen in WDP. Het valt mij op (misschien door onoplettendheid van mijn kant) dat de meeste voorbeelden zijn gebaseerd op "doorgangs" situaties en niet op "eind" situaties als bijvoorbeeld in een kopstation.

Wie weet wordt veel duidelijk maar mijn plannen wat betreft modelbaan ten op zichte van WDP zien er zeer ingewikkeld uit. Het hoeft ook niet zo te zijn dat alles automatisch gaat, het lijkt mij leuk bepaalde zaken met de hand te doen. Bijvoorbeeld rangeerbewegingen in het station.........

Met groet, Hans
« Letzte Änderung: 16. März 2013, 23:57:33 von Hans Biere »
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #19 am: 17. März 2013, 01:02:46 »
Hallo Hans,

In de laatste bijeenkomst heeft Bernd Senger de update versie toegelicht. ;)

Om op jouw vraag terug te komen is het antwoord, Ja.

Een trein is een samenstelling van een wagon c.q rijtuig met daaraan een locomotief.
Een locomotief heeft een bouwjaar nummer.
De wagons / rijtuigen hebben een eigen wagons/rijtuig nummer (je kunt dat ook naar de werkelijke naamsgeving enof een nummer)
Dus, je maakt in de Zugfahrt datenbank een locomotief aan en de wagons e.d een naam of een nummer.

Dan ga je naar Zugzusammenstellung en daar maak je die twee combinatie van een loc en wagons.
Hierin heb je dus een dienstnaam gegeven dat die trein bestaat uit een Loc met het bouwjaar en de wagons met een nummer.
Zo is bijv in mijn geval die een dienstnaam heeft "Gorlitz 134" die bestaat uit een BR 146 die met wagons nummer 1653, 1658, 1659 en 1676.

Nu op jouw vraag, als die Gorlitz 134 in een stopstation inrijdt, dan wordt die Gorlitz 134 de BR 146 ontkoppeld. In de Zugzusammenstellung (ZSS) zie je dat de BR 146 wegrijdt en blijft de wagonnummer staan. Vervolgens komt er aan de andere kant van de wagons een nieuwe BR146-6 aan, die wordt aangekoppelt en krijgt dan een nieuwe dienstnummer Gorlitz 136.
Je ziet gelijk dat de trein in ZSS direkt een ander dienstnaam krijgt dus de Gorlitz 136 en rijdt vervolgens het stopstation weg. zodra de trein is weggereden dan staat de oorspronkelijke BR 146 nog aan het eind van het spoor. Die wordt naar een rangeerspoor gezet en wacht tot die trein Gorlitz 136 terugkomt in het stopstation.
Dan gaat de BR 146-6 ontkoppelen en het liedje begin weer van voren af aan. Dat thema is loc wisselen.

Je kunt nog meer leuke dingen doen, we blijven even op dit thema staan.
Je kunt ook nog die eerste BR 146 als "Staande loc" specificeren en de wagons als "wegrijdend" specificatie.
Wat houdt dat in. Je kunt die BR 146 die als staande loc als duwloc gebruiken. Stel dat die dienstnaam Gorlitz 136 is van die loc ontkoppeld en de BR 146 wordt als Staande loc gezet. Dan kun je een andere trein met andere dienstnaam de achterste loc afkoppelen en vervolgens de BR 146 aankoppelen en als duwloc onder de dienstnaam Gorlitz 201 wegrijdt. Of zelfs een dienstnaam dat bestaat uit duw en trek trein samenstelling zodat er twee locs met wagons weg kan rijden.
En ergens op een ander station weer gesplitst kan worden als twee aparte treinstellen met twee verschillende dienstnamen.
Zo heb je de ICE Beethoven 1267 die van Amsterdam naar Berlijn gaat als heen reis, en als terug reis onder de dienstnaam Beethoven 1287.(met eventueel een andere wagon samenstelling, bijv. Wel of geen restaurant wagen!.)

Kortom, ik geef hier maar een potloodstipje van de mogelijkheden.
Dat zit in de update 2012.2
Maar als je eraan begint, dan is het raadzaam rustig eraan te beginnen. :D

Ik wens jullie nog een fijne vakantie toe.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 17. März 2013, 10:23:59 von Jan leendert »

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 677
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re:Hoe zit het ook alweer?
« Antwort #20 am: 17. März 2013, 09:15:17 »
Dank voor alles Jan. Wat een goeie en duidelijke uitleg van dit "potloodstipje"..... :D

Het klinkt zeer indrukwekkend en veel belovend wat WDP allemaal voor moois voor ons in petto heeft.

Nogmaals dank en groeten, Hans
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.14 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10