Autor Thema: dienstregelingseditor  (Gelesen 2530 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 343
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
dienstregelingseditor
« am: 15. August 2013, 13:53:18 »
Hallo,

ik ben met vakantie en dus actief bezig met WDP. Nadat ik de ZFA na aankomst en na vertrek heb uitgetest en er toch wel leuke treinbewegingen op mijn testbaan heb verwezenlijkt, ben ik nu toe aan de diestregelingseditor.
Ik wil hier even aftoestsen of ik een aantal principes correct heb begrepen.
In de ZFA kan ik een treinrit van station naar station uitvoeren en daarbij stopt de treinrit aan het ingangssein van het station. Daarna voer je een vervolgrit uit die een keuze kan zijn uit alle mogelijke sporen van het station. Deze treinbeweging gebeurt dan in één vloeiende beweging als de verschillende blokken vrij zijn.
Bij de dienstregelings editor heb je de mogelijkheid van vervolgritten niet meer (voor zover ik begrijp). Ik zie dan twee mogelijkheden:
1. je voert de treinrit weer in zoals in de ZFA dus van vertrek tot aan ingangssein van station 2. Daarna voer je een tweede rit naar een specifiek aankomstspoor in station 2. Nadeel de trein stopt even bij het binnen rijden (klopt dit?)
2. Ik maak een andere treinrit aan die gaat van vertrek naar aankomstspoor in station 2. Hier zal de trein bij vrije sporen niet meer stoppen, maar ik moet wel een nieuwe treinrit definiëren.

Maw in de diest regelingseditor ben ik verplicht de treinritten volledig vast te leggen en is er geen vrijheid meer op WDP zelf te laten kiezen waar de trein naar toe rijdt bij verschillende vrije sporen. Ik kan begrijpen dat dit de opzet is van de dienstregelingseditor, maar ik wil even checken of ik het correct heb begrepen.

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re:dienstregelingseditor
« Antwort #1 am: 15. August 2013, 21:31:13 »
Hallo Luc,

Je heb van alles een beetje gelijk en het principe wel redelijk in de gaten daar is niets mis mee  ;)

Echter de ZFA is (kan) je zo flexibel maken als je maar wilt. Daar zijn vele mogelijkheden voor:
Gebruik maken van de vele mogelijkheden die WDP bied. Dat loopt uiteen door gebruik te maken van ZF, FS, STW, matrix, vervolg etc etc. Door gebruik te maken van al die mogelijkheden kan je een flexibele ZFA maken die reageert op de treinen die langskomen en de situaties die op het spoor voor doen.

Je kunt zowel een ZF of FS  in de ZFA in brengen.

Een trein stopt niet voor een sein van het ingangs station als je volg Fahrten gebruik. Als het volgende " blok" vrij is rijd hij door.

Ik begrijp een paar dingen niet uit je verhaal:

"nadat ik de ZFA na aankomst en vertrek heb uitgetest" Ter verduidelijking: de ZFA is de totale automatisering die je in de ZFA maak om je treinen te laten rijden zoals je dat wilt. Je kunt dus wel een ZF testen die gaat van punt a naar punt B en maakt gebruik van de combinatie van 1 of meerdere FS.

Om een ZFA te maken heb je de ZFA editor nodig (ik denk dat je daar de dienstregelingseditor mee bedoel. Je kunt dus niet zeggen dat je nu toe ben aan de ZFA editor want dat is het invoer medium om een ZFA te creëren.

Bij de dienstregelingseditor heb je de mogelijkheden niet meer ..............
Dat is niet juist. Want zoals ik hierboven aangaf is de dienstregelingseditor het medium (scherm) om een ZFA te maken en daar kan je naar hartelust gebruik maken van de volgfahrten.

1 je voert de treinrit (ZF) weer in zoals in de ZFA.......  Deze snap ik niet want je kunt alleen maar invoeren in de ZFA.
Maak je geen gebruik van de ZFA dan gebruik je een FS.

2 je moet heel veel ZF en FS regels in de ZFA inbrengen om je spoorbaan automatisering tot stand te laten komen

mvrg Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re:dienstregelingseditor
« Antwort #2 am: 16. August 2013, 10:46:39 »

Bij de dienstregelings editor heb je de mogelijkheid van vervolgritten niet meer (voor zover ik begrijp). Ik zie dan twee mogelijkheden:
1. je voert de treinrit weer in zoals in de ZFA dus van vertrek tot aan ingangssein van station 2. Daarna voer je een tweede rit naar een specifiek aankomstspoor in station 2. Nadeel de trein stopt even bij het binnen rijden (klopt dit?)
2. Ik maak een andere treinrit aan die gaat van vertrek naar aankomstspoor in station 2. Hier zal de trein bij vrije sporen niet meer stoppen, maar ik moet wel een nieuwe treinrit definiëren.

Maw in de diest regelingseditor ben ik verplicht de treinritten volledig vast te leggen en is er geen vrijheid meer op WDP zelf te laten kiezen waar de trein naar toe rijdt bij verschillende vrije sporen. Ik kan begrijpen dat dit de opzet is van de dienstregelingseditor, maar ik wil even checken of ik het correct heb begrepen.



Beste Luc,

Dat klopt.

Betrekking op vraag 1:
Dat klopt ook.
Aangezien de Dienstregeling-Editor geen Folgenfahrten en/of Anschlussfahrten heeft, zul je deze volledig met FS (rijwegen) en ZF (Treinritten) te maken hebben.
Deze Dienstregeling stamt nog uit de oudere versies, maar wordt nog gebruikt voor diegene die het prettig vinden om ermee te werken.

Betrekking op vraag 2:
Zoals je het precies aangaf, dien je dit met Treinritten die vanaf 1 spoor naar meerdere uitwijksporen op te bouwen met de ZF-Editor.

De rest van de vraag heb je correct weergegeven, en je hebt het zelf het antwoord al gegeven.  ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
« Letzte Änderung: 16. August 2013, 11:59:32 von Jan leendert »

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 343
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re:dienstregelingseditor
« Antwort #3 am: 16. August 2013, 20:17:58 »
Bedankt Jan en Bob,

ik ga dan nu zo'n dienstregeling programmeren op mijn testbaan. Kwestie van wat te oefenen.
Daarna komt de digitale draaischijf aan de beurt.

groetjes

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR