Autor Thema: Werking wissels in WDP  (Gelesen 3427 mal)

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
Werking wissels in WDP
« am: 19. Februar 2014, 17:11:10 »
Hoi allemaal

Inleiding
Ik ben WDP op mijn baan meer en meer aan het uitbreiden en nu ik zo'n 10 locs heb rijden is het lastig als er ergens kortsluiting ontstaat. De wissels in de net geactiveerde rijwegen zijn vaak nog niet in de juiste stand geschakeld. Gevolg is dan weer dat als ik de ontstane kortsluiting ophef er binnen de kortste keren weer kortsluiting is maar dan op een wissel.
De wissels zijn van Roco en zijn allen voorzien van orginele wisselaandrijving

De belangrijkste oorzaak is dat er soms een willekeurige wissel niet geschakeld wordt als de rijweg geactiveerd wordt. Dit komt dus willekeurig voor maar er zijn enkele wissels waarbij dit beduidend vaker voorkomt. Schakel  ik de wissels via WDP handmatig... dan werken alle wissels naar behoren. Mn die enkele wissels geven dus dit probleem. Als ik nu, voor ik ga rijden, deze wissels nu via WDP een tiental keer schakel, dan doen ze het voorlopig weer een tijdje zoals je mag verwachten.

Ik heb de bedrading en aansluiting op de decoders gecheckt = ok

Wat zou ik nu nog kunnen checken?

En is het verstandig om bv de zgn risicowissels standaard meerdere keren te laten schakelen?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline H.v.d.Oosterkamp

• Moderator
  • Senior-Mitglied
Re: Werking wissels in WDP
« Antwort #1 am: 19. Februar 2014, 18:34:08 »
Hallo Bas,

Hebben jou wissels een aparte stroom kring, of krijgen ze stroom van je centrale
waar ook je loc's op rijden?

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 19. Februar 2014, 19:32:33 »
Rijd je volledig automatisch of doe je ook wel eens tussendoor stellen und fahren ...

Ik heb vlak in het begin ook een dergelijk probleem gehad met twee wissels en een kruiswissel ....

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline Bob Vermeulen

• Senior-Mitglied
    • "Feldbergbahn"
« Antwort #3 am: 19. Februar 2014, 19:51:29 »
Hallo bas,

Allereerst moet je zeker weten dat de wissels goed schakelen. Met andere woorden voldoende stroom en juist aangesloten.

Je kunt als je wdp inschakel ook kiezen voor het laten schakelen van alle wissels voordat je gaat rijden.
Dan schakeld wdp eerst alle wissels een keer. Je kunt dit ook simpel regelen in de STW

Mvrg bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

• Gast
« Antwort #4 am: 19. Februar 2014, 21:48:28 »
Hallo Bas,

Ga naar Gleisbild - editor en kies de MA wissel.
Ga onderzoeken of de schakeltijd niet te kort is geweest.
Je kunt het d.m.v. tijd verlenging de schakel puls optimaliseren.
Echter zoals de voorgangers zei, kijk of de stroom goed wordt doorgevoerd!.

Heb je dan servo motoren ingezet, zoja, dan weet ik even niet of jouw WDP 2009 Stellungruckmeldung heeft.
Als dat zo is, dan kun je die stellungruckmeldung inschakelen d.m.v. bezetmelder opgave bewaken.

Als een servo motoren wissel niet goed schakelt, dan rijdt de trein niet! 

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #5 am: 19. Februar 2014, 23:39:03 »
Heb je dan servo motoren ingezet, zoja, dan weet ik even niet of jouw WDP 2009 Stellungruckmeldung heeft.
Als dat zo is, dan kun je die stellungruckmeldung inschakelen d.m.v. bezetmelder opgave bewaken.

Jan,
Waar in het handboek (ongeveer) staat zulks voor 2012PE
Volgens mij kijk (lees) ik er geheel overheen
Ik gebruik nu eindschakeling dmv HAL -sensors

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

• Gast
« Antwort #6 am: 20. Februar 2014, 00:04:13 »
Hallo Thomass,

In Hoofdstuk 7.2.21 staat het beschreven.

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #7 am: 20. Februar 2014, 17:53:33 »
Heren

Bedankt voor jullie interesse, hulp en vragen.

Even wat antwoorden:
Henk: wissels zijn via decoders aangesloten op de baan, verdeeld over de 3 boosters waaruit mijn baan bestaat (elk 72VA). Dit mag absoluut geen probleem zijn.

Rocofan: volledig automatisch.

Bob: bij de opstart van de premuim-versie laat ik altijd alle wissels schakelen via de magneetartikel functie testknop (mooi scrabble woord)/ Dan werken ze meestal goed...... niet altijd dus, ik moet die enkele risicowissels tijdens deze test dus goed in de gaten houden. Vaak schakel ik ze nog een enkele keren handmatig via WDP.
Ben wel benieuwd hoe je dit in de STW kunt zetten zodat bij opstart deze opdracht automatisch geactiveerd wordt. puntje voor de eerstvolgende bijeenkomst.... Bob?

Jan: versie 2009PE heeft idd Stellungruckmeldung en ik ga daar eens mee testen, met het handboek naast me. Bedankt voor de tip. Ik heb geen servo motoren voor mijn wissels in gebruik.

Nou allemaal bedankt, ik ga mijn huiswerk maken en zal de uitkomst melden. Heb geduld want dit kan een weekje of langer duren. Druk druk druk.... met mijn feestneus en m'n hoedje. ;)

Agge mar leut et! :P :P :P :P :P
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #8 am: 20. Februar 2014, 21:54:26 »

ik zou eens googlen op de betrouwbaarheid van de wissels en de magneten ...
daarbij zou ik geheel zonder WDP eerst bekijken of de problemen dan ook voor komen.

naar mijn mening moet je eerst uitschakelen of het aan de hardware ligt of de software :-)

Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #9 am: 20. Februar 2014, 22:05:39 »
Hoi Rocofan,

Sorry, dat had ik nog niet gemeld..... maar dat heb ik al getest, zelfs met meerdere tegelijk schakelende wissels.  => Geen probleem.

Jouw vermoeden heeft mij wel helpen herinneren dat ik heb in het verleden ook problemen heb gehad met een aantal wisselaandrijvingen. Ik heb er zelfs een paar moeten vervangen. Sommige aandrijvingen hadden niet de kracht om tegelijk te schakelen, zoals ik dit had toen ik nog niet via WDP reed maar "gewoon" digitaal met de hand. Dit euvel heb ik nu met WDP niet meer. Desondanks had ik dit toch getest zoals ik al meldde.

Gr
Bas
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10