Hallo Eric,
Daar zijn verschillende opties voorhanden.
Bijgaande link van bijv. stroomvoerende koppelingen.
http://www.dccdecoderservice.nl/stroomvoerende_koppelingen.htmlJe kunt met 1 functie decoder verschillende rijwagons ook apart belichtingen aan en uit schakelen.
ESU, Rautenhaus, Zimo, UB, e.d leveranciers hebben bijv. in 1 functie decoder met meerdere functie schakelingen ingebouwd (altijd opletten hoeveel vermogen een functie decoder kan hebben, als je bijv. 5 wagons wil aansluiten aan een decoder)
De stroom kun je via stroomvoerende koppelingen doen, of een veel goedkopere is een draad door verbinden naar de volgende oplopende wagons. Dat laatste heeft een nadeel, ze zullen aan elkaar vast blijven zitten of m.b.v. stekkers van elkaar handmatig afkoppelen.
Niet te vergeten dat de goedkoopste oplossing een nadeel heeft, namelijk wanneer een wagon ontspoort, dan neem je het gehele treinstel mee met de ontsporing!. (de gevolgen
kan leiden dat de trein meegetrokken wordt en beschadigingen
kunnen ontstaan.)
T4T is een dure optie.
Heel erg mooi alles natuurgetrouw, maar het is maar wat je wil.
Een ander elegante oplossing is een LED strip verlichting waarbij een
functie decoder al is ingebouwd.
(in de bijgaande Website link heeft deze firma deze dergelijke LED strip verlichting met functie decoder)
Daar behoeft je alleen de strip in de wagon in te bouwen en de stroom wordt afgenomen via de wielen van de wagon, en ze zijn dan afzonderlijk te schakelen. En het voordeel is,
geen stroomvoerende koppelingen nodig.
Mijn ervaring is, (nog steeds) goedkoop is duurkoop.
Tenzij je goedkoop oplossing, de nodige risico's hebt afgedekt.
Ik heb zelf een stuurwagon een functie decoder ingebouwd die de rijrichting ook omkeert.
Dus twee schakelingen witlicht voor vooruit, en roodlicht als achterlicht.
Daarnaast een frontlicht paneel waar de trein, van station en naar station informatie wordt verlicht.
Dus drie schakeling en is van RH.
Inmiddels zijn er verschillende leveranciers die meerdere schakelingen in 1 functie decoder aanbieden.
Let ook hierop, ze moeten ook kunnen programmeren, als geheel of afzonderlijke schakelingen.
Wees alert dat je niet afhankelijk bent van de digitale centrale, als die geen functie programmering heeft!.
Bij IB wordt het echt lastig, Ecos2 gaat wat makkelijker.
Maar bij mij met de RH weer niet.
Moet weer via LokProgrammer programmeren, en dan herkend RH de functie adres.
Dus informeer niet naar de goedkoopste oplossing, maar ook naar de mogelijkheid in jouw Digitale systeem tot het programmeren van enkel alleen de functie decoders!.