Autor Thema: funktiedecoders  (Gelesen 4557 mal)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
  • Vragende mensen kunnen geholpen worden ...
    • De Heerlensebaan II
funktiedecoders
« am: 29. August 2014, 23:11:30 »
Hallo msv,

binnenkort start ik met het voorzien van verlichting in mijn wagons. Natuurlijk wil ik deze ook via win digipet kunnen aansturen. bv alle verlichting uit bij het naar binnenrijden van het shbf.

Daarvoor wil ik mijn wagons gaan voorzien van een eigen decoder. Weet nog niet of ik elke wagon ga voorzien ( want mijn samenstellingen zullen per groepen wijzigen en niet echt per wagon) of van elke groep wagons 1 decoder ...

Wie heeft er tips op de volgende vragen :

1 wat is een goede maar toch goedkope decoder ?
2 hoeveel funktie uitgangen is handig ?
3 elke wagon een decoder ?
4 welke funkties moet de decoder hebben , bv dimmen, knipperen ?
5 hoe verbind je de wagons onderling ?

ik ben benieuwd hoe jullie ideeën hier over zijn.

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:
    dedicated Quad Core met Windows 10

jlt

• Gast
Re: funktiedecoders
« Antwort #1 am: 30. August 2014, 12:45:04 »
Hallo Eric,

Daar zijn verschillende opties voorhanden.
Bijgaande link van bijv. stroomvoerende koppelingen.

http://www.dccdecoderservice.nl/stroomvoerende_koppelingen.html

Je kunt met 1 functie decoder verschillende rijwagons ook apart belichtingen aan en uit schakelen.
ESU, Rautenhaus, Zimo, UB, e.d leveranciers hebben bijv. in 1 functie decoder met meerdere functie schakelingen ingebouwd (altijd opletten hoeveel vermogen een functie decoder kan hebben, als je bijv. 5 wagons wil aansluiten aan een decoder)
De stroom kun je via stroomvoerende koppelingen doen, of een veel goedkopere is een draad door verbinden naar de volgende oplopende wagons. Dat laatste heeft een nadeel, ze zullen aan elkaar vast blijven zitten of m.b.v. stekkers van elkaar handmatig afkoppelen.
Niet te vergeten dat de goedkoopste oplossing een nadeel heeft, namelijk wanneer een wagon ontspoort, dan neem je het gehele treinstel mee met de ontsporing!. (de gevolgen kan leiden dat de trein meegetrokken wordt en beschadigingen kunnen ontstaan.)

T4T is een dure optie.
Heel erg mooi alles natuurgetrouw, maar het is maar wat je wil. ;D

Een ander elegante oplossing is een LED strip verlichting waarbij een functie decoder al is ingebouwd.
(in de bijgaande Website link heeft deze firma deze dergelijke LED strip verlichting met functie decoder)
Daar behoeft je alleen de strip in de wagon in te bouwen en de stroom wordt afgenomen via de wielen van de wagon, en ze zijn dan afzonderlijk te schakelen. En het voordeel is, geen stroomvoerende koppelingen nodig.

Mijn ervaring is, (nog steeds) goedkoop is duurkoop.
Tenzij je goedkoop oplossing, de nodige risico's hebt afgedekt. ;)

Ik heb zelf een stuurwagon een functie decoder ingebouwd die de rijrichting ook omkeert.
Dus twee schakelingen witlicht voor vooruit, en roodlicht als achterlicht.
Daarnaast een frontlicht paneel waar de trein, van station en naar station informatie wordt verlicht.
Dus drie schakeling en is van RH.
Inmiddels zijn er verschillende leveranciers die meerdere schakelingen in 1 functie decoder aanbieden.
Let ook hierop, ze moeten ook kunnen programmeren, als geheel of afzonderlijke schakelingen.
Wees alert dat je niet afhankelijk bent van de digitale centrale, als die geen functie programmering heeft!.
Bij IB wordt het echt lastig, Ecos2 gaat wat makkelijker.
Maar bij mij met de RH weer niet. >:( :(
Moet weer via LokProgrammer programmeren, en dan herkend RH de functie adres. :o ;D

Dus informeer niet naar de goedkoopste oplossing, maar ook naar de mogelijkheid in jouw Digitale systeem tot het programmeren van enkel alleen de functie decoders!. ;)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #2 am: 30. August 2014, 14:46:42 »
Hallo Jan,

Bedankt voor je uitvoerige verslag.

Een aantal opties vallen bij mij meteen al af. Ik heb ongeveer 100 meter Led band gekocht. een strip met decoder was niet mijn optie.

Stroomvoerende koppelingen wil ik vermijden, ze zijn duur, als ik op de website kijk van jouw link zie ik een prijs van 19,95 euro , dit en een decoder en een lichtstrip .... erg duur .. :-)

ik heb mini stekkers gekocht voor verbinding onderling... maar wil alle opties bekijken .....

als ik een decoder van rond de 12 euro optel met de kosten van de led band, zit ik qua prijs nog altijd goed.
temeer , zoals jij ook al aangaf, er decoders zijn met meerdere uitgangen.
Ik ben niet van plan alle wagons separaat steeds te gaan wisselen, hooguit 1 of twee keer per jaar .. dus stekkers moet werken

kortom , ik moet nog even blijven zoeken, ik weet zo ongeveer nu wel wat ik wil , alleen de uitvoering nog ..

Grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
    2rail - DCC - Profirails - Ecos II - HSI USB - ESU Sound - ESU SwitchPilot - ESU Booster - S88N BM-SD16 - Viessmann LS - DSD2010 -  Roco - Brawa - Esu -  Fleischmann - Sudexpress - Liliput - Piko
  • Rechnerkonfiguration:

Offline H.W.Veldhuis

• Senior-Mitglied
« Antwort #3 am: 31. August 2014, 11:10:22 »
Hallo Eric,

Als je al LED band hebt gekocht kijk dan eens bij Tams die hebben een funktiedecoder special voor ledband.

mvg

Willem
MvG

Willem
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2018.2c
  • Anlagenkonfiguration:
    CS2, HSI-88-USB, 6x60174, C-Gleise
  • Rechnerkonfiguration:
    AMD Athlon(tm)64 x2 Dual Core 6000+, 3,11Ghz, 3Gb RAM, Windows7 (64)

Offline Eric Baan

• Senior-Mitglied
    • De Heerlensebaan II
« Antwort #4 am: 31. August 2014, 11:30:21 »
Hallo Eric,

Als je al LED band hebt gekocht kijk dan eens bij Tams die hebben een funktiedecoder special voor ledband.

mvg

Willem

Hallo Willem,

bedankt voor je bijdrage. Ja , ik heb deze decoder van tams al eens bekeken.

ik ben alles een beetje aan het bekijken. sommige keuzes van MB'ers snap ik niet zo.

Bv een koppeling van Bv 10 euro ?  daar heb je ook een decoder voor .. dit en een ledstrip is goedkoper of in ieder geval bijna net zo duur ... en veel minder gepiel , en elke wagon is apart aan te sturen ..

Vandaar dat ik probeer ieders keuze los te peuteren, hoef ik het EI niet uit te vinden :-)

grtz

eric
Grtz ....

Eric
  • Win-Digipet-Version:
    2015. Latest
  • Anlagenkonfiguration:
  • Rechnerkonfiguration:

Offline B.Doorduin

• Senior-Mitglied
« Antwort #5 am: 31. August 2014, 21:07:08 »
Hoi Eric

Ik heb nu enkele wagoncombinaties tot 6 personenwagons voorzien van lichtstrippen waarbij in de achterste wagon een functiedecoder is ingebouwd. Ik heb tot nu toe Uhlenbrock 76900 gebruikt. voor elke stam één.
Daarin kan ik 4 groepen afzonderlijk via WDP schakelen, bv achterlicht, aparte verlichting goederenwagon en het licht in de personenwagons verdeeld in 2 groepen. De verbinding heb ik idd met ministekkers gemaakt en dat is een heel gepruts maar nu ik dit al een aantal keer gedaan heb moet ik zeggen dat het er erg netjes uitziet. De Fleischmann koppelingen heb ik vervangen door vaste koppelingen van Brawa. Het risico dat Jan terecht aan geef is zeker een punt van overweging. Ontsporen van mijn wagons gebeurd zelden en is in de afgelopen maanden maar 2x voorgekomen.
Nadelen:
-gepriegel om de bedrading incl de ministekkers te maken.
- indien de wagons van de baan moeten, dan moet je weer priegelen om de stekkers los te krijgen die de wagons met elkaar verbinden. En visa versa.
- Stekkerverbinding tussen de wagons: je loopt ook het risico dat deze dunne decoderdraad op de soldeer kan breken door constante (minimale ) beweging van de draden tijdens het rijden. Dit is mij tot nu toe 1x overkomen.

Ondanks de nadelen heb ik toch gekozen voor dit gepriegel en ben er redelijk tevreden over.
Succes met kiezen.

gr
Bas
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
Vriendelijke groet
Bas Doorduin
  • Win-Digipet-Version:
    2009PE
  • Anlagenkonfiguration:
    Fleischmann/Roco DCC, 2-Rail, Twin Center, HSI-88, TT-DEC, Epoche I-III, schaal H0, rollend materiaal: Duits...
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows10

Offline Raphael

• Senior-Mitglied
  • Touring on Hard pavement
« Antwort #6 am: 01. September 2014, 23:09:59 »
Om dat ik "N" rij, hierdoor beperkt ben in de beschikbare ruimte, stekkertjes e.d. gewoon geen gezicht is op deze schaal, Gangbare funktiedecoders, (toen) redelijk kostbaar waren/zijn, moest ik aan een voor mij geschikte oplossing gaan werken.
Op het net, vond ik een schema van een DIY decoder, met 4 functie uitgangen, echter was zelfs het printje te groot,om daar nog wat behoorlijks mee te doen.

Om 92 wagentjes te voorzien van binnenverlichting heb ik uiteindelijk de decoder gebouwd op de chip (pic 16f926) dus gewoon met lijm de onderdelen (4 stuks) op de rug van de chip geplakt en verbonden. deze constructie van nog geen 6x18x5mm groot doet al geruime tijd wat hij doen moet, zij het in beperkte vorm. Licht aan (indien noodzakelijk flikkeren) licht uit.
elke wagen zijn eigen decoder, en om adressen te sparen (achteraf niet noodzakelijk) adressen op gesplitst.
kosten per wagen, nog geen €2,50 en dat is inclusief de gebruikte led's

een leuk werkje voor in de hotels waar ik zeer regelmatig verblijf

Thomass
« Letzte Änderung: 01. September 2014, 23:11:58 von Raphael »
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)